Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

עדכוני מס בינלאומיים

הפרלמנט הפולני העלה לדיון את הצעת חוק מס' 322/2024  לתיקונים בחוק מס הכנסה. בין היתר, אחד התיקונים כולל קביעת טבלת מיוחדת לחישוב מס הכנסה. כמו כן, שווי ניכוי המס יהיה פי 12 משווי שכר המינימום, אך לא יפחת מ7,200 זלוטי פולני (1,833 דולר). אם התיקונים יאושרו, הצעת החוק תיכנס לתוקף ב-1.1.2025
רשות המיסים הנורבגית פרסמה לאחרונה את החלטת הוועדה לערער, החלטה מספר SKNA12-2024-16 בנוגע לתיק רישום מע"מ מרצון. ההחלטה יצאה בעקבות מקרה של נישום שהשכיר את הקומה הראשונה בבניין ופתח בה מסעדה. רשות המיסים שללה ניכויי מע"מ על שכר הדירה והוצאות ההשבחה שלו כשוכר, בטענה כי השכרת המסעדה אינה חלק מהעסק הרשום. הנישום ערער בטענה שיש להתיר בניכוי את המע"מ בגין דמי השכירות של העסק. ועדת הערער לא הסכימה, וקבעה כי בעבר, בין 2018-2021 השכרת מקרקעין הייתה פטורה ממע"מ, ומי שנדרש לשלם מע"מ נאלץ לקחת זאת בחשבון. כמו כן, לא הייתה החלטה ברורה בדבר תשלומי המע"מ ולכן הנישום לא זכאי לניכויים בגינם.
טורקיה מתכננת לאמץ מדיניות מס חדשה, על פיה יהיה מס מינימלי של בשיעור 15% על רווחי החברות הבינלאומיות שמקורם במדינה. כך, אם חברה בינלאומית משלמת פחות מ-15% מס, יהיה עליה לשלם את ההפרש על מנת להגיע לשיעור זה. כמו כן, מתוכננת הגדלת הפנסיה החודשית המינימלית ל-12,500 לירות, והוספת 33.2 מיליארד לירות (כמיליארד דולר) לתקציב. שיעור מס החברות לחברות המעורבות בפרויקטים של בניה – תפעול – העברה ושותפות פרטית ציבורית יעלה מ-25% ל-30%. בנוסף, דמי היציאה של תושבי טורקיה לחו"ל צפוי לעלות מ150 לירות ל500 לירות פר טיול.

ב-15.7.2024 פרסמה רשות המיסים האיטלקית את הבהרה מספר 152/2024, המסביר את משטר המס המיוחד ליחידים שחוזרים לאיטליה להתמחות. הבהרה זו יצאה בעקבות מקרה של נישום איטלקי שחי ועבד בגרמניה ממאי 2020 ועד אוגוסט 2023 לפני שנרשם לאוניברסיטה איטלקית וקיבל קצבת התמחות בסך 2,500 יורו. במסגרת מקרה זה הוא ביקש הבהרה בנוגע למשטר מס מיוחד אליו הוא זכאי.

ברשות המיסים הבהירו כי הטבות ספציפיות מיועדות להכנסה מפעילות עסקית באיטליה, של יחידים שהעתיקו את מגוריהם למדינה. אולם, לעניין הכשרה, היא אינה נכללת בהטבה זו, ומאחר שההתמחות הייתה חלק מהכשרתו האקדמית, היא לא מסווגת כפעילות עסקית ולא חלות עליה ההטבות המיוחדות.

ממשלת דרום קוריאה הציעה לעכב את תוכנית המיסוי להכנסות ממטבעות קריפטו. ההצעה באה בעקבות עיכוב של שלוש שנים לתוכנית המיסוי החדשה בדרום קוריאה. אם ההצעה תאושר, התוכנית תהיה בתוקף רק מה-1.1.2028 (במקום ה-1.1.2025). לעומת זאת, ממשרד האוצר נמסר כי לא התקבלה החלטה לגבי עיכוב נוסף.

ב-12.7.2024 שוויץ והונגריה חתמו על הפרוטוקול השני להסכם למניעת כפל מס ביניהן (DTA) משנת 2013. הפרוטוקול השני להסכם מאמץ את הסטנדרטים וההמלצות המינימליות של פרויקט הפחת והרווחים (BEPS) של ה-OECD. כמו כן, הוא כולל גם סעיפים למניעת שימוש לרעה. 

ב28.7.2024 רשות המיסים האוסטרלית הודיעה כי המועד האחרון להגשת ותשלום דוחות פעילות עסקית רבעוניים הוא ה-28.7. בהתאם, נישומים יקבלו אוטומטית את האפשרות להגשת הדוחות העסקיים (BAS), אם הם רשומים בGST. כמו כן, רשות המיסים מבהירה כי גם אם העסק מושהה זמנית ואין על מה לדווח, על הנישומים עדין להגיש את דוחות הBAS הריקים עד למועד הפירעון, בין אם באינטרנט ובין אם טלפונית.

ב-11.7.2024 פרסמה רשות המיסים האיטלקית הודעה מספר 147/2024  בדבר הנחיות בנוגע להחזרי מע"מ של תושבי חוץ. ההודעה יצאה בעקבות מקרה של חברה גרמנית שקיבלה חשבוניות מספקים איטלקיים בתוספת מע"מ בשיעור המקובל של 22%. הנישומים אמנם לא הגישו דוחות, אך הם ביקשו לדעת מהו ההליך הראוי לקבלת החזר בדבר עודפי המע"מ מהוצאות פסיביות. ברשות המיסים הבהירו כי נישום לא יכול לקבל החזרים על עודפי מע"מ בחלוף המועדים הרלוונטיים. בנוסף, רשות המיסים גם אישרה כי הזכות לייחס את עודפי המע"מ הנקובים רטרואקטיבית אפשרית רק אם זה נעשה תוך זמן סביר ממועד עסקת הרכש הראשונה.

ב11.7.2024 פרסמה רשות המיסים הדנית את הוראה מס' SKM2024.375.SR אשר מקנה פטור ממס על דיבידנדים לפי חוק מיסוי חברות וחוק השוויון. ההחלטה באה בעקבות מקרה שבו חברה דנית ביקשה להבהיר האם חברת האם שלה, תושבת אחת ממדינות האיחוד האירופי, כפופה למיסוי דני בגין חלוקת דיבידנדים לחברת הבת.

רשות המיסים קבעה שהחלוקה לא כפופה למיסוי דני משום שהיא עומדת בהנחיות חברות הורה/בת של האיחוד האירופי ואכפה את סעיף ההימנעות הכללית של חוק השוויון. כמו כן, הוחלט כי חלוקת רווחי חברה בתצורת דיבידנדים אינה חייבת במס בדנמרק וכי חבות המס של תושבי חוץ כוללת דיבידנדים מקומיים אולם עם פטורים מסוימים.

שוויץ מבקשת להטיל אחריות על הפלטפורמות הדיגיטליות השונות לגביית מע"מ מהמוכרים. רשות המיסים השוויצרית הוציאה הצעה לתיקון חוק המע"מ ומטרת התיקון לאכוף זאת עד 1.1.2025. השינויים החדשים בחוק מטילים את האחריות לדיווח על הפלטפורמות עצמן , והם מחייבים אותם לספק מידע אודות עסקאות ושמירה על רישומים עד 10 שנים. כמו כן, על פי ההנחיות החדשות, המוכרים עדיין יהיו אחראיים גם הם בנטל לתשלום מע"מ כדי להפחית את סיכויי ההונאה והעלמת המס.

ב-2.7.2024 הודיע משרד האוצר הסלובני כי המועד האחרון להגשת דוחות מס הכנסה ליחידים לשנת 2023 הוא 31.7.2024. לפי ההודעה, חישובי המס פורסמו על סמך נתונים שסופקו על ידי נישומים החל מה-5.2.2024. כמו כן, ההודעה מבהירה כי אלו שהפיקו רווחים אך לא קיבלו את החישובים הללו, חייבים להגיש את הדוחות בעצמם. ניתן לקרוא את ההודעה כאן, והיא כוללת קישורים לטפסים להגשת החזרי מס ולפורטל ההצהרה האלקטרוני.

הונגריה הכריזה על מיסוי חדש שיוטל בעיקר על מגזר הפיננסים והאנרגיה, ועל חברות בבעלות זרה. כך, כדי להתמודד עם הגירעון התקציבי במדינה, מס זה יוטל בעיקר על בנקים, חברות בינלאומיות וחברות אנרגיה. על הבנקים לשלם את המיסים המיוחדים הללו במלואם עד סוף 2024. כמו כן, הממשלה מתכננת להגדיל את שיעור מס העסקאות על הבנקים ולהטיל מס חדש על עסקאות המט"ח שלהם.

ב-5.7.2024 הודיעה רשות המיסים הפורטוגלית כי המועד האחרון לדיווח בדבר מחירי העברה נדחה ל31.7.24. להודעה המלאה, ניתן ללחוץ כאן.

ב-5.7.2024 החליט הפרלמנט בקרואטיה לדון בהצעות חוק PZ 35 ו-PZ 36, לתיקון חוק המע"מ. השינויים המוצעים כוללים בין היתר העלאת רף המע"מ עבור נישומים המשלמים בין 40,000 יורו ל-60,000 יורו. כמו כן הצעת החוק מגדירה קריטריונים עבור נישומים אלו, כגון שאין לעשות על 60,000 יורו בסחורות או שירותים בשנת המס הקודמת או הנוכחית. להצעת החוק לחץ כאן.

משרד האוצר הפדרלי בבלגיה האריך את המועד האחרון להגשת דוחות מס הכנסה באופן מקוון ליחידים נכון לשנת 2023, מה-15.7 ל-19.7. כמו כן, ההודעת של משרד האוצר קבעה כי נישומים שכבר הגישו את הדוחות שלהם, יכולים לבצע תיקונים בדוחות באמצעות אפליקציית MyMinifin עד ה-15.7.
ב3.7.2024, רשות המיסים בצפון מקדוניה פרסמה הודעה בדבר הגשת החזרי מס בגין מע"מ עד ה-25.7. ההודעה הזו מזכירה לנישומים להגיש את הדו"חות שלהם בזמן תוך ביסוס הציות לחוקי המס.

משרד האוצר הסלובני הוציא ב27.6.2024 הנחיות מקוונות חדשות בנושא מיסוי בינלאומי על דיבידנדים, ריבית והכנסה מזכויות קנייניות. ההוראה החדשה כוללת את הנושאים הבאים: כללי המיסוי על פי חוקי סלובניה, כללי המיסוי על פי הסכמים בינלאומיים, פטורים ממס על פי הנחיות האיחוד האירופי והסכמים כמו חילופי המידע בין המוסדות הפיננסיים. כמו כן, ההוראה כוללת את כללי היישום של האמנה המולטילטרלית למניעת שחיקת בסיס מס והעברת רווחים.

ב-20 ביוני 2024, פרסם בית המשפט האירופי לצדק פסיקה בנושא מס בולים פורטוגליים עבור עסקאות מזומנים לטווח קצר. מעובדות המקרה עולה כי מדובר על חברת קבלנות פורטוגלית שהעניקה הלוואה לחברת האם שלה באמצעות הסכם איסוף מזומנים ולכן היו השלכות מס נוספות שהגיעו מרשות המיסים והמכס הפורטוגלית. החברה ערערה על המסים הללו, והובילה לשאלה לגבי הגינות החוק הפורטוגלי, אשר פוטר הלוואות מקומיות אך לא בינלאומיות ממס בולים. בית המשפט האירופי לצדק החליט כי על פי סעיף 63 לאמנה בדבר תפקודו של האיחוד האירופי, אסור לפטור הלוואות מקומיות ממס בולים תוך חיובן בהלוואות בינלאומיות.

ב-8.7.2024 משרד האוצר הצ'כי פרסם את הרשימה המעודכנת של ההסכמים למניעת כפל מס (DTAs). הרשימה כוללת גם הסכמים שנכנסים כעת לתוקף, וניתן למצוא רשימה זו בלינק המצורף.

ב24.06.2024 פרסמה רשות המיסים השוודית את הוראה מספר 8-2956586, המפרטת מתי ניתן לפטור מוצרים מיובאים וזמניים ממע"מ. ההוראה פורסמה בתגובה לשאלת נישום ששאל מתי סחורות שהובאו לשוודיה לשימוש זמני במסגרת מתן שירותים יכולות להיות פטורות ממע"מ. רשות המיסים הסבירה שכאשר עסק מעביר סחורות בין מדינות האיחוד האירופי למטרות עסקיות, ההעברה תחשב ככזו החייבת במס (כמו מכירת סחורות), ומתייחסים אליה כמו רכישה בתוך האיחוד. עם זאת, ייבוא סחורה לשוודיה ממדינות אחרות לא יחשב ככזה החייב במס אם מתקיימים הקריטריונים הבאים: הסחורה מיובאת לשימוש במסגרת מתן שירותים בשוודיה, הסחורה היא לשימוש זמני בלבד, ויש להעביר את הסחורה ממדינת המקור של נותן השירות. אם תנאים אלו אינם מתקיימים או משתנים, ניתן לראות את הסחורה הזו כסחורה החייבת במס גם בדיעבד.
משרד האוצר האיטלקי הודיע לאחרונה על הרחבת הסכום הניתן לניכוי בגין עלויות העסקה מה-31 לדצמבר 2023. לפי הכללים החדשים, עסקים באיטליה תהיה אפשרות לנכות כ-20% מהוצאות עבור עלויות העסקת עובדים קבועים חדשים כנגד הכנסתם + 10% יותר לאלו שצריכים הגנה נוספת. כדי ליהנות מניכויים אלו, על העסק / החברה להיות בת שנה לפחות טרם תקופת המס הרלוונטית.

ב-20.6.2024 פרסמה רשות המיסים השוודית הבהרה מספר 8-2936141, אשר מפרטת את עניין הניכוי והחישוב של מס זר עבוד יחידים עם מקורות הכנסה רובים בחו"ל. על פי הבהרה זו, בעת חישוב המס הזר יש לקחת בחשבון הן עלויות ישירות והן עלויות עקיפות נפוצות. כמו כן, המס הזר המוטל על הכנסה בידי שוודיה, לא יכול לעלות על המס שכבר שולם החו"ל, ויש לחלק את ההפרשים הרלוונטיים בין המסים והעמלות שהם נועדו להפחית.

הפרלמנט הגרמני (בונדסטאג) החליט לערוך בדיקה להצעת חוק מס' 20/10820. העצת חוק זו נועדה לאשרר את האמנה המוליטיליטרלית (רב צדדית) למניעת העלמת מס והעברת רווחים שנחתמה ב7.6.2017, עם קרואטיה, צרפת, צ'כיה, יוון, מלטה, יפן, הונגריה, ספרד וסלובקיה. הצעת החוק כוללת שני צעדים מרכזיים: שילוב תקנות והמלצות ה-OECD למניעת שימוש לרעה באמנות ותיקון חוק רשות המיסים להליכי הסכמה הדדית (MAP) והליכי בוררות עבור אמנות המס הרלוונטיות.

ב19.6.2024 הודיע משרד האוצר של פינלנד על הגדלת המגבלה למחזור המכירות השנתי לעסקים קטנים, החל מה-1.1.2025. המגבלה תעלה ממחזור מקסימלי של 15,000 יורו ל-20,000 יורו. מגבלת הסף החדשה תחול רק במקרה שמחזור המכירות של החברה הן בשנים הקלנדריות הנוכחיות והן בשנים הקודמות אינו עולה על 20,000 יורו.

אסטוניה מתנגדת לרפורמה המוצעת במ"עמ על ידי האיחוד האירופי, הקוראת להנהיג משטר מס חדש בפלטפורמות הדיגיטליות כמו BOLT ו-AIRBNB. אסטוניה מתנגדת בטענה שמיסוי על ספקי השירות הללו יכביד באופן משמעותי ובלתי הוגן על ארגונים קטנים ובינוניים, וישפיע על התחרות. לכן, אסטוניה מציעה חלופת הצטרפות מרצון לכל מדינה. עם זאת, מדינות כמו איטליה וספרד תומכות ברפורמה מפלטפורמות כמו Airbnb או Booking.com.
ב-19.6.2024, הודיעה רשות המיסים של מלטה כי המועד האחרון להגשת דוחות מס הכנסה ידנית עבור יחידים הוא 15.7.2024. כמו כן, תאריך ההגשה האחרון עבור הגשות אלקטרוניות הוא 31.7.2024.
נורבגיה הציעה לאחרונה לשנות את מדיניות המס ולהכניס שיעור מס מינימלי של 15% בהתאם להסכם המס העולמי לשנת 2021 וכעת ההצעה פתוחה למשוב הציבור. נורווגיה החלה לממש את כללי המיסוי על רווחים נמוכים (UTPR), המאפשרים למדינה להרחיב את שיעור המס כאשר תחום השיפוט של חברת האם או חברת בת מקומית לא עומדות בשיעור המינימלי האמור. במסגרת הכללים, נורבגיה מיישמת בין היתר, את מדיניות תוספת המס המינימלי המקומי, וכללי הכללת הכנסות.
ב-18.6.2024 הודיע משרד האוצר הגרמני כי ה-31.10.2024 הוא המועד האחרון עבור נישומים בעלי חברות זרות להגיש דיווח לשנת השומה 2022 לפי חוק המס הזר. ההרחבה נועדה לאפשר זמן לשינויים אחרונים בהצהרות בעקבות הוראות האיחוד האירופי נגד הימנעות ממס.
ב-18.7.2024 מסרה רשות המיסים של מלטה מועדים חדשים להגשת מע"מ. לפי ההודעה, יש להשלים את מילוי הדוחות ותשלום המע"מ עד ה-15.7, בעוד שאת שתשלומים הקשורים לאיכות הסביבה יש לשלם עד ה-15.8.
ב-17.6.2024, משרד האוצר הדרום קוריאני הוציא הודעה על הארכת הפחתת שיעור מס הצריכה עבור יחידים. לפי ההודעה, ההפחתה הזמנית למוצרי בנזין תישאר בשיעור של 20% (לעומת 25% קודם), ולמוצרי דלק אחרים שצוינו שיעור של 30% (לעומת 37% אחוז בעבר). המועד החדש לתשלום המיסים הללו הוא 31.8.2024. כמו כן, משרד האוצר אישר גם הפחתה של 15% במס הצריכה עבור דלקים לייצור חשמל, וזאת עד ל-31.12.2024.
ב-14.6 אישרה ממשלת שוויץ טיוטת צו לאישרור האמנה השביעית למניעת כפל מס עם גרמניה, שנחתמה לראשונה בשנת 1971. הפרוטוקול כולל אמצעים לאכיפת תקני BEPS של ה-OECD, כלומר הוראות נגד שימוש לרעה ונהלים להסכמה הדדית (MAP). כמו כן, הוא מתייחס לאימוץ שיטת הקצאת רווחי התאגידים למפעלי קבע של ה-OECD.
ב-14.6.2024, קיבל הפרלמנט הצ'כי את הצעת חוק מס' 726/0 לעיון ובדיקה, כאשר הצעת החוק כוללת תיקונים לחוק המע"מ. התיקון כולל, בין היתר, פטור מתשלום מע"מ לעסקים קטנים באיחוד האירופי, עם מחזור הכנסות נמוך מ-2 מיליון קרונה (86,631 דולר אמריקאי) בשנה. כמו כן, אלו אשר חורגים מסף זה במהלך השנה, ישלמו מע"מ רק החל מה-1 בינואר של שנת המס הבאה. הצעת החוק מפרטת גם את הקריטריונית לקבלת שיעור מע"מ מופחת על עבודות בנייה, ואף תנאים לקבלת החזרי מע"מ בגין התעשרות שלא כדין.
רשות המיסים היוונית דחתה את המועד להגשת דוחות המס של 2023 לעסקים/ חברות לתאריך ה- 26.7.2024. המועד החדש הוא אותו המועד כמו המועד האחרון להגשת דוחות מס ליחידים.
ב-13.6.2024 הודיעה ממשלת רומניה כי היא ממשיכה באישור ההסדר המנהלי שמטרתו להקל על יישום הסכם הביטוח הלאומי אל מול ארה"ב. שני המסמכים נחתמו ב-23.3.2023.

הקונגרס הלאומי של ברזיל העלה הצעת חוק חדשה בנוגע לתוכנית ניידות וחדשנות ירוקה, המכונה "Mover", ובמסגרתה יוטל מס על מוצרים מיובאים ששווים עד 50 דולר. כעת הצעת החוק זקוקה רק לאישור הנשיא.

תוכנית Mover צפויה להועיל לתחום הרכב מכיוון שהשקעות רבו תבברזיל במגזר זה ממתינות להוראות החוק של הממשלה. ככלל, התוכנית צפויה ליצור מדיניות תעשייתית התומכת בוודאות משפטית ואפשרות חיזוי לענייני מס.

קוסובו אישרה את הסכם הביטוח הלאומי (SSA) עם הולנד בהתאם לחוק מספר 08/L-263. האמנה אושרה ב-17.9.2020 וצפויה להיכנס לתוקף כבר ביולי 2024.

ב-11.6.2024 רשות המיסים של רפובליקה סרפסקה, הישות הפדרלית של בוסניה והרצגובינה, פטור חדש מניכוי במקור. פטור זה חל על דמי ביטוח וריבית המשולמת לתושבי חוץ שאינם בעלי עסק קבוע בסרפסקה. הפטור מכסה הלוואות המשמשות תושבים למימון פרויקטים חשובים לבעלי עניין באסיפה הלאומית. החוק נכנס לתוקף ב14.6.2024.

ב-10.6.2024 הודיע משרד האוצר באיטליה על תעריף נכוי קבוע עבור הובלות לשנת 2024. על פי הכללים החדשים, יזמים המטפלים באופן אישי בהובלת סחורות אל מחוץ לעיר בה מוקמת החברה שלהם, יכולים לתבוע לניכוי בסך 48 יורו (51 דולר) עבור הוצאות לא מתועדות משנת המס הקודמת (2023). כמו כן, עבור הובלה תוך עירונית, בעלי עסקים יכולים לקבל הטבת מס בגובה של עד 35 אחוז מתעריף הניכוי שהיה מתקבל אם ההובלה הייתה אל מחוץ לעיר.

ב-10.6.2024 הכריז העיתון הרשמי של ממשלת פולין על הארכה בדבר יישום מערכת חשבוניות המע"מ האלקטרוניות, המכונה בדרך כלל KSeF. החוק החדש דוחה את חובת השימוש במערכת זו עבור כל הנישומים הפעילים והפטורים ממע"מ מה-1.7.2024 ל-1.2.2026. כמו כן, קיימת תקופת ביניים מה-1.2.2026 ועד ה-31.7.2026, שבמהלכה עדין ניתן יהיה להמשיך להנפיק חשבוניות בצורה השמרנית ללא קנסות. החוק צפוי להיכנס לתוקף ב-1.7.2024.

ב-10.6.2024, האסיפה הלאומית של דרום קוריאה העלתה לדיון את הצעת חוק מס' 2200235, המבקשת לשנות חלקית את הגבלת הפקודה למיסוי מיוחד. השינויים המוצעים כוללים, בין היתר, הארכת אפשרות ניכוי הכנסה מכרטיס אשראי בשלוש שנים, והגדלת שיעור ניכוי זה מ-40% ל-50% כנגד הוצאות בשווקים מסורתיים.

שוויץ עובדת כעת על קביעת כללים להעברת מידע בנוגע למס על משכורות של אלו שעובדים מרחוק, עם מדינות צרפת ואיטליה. הצעת החוק החדשה שהוצעה בתחילת יוני, נועדה לקבוע הנחיות להחלפת נתונים בין רשויות המס של הקנטונים לבין רשות המיסים הפדרלית בשוויץ.

כמו כן, שוויץ חתמה על הסכם עם איטליה לשינוי במדיניות המיסוי לעבודה מרחוק, המאפשר עד 25% עבודה מרחוק ללא שינוי בחבות המס. שוויץ הגיעה להסכם דומה גם עם צרפת ביוני 2023, שנמצא כעת בשלב סקירה אצל הפרלמנט.

החל מתאריך 1.7.2024, אזרחים ישראלים לא יצטרכו עוד אשרת עבודה על מנת לעבוד בצ'כיה, זאת בהתאם להודעת ממשלת צ'כיה. הכללים החדשים מקלים על אזרחים ישראלים המתכננים מעבר לצ'כיה לצורכי עבודה, שכן מעסיקים צ'כים עתידיים, לא יידרשו עוד לפרסם תחילה את המשרה לאזרחים צ'כים לפני אזרחים ישראליים.

אזרחים ישראליים יכולים לבקש ולשהות בצ'כיה עד 90 יום ללא ויזה, אולם עבור שהות ממושכת והעסקה במדינה, עליהם להגיש בקשה ל"כרטיס עובד שאינו כפול", המשמש כאשרת שהייה.

כמו כן, התקנה מפשטת הליכים גם לישראלים שכבר עובדים בצ'כיה ומעוניינים לבחון אפשרויות העסקה נוספות במדינה. בעבר, היה על המועסק להודיע למעסיק לפחות 30 יום מראש ולהמתין לאישור. כעת הם יכולים להחליף מעסיקים בצורה מהירה ונוחה, במתן הודעה למעסיק תוך 3 ימים בלבד מהשינוי.

ב5.06.2024, אישרה ממשלת גרמניה את חוק המס השנתי של 2024, הקובע מספר הסדרים עיקריים. בין היתר, החוק קובע כי זיכויים שניתנו על ידי מעסיקים, בנוסף לשכר עצמו, יחויבו בשיעור אחיד של 25%. כמו כן, החוק מפחית את שיעור המס על מכירה ורכישה של יצירות אמנות בגרמניה, מ-19% ל-7%.

נוסף לאמור, החוק מאפשר הקלות מס לבעלי דירות המצעיים דיור מסובסד לצמיתות, וקובע כי בונוסים עד 150 יורו, המשולמים על ידי חברות ביטוח בריאות סטטוטוריות עבור פעולות למען הגברת המודעות לבריאות האדם, יהיו כעת פתורים ממס. במסגרת החוק קיימת הגברת דחיית מס בגין הטבות כספיות מהשקעות הון בהעברת מניות פנים חברתית.

ב-5.6.2024 הוציאה רשות המיסים של בולגריה משטר מע"מ מיוחד לעסקים קטנים. כך, הכללים החדשים במסגרתו מאפשרים למדינות החברות באיחוד האירופי לקבוע פטור ממע"מ עם מחזור הכנסות שנתי של עד- 85,000 יורו, ובנוסף הענקת הקלות מס לנישומים שאינם תושבי המדינה שבה יש לשלם מע"מ.

כמו כן, במטרה למשוך משקיעים זרים, נקבע סף מחזור הכנסות שנתי של 100,000 יורו בתוך האיחוד האירופי. לכן, נישומים עם מחזור הכנסות שנתי מתחת לסף זה ומתחת להגבלה הספציפית במדינת תושבותם, יכולים ליהנות מפטורים שונים. משטר זה צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025.

ב-5.6.2024, חתמו רומניה ואלבניה על הסדר מנהלי ליישום הסכם הביטוח הלאומי (SSA), אשר נחתם עוד באותו היום. נכון לעכשיו, אלבניה פועלת לביצוע הסכמי ביטוח לאומי עם שאר מדינות האיחוד האירופי.

שר האוצר של תורכיה, סימסק, אישר כי תורכיה אינה מתכננת להטיל מס על רווחים ממניות ומטבעות קריפטו. במקום זאת, המדינה שוקלת ליישם שיעור מס עסקאות "מצומצם מאוד" על נכסים אלה, אם כי השיעור הספציפי טרם נקבע. הועלו חששות לגבי השפעה פוטנציאלית של מדיניות זו בידי מנכ"ל אתא פוטפו, שהדגיש כי אפילו שיעור מס מצומצם על מסחר במניות עלול לשבש את יעילות השוק. סימסק, בעודו מוביל את המאמצים להתמודדות עם האינפלציה, ציין את מחויבותה של הממשלה למיסוי הוגן ויעיל. ממשלת תורכיה כבר הכריזה על צעדים כמו צמצום ההוצאות הציברויות והצעת שיעור מס חברות מינימלי כחלק ממאמציה הפיסקאליים.
שר האוצר הגרמני הציע הקלות בסך 23 מיליארד יורו (25 מיליארד דולר) למשקי בית לשנים 2024 – 2026. ההצעה כוללת הגדלת הקצבה הפטורה ממס לבעלי הכנסה נמוכה והתאמת מדרגות מס ההכנה על מנת להפחית את האינפלציה. הצעה זו הועלתה במהלך משא ומתן על תקציב המדינה עם שותפי הקואליציה, בעודה עומדת בפני מחסור של 20 מיליארד יורו לשנת 2025. בהתאם לסדר העדיפויות המדיני, משרד האוצר הגרמני דוגל כעת בצעדי צנע, למעט הוצאות הביטחון. כמו כן, בינתיים הממשלה הגרמנית מבקשת להסיר את מגבלת החוב החוקתי  על מנת לאפשר תמיכה צבאית באוקראינה.

ב-4.6.2024 רשות המיסים הקפריסאית הוציאה הבהרה כי ה-31.7 הוא המועד האחרון להגשת דיווח על ניכוי מס במקור לשנת 2023. כמו כן, אי עמידה במועד הדיווח או איחור, עלול לגרור קנסות.

רשות המיסים הסלובקית הודיעה ב4.6.2024 לנישומים פרטיים ומסחריים, בעלי הכנסה זרה, כי המועד האחרון להחזרי מס ותשלומים לשנת 2023 הוא 1.7.2024. לפי הודעה זו, כי מי שזכאי להחזרים בגין תשלומי מס ביתר, הם יתבצעו עד ה-10.8.2024. כמו כן, רשות המיסים סיפקה פרטים רלוונטיים נוספים בנוגע להעברות, הארכות, והליכי הגשת בקשות לתוכנית התשלומים.

תוכנית הבטחת הציות הבינלאומית של ה-OECD (ICAP) מאפשרת כעת לחברות בינלאומיות להשתתף גם אם חברת האם שלהן מבוססת באיזור שיפוט שאינו משתתף בתוכנית. כך, בעזרת "מנהל מס מוביל" ממדינה המשתתפת ב-ICAP, מאפשרים לחברות להשלים את הערכת הסיכונים שלהן.

תוכנית ה- ICAPמאפשרת לחברות לדון בעמדת מחירי ההעברה שלהן עם רשות המיסים, למטרת יצירת וודאות מס בחברות הללו. כדי לבקש החלה של התוכנית על חברת האם, על החברות לקיים פעילות משמעותית במדינה המשתתפת ולוודא שרשות המיסים מכירה מספיק את החברה עצמה. התוכנית הוקמה ב-2018 ומאז משתתפות בה כ-23 מדינות.

ב-6 לפברואר 2024 נחתם הסכם ביטוח לאומי בין אלבניה לאיטליה. הסכם זה אושרר על ידי אלבניה לפי חוק מס' 47/2024 ופורסם על ידי נשיא אלבניה באמצעות צו מספר 209 ב-31.5.2024.

ב-31.5.2024 פרסמה רשות המיסים הסינגפורית מדריך מס אלקטרוני מעודכן בדבר מיסוי חברות הון משתנות (VCCs). המדריך מכסה היבטים שונים בנושא, לרבות סקירה כללית של מטרת המדריך, הגדרות רלוונטיות, פרטים על אופן הטיפול במס ההכנסה, טיפול ב-GST, וטיפול במס בולים. כמו כן, הוא מתאר כיצד ניתן לבקש הבהרה בנוגע לנהלים הכתובים במדריך.

ב-6 לפברואר 2024 נחתם הסכם ביטוח לאומי בין אלבניה לאיטליה. הסכם זה אושרר על ידי אלבניה לפי חוק מס' 47/2024 ופורסם על ידי נשיא אלבניה באמצעות צו מספר 209 ב-31.5.2024.

ב-30 במאי 2024 פרסמה רשות המיסים של דרום קוריאה הנחיות בדבר העלאת סכום ההכנסות המותרות בניכוי. ההנחיות הללו מתייחסות להיבטים שונים, כגון סקירה כללית של מערכת העלאת ההכנסה המותרת בניכוי, קריטריונים לזכאות ונוסחת החישוב. בנוסף, ההנחיות מבהירות את השלכות זיכוי המס על עובדים במשרה מלאה ומתווה ניכויים נוספים לאלו שעוברים לתפקידים רגילים. עוד כוללות ההנחיות, בין היתר, שאלות נפוצות בנושא, דוגמאות חישוב והטפסים הסטנדרטיים הדרושים על מנת לספק בהירות לאזרחים.

ב-30 במאי, רשות המיסים של מלטה הסבירה את ההשלכות של פקודת המע"מ, הקובעת את אופן הטיפול בריבית במסגרת החוק בהתאם לפקודת מס ההכנסה. כך, הריבית שנצברת על החזרי מס הכנסה לא תהיה חייבת במס, בעוד שהוצאות הריבית לא יהיו ניתנות לניכוי בעת חישוב ההכנסה החייבת.

כמו כן, נישומים מחויבים לחלק הכנסות והוצאות ריבית שאינן ניתנות בניכוי, בכל פעם שנכללות בדוחות החזרי המס לשנים 2024-2025.  חוק המע"מ נועד לייעל את הליכי המס ולהבטיח עקביות ויציבות בכל הנוגע לטיפול בענייני ריבית.

ב-30 למאי 2024 התבקש הפרלמנט הפיני לבדוק את הצעת החוק החדשה בדבר העלאת מס ערך מוסף (מע"מ) ומס על דמי ביטוח ספציפיים. הצעת החוק מציעה להעלות את שיעור המע"מ החל מה-1.9.2024, מ-24% ל-25.5%. כמו כן, לאחר שהצעת החוק תיכנס לתוקף, התעריף החדש יחול גם על מוצרים שהושגו בתוך הקהילה.

ב-30 במאי, רשות המיסים הלטבית עדכנה את ההנחיות בדבר הגשת דוחות מס לשנת 2023. בין היתר, חלק מההוראות כוללות מועדי הגשה חדשים- ב-3 ביוני או ב-1 ביולי, על סמך כמות ההכנסות בשנה הקודמת; הדרישה לשימוש במערכת ההצהרות האלקטרונית (EDS) של מס ההכנסה וחובת דיווח לאלו המקבלים קצבאות בשל הכנסה פחותה.

כמו כן, חובת הדיווח חלה גם על הכנסות בלתי מדווחות כמו עצמאיים או הכנסה זרה. על פי ההנחיות, החזרי מס יינתנו תוך שלושה חודשים מיום הגשת הדוחות.

ב-29 למאי, רשות המיסים הצרפתית הודיעה על הרחבת מנגנון החיוב ההפוך במע"מ. כך, הכללים חלים כעת על העברת תעודות הקשורות להתחייבות מדינת מקור, והפקת תעודות בענפי החשמל והגז, על פי ההוראות החדשות בפקודת האנרגיה.

ב-29 למאי, רשות המיסים הדנית פרסמה את פסק הדין של תיק מספר SKM2024.295.BR, בעניין תושבות כפולה, תושבות לצורכי מס והסכמים למניעת כפל מס. עובדות המקרה של פסק הדין עסקו במחלוקת בין תושב דנמרק לרשות המיסים הדנית לעניין חבות המס של הנישום לפי הוראות ההסכם למניעת כפל מס. כך, נפסק כי מגורים כפולים עשויים להתרחש על פי הוראות האמנה למניעת כפל מס.

עם זאת, כדי שיסתיים התוקף של התושבות הדנית, על הנישום לספק הוכחות לסיום המגורים המשותפים עם בן/בת הזוג בדנמרק. כמו כן, בית המשפט קבע כי רשות המסים הדנית יכולה למסות את הנישום אם הוא לא יגיש ראיות לכך שמרכז חייו במדינה אחרת.

ב-29 למאי פרסם משרד האוצר הצ'כי רשימה מעודכנת של הסכמים למניעת כפל מס שנמצאים כעת בתוקף. רשימה זו מספקת את כל המידע הרלוונטי אודות השינויים וההסכמים האחרונים שנחתמו.

לצפייה ברשימה, לחץ כאן.

משרד האוצר הצ'כי עדכן בדבר אישרור ההסכם למניעת כפל מס עם איחוד האמירויות, אשר נחתם ב24.04.2023 ונכנס לתוקף ב13.05.2024. בהתאם לתנאי ההסכם, הוא ייאכף החל מה-1.1.2025, והוא ישפיע בעיקר על ניכוי מס במקור ומיסים נוספים בשנות המס הרלוונטיות.

רשות המיסים הקפריסאית קבעה כי ה31.07.2024 יהיה המועד האחרון להגשת דוחות להחזרי מס לשנת 2023. תאריך זה נוגע לשכירים, פנסיונרים ועצמאיים כאחד, עם הכנסה כוללת העולה על 19,500 יורו ברוטו (21,135 דולר) לשנת 2023.

בראיון ל-TRT Haber הצהיר שר האוצר הטורקי, מחמט סימסק, כי משלת טורקיה עובדת על תוכנית להחלת מס חברות מינימלי במדינה. כמו כן, הוא הזכיר מחקר על הכנסות מקרקעין ונכסים, מבלי למסור פרטים אודות מחקר זה ומסקנותיו.

רשות המיסים בבריטניה מבקשת את חוות הדעת של הציבור על טיוטת התיקון במשטר הקנסות החדש שלה, בגין איחור בתשלומי מס. טיוטת התיקון שפורסמה, תעניק לרשות המיסים הבריטית את הסמכות להטיל קנסות על מי שמאחר בתשלומי המס, וזאת עוד טרם שולם הסכום במלואו.

נכון להיום, ניתן להטיל קנסות רק לאחר תשלום המס במלואו וזאת תוך תקופת של שנתיים.  צעד חשוב זה נועד למנוע דחיית מס דווקנית של הנישומים עד סוף שנת המס הרלוונטית. המשטר החדש מבוסס על נקודות, עם קנס קבוע של 200 פאונד על כל שתי נקודותשנצברו בכל פעם שהנישום מגיש החזר באיחור.

רשות המיסים הצרפתית פרסמה דוקטרינה מנהלית חדשה הנוגעת למס רווחי הון מהעברות עסקיות הכוללת נכסים שאינם מקרקעין. לפי הדוקטרינה ניתן לקבל פטור ממס רווחי הון בגין העברות של נכסים שאינם מקרקעין, לרבות העברות של עוסק יחיד, ענפי פעילות שונים, או זכויות ומניות בשותפויות שכן הן נחשבות לנכסים מקצועיים. כמו כן, החרגה מלאה תינתן אם שווי השוק של הנכסים נמוך מ-500,000 יורו, והחרגה חלקית תחול אם שווי השוק של הנכסים המועברים נע בין 500,000 יורו למיליון יורו.

ב2 באוקטובר 2023, אלבניה וקרואטיה חתמו על הסכם הביטוח הלאומי הבילטרלי. הסכם זה הוא הראשון מסוגו בשתי המדינות, כאשר הרשויות באלבניה פרסמו את הודעה מספר 7233, המדווחת כי הסכם הביטוח הלאומי עם קרואטיה נכנסס לתוקף ב1 למאי 2024.

כך, גם הרשויות בקרואטיה פרסמו את החלטה מספר 28, המאשרת את ההסכם המנהלי ליישום הסכם הביטוח הלאומי עם אלבניה, אשר נכנס לתוקף החל מה-15 למאי.

לאחרונה, רשות המיסים בצ'כיה פרסמה את הודעה מספר 115, המשעה את סעיפים 10, 11 ו-13 של האמנה למניעת כפל מס עם צ'כיה שנחתמה בשנת 1996 והפרוטוקול מ2010, זאת החל מה-1.6.2024 עד-31.12.2026. ההודעה נכנסה לתוקף ב-29 למאי. 

שרי האוצר של האיחוד האירופי מנסים להוציא לפועל חוקים חדשים בדבר מע"מ וניכוי מס במקור, אולם קיימות התנגדויות מצד אסטוניה וצ'כיה. השרים, שצפויים להיפגש בבריסל, יתבקשו לחתום על איגוד של שלושה חוקים המציגים מערכת דיווח מע"מ דיגיטלית וחשבוניות אלקטרוניות, כללים חדשים לפלטפורמות מקוונות ורישום מע"מ יחיד לחברות הפועלות בתוך האיחוד האירופי.

כך, עמדתה של אסטוניה לגבי החוקים החדשים לא הייתה ברור שכן לא הפגינה נכונות לקבלת הצעת. למרות זאת, לאחרונה דווח דובר אסטוניה כי המדינה אינה מבקשת לחסום את התוכנית כאמור, אולם היא מציינת את חששותיה. לדבריו, התוכנית המוצעת לפלטפורמות מקוונות עשויה להשפיע על ניטרליות מערכת המע"מ, שכן קיימת הגבלה בניכוי מע"מ עבור חלק מספקי השירות.

כמו כן, מכיוון שהאיחוד האירופי מתכנן לשנות את מערכות החזר המס הנוכחיות עבור תשלומי בינלאומיים בדבר דיבידנדים וריביות בהליכים פשוטים יותר, גם צ'כיה הביעה את התנגדותה לחלק מעקרונות היסוד של ההצעה, אולם נראה כי לא הרחיבה בעניין.

לכן, ומכיוון שהאיחוד האירופי דורש הסכמה פה אחד לגבי כללי מס חדשים, התנגדות, גם אם היא של מדינה אחת, עלולה לעכב הגעה להסכמה על החוקים החדשים.

הנציבות האירופית הכניסה לאחרונה לסדר היום יוזמת אזרחים חדשה שמעודדת התחשבות ומתן דגש לפליטת גזי חממה וצריכת משאבי טבע בלתי מתחדשים, בעזרת מדיניות בנועדה להילחם בהתחממות הגלובלית.

במסגרת היוזמה קיימת הצעה לשימוש בחלק מההכנסות של מס הפליטה על מנת לתמוך במשפחות בעלות הכנסה נמוכה, לצמצום הפערים החברתיים ולהרחבת התמיכה הציבורית בתמחור פחמן. על אף הפוטנציאל הטמון בכך, חלק ממשלות האיחוד האירופי רואות בתמחור פחמן סיכון כלכלי רב. כך, אם היוזמה תזכה בלפחות מיליון חתימות בשבע ממדינות האיחוד בתוך שנה ממועד הרישום, הנציבות האירופית צפויה לנקוט צעדים בנושא.

שתי סוכניות פיננסיות גרמניות הביעו את תמיכתן בשמירה ואף הגדלת המימון לתוכנית האיחוד האירופי "Fiscalis", התומכת במאמצים בינלאומיים להילחם בהונאות מס.

התוכנית תומכת במאמצים בינלאומיים להילחם בהונאת מס. כך, פיסקאליס תומכת בביקורות והדרכות משותפות, ושהיא מבצעת תוכניות הכשרה למיניהן, כאשר רשות המיסים ומשרד האוצר הגרמני בבאדן-וורטמברג ציינו שלא היו מתאפשרות ללא סיוע פיננסי כלשהו. כמו כן, עם תקציב נוכחי העומד על 269 מיליון יורו לתקופה שבין 2021-2027, התוכנית גם עוזרת בנושאים הקשורים לחילופי טכנולוגיה ושיטות עבודה מומלצות בין רשויות המס של האיחוד האירופי.

רשות המיסים הדנית פרסמה לאחרונה את החלטת בית המשפט העירוני מספר SKM2024.267.BR, שעניינה במיסוי הפקדות בנקאיות. מעובדות המקרה, עולה כי תושב דני חויב בתוספת של מס הכנסה בגין הפקדות מחברה של אמו, שלטענתו מדובר במתנה בלבד. המחלוקת עוסקת בסיווג ההכנסות הללו, כאשר בפסק הדין הכריע בית המשפט כי מדובר בהכנסת עבודה נוספת ולא במתנה.

רשות המיסים האיטלקית פרסמה לאחרונה את חוזר מספר E/10, הכולל הוראות בדבר מיסוי השכרת נכסים לטווח קצר. כך, החוזר מפרט שיעור מס אחיד של 26% על חוזי שכירות מסוימים לטווח קצר, שיעור ניכוי מס במקור של 21% למתווכים ומנהלי פורטלים אלקטרוניים ספציפיים, ואת החובות למתווכים תושבי חוץ.

החל מספטמבר 2024, בריטניה תטיל מע"מ בשיעור 20% על מכירת זיכויי פחמן מרצון. בעבר, רכישת זיכויים אלו הייתה פטורה ממע"מ מכיוון שלא ניתן למכור את הזיכויים מחדש, בהיעדר שוק משני.

ראוי לציין כי עסאות מסוימות הכרוכות בזיכויי פחמן יישארו פטורות ממע"מ, לרבות הנפקה ראשונית על ידי רשות ציבורית, החזקת זיכויים כהשקעות, תרומות לפרויקטים של אשראי פחמן ומכירות מפרויקטים בהערכה עצמית ללא אימות.

כמו כן, מספטמבר תהיה אפשרות להקלה במע"מ בעסקאות אלו, זאת על פי הפקודה לשווקי מסוף בבריטניה (TMO), המקנה, בין היתר, פטור ממס בגין עסקאות של סחורה סיטונאית בשווקי מוגדרים, וחוקקה בידי רשות המיסים הבריטית HMRC.

ארגון ה-OECD פרסם דו"ח בדבר הכללים במסגרת הרובד הראשון – גובה B של מסגרת המס העולמית. חלק זה של ההסכם, מציע, בין היתר, דרך פשוטה יחסית להבין תשואה קבועה עבודה פעילויות שיווק והפצה, הנקראת הגישה הפשוטה והיעילה. גישה זו, מטרתה לצמצם מחלוקות לגבי מחירי העברה, עלויות ציות ולהגביר את הוודאות של הנישומים בכל הנוגע למס. עם זאת, הקושי ביישום הגישה והיקפה המוגבל מונעים פעמים רבות הגעה למטרות הללו. שיקולים מרכזיים בגישה זו, הם בין היתר: קביעת עסקאות העומדות בקריטריונים שונים להיקפן, יישום הגישה בעסקאות כשירות בלבד, התייחסות לקביעת מחירי העברה וחששות לגבי וודאות מס.

בית המשפט האירופי לצדק (ECJ), פסק לאחרונה בתיק מס' C-241/23, המתייחס לתקנות המע"מ של פולין בכל הנוגע לעסקת חליפין במניות. ענייננו של פסק הדין בחברה רשומה, אשר חייבת במע"מ בפולין, שגייסה הון על ידי קבלת נכסים בעין מגופים שונים בתמורה למניותיה. העברת המניות הללו נרשמה בדוחות המע"מ של החברה לפי שווי המניות נטו, אולם רשות המסים, בתמיכת הרשות הפולנית לענייני ערר, אישרה כי יש לחשב את ערכן לפי הערך הנקוב של המניות שנסחרו במקום שווין בזמן ההנפקה. כך, בהתאם לבקשת בית המשפט העליון לעניינים מנהליים בפולין, ה-ECJ פסק כי כאשר חברה מעבירה רכוש בעין כנגד ובתמורה למניות חברה אחרת, בסיס המס יחושב כשווי המניות ביום הנפקתן.

לאחרונה הודיעה הנציבות האירופית על פתיחת התייעצות בנושא הערכת שיתוף פעולה מנהלי למיסוי ישיר. המשוב נועד להעריך עד כמה חילופי המידע האוטומטיים בין הרשויות בעולם פועלים להסדרת הנחיית המועצה בדבר הסכמי מס חוצי גבולות הניתנים לדיווח (6DAC).

מטרת ההערכה היא לקבוע אם ההיקף והמטרה של הנחייה זו (DAC) עדיין רלוונטיים ולטפל בסוגיות העומדות בפני מדינות חברות באיחוד האירופי, במיוחד בהבטחת חישובי מס מדויקים במצבים של מיסוי בינלאומי ובהימנעות מהעלמת מס. כמו כן, ההתייעצות תבחן באיזו יעילות הנחיית המועצה משיגה את מטרותיה, ותעריך את היעילות של חילופי המידע כאמור וכלים אחרים בבחינת עלות-תועלת.

משרד האוצר האוסטרי הוציא לאחרונה את טיוטת פקודת דיווח המס החדשה, ופתח אותה להתייעצות עם הציבור. הפקודה כוללת דרישות דיווח, מועדים לדיווח, נהלים המבהירים כיצד ניתן לנכות מס זר על מנת להפחית מס רווחי הון, אופן הערכת מס רווחי הון וחידוד הדיווח על קרן השקעות. הפקודה צפויה להיכנס לתוקף ב1.1.2025, ולחול על דוחות המס לשנה קלנדרית זו.

רשות המיסים הדנית פרסמה לאחרונה את פסק הדין של בית המשפט העליון, שדן בשינויים של מחירי העברה בעסקאות קשורות. פסק הדין עוסק בחברת אם שהקימה שתי חברות בת להפקת נפט והן תושבות דנמרק לצורכי מס, אשר רכשו מאוחר יותר רישיונות חיפוש נפט במדינות בהן ממוקמות.

רשות המיסים מצאה כי העמלות עבור שירותים בעסקאות קשורות אלו אינן תואמות את שווי השוק, ולכן ערערה על הסכום החייב במס. בערעור, בית המשפט העליון אישר את החלטת רשות המיסים, וקבע כי עוד בשלב מחקר מחירי העברה, לערבויות הביצוע והידע היה ערך ועלות מהותית שמצדיק תשלומים מתמשכים במסגרת עצמאית. כך, בית המשפט גם אישר כי העסקאות אכן קשורות וכי העלויות שנגבו אינן עומדות בתקן העולמי כיוון שלא היו התחייבויות שוטפות.

רשות המיסים השוודית הוסיפה לאחרונה הנחיות חדשות בדבר טיפול במע"מ למתן משכנתאות. שינוי זה נובע מפסיקה עדכנית של בית המשפט האירופי לצדק (ECJ) שהכריעה כי ארגון של מכירות פומביות של סחורות משועבדות לא נחשב לפעילות משנית למתן אשראי המובטח על ידי המשכון. כך, שירותים אלו אינם זכאים לפטור ממע"מ החל על שירותי מתן אשראי.

המחוקק בברזיל הוציא לאחרונה חוק מס' 14,848, אשר מעדכן את הטבלה הפרוגרסיבית לניכוי במקור של מס הכנסה חודשי. התאמות או נכנסו לתורף בפברואר 2024. התעריפים החדשים הם: (1) פטור ממס עבור הכנסה שאינה עולה על 2,259 BRL (441.93 דולר) (2) 7.5% עבור הכנסה של 2,259.21 BRL (441.92 דולר)- 2,826.65 BRL (553.01 דולר), עם השתתפות עצמית של 169.44 BRL (33.14 דולר); (3) 15% עבור הכנסה של 2,826.66 BRL (553.16 דולר) – 3,751.05 BRL (734.05 דולר), עם השתתפות עצמית של 381.44 BRL (74.64 דולר); (4) 22.5% עבור הכנסה של 3,751.06 BRL (734.05 דולר) – 4,664.68 BRL (912.88 דולר), עם השתתפות עצמית של 662.77 BRL (129.70 דולר); (5) 27.5% עבור כל הכנסה מעל 4,664.68 BRL, עם השתתפות עצמית של 896 BRL (175 דולר). החקיקה מבטלת את הוראה מס' 1,206, וקובעת תעריפים חודשיים חדשים החל מפברואר 2024.

רשות המיסים האיטלקית פרסמה את הוראה מספר 213637/2024, המבהירה אפשרויות חלופיות למס חברות נשלטות זרות (CFC). ההנחיות מתייחסות בעיקר לנושאים כמו הגדרות רלוונטיות, התחומים בהם ניתן ליישם אופציות חלופיות, הליכי רישום או ביטול רישום. כמו כן, הוראה זו מתווה מסגרת לחישוב רווחי הנטו, בכפוף לשיעור מס חלופי של 15%, מתארת כיצד ממוסים רווחי חברות בת ואת ההשפעה של שימוש בחלופות המס על פיקוח עלויות המס במדינה.

הפרלמנט הדני הציג את הצעת חוק מספר L-183 המובילה לשינוי במערכת המס בדבר אנרגיה ודלק. השינויים העיקריים ברפורמה כוללים העלאת מס ה-CO2  ל750 קרונות דניות לטון עבור חברות שאינן באיחוד האירופי וקביעת סכום של 375 קרונות לטון לחימום חלל מכוסה מ-2025 ועד 2030. מס CO2 של 125 קרונות יוחל גם על תהליכים מינרליים. בנוסף, מוצעים מיסי CO2 חדשים על דיג, מעבורות מקומיות ותעופה עם הסרת ניכויי מינימום עבור חברות מסוימות. הצעת החוק שואפת להפחתה של מס האנרגיה עבור חימום חלל, לתקן את חישובי מס ה- CO2 על פסולת כך שיתאימו להנחיית האיחוד האירופי EC/2003/96, ולתקן את מערכת המס על אנרגיה ודלק.

לאחרונה, רשות המיסים היוונית הודיעה על הארכת מועד ההגשה האחרון להחזרי מס הכנסה ליחידים לשנת 2023, יחד עם מספר מאפייני תהליך הגשה חדשים עבור הנישומים. המועד החדש להגשת הדוחות נקבע ל-1 ביולי, ולא יאוחר מה26 ביולי ללא קנסות. השנה נישומים מסוימים יקבלו הצהרות מס אוטומטיות שמולאו מראש, אותן ניתן יהיה לסיים עד ה-2 ביולי אם יאומתו הנתונים באופן אוטומטי כנכונים. כמו כן, הנישומים ביוון או בחו"ל חייבים כעת לרשום מספר חשבון בנק בינלאומי (IBAN) על מנת לקבל את החזרי המס. כל החזרי המס יתואמו כנגד התחייבויות מס קיימות עד ה31 ביולי, ויחול ניכוי של 3% אם מס ההכנסה ישולם בשיטה זו.

לאחרונה, משרד החוץ הבריטי הוציא הצעת חוק לפרלמנט, במטרה לאשרר את האמנה למניעת כפל מס עם שוודיה משנת 2015. האמנה נחתמה ב-23 לפברואר 2021.

החודש יצאו תובנות ועדכונים מרכזיים של רשות המיסים התורכית לעניין מיסוי מקרקעין בהיבטים שונים והן פורסמו בהנחיה חדשה שהוציאה הרשות. ההנחיה מבהירה אילו עסקאות כפופות לדמי שטר בעלות. מדובר על עמלות בגובה 2%  ממחיר העסקה בפועל או שווי הארנונה, הגבוה מבניהם, והן נגבות בנפרד הן מהקונה והן מהמוכר. כמו כן, ההנחיות מתייחסות לקנסות ולערעורים בגין אי התאמה במחירי הרכישה המוצהרים. בנוסף, ההנחיות מסווגות את ההכנסות ממכירת נדל"ן שהוחזק פחות מחמש שנים כרווח הון, כאשר קיימת הרחבה לפטור של 87,000 לירות תורכיות לעומת 55,000 לירות לפני כן.

משרד האוצר הפולני הוציא לאחרונה התייעצות לציבור בעניין הצעת חוק שמטרתה להתיישר עם הנחיית האיחוד האירופי ליישום שיעור מס מינימלי של 15% ברחבי העולם, וזאת בהתאם להנחיות ה-OECD. טיוטת החקיקה עוסקת בעיקרה בחברות בינלאומיות וחברות מקומיות גדולות עם הכנסות של מעל 750 מיליון יורו לפחות בשנים האחרונות. הצעת החוק מציגה כמה עקרונות חדשים, לרבות מס מקומי, כללים להכללת הכנסה והתייחסות לרווחים שאינם חייבים במס. כמו כן, הצעת החוק מתווה שיטות אפקטיביות לחישוב שיעורי מס וסכומי מס נוספים, עם הוראות מיוחדות עבור ישויות משפטיות עראיות וחברות קבועות.

משרד האוצר הבלגי הודיע לאחרונה על מועדי הגשת החזרי מס ליחידים לשנת 2024. כך, יש להגיש את דוחות הנייר עד ה-30 ליוני, והם יופצו החודש. לאלו המעדיפים להגיש אונליין, גם אלו המגישים בעזרת סוכנים מטעמם (באי כוח), ניתן להגיש עד ה-15 ליולי. כמו כן, יחידים המדווחים על סוגים ספציפיים של הכנסה, כגון הכנסה זרה, ניתן דדליין מאוחר יותר, וניתן להגיש את הדוחות עד ה-16 לאוקטובר.

משרד האוצר הפדרלי של אוסטריה פרסם לאחרונה את החלטת ביהמ"ש הפדרלי בדבר חובתו של מעסיק לנכות מס שכר בגין תשלומים שקיבלו עובדים מצדדים שלישיים. ההחלטה הגיעה בעקבות פסק דין שעניינו במנכ"ל חברה אשר הצהיר מרצונו על הטבות שאינן מזומן לצורכי מס, זאת למרות שכבר שילם עליהן מס הכנסה. עם זאת, במהלך ביקורת התגלה כי מעסיקו לא ניכה במקור את המסים וההפקדות הרלוונטיים עבור תשלומי צד ג'. כך, דחה ביהמ"ש את טענת המעסיק כי תשלומים כאמור אינם חייבים השתתפות מעסיק, וביהמ"ש הפדרלי לכספים תמך בהחלטה זו. כמו כן, ביהמ"ש אישר כי תשלומי צד שלישי מסווגים כהכנסה מעבודה החייבת במס ולכן על המעסיק לערוך ניכוי במקור לתשלומים הללו.

רשות המיסים הברזילאית פרסמה לאחרונה גרסה  משודרגת של מערכת הנהלת חשבונות מס דיגיטלית בשם ECF גרסה 10.0.6. עדכון זה משפר את תהליך הדיווח עבור מס הכנסה של חברות ותשלומים סוציאליים בגין הכנסות של אינדבדואלים. הגרסה האחרונה כוללת פתרונות כמו תקוני שגיאות בהפקות דוחות והתאמת כללי שדה, ואף מסירה אפשרות למפתחות רישום מיושנים. כמו כן, העדכון שיפר את התפקוד הכולל של המערכת. גרסה זו תומכת בהגשת קבצי ECF לשנת 2023, מקרים מיוחדים של 2024, ותיקים חדשים ומתוקנים משנים קודמות.

המכון הרשמי לסטטיסטיקה באלבניה (INSTAT) פרסם רישומים סטטיסטיים כלכליים לחודש אפריל 2024, כולל סטטיסטיקת ייצוא / ייבוא ושיעורי אינפלציה.

על פי הנתונים שדווחו באתר הרשמי של INSTAT, ייצוא הסחורות נמצא במגמת עלייה לאחר כמעט שנה של ירידה, והגיע לשווי של כ-35 מיליארד בחודש אפריל 2024.

כמו כן, הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על מגמת ירידה בשיעור האינפלציה, שנרשם באפריל ב-2.1%, והוא האחוז הנמוך ביותר לשנת 2024. עם זאת, בתחום השכירות והאנרגיה נרשמת דווקא עלייה באינפלציה.

הולנד שוקלת לשנות את מס הצריכה שלה על משקאות ממותקים כדי לכלול מס משקאות המבוסס על תכולת הסוכר במשקה. נכון לעכשיו, המס הבסיסי נקבע כ-26.13 יורו ל-100 ליטר, מה שמייצר הכנסות משמעותיות מדי שנה לקופת המדינה. מס המשקאות המוצע עשוי להשתנות , וקיימים דיונים על פטורים עבור קטגוריות שתיה מסוימות כגון מים מינרליים, מוצרי חלב ומיצים טבעיים. כך, הממשלה פתחה התייעצות לציבור, שאמורה להסתיים עד ה-7 ביוני, כדי לאסוף חוות דעת על ההבחנה בין משקאות ממותקים בעלי סוכר טבעי לבין סוכרים מלאכותיים (תוספת סוכר) על מנת ליישם את הפטורים הללו ביעילות. שר המיסים בהולנד הדגיש כי שמירה על המס הנוכחי אומנם תפשט את מערכת המס על משקאות ממותקים, אך הוא מסכים כי פטור רק על מים מינרליים יכול בהתאמה להביא ליעדי הבריאות הציבוריים.

רשות המיסים בבריטניה (HMRC) פרסמה לאחרונה הוראה חדשה (חוזר) מספר 701/21A, בדבר פטורים ממע"מ עבור מטבעות זהב לשנת 2024. ההוראה קובעת, בין היתר, כי מטבעות זהב שאינם עשויים לכל הפחות מ90% זהב טהור, אינם פטורים ממע"מ. כך, קיימת הבהרה נוספת בנוגע לקריטריונים ההכרחיים על מנת שמטבע ייחשב כמטבעות להשקעה ורשות המיסים הבריטית אף סיפקה רשימה מעודכנת של מטבעות זהב להשקעה הזכאים לפטור ממע"מ.

ב-9.4 משרד האוצר ההולנדי הוציא הצעה לתקנות חדשות בדבר שינוי הפטור ממס העברה עבור דירות מפוצלות, כפי שמתואר בתזכיר לתקציב של שנת 2023. התקנות הללו נועדו כדי למנוע העלמות מס ולפשט את מערכת המס בהולנד. השינויים המוצעים כוללים תנאים שונים, בין היתר דרישות עסקיות, חובת המשכיות וסעיף שימור. בעלי עניין מוזמנים לשלוח משוב עד ה-6.5.2024.

משרד האוצר במונטנגרו פרסם הצעת חוק הנוגעת למחיקת ריבית על מס שמשולם באיחור על ידי יחידים, יזמים, חברות, ושותפויות. הצעת החוק כוללת אמצעים שונים, לרבות מתן זכות לנישומים למחיקת ריבית על מס המשולם באיחור ותשלומים נוספים עד לתאריך 31.12.2024. עם זאת, על מנת להנות מההקלות הללו יש להגיש את כל ההחזרים הרלוונטיים תוך פקיעת חוב המס, והגשת בקשה להקלה בריבית עד 45 יום מה-1.1.2025. כמו כן, הצעת החוק כוללת גם חובות לרשות המיסים שהוחזרו בעבר במסגרת ההקלות שניתנו, תוך מתן זכות ערעור על החלטות בדבר דחיית ההקלות הללו בידי רשות המיסים.
בתחילת חודש אפריל, פרסם משרד האוצר ביוון תמריצי מס כחלק מהתקציב של שנת 2025. בין היתר קיים תמריץ להפחתת דמי הביטוח הלאומי ב-0.5%, החזרי מס בגין מס הצריכה המיוחד לחקלאים, ודחיית מע"מ על בנייה. התמריצים הללו נועדו על מנת לשפר את המדיניות הפיסקלית, לתמוך בכלכלת יוון, לעודד השקעות זרות ולטפח חדשנות במדינה.

משרד הכלכלה והאוצר הצרפתי הוציא הוראה בדבר תאריכים חשובים להגשת דוחות מס הכנסה לשנת 2024. תושבי צרפת יכולים להתחיל להגיש דוחות אלו באופן אלקטרוני כבר החל מה-11.4.2024, בעוד שתושבי חוץ יכולים להגיש את הדוחות באופן מקוון לא יאוחר מה-23.5.2024. כמו כן, ההוראות מפרטות מועדים שונים לאזורים שונים בצרפת. הצהרות נייר יש להגיש לא יאוחר מתאריך 21.5 (הן עבור תושבי צרפת והן עבור תושבים זרים), והחלטות רשות המיסים יינתנו במהלך יולי ואוגוסט 2024.

באפריל 2024, רשות המיסים הפינית הוציאה הנחיה חדשה ומספרה VH/253/00.01.00/2024, ובה הנחיות מעודכנות בדבר ניכויי מע"מ מהשקעות בנדל"ן. ההנחיה מכסה מספר היבטים פרוצדורליים, בין היתר מסגרת הזמן שבה עסקים יכולים לבדוק ניכויי המע"מ שלהם ונהלים לתיקון ניכויי מע"מ. כמו כן, נקבע כי תקופת המבחן של עשרת השנים מתחילה עם השלמת הבנייה או השיפוצים. ההנחיות נכנסו לתוקף ב9.4.2024.  

מחוקקי הפרלמנט האירופי אישרו תוכניות לעדכון כללי מחירי העברה ומערכת חדשה של ניהול מס לחברות קטנות. הרפורמה במחירי ההעברה נועדה כדי להתאים את החקיקה של כל מדינות האיחוד האירופי עם הנחיות ה-OECD, ולהבטיח שעסקאות בין חברות קשורות יתאימו לאלו שאינן קשורות. כמו כן, מערכת רשויות המיסים החדשה תאפשר לחברות קטנות ובינוניות הפועלות מעבר לגבולות האיחוד האירופי לנהל את אכיפת המס שלהם באמצעות רשות המיסים של מדינת האם. צעדים אלה מטרתם לפשט את הציות ולהקל על קביעת שיעור המס בעסקאות בין מדינות.

במרץ 2024 הוציאה ממשלת צ'כיה הצעת חוק חדשה ליישום חוקי האיחוד האירופי בנושא שיתוף פעולה מנהלי ומעקב אחר נכסי קריפטו. למעשה, הצעת החוק קובעת כי עסקי קריפטו חייבים לדווח לרשות המיסים ולגלות עסקאות שבוצעו על ידי תושבי צ'כיה. כך, הבנק המרכזי יספק רשימה של עסקי קריפטו מורשים לרשות, והחוק קובע קנסות של עד 1.5 מיליון קורונה צ'כית על אי עמידה בכללי הגילוי, הפניות, החקירות, הרישום והדיווח.
בתחילת אפריל, השירות הכלכלי הפדרלי בבלגיה הוציא הנחיות ועדכונים חשובים בדבר הנהלים ולוחות הזמנים להחזרי מע"מ. בין היתר, ההנחיות מציינות כי ה-20.4 הוא המועד האחרון להגשת דוחות מע"מ לאלו הבוחרים בניכוי כללי לרבעון הראשון, וה20.6 הוא המועד האחרון להגשת דוחות של הרבעון השני. בנוסף, על הנישומים לסווג חשבוניות מע"מ לפי קטגוריות ולהגיש נתונים סופיים לא יאוחר מה-21.10.2024 עבור הרבעון השלישי ועד לתאריך ה-20.12 עבור נובמבר 2024. עדכונים אלו יצאו על מנת לייעל תהליכים ולהביא לשוויון בין הנישומים בבלגיה.
משרד האוצר האוסטרי הוציא הבהרה בעקבות החלטת ביהמ"ש מספר GZ. RV/4100567/2022 שעניינו בפסיקת שומה בדבר פטור ממס על מכירת שטח פרטי. החלטה זו באה בעקבות מקרה של מכירת בניין מגורים המורכב משתי דירות, כאשר הנישום מטעמי בריאות עבר לנכס אחר. בית המשפט הכריע כי הנישום לא עמד בדרישת השימוש הבלעדי בשני שליש משטח המגורים ומשכך הוא כפוף לשיעור מס של 30% בגין התמורה ממכירת הנכס. לכן, פסיקה זו מחזקת את דרישת הסף לשימוש בלעדי בשני שליש משטח הנכס כדי לזכות בפטור ממס על מכירת נכס פרטי.

בתחילת אפריל 2024 עדכן משרד האוצר של בריטניה את סף רישום המע"מ לעסקים קטנים, שהועלה מ85,000 פאונד ל90,000 פאונד. כמו כן, המכפלה לקביעת התעריפים לעסקים קטנים נותרה ללא שינוי בשנה הרביעית ברציפות, וקיימת הפחתה בדמי הביטוח הלאומי ליחידים אשר תיכנס לתוקף בתחילת שנת המס החדשה. עבור סרטים בריטים של יוצרים מקומיים – יהיה זיכוי מס של 53% על הוצאות מזכות. צעדים אלו נועדו על מנת לתמוך בעסקים קטנים ולעודד צמיחה כלכלית בבריטניה.

הסוכנות למנהל המס בספרד הודיעה כי ה-1.6.2024 הוא המועד האחרון להגשת הצהרות מס הכנסה ליחידים לשנת 2023. המנהל מגדיר מהו מס הכנסה ליחיד ומדגיש כי הן תושבי ספרד והן זרים העומדים בקריטריונים ספציפיים נדרשים להצהיר. כמו כן, על ההצהרה לכלול הכנסה כוללת, רווחי הון, הפסדים וקיזוזים, ללא קשר למקום התושבות או היכן התרחב אירוע המס.

רשות המיסים  ההונגרית פרסמה החודש הבהרות לגבי חבות מס סוציאלית עבור תושבים זרים מסוימים, החל מה-1 לינואר 2024. רשות המיסים קבעה כי אותה הכנסה שנצברה מעבודה קודמת על ידי יחידים המבוטחים בהונגריה עד ה-31 בדצמבר 2023, שקודם לכן הייתה פטורה ממס סוציאלי, חייבת כעת במס זה. העדכון האמור נועד להבטיח עמידה בתקנות המס ולטפל בשינויים בחבות המס עבור תושבי חוץ בהונגריה.

בתחילת אפריל, פרסמה רשות המיסים הפינית את הנחיה מספר VH/82/00.01.00/, ובה עדכון בנושא מס הכנסה אישי של זרים (הכנסה מעסקים). ההנחיה מבהירה היבטים כמו כיצד קובעים מתי הופכת קבלנות בניה למוסד קבע (PE) וכן את התנאים לקבלת הזכות לנהל עסקים במדינה תוך אפשרות רישום לגביית חובות מראש. כמו כן, ההנחיה מספקת סקירה כללית של תשלומים סוציאליים ודיון על ההשפעה של האמנות למניעת כפל מס (DTAs) על זכויות הנישומים.

בפברואר, מס ההכנסה בקנדה (CRA) הודיע על שינוי בשיעורי הריבית עבור תשלומי מס (הן תשלומי יתר והן תשלומים מופחתים) עבור הרבעון הראשון והשני של 2024. ההוראה כוללת מיסים שונים, לרבות מס הכנסה, מס טובין ושירותים ומס מכירות אזורי. כך, שיעורי הריבית על תשלומי יתר של תאגידים עלו מ5% ל-6% ושל יחידים מ-7% ל-8%. השינויים הללו משפיעים הן על יחידים והן על חברות בשני הרבעונים הראשונים של 2024.

רשות המיסים בבוסניה הרצגובינה, פרסם לאחרונה את החקיקה והתיקונים לשנת 2024 ובהם הליכים מעודכנים לקביעת תושבות המס של יחידים ו/או ישויות משפטיות במדינה. הוא כולל היבטים שונים, בין היתר קריטריונים לקביעת תושבות עבור יחידים על סמך גורמים כמו מגורי קבע, תחומי עניין חיוניים או תקופת השתקעות במדינה. כמו כן, הוא מתאר את התהליך הכרוך בהנפקת תושבות וביטול תושבות, יחד עם הוראות לשלילת אישורי אי תושבות, במקרה שאין DTA בין המדינה המפורטת בבקשה לבוסניה. בנוסף קיימת הרחבה והעמקה במונחים רלוונטיים כגון "חבות מס מוגבלת" ו"חבות מס בלתי מוגבלת".

רשות המיסים האלבנית הוציאה בחודש אפריל עדכונים בגין תשלומי מס המשולמים על ידי עסקים המספקים שירותים מקצועיים. בהתאם לעדכונים הללו, המס ל2024 ישולם מראש בהתאם לרווחים המוצהרים לשנת 2023, זאת תוך חלוקה לתשלומים הנפרסים על שלושה חודשים ב2024. תשלומים אלו יתאימו לשיעורי המס הפרוגרסיבי, כאשר יחידים יהיו כפופים לשיעור מס בגובה 15% על רווחים שאינם עולים על 4 מיליון לק אלבני (כ-146,519 דולר) ושיעור מס של 23% על רווחים גבוהים מסכום זה. עבור ישויות משפטיות קיים שיעור מס קבוע של 15%, ללא קשר לגובה הרווחים.

משרד האוצר הנורבגי העלה הצעת חוק להטלת מס על חברות חקלאות ים זרות בגין הכנסות שנוצרו להן מהמדף היבשתי הנורבגי. נכון לעכשיו, אין בסיס חקיקתי למיסוי חברות כאלו הפועלות על מדף יבשתי ספציפי. מדף יבשתי זה הוא קרקעית ים רדודה, הנופלת תחת ריבונותה של נורבגיה ובה מנוצלים משאבי הטבע על ידי החברות לחקלאות הים, כאשר המדף משתרע על פני למעלה מ-2 מיליון קמ"ר. ההצעה נועדה על מנת להרחיב את המיסוי הנורבגי על חברות זרות העוסקות בחקלאות ים כאמור ובפעילות הפקת מינרלים על המדף היבשתי, וזאת לרבות מיסוי משכורות של עובדים זרים. ההצעה פתוחה להתייעצות עם הציבור עד לחודש יוני 2024, ואם תאושר יכול שתצא לפועל כבר בשנת 2025.

בפברואר 2024, רשות המס הליטאית פרסמה הנחיות לגבי מס הכנסה ממכירת נדל"ן ב2023. ההנחיות מתייחסות להיבטים מהותיים בעסקאות הנדל"ן, לרבות תזמון הדיווח והתשלום בגין הכנסות אלו שהתקבלו בשנת 2023 ממכירת נדל"ן. כמו כן נכללות הנחיות לעניין 10 שנות פטור ממס בגין בעלות על חלקות מקרקעין, כללי מיסוי על מכירות שנעשו לפני סיום תקופת הפטור האמורה, דרכי חישוב המס ודרישות התיעוד.

במרץ 2024, ה-IRC, מס ההכנסה האירי, פרסם את תקנה מספר 103/24, ובה הנחיות מעודכנות לגבי הוצאות והכנסות מריבית ותמלוגים ללא ניכוי. הנחיה זו מכסה נושאים שונים כמו ניכוי מס במקור, תשלומי ריבית לחברות אמריקאיות וטיפול במס החברות הפועלות תחת המערכת הטריטוריאלית של הונג קונג. אחד העדכונים שהוצגו מקדם צעדי הגנה בכל הנוגע להוצאות של ריבית ותמלוגים. בנוסף, נכללות הנחיות נוספות בדבר החלת ניכוי מס במקור על תשלומי ריבית ששולמו לשותפויות איריות ולישויות זרות הנחשבות ל"שקופות" לצורכי מס.

במרץ 2024 פורסם בעיתון הצרפתי הרשמי צו 274/2024, המפרט צעדים לביטול כפל מס בגין הכנסות הנובעות ממס חברות על עסקים זרים. בין היתר המדד כולל (1) ניכוי מההכנסות נטו של חלוקת דיבידנדים ומוצרי השתתפות עבור עסקים המבוססים בצרפת, וזאת ללא קשר לרווחיות העסק (2) הבהרה כי רווחים או הכנסות ממכירת חברות / ישויות משפטיות שונות תושבות צרפת (לצורכי מס), אינם נלקחים בחשבון בעת קביעת הסכום החייב במס להעברת מניות של ישויות זרות, וכן (3) ישויות תושבות צרפת הכפופות למס חברות חייבות להצדיק הכללת רווחים או הכנסה חיובית המופחתת מהסכום של תמורת ההעברת או מכירת המניות.

התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי מביא עימו שינויים משמעותיים. כמו, קריטריונים מחמירים יותר לקבלת אזרחות לטובת שמירה על הביטחון הלאומי של פורטוגל, שינוי בתהליך ההתאזרחות עבור צאצאים יהודים של מגורשי ספרד, היתר לאימות ביומטרי לטובת אימות נתונים ושינוי של חישוב התקופה הנדרשת של מגורים בפורטוגל לטובת קבלת אזרחות.

יתרה מזו, כל המבקש לקבל אזרחות פורטוגלית חייב להתגורר בפורטוגל באופן חוקי למשך חמש שנים לפחות, והן נספרות מרגע הגשת הבקשה לשהות במדינה ולא מהרגע שהונפקה האשרה. זה חשוב במיוחד עבור אזרחים זרים הממתינים לאישורי אשרת מגורים, במיוחד אלו המחפשים אשרת מגורים לצורך השקעה במדינה. בנוסף, החוק קובע קריטריונים למהו מוצא פורטוגלי ולנסיבות השונות בהן אזרחים זרים יכולים לקבל אזרחות. החוק עוד מדגיש את החשיבות של קשרים אמיתיים וחיבור עמוק עם פורטוגל, תרבותה, ערכיה והמסורות שלה.

במרץ 2023, ארגוני עסקים בקנדה פנו לפרלמנט וביקשו שינויים בהוראות המיסוי הקיימות בחוק התקציב. לשכת המסחר הקנדית תמכה בתיקונים שיבטלו את הרכיבים הרטרואקטיביים של המס המוצע על שירותים דיגיטליים, בעוד שחברות חשמל ביקשו פטור מהגבלות על ניכויי הוצאות ריבית. הסנאט כעת שוקל את הצעת חוק C-59 , הקובעת שיעור מס של 3% על חברות אינטרנטיות גדולות באופן רטרואקטיבי החל מה-1 בינואר 2022.

בעבר, ארצות הברית ביקרה את מס השירותים הדיגיטליים של קנדה בשל השפעתו הישירה על חברות אמריקאיות. יתרה מזו, מנכ"ל איגוד התעשייה האלקטרונית הקנדי הצביע על כך שהוראות החוק על הגבלת הוצאות חריגות ומימון יעמיסו במיוחד על חברות פרטיות התלויות במימון זר.

במרץ 2024, בלגיה קבעה מס ערך מוסף (מע"מ) בשיעור מופחת של 6% על פרויקטים המשפצים נדל"ן, ומטרת הפחתת המע"מ היא עידוד השקעה בנכסים להשכרה במדינה. שר האוצר הבלגי, וינסנט ון פטגם, אמר כי שיעור המע"מ המופחת, שחל עד היום על הריסת נכסים ישנים ובניית בתים פרטיים חדשים באותו האתר, יחול כעת גם על הריסת נכסים ישנים ובניית פרויקטים המוכוונים להשכרה באותו האתר. כדי שיחול שיעור המע"מ המופחת, על הנכס לא לעלות מעל 200 מטרים רבועים והנכס חייב להיות מושכר לטובת מגורים ראשיים, ולתקופת זמן של מינימום 15 שנים לאחר השיפוץ. באופן כללי, שיעור המע"מ בבלגיה הוא בשיעור של 21%.

שר האוצר האוסטרלי, ג'ים צ'אלמרס, הודיע כי הרגולציה החדשה תכנס לתוקף החל מה-1 בינואר 2024, בהתאם לסטנדרט הבינלאומי. הממשלה מחפשת משוב והערות על שני שלבים של חקיקה המיישמים את המס המינימלי הגלובלי בשיעור של 15%, המיועד לחברות רב-לאומיות עם הכנסה גלובלית שנתית העולה על 750 מיליון אירו. בנוסף, הממשלה האוסטרלית מחפשת משוב על איך רגולציה זו עולה בקנה אחד עם תקנות המס החלות היום במדינה, כגון – חוקי התאמה היברידים וחברה נשלטת זרה. הרגולציה החדשה פתוחה לדיון עד ה-16 באפריל 2024, ועוד יש לצפות לשינויים נוספים בתקנות המס הנוכחיות.

במהלך ישיבה של בוועדת האוצר בפרלמנט הבריטי, שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט טען כי חוק התקציב החדש יפשט את מערכת המס הבריטית והביא את כלל ה- “Non-Dom” כדוגמה.
כלל זה מאפשר לתושבים זרים "עשירים" להימנע מתשלום מס הכנסה על הכנסות שהופקו מחוץ לבריטניה. התיקון החדש לתקציב מבטל את הכלל האמור ומטמיע משטר חדש שבו אותם זרים יהיו חייבים במס הכנסה לאחר שהות של ארבע שנים במדינה.
לדברי האנט, שיטת המיסוי החלה היום אינה מעודכנת ולא אפקטיבית, והשינוי המוצע לחוק צפוי להכניס למדינה כ-2.7 מיליארד ליש"ט בשנה.

הוועדה האירופית מבקשת משוב על היעילות והאפקטיביות של הנחיה מס' (EU) 2017/1852של הוועדה, שמטרתה היא לסייע בפתרון בעיות של כפל מס.
ההנחיה נכנסה לתוקף ביולי 2019, וקובעת מועד של עד שנתיים לפתרון מחלוקות הנובעות מאמנות כפל המס של המדינות החברות. עוד קובעת ההנחיה כי אם עברו שנתיים מאז תחילת הסכסוך, יוכל הנישום שחייב במס להביא חוות דעת מטעמו או לגשת לבית משפט שיכריע בסכסוך.
הישיבה לעניין המשוב התקיימה במרץ 2024, במטרה לאסוף מידע על התהליך של הגשת תלונות, מהירות תגובת הרשויות לתלונה, ויעילות פתרון המחלוקות במסגרת זמנים של שנתיים.
ההנחיה לעניין פתרון המחלוקת חלה גם על חברות וגם על יחידים. לפי הוועדה, ההנחיה מכסה מגוון רחב יותר של נושאים בהשוואה לשיטות קודמות, מעבר למחירי העברה והקצאת רווחים למוסדות קבע.
הוועדה תנתח את המשוב שקיבלה, תעריך את אפקטיביות ההנחיה ותפרסם דו"ח על מסקנותיה.

מתחילת אפריל 2024, הממשלה הפולנית תשוב לגבות מע"מ של 5% על מוצרים חיוניים כמו בשר, מוצרי חלב, ומוצרי דגן. ההחלטה הוכרזה על ידי משרד האוצר הפולני, והיא באה לאחר שבפברואר 2022 החליטה המדינה שעל מוצרים אלו יחול מע"מ בשיעור של 0%. מטרת הפחתת שיעור המע"מ הייתה לסייע לאזרחים להתמודד עם העליות במחירים והאינפלציה במדינה.
החלטה להחזיר את שיעור המע"מ ל-5% מבוססת על נתונים המוכיחים ירידה בשיעור האינפלציה ל-3.9% בינואר השנה, לעומת השנה הקודמת – שהוא השיעור הנמוך ביותר מאז מרץ 2021. עוד דיווח משרד האוצר הפולני על ירידה משמעותית בקצב הגידול השנתי של מחירי מזון ומשקאות לא אלכוהוליים, שהגיע ל-4.9%. לאור גורמים כמו ירידת מחירים בשוק החקלאות העולמי, והעליה במחירי המזון בשנה שעברה, משרד האוצר הפולני צופה כי האינפלציה תמשיך לרדת וכך גם קצב גידול מחירי המזון.

במרץ 2024, רשות המיסים הצרפתית עדכנה את המסגרת לפטורים ממס הכנסה וסף הניכויים עבור הוצאות מסוימות בעבודה. הדוקטרינה החדשה כוללת, ארוחות במקום העבודה ומחוצה לו (7.30 אירו ו-10.10 אירו), ארוחות בזמן נסיעות עסקים (21 אירו), ובמקרה של נסיעות עבודה למרחקים ארוכים, הוצאות של לינה וארוחות בוקר יהיו מותרות בניכוי (74 אירו לפריז ולפרברים פנימיים ו55 אירו לאזורים אחרים). בנוסף, הדוקטרינה החדשה קובעת סף של ניכוי, החל ממינימום של 495 אירו ועד מקסימום של 14,171 אירו, בהתאם לניכוי הסטנדרטי הקיים בצרפת, של 10 אחוז עבור הכנסות בשנת 2023.

במרץ 2024, הפרלמנט הפיני אישר את השיקול של הצעת החוק התאשר את האמנה למניעת כפל מס ואת הפרוטוקול הנלווה אליו עם צרפת שנחתם ב-4 באפריל 2023. אמנה זו מחליפה את האמנה הקודמת בין המדינות משנת 1970, תוך תיקון והוספה של מספר הוראות חשובות, כגון:
מניעת כפל מס על פנסיות שלא מטעם השירות הציבורי,
הרשאה למדינת המקור להטיל מס בסך 15% על דיבידנדים,
העברת שיטת המס משיטת הפטור לשיטת הזיכוי
וקביעת קווים מנחים לגבי מיסוי של "מוסד קבע".
האמנה החדשה בין שתי המדינות תואמת למודל ה-OECD וכוללת את הסטנדרטים המינימליים וההמלצות של ה-OECD.

במרץ 2024, הפרלמנט הפיני אישר את השיקול של הצעת החוק התאשר את האמנה למניעת כפל מס ואת הפרוטוקול הנלווה אליו עם צרפת שנחתם ב-4 באפריל 2023. אמנה זו מחליפה את האמנה הקודמת בין המדינות משנת 1970, תוך תיקון והוספה של מספר הוראות חשובות, כגון:
מניעת כפל מס על פנסיות שלא מטעם השירות הציבורי,
הרשאה למדינת המקור להטיל מס בסך 15% על דיבידנדים,
העברת שיטת המס משיטת הפטור לשיטת הזיכוי
וקביעת קווים מנחים לגבי מיסוי של "מוסד קבע".
האמנה החדשה בין שתי המדינות תואמת למודל ה-OECD וכוללת את הסטנדרטים המינימליים וההמלצות של ה-OECD.

בימים אלו, מתהווה הסכם מס גלובלי, הנושא בחובו פוטנציאל משמעותי לשינוי המבנה הכלכלי ברחבי העולם. זוהי יוזמה ששמה לה למטרה לאתגר את מערכת המס הקיימת על ידי חלוקה מחדש של רווחים מן התאגידים הרב-לאומיים הגדולים. על פי נתוני הוועדה המשותפת הלא-מפלגתית לעניין מיסוי, נראה כי השלכות ההסכם עשויות להכביד על כלכלת ארצות הברית, עם הערכה להפסד שנתי של בין 100 מיליון ל-4.4 מיליארד דולר בהכנסות.
הסכם זה, שעליו חתמו מעל ל-140 מדינות בשנת 2021, מורכב משני עמודי תווך מרכזיים. הראשון, (Pillar one) נוגע להקצאה מחדש של רווחים למדינות בהן התאגידים פועלים הצורה משמעותית, והשני (Pillar two) קובע רף מינימלי של מס בסך 15%. בעוד שהרף המינימלי הושם בביצוע במספר מדינות, עמוד התווך הראשון עדיין לא מיושם במלואו.
לאור ההשפעות הכלכליות של מגפת הקורונה, הוועדה מציעה שלוש סימולציות שונות, שכולן מצביעות על תמונת מצב עגומה להכנסות האמריקאיות, עם הפסד צפוי של כ-1.4 מיליארד דולר. העימות סביב הסכם זה מגיע בעיקר סביב דיונים על פטור ממסים על שירותים דיגיטליים, שנושא זה גורם להתנגדות דו-מפלגתית ועלול להשפיע על התמ"ג העולמי.
מדינות רבות כמו קנדה, ממשיכות לקדם את מיסוי השירותים הדיגיטליים שלהן למרות ההסכמה לדחות את היישום. עם הצפי להכרזה על ההסכם הסופי בחודשים הקרובים, אנו מחכים לראות את ההשפעות הכלכליות והמדיניות של הסכם זה, שיכונן מחדש את עולם המיסוי הבינלאומי כפי שאנו מכירים אותו היום.

בשנים האחרונות, חל מעבר משמעותי משימוש במזומן לעסקאות דיגיטליות, מה שככל הנראה מעיד, על עתיד ללא מזומנים. יוון, בעוד שיוון מתמודדת עם אתגרים כלכליים ועליה משמעותית במקרי העלמות מס, היא נקטה בצעד משמעותי שנכנס לתוקף השנה האוסר על עסקאות במזומן שסכומן עולה על 500 יורו (כ-540 דולר). מדיניות זו כוללת קנסות משמעותיים, שעלולים אף להכפיל את סכום העסקה. במקביל, אומצה ביון גישת "נקודת מכירה בכל מקום" שמבטיחה שבעסקאות דיגיטליות יופקו קבלות ויועברו נתונים בזמן אמת לרשות העצמאית להכנסות הציבור. בהנחה של ציות ומשאבי אכיפה מספיקים, מדובר במדיניות שצפויה לשפר משמעותית את יעילות ואפקטיביות גביית המס.
לאימוץ המוגבר של עסקאות דיגיטליות, המונע בחלקו על ידי מגפת הקורונה, עשויות להיות השלכות מתמשכות. בעתיד ללא מזומנים, המגפה תזכר כמי שעצבה מחדש את הכלכלה העולמית, והוציאה לפועל פתרון בר קיימא למקור עיקרי להונאות מס.

לטובת שיקום כלכלת המדינה, הקואליציה בגרמניה עובדת על חבילת תמריצים בגובה כ-7 מיליארד אירו (7.6 מיליארד דולר). ממשלתו של הקנצלר אולף שולץ שואפת להפחית את נטל המס על חברות, ואף עובדת על אישור פרלמנטרי לחבילת התמריצים טרם פגרת הקיץ. עם זאת, הדיונים עדין נמצאים בשלבים מוקדמים, וגובה החבילה עשוי להשתנות. משרד האוצר הגרמני נמנע מלהגיב על התוכניות הללו.
התמריץ המוצע עומד על כ-0.16% מהתפוקה השנתית של המדינה, אך כלכלנים טוענים כי המדינה עשויה להזדקק לכ-30 מיליארד אירו על מנת להתגבר על האתגרים הכלכליים השונים כמו עלויות אנרגיה גבוהות, החשיפה לשוק הסיני שנמצא לאחרונה בקשיים, ומתחים גיאופוליטיים לאור המלחמה של רוסיה באוקראינה.
בנוסף, שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק, ציין לאחרונה כי תחזית הצמיחה הכלכלית של שנת 2024 תרד ל-0.2% בלבד, תוך ציון אתגרים הכוללים בין היתר את פסיקתו של בית המשפט משנה שעברה, אשר הפכה את תכנון התקציב. כמו כן, הממשלה מבקשת גם אישור לחבילה נפרדת, שבהתחלה שוויה הוערך ב-7 מיליארד אירו, אך כעת הופחת לכ-3 מיליארד אירו, תוך התמקדות בעסקים קטנים ובינוניים. מתוכננת פגישה בפרלמנט לחודש מרץ 2024, על מנת לבקש אישור לחבילה זו. נראה כי הקנצלר שולץ אופטימי לגבי אישור של הגרסה העדכנית של החבילה.

ממשלת ספרד שוקלת יישום גישה חלופית לחברות אנרגיה במדינה, שעם יישום גישה זו החברות יוכלו להשקיע את רווחיהן במדינה במקום לשלם מס מתת שמיים (Windfall tax). שרת האנרגיה הספרדית תרזה ריברה, חשפה בראיון תוכנית חדשה, המציעה לחברות האנרגיה את הבחירה להשקיע את רווחיהם במדינה או לתרום למדינה באמצעות מסים. הממשלה שואפת ליישם את התוכנית כבר בשבועות הקרובים.
מס זה, החל את דרכו ב-2023, כאמצעי הקלה לאינפלציה, מטיל היטל של 1.2% על ההכנסות של חברות האנרגיה הגדולות. המס האמור 'הרגיז' חברות רבות בענף האנרגיה, ובתגובה דרשו חברות האנרגיה להבהיר את התוכניות בנוגע למס הנ"ל. כתוצאה מכך, חברת Repsol SA הודיעה על תוכנית לצמצום ההשקעות במדינה.
עם הייצור החזק של המדינה של משאבים מתחדשים, מחירי האנרגיה הספרדית ירדו בימים האחרונים. למרות זאת, חברות האנרגיה במדינה חוו גידול משמעותי בהכנסותיהן כתוצאה מהפלישה הרוסית לאוקראינה.

בחודש מרץ 2024, הודיעה רשמית בלגיה על הצו המלכותי מס' 2022041540, שייכנס לתוקף משנת 2025 והוא כולל שתי הוראות עיקריות: ראשית, הוא מפרט מתי יחול מס הכנסה בשיעור אפס. שיעור אפס יחול על מקורות הכנסה ספציפיים כגון הכנסה מפנסיה או הכנסה חלופית אחרת והכנסה מדמי אבטלה לנישומים שמשכורתם לא עולה על 10,160 אירו (11,031 דולר אמריקאי). שנית, תחול העלאה של ניכוי המס הבסיסי מ236 אירו (256 דולר) ל-237 אירו (257 דולר).

להתייעצות עם מומחה במסים