חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עדכוני מס בינלאומיים

ידיעות עדכניות

התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי מביא עימו שינויים משמעותיים. כמו, קריטריונים מחמירים יותר לקבלת אזרחות לטובת שמירה על הביטחון הלאומי של פורטוגל, שינוי בתהליך ההתאזרחות עבור צאצאים יהודים של מגורשי ספרד, היתר לאימות ביומטרי לטובת אימות נתונים ושינוי של חישוב התקופה הנדרשת של מגורים בפורטוגל לטובת קבלת אזרחות.

יתרה מזו, כל המבקש לקבל אזרחות פורטוגלית חייב להתגורר בפורטוגל באופן חוקי למשך חמש שנים לפחות, והן נספרות מרגע הגשת הבקשה לשהות במדינה ולא מהרגע שהונפקה האשרה. זה חשוב במיוחד עבור אזרחים זרים הממתינים לאישורי אשרת מגורים, במיוחד אלו המחפשים אשרת מגורים לצורך השקעה במדינה. בנוסף, החוק קובע קריטריונים למהו מוצא פורטוגלי ולנסיבות השונות בהן אזרחים זרים יכולים לקבל אזרחות. החוק עוד מדגיש את החשיבות של קשרים אמיתיים וחיבור עמוק עם פורטוגל, תרבותה, ערכיה והמסורות שלה.

במרץ 2023, ארגוני עסקים בקנדה פנו לפרלמנט וביקשו שינויים בהוראות המיסוי הקיימות בחוק התקציב. לשכת המסחר הקנדית תמכה בתיקונים שיבטלו את הרכיבים הרטרואקטיביים של המס המוצע על שירותים דיגיטליים, בעוד שחברות חשמל ביקשו פטור מהגבלות על ניכויי הוצאות ריבית. הסנאט כעת שוקל את הצעת חוק C-59 , הקובעת שיעור מס של 3% על חברות אינטרנטיות גדולות באופן רטרואקטיבי החל מה-1 בינואר 2022.

בעבר, ארצות הברית ביקרה את מס השירותים הדיגיטליים של קנדה בשל השפעתו הישירה על חברות אמריקאיות. יתרה מזו, מנכ"ל איגוד התעשייה האלקטרונית הקנדי הצביע על כך שהוראות החוק על הגבלת הוצאות חריגות ומימון יעמיסו במיוחד על חברות פרטיות התלויות במימון זר.

במרץ 2024, בלגיה קבעה מס ערך מוסף (מע"מ) בשיעור מופחת של 6% על פרויקטים המשפצים נדל"ן, ומטרת הפחתת המע"מ היא עידוד השקעה בנכסים להשכרה במדינה. שר האוצר הבלגי, וינסנט ון פטגם, אמר כי שיעור המע"מ המופחת, שחל עד היום על הריסת נכסים ישנים ובניית בתים פרטיים חדשים באותו האתר, יחול כעת גם על הריסת נכסים ישנים ובניית פרויקטים המוכוונים להשכרה באותו האתר. כדי שיחול שיעור המע"מ המופחת, על הנכס לא לעלות מעל 200 מטרים רבועים והנכס חייב להיות מושכר לטובת מגורים ראשיים, ולתקופת זמן של מינימום 15 שנים לאחר השיפוץ. באופן כללי, שיעור המע"מ בבלגיה הוא בשיעור של 21%.

שר האוצר האוסטרלי, ג'ים צ'אלמרס, הודיע כי הרגולציה החדשה תכנס לתוקף החל מה-1 בינואר 2024, בהתאם לסטנדרט הבינלאומי. הממשלה מחפשת משוב והערות על שני שלבים של חקיקה המיישמים את המס המינימלי הגלובלי בשיעור של 15%, המיועד לחברות רב-לאומיות עם הכנסה גלובלית שנתית העולה על 750 מיליון אירו. בנוסף, הממשלה האוסטרלית מחפשת משוב על איך רגולציה זו עולה בקנה אחד עם תקנות המס החלות היום במדינה, כגון – חוקי התאמה היברידים וחברה נשלטת זרה. הרגולציה החדשה פתוחה לדיון עד ה-16 באפריל 2024, ועוד יש לצפות לשינויים נוספים בתקנות המס הנוכחיות.

במהלך ישיבה של בוועדת האוצר בפרלמנט הבריטי, שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט טען כי חוק התקציב החדש יפשט את מערכת המס הבריטית והביא את כלל ה- “Non-Dom” כדוגמה.
כלל זה מאפשר לתושבים זרים "עשירים" להימנע מתשלום מס הכנסה על הכנסות שהופקו מחוץ לבריטניה. התיקון החדש לתקציב מבטל את הכלל האמור ומטמיע משטר חדש שבו אותם זרים יהיו חייבים במס הכנסה לאחר שהות של ארבע שנים במדינה.
לדברי האנט, שיטת המיסוי החלה היום אינה מעודכנת ולא אפקטיבית, והשינוי המוצע לחוק צפוי להכניס למדינה כ-2.7 מיליארד ליש"ט בשנה.

הוועדה האירופית מבקשת משוב על היעילות והאפקטיביות של הנחיה מס' (EU) 2017/1852של הוועדה, שמטרתה היא לסייע בפתרון בעיות של כפל מס.
ההנחיה נכנסה לתוקף ביולי 2019, וקובעת מועד של עד שנתיים לפתרון מחלוקות הנובעות מאמנות כפל המס של המדינות החברות. עוד קובעת ההנחיה כי אם עברו שנתיים מאז תחילת הסכסוך, יוכל הנישום שחייב במס להביא חוות דעת מטעמו או לגשת לבית משפט שיכריע בסכסוך.
הישיבה לעניין המשוב התקיימה במרץ 2024, במטרה לאסוף מידע על התהליך של הגשת תלונות, מהירות תגובת הרשויות לתלונה, ויעילות פתרון המחלוקות במסגרת זמנים של שנתיים.
ההנחיה לעניין פתרון המחלוקת חלה גם על חברות וגם על יחידים. לפי הוועדה, ההנחיה מכסה מגוון רחב יותר של נושאים בהשוואה לשיטות קודמות, מעבר למחירי העברה והקצאת רווחים למוסדות קבע.
הוועדה תנתח את המשוב שקיבלה, תעריך את אפקטיביות ההנחיה ותפרסם דו"ח על מסקנותיה.

מתחילת אפריל 2024, הממשלה הפולנית תשוב לגבות מע"מ של 5% על מוצרים חיוניים כמו בשר, מוצרי חלב, ומוצרי דגן. ההחלטה הוכרזה על ידי משרד האוצר הפולני, והיא באה לאחר שבפברואר 2022 החליטה המדינה שעל מוצרים אלו יחול מע"מ בשיעור של 0%. מטרת הפחתת שיעור המע"מ הייתה לסייע לאזרחים להתמודד עם העליות במחירים והאינפלציה במדינה.
החלטה להחזיר את שיעור המע"מ ל-5% מבוססת על נתונים המוכיחים ירידה בשיעור האינפלציה ל-3.9% בינואר השנה, לעומת השנה הקודמת – שהוא השיעור הנמוך ביותר מאז מרץ 2021. עוד דיווח משרד האוצר הפולני על ירידה משמעותית בקצב הגידול השנתי של מחירי מזון ומשקאות לא אלכוהוליים, שהגיע ל-4.9%. לאור גורמים כמו ירידת מחירים בשוק החקלאות העולמי, והעליה במחירי המזון בשנה שעברה, משרד האוצר הפולני צופה כי האינפלציה תמשיך לרדת וכך גם קצב גידול מחירי המזון.

במרץ 2024, רשות המיסים הצרפתית עדכנה את המסגרת לפטורים ממס הכנסה וסף הניכויים עבור הוצאות מסוימות בעבודה. הדוקטרינה החדשה כוללת, ארוחות במקום העבודה ומחוצה לו (7.30 אירו ו-10.10 אירו), ארוחות בזמן נסיעות עסקים (21 אירו), ובמקרה של נסיעות עבודה למרחקים ארוכים, הוצאות של לינה וארוחות בוקר יהיו מותרות בניכוי (74 אירו לפריז ולפרברים פנימיים ו55 אירו לאזורים אחרים). בנוסף, הדוקטרינה החדשה קובעת סף של ניכוי, החל ממינימום של 495 אירו ועד מקסימום של 14,171 אירו, בהתאם לניכוי הסטנדרטי הקיים בצרפת, של 10 אחוז עבור הכנסות בשנת 2023.

במרץ 2024, הפרלמנט הפיני אישר את השיקול של הצעת החוק התאשר את האמנה למניעת כפל מס ואת הפרוטוקול הנלווה אליו עם צרפת שנחתם ב-4 באפריל 2023. אמנה זו מחליפה את האמנה הקודמת בין המדינות משנת 1970, תוך תיקון והוספה של מספר הוראות חשובות, כגון:
מניעת כפל מס על פנסיות שלא מטעם השירות הציבורי,
הרשאה למדינת המקור להטיל מס בסך 15% על דיבידנדים,
העברת שיטת המס משיטת הפטור לשיטת הזיכוי
וקביעת קווים מנחים לגבי מיסוי של "מוסד קבע".
האמנה החדשה בין שתי המדינות תואמת למודל ה-OECD וכוללת את הסטנדרטים המינימליים וההמלצות של ה-OECD.

בימים אלו, מתהווה הסכם מס גלובלי, הנושא בחובו פוטנציאל משמעותי לשינוי המבנה הכלכלי ברחבי העולם. זוהי יוזמה ששמה לה למטרה לאתגר את מערכת המס הקיימת על ידי חלוקה מחדש של רווחים מן התאגידים הרב-לאומיים הגדולים. על פי נתוני הוועדה המשותפת הלא-מפלגתית לעניין מיסוי, נראה כי השלכות ההסכם עשויות להכביד על כלכלת ארצות הברית, עם הערכה להפסד שנתי של בין 100 מיליון ל-4.4 מיליארד דולר בהכנסות.
הסכם זה, שעליו חתמו מעל ל-140 מדינות בשנת 2021, מורכב משני עמודי תווך מרכזיים. הראשון, (Pillar one) נוגע להקצאה מחדש של רווחים למדינות בהן התאגידים פועלים הצורה משמעותית, והשני (Pillar two) קובע רף מינימלי של מס בסך 15%. בעוד שהרף המינימלי הושם בביצוע במספר מדינות, עמוד התווך הראשון עדיין לא מיושם במלואו.
לאור ההשפעות הכלכליות של מגפת הקורונה, הוועדה מציעה שלוש סימולציות שונות, שכולן מצביעות על תמונת מצב עגומה להכנסות האמריקאיות, עם הפסד צפוי של כ-1.4 מיליארד דולר. העימות סביב הסכם זה מגיע בעיקר סביב דיונים על פטור ממסים על שירותים דיגיטליים, שנושא זה גורם להתנגדות דו-מפלגתית ועלול להשפיע על התמ"ג העולמי.
מדינות רבות כמו קנדה, ממשיכות לקדם את מיסוי השירותים הדיגיטליים שלהן למרות ההסכמה לדחות את היישום. עם הצפי להכרזה על ההסכם הסופי בחודשים הקרובים, אנו מחכים לראות את ההשפעות הכלכליות והמדיניות של הסכם זה, שיכונן מחדש את עולם המיסוי הבינלאומי כפי שאנו מכירים אותו היום.

בשנים האחרונות, חל מעבר משמעותי משימוש במזומן לעסקאות דיגיטליות, מה שככל הנראה מעיד, על עתיד ללא מזומנים. יוון, בעוד שיוון מתמודדת עם אתגרים כלכליים ועליה משמעותית במקרי העלמות מס, היא נקטה בצעד משמעותי שנכנס לתוקף השנה האוסר על עסקאות במזומן שסכומן עולה על 500 יורו (כ-540 דולר). מדיניות זו כוללת קנסות משמעותיים, שעלולים אף להכפיל את סכום העסקה. במקביל, אומצה ביון גישת "נקודת מכירה בכל מקום" שמבטיחה שבעסקאות דיגיטליות יופקו קבלות ויועברו נתונים בזמן אמת לרשות העצמאית להכנסות הציבור. בהנחה של ציות ומשאבי אכיפה מספיקים, מדובר במדיניות שצפויה לשפר משמעותית את יעילות ואפקטיביות גביית המס.
לאימוץ המוגבר של עסקאות דיגיטליות, המונע בחלקו על ידי מגפת הקורונה, עשויות להיות השלכות מתמשכות. בעתיד ללא מזומנים, המגפה תזכר כמי שעצבה מחדש את הכלכלה העולמית, והוציאה לפועל פתרון בר קיימא למקור עיקרי להונאות מס.

לטובת שיקום כלכלת המדינה, הקואליציה בגרמניה עובדת על חבילת תמריצים בגובה כ-7 מיליארד אירו (7.6 מיליארד דולר). ממשלתו של הקנצלר אולף שולץ שואפת להפחית את נטל המס על חברות, ואף עובדת על אישור פרלמנטרי לחבילת התמריצים טרם פגרת הקיץ. עם זאת, הדיונים עדין נמצאים בשלבים מוקדמים, וגובה החבילה עשוי להשתנות. משרד האוצר הגרמני נמנע מלהגיב על התוכניות הללו.
התמריץ המוצע עומד על כ-0.16% מהתפוקה השנתית של המדינה, אך כלכלנים טוענים כי המדינה עשויה להזדקק לכ-30 מיליארד אירו על מנת להתגבר על האתגרים הכלכליים השונים כמו עלויות אנרגיה גבוהות, החשיפה לשוק הסיני שנמצא לאחרונה בקשיים, ומתחים גיאופוליטיים לאור המלחמה של רוסיה באוקראינה.
בנוסף, שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק, ציין לאחרונה כי תחזית הצמיחה הכלכלית של שנת 2024 תרד ל-0.2% בלבד, תוך ציון אתגרים הכוללים בין היתר את פסיקתו של בית המשפט משנה שעברה, אשר הפכה את תכנון התקציב. כמו כן, הממשלה מבקשת גם אישור לחבילה נפרדת, שבהתחלה שוויה הוערך ב-7 מיליארד אירו, אך כעת הופחת לכ-3 מיליארד אירו, תוך התמקדות בעסקים קטנים ובינוניים. מתוכננת פגישה בפרלמנט לחודש מרץ 2024, על מנת לבקש אישור לחבילה זו. נראה כי הקנצלר שולץ אופטימי לגבי אישור של הגרסה העדכנית של החבילה.

ממשלת ספרד שוקלת יישום גישה חלופית לחברות אנרגיה במדינה, שעם יישום גישה זו החברות יוכלו להשקיע את רווחיהן במדינה במקום לשלם מס מתת שמיים (Windfall tax). שרת האנרגיה הספרדית תרזה ריברה, חשפה בראיון תוכנית חדשה, המציעה לחברות האנרגיה את הבחירה להשקיע את רווחיהם במדינה או לתרום למדינה באמצעות מסים. הממשלה שואפת ליישם את התוכנית כבר בשבועות הקרובים.
מס זה, החל את דרכו ב-2023, כאמצעי הקלה לאינפלציה, מטיל היטל של 1.2% על ההכנסות של חברות האנרגיה הגדולות. המס האמור 'הרגיז' חברות רבות בענף האנרגיה, ובתגובה דרשו חברות האנרגיה להבהיר את התוכניות בנוגע למס הנ"ל. כתוצאה מכך, חברת Repsol SA הודיעה על תוכנית לצמצום ההשקעות במדינה.
עם הייצור החזק של המדינה של משאבים מתחדשים, מחירי האנרגיה הספרדית ירדו בימים האחרונים. למרות זאת, חברות האנרגיה במדינה חוו גידול משמעותי בהכנסותיהן כתוצאה מהפלישה הרוסית לאוקראינה.

בחודש מרץ 2024, הודיעה רשמית בלגיה על הצו המלכותי מס' 2022041540, שייכנס לתוקף משנת 2025 והוא כולל שתי הוראות עיקריות: ראשית, הוא מפרט מתי יחול מס הכנסה בשיעור אפס. שיעור אפס יחול על מקורות הכנסה ספציפיים כגון הכנסה מפנסיה או הכנסה חלופית אחרת והכנסה מדמי אבטלה לנישומים שמשכורתם לא עולה על 10,160 אירו (11,031 דולר אמריקאי). שנית, תחול העלאה של ניכוי המס הבסיסי מ236 אירו (256 דולר) ל-237 אירו (257 דולר).

התייחסות בינלאומית למטבעות וירטואליים

התייחסות דנמרק לעסקאות במטבעות וירטואליים:

 רשות המס הדנית מבהירה את הנהלים בעניין מיסוי נכסי קריפטו

במרץ 2024, מנהל המכס והמיסים הדני התייעץ והבהיר את הנהלים למיסוי של מסחר בנכסי קריפטו כאמור ב- "חוזר – מס הכנסה"  מס' 24-0334438 – וחלק מאלו הן:

  • שינוי של שיטת החישוב הרגילה לשיטת חישוב המתאימה למסחר של מטבעות קריפטוגרפים.
  • התאריך האחרון לעדכון שומות המס לשנת 2020 הוא עד ל- 1 במאי 2024 ועליו לכלול את הנהלים שפורסמו בחוזר – מס הכנסה האמור.
  • כאשר עלות הרכישה של נכס הקריפטו אינה מתועדת, ההפקדות במדינה יחושבו לצורכי מס כאילו נרכשו בעלות רכישה של 0 קרונות דניות.

התייחסות הונדורס לעסקאות במטבעות וירטואליים:

מדינות רבות ברחבי העולם רואות בסחר בקריפטו, איום על המערכת הפיננסית בתחומן ומסרבות להכיר בו כהילך חוקי. כעת, הונדורס הלכה צעד אחד קדימה וה- CNBS בהונדורס (הנציבות הלאומית לבנקאות וניירות ערך) אסרה על המוסדות שבפיקוחה לעסוק בכל פעילות הקשורה לקריפטו ומטבעות וירטואליים. החלטה זו נבעה מהחשש מהלבנות הון, סיכונים תפעוליים והונאות. המשמעות היא שחברות השקעות, בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים לא יוכלו לעסוק בפעילויות הקשורות למטבעות קריפטוגרפים, לרבות החזקה, השקעה או סיוע בעסקאות.

כיום הדין בהונדורס לא כולל הוראות חוק המסדירות פעילות ונכסי קריפטו, על אף שפעילות כאמור אכן קיימת ברחבי הונדורס. יתרה מכך, קיימת עיירת נופש, הונדורס פרוספרה, הפועלת כאוטונומיה מנהלית, פיסקלית ותקציבית אשר הודיעה בשנת 2022 על אימוץ ביטקוין כהילך חוקי בתחומה. כעת, בעקבות ההחלטה כאמור, מוסדות פיננסים רשמיים בהונדורס לא יוכלו לקיים פעילות הקשורה למטבעות וירטואליים וקריפטו.

צעד זה מרחיק לכת לאור כך שבשנים האחרונות מדינות רבות בעולם מתייחסות לרווחים מקריפטו ומטבעות וירטואליים כנכסים החייבים במס וכן לאור מגמה הולכת וגדלה של מדינות לפתוח את שעריהן בתחום המסחר במטבעות וירטואליים. אף בהונדורס עצמה במהלך 2022, הבנק המרכזי הצהיר כי הוא בוחן את הכדאיות החוקית של הנפקת מטבע וירטואלי משלו שיוסדר ויוכר כהילך חוקי.

גם בישראל ניתנה לאחרונה התייחסות למטבעות קריפטוגרפים במסגרת נוהל חדש שהוציאה רשות המיסים- "נוהל הוראת שעה לקבלת כספי מסים בשל רווח ממימוש אמצעי תשלום מבוזר". נוהל זה נועד לאפשר תשלומי מס מפעילות קריפטו לאור הבעית החוזרות ונשנות מול בנקים אשר מסרבים לקבל כספים שמקורם בפעילות קריפטו בשל חשש מהלבנות הון. למידע נוסף אודות הנוהל החדש לחצו ולקריאת מאמרו של רו"ח (משפטן) נמרוד ירון שהתפרסם ב- YNET  לחצו. נוהל זה מגיע על רקע השינויים הצפויים לחול בשנת 2024 בתחום הקריפטו ובתוך כך, נוהל גילוי מרצון- קריפטו. להרחבה בנושא לחצו.

משרדנו מתמחה בליווי לקוחות בתהליכי הסדרת פעילויות ורווחים ממטבעות קריפטוגרפים ווירטואליים למול הבנקים והמוסדות הפיננסים הרלוונטיים. בנוסף, לאחרונה השקנו מוקד אינטרנטי לפניות אנונימיות בתחום הקריפטו אשר במסגרתו אנו בודקים פניות ובוחנים מהי הדרך המיטבית להסדרת ענייני המס. להגשת פנייה אנונימית אנו מזמינים אתכם ללחוץ על הקישור- פנייה אנונימית בתחום הקריפטו.

התייחסות לטביה לעסקאות במטבעות וירטואליים:

בתאריך 24.1.2024 פרסם מנהל הכנסות המדינה הלטבי קובץ הנחיות יישום תקנות מס וחשבונאות על עסקאות עם מטבע וירטואלי. בקובץ, ממשלת לטביה חזרה על העמדה הרשמית אשר קובעת שמטבעות קריפטו הם לא מטבע ולא הילך חוקי וניתחה את הנושא. הקובץ כולל את דעתה של ממשלת לטביה על המעמד המשפטי ועל הסיכונים הכלולים בשימוש במטבעות וירטואליים.

יש לציין הקובץ מפרט באופן כללי את העמדה האירופאית (אשר זהה לעמדה הישראלית במועד פרסום הקובץ). העניין די מפתיע מכיוון שהקובץ יצא לאחר שהיו איתותים מלטביה לגבי התייחסות מקלה יותר לעניין מטבעות וירטואליים, בהתחשב בגישה המקלה של אסטוניה השכנה. ההערכה שלנו היא שהמטרה של הקובץ היא לקבע עמדה לגבי התייחסות רשמית (אשר תחול אחורה) לקראת פרסום הקלות בתחום.

הנהלת חשבונות במטבעות וירטואליים:

הקובץ קובע, שהנהלת החשבונות חייבת לכלול עסקאות שנעשו במטבעות וירטואליים כאשר הן מומרות ליורו וכלולות בספרי החברה. במאזני החברה, צריך לבצע שערוך לשווי המטבעות הוירטואליים כך שירשמו בשווי שוק או עלות – כנמוך מביניהם (למעשה – ככל נכס אחר).

מיסוי עסקאות במטבע וירטואלי:

היום בו הנישום מקבל כסף או שווה כסף נחשב ליום קבלת ההכנסה ממכירת מטבע וירטואלי. גם בהחלפה עם מטבע וירטואלי אחר. הכנסה ממכירת מטבע וירטואלי ליחיד (אדם טבעי) חייבת במס רווח הון בשיעור של 20%. הדיווח עליה צריך להיות בהתאם לכללים הרגילים – אם ההכנסה עלתה מעל 1,000 יורו לרבעון – ב-15 לחודש העוקב עבור הרבעון. אם מתחת ל-1,000 יורו – פעם בשנה.

עבור תושבי חוץ (מחוץ ללטביה) יש חובת דיווח עד ל-15 בחודש שלאחר חודש הפקת ההכנסה. ייצור מטבעות וירטואליים נחשב כהכנסה עסקית.

מע"מ בעסקאות של מטבעות וירטואליים:

בחוק אין התייחסות, יש להתייחס לפסיקה בנושא. הפסיקה קובעת שעסקה של רכישה ומכירה של מטבעות וירטואליים היא עסקה פטורה ממע"מ, משכך – אין גם חובה להרשם בפנקס משלמי המע"מ של ה-SRS עבור אדם שכל עיסוקו הוא רגישה ומכירה של מטבעות וירטואליים.

הקובץ גם מפרט פסיקה בתחום, ודוגמאות ליישום ההנחיות האמורות על מקרים ספציפיים.

לצפייה בקובץ לחץ כאן

להתייעצות עם מומחה במסים