חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עדכוני מס בינלאומיים

עדכוני אפריל  2024

רשות המיסים בבריטניה (HMRC) פרסמה לאחרונה הוראה חדשה (חוזר) מספר 701/21A, בדבר פטורים ממע"מ עבור מטבעות זהב לשנת 2024. ההוראה קובעת, בין היתר, כי מטבעות זהב שאינם עשויים לכל הפחות מ90% זהב טהור, אינם פטורים ממע"מ. כך, קיימת הבהרה נוספת בנוגע לקריטריונים ההכרחיים על מנת שמטבע ייחשב כמטבעות להשקעה ורשות המיסים הבריטית אף סיפקה רשימה מעודכנת של מטבעות זהב להשקעה הזכאים לפטור ממע"מ.

ב-9.4 משרד האוצר ההולנדי הוציא הצעה לתקנות חדשות בדבר שינוי הפטור ממס העברה עבור דירות מפוצלות, כפי שמתואר בתזכיר לתקציב של שנת 2023. התקנות הללו נועדו כדי למנוע העלמות מס ולפשט את מערכת המס בהולנד. השינויים המוצעים כוללים תנאים שונים, בין היתר דרישות עסקיות, חובת המשכיות וסעיף שימור. בעלי עניין מוזמנים לשלוח משוב עד ה-6.5.2024.

משרד האוצר במונטנגרו פרסם הצעת חוק הנוגעת למחיקת ריבית על מס שמשולם באיחור על ידי יחידים, יזמים, חברות, ושותפויות. הצעת החוק כוללת אמצעים שונים, לרבות מתן זכות לנישומים למחיקת ריבית על מס המשולם באיחור ותשלומים נוספים עד לתאריך 31.12.2024. עם זאת, על מנת להנות מההקלות הללו יש להגיש את כל ההחזרים הרלוונטיים תוך פקיעת חוב המס, והגשת בקשה להקלה בריבית עד 45 יום מה-1.1.2025. כמו כן, הצעת החוק כוללת גם חובות לרשות המיסים שהוחזרו בעבר במסגרת ההקלות שניתנו, תוך מתן זכות ערעור על החלטות בדבר דחיית ההקלות הללו בידי רשות המיסים.

בתחילת חודש אפריל, פרסם משרד האוצר ביוון תמריצי מס כחלק מהתקציב של שנת 2025. בין היתר קיים תמריץ להפחתת דמי הביטוח הלאומי ב-0.5%, החזרי מס בגין מס הצריכה המיוחד לחקלאים, ודחיית מע"מ על בנייה. התמריצים הללו נועדו על מנת לשפר את המדיניות הפיסקלית, לתמוך בכלכלת יוון, לעודד השקעות זרות ולטפח חדשנות במדינה.

משרד הכלכלה והאוצר הצרפתי הוציא הוראה בדבר תאריכים חשובים להגשת דוחות מס הכנסה לשנת 2024. תושבי צרפת יכולים להתחיל להגיש דוחות אלו באופן אלקטרוני כבר החל מה-11.4.2024, בעוד שתושבי חוץ יכולים להגיש את הדוחות באופן מקוון לא יאוחר מה-23.5.2024. כמו כן, ההוראות מפרטות מועדים שונים לאזורים שונים בצרפת. הצהרות נייר יש להגיש לא יאוחר מתאריך 21.5 (הן עבור תושבי צרפת והן עבור תושבים זרים), והחלטות רשות המיסים יינתנו במהלך יולי ואוגוסט 2024.

באפריל 2024, רשות המיסים הפינית הוציאה הנחיה חדשה ומספרה VH/253/00.01.00/2024, ובה הנחיות מעודכנות בדבר ניכויי מע"מ מהשקעות בנדל"ן. ההנחיה מכסה מספר היבטים פרוצדורליים, בין היתר מסגרת הזמן שבה עסקים יכולים לבדוק ניכויי המע"מ שלהם ונהלים לתיקון ניכויי מע"מ. כמו כן, נקבע כי תקופת המבחן של עשרת השנים מתחילה עם השלמת הבנייה או השיפוצים. ההנחיות נכנסו לתוקף ב9.4.2024.  

מחוקקי הפרלמנט האירופי אישרו תוכניות לעדכון כללי מחירי העברה ומערכת חדשה של ניהול מס לחברות קטנות. הרפורמה במחירי ההעברה נועדה כדי להתאים את החקיקה של כל מדינות האיחוד האירופי עם הנחיות ה-OECD, ולהבטיח שעסקאות בין חברות קשורות יתאימו לאלו שאינן קשורות. כמו כן, מערכת רשויות המיסים החדשה תאפשר לחברות קטנות ובינוניות הפועלות מעבר לגבולות האיחוד האירופי לנהל את אכיפת המס שלהם באמצעות רשות המיסים של מדינת האם. צעדים אלה מטרתם לפשט את הציות ולהקל על קביעת שיעור המס בעסקאות בין מדינות.

במרץ 2024 הוציאה ממשלת צ'כיה הצעת חוק חדשה ליישום חוקי האיחוד האירופי בנושא שיתוף פעולה מנהלי ומעקב אחר נכסי קריפטו. למעשה, הצעת החוק קובעת כי עסקי קריפטו חייבים לדווח לרשות המיסים ולגלות עסקאות שבוצעו על ידי תושבי צ'כיה. כך, הבנק המרכזי יספק רשימה של עסקי קריפטו מורשים לרשות, והחוק קובע קנסות של עד 1.5 מיליון קורונה צ'כית על אי עמידה בכללי הגילוי, הפניות, החקירות, הרישום והדיווח.

בתחילת אפריל, השירות הכלכלי הפדרלי בבלגיה הוציא הנחיות ועדכונים חשובים בדבר הנהלים ולוחות הזמנים להחזרי מע"מ. בין היתר, ההנחיות מציינות כי ה-20.4 הוא המועד האחרון להגשת דוחות מע"מ לאלו הבוחרים בניכוי כללי לרבעון הראשון, וה20.6 הוא המועד האחרון להגשת דוחות של הרבעון השני. בנוסף, על הנישומים לסווג חשבוניות מע"מ לפי קטגוריות ולהגיש נתונים סופיים לא יאוחר מה-21.10.2024 עבור הרבעון השלישי ועד לתאריך ה-20.12 עבור נובמבר 2024. עדכונים אלו יצאו על מנת לייעל תהליכים ולהביא לשוויון בין הנישומים בבלגיה.

משרד האוצר האוסטרי הוציא הבהרה בעקבות החלטת ביהמ"ש מספר GZ. RV/4100567/2022 שעניינו בפסיקת שומה בדבר פטור ממס על מכירת שטח פרטי. החלטה זו באה בעקבות מקרה של מכירת בניין מגורים המורכב משתי דירות, כאשר הנישום מטעמי בריאות עבר לנכס אחר. בית המשפט הכריע כי הנישום לא עמד בדרישת השימוש הבלעדי בשני שליש משטח המגורים ומשכך הוא כפוף לשיעור מס של 30% בגין התמורה ממכירת הנכס. לכן, פסיקה זו מחזקת את דרישת הסף לשימוש בלעדי בשני שליש משטח הנכס כדי לזכות בפטור ממס על מכירת נכס פרטי.

רשות המיסים האלבנית הוציאה בחודש אפריל עדכונים בגין תשלומי מס המשולמים על ידי עסקים המספקים שירותים מקצועיים. בהתאם לעדכונים הללו, המס ל2024 ישולם מראש בהתאם לרווחים המוצהרים לשנת 2023, זאת תוך חלוקה לתשלומים הנפרסים על שלושה חודשים ב2024. תשלומים אלו יתאימו לשיעורי המס הפרוגרסיבי, כאשר יחידים יהיו כפופים לשיעור מס בגובה 15% על רווחים שאינם עולים על 4 מיליון לק אלבני (כ-146,519 דולר) ושיעור מס של 23% על רווחים גבוהים מסכום זה. עבור ישויות משפטיות קיים שיעור מס קבוע של 15%, ללא קשר לגובה הרווחים.

רשות המיסים בבוסניה הרצגובינה, פרסם לאחרונה את החקיקה והתיקונים לשנת 2024 ובהם הליכים מעודכנים לקביעת תושבות המס של יחידים ו/או ישויות משפטיות במדינה. הוא כולל היבטים שונים, בין היתר קריטריונים לקביעת תושבות עבור יחידים על סמך גורמים כמו מגורי קבע, תחומי עניין חיוניים או תקופת השתקעות במדינה. כמו כן, הוא מתאר את התהליך הכרוך בהנפקת תושבות וביטול תושבות, יחד עם הוראות לשלילת אישורי אי תושבות, במקרה שאין DTA בין המדינה המפורטת בבקשה לבוסניה. בנוסף קיימת הרחבה והעמקה במונחים רלוונטיים כגון "חבות מס מוגבלת" ו"חבות מס בלתי מוגבלת".

בפברואר, מס ההכנסה בקנדה (CRA) הודיע על שינוי בשיעורי הריבית עבור תשלומי מס (הן תשלומי יתר והן תשלומים מופחתים) עבור הרבעון הראשון והשני של 2024. ההוראה כוללת מיסים שונים, לרבות מס הכנסה, מס טובין ושירותים ומס מכירות אזורי. כך, שיעורי הריבית על תשלומי יתר של תאגידים עלו מ5% ל-6% ושל יחידים מ-7% ל-8%. השינויים הללו משפיעים הן על יחידים והן על חברות בשני הרבעונים הראשונים של 2024.

בתחילת אפריל, פרסמה רשות המיסים הפינית את הנחיה מספר VH/82/00.01.00/, ובה עדכון בנושא מס הכנסה אישי של זרים (הכנסה מעסקים). ההנחיה מבהירה היבטים כמו כיצד קובעים מתי הופכת קבלנות בניה למוסד קבע (PE) וכן את התנאים לקבלת הזכות לנהל עסקים במדינה תוך אפשרות רישום לגביית חובות מראש. כמו כן, ההנחיה מספקת סקירה כללית של תשלומים סוציאליים ודיון על ההשפעה של האמנות למניעת כפל מס (DTAs) על זכויות הנישומים.

רשות המיסים  ההונגרית פרסמה החודש הבהרות לגבי חבות מס סוציאלית עבור תושבים זרים מסוימים, החל מה-1 לינואר 2024. רשות המיסים קבעה כי אותה הכנסה שנצברה מעבודה קודמת על ידי יחידים המבוטחים בהונגריה עד ה-31 בדצמבר 2023, שקודם לכן הייתה פטורה ממס סוציאלי, חייבת כעת במס זה. העדכון האמור נועד להבטיח עמידה בתקנות המס ולטפל בשינויים בחבות המס עבור תושבי חוץ בהונגריה.

הסוכנות למנהל המס בספרד הודיעה כי ה-1.6.2024 הוא המועד האחרון להגשת הצהרות מס הכנסה ליחידים לשנת 2023. המנהל מגדיר מהו מס הכנסה ליחיד ומדגיש כי הן תושבי ספרד והן זרים העומדים בקריטריונים ספציפיים נדרשים להצהיר. כמו כן, על ההצהרה לכלול הכנסה כוללת, רווחי הון, הפסדים וקיזוזים, ללא קשר למקום התושבות או היכן התרחב אירוע המס.

בתחילת אפריל 2024 עדכן משרד האוצר של בריטניה את סף רישום המע"מ לעסקים קטנים, שהועלה מ85,000 פאונד ל90,000 פאונד. כמו כן, המכפלה לקביעת התעריפים לעסקים קטנים נותרה ללא שינוי בשנה הרביעית ברציפות, וקיימת הפחתה בדמי הביטוח הלאומי ליחידים אשר תיכנס לתוקף בתחילת שנת המס החדשה. עבור סרטים בריטים של יוצרים מקומיים – יהיה זיכוי מס של 53% על הוצאות מזכות. צעדים אלו נועדו על מנת לתמוך בעסקים קטנים ולעודד צמיחה כלכלית בבריטניה.

ידיעות עדכניות

משרד האוצר הנורבגי העלה הצעת חוק להטלת מס על חברות חקלאות ים זרות בגין הכנסות שנוצרו להן מהמדף היבשתי הנורבגי. נכון לעכשיו, אין בסיס חקיקתי למיסוי חברות כאלו הפועלות על מדף יבשתי ספציפי. מדף יבשתי זה הוא קרקעית ים רדודה, הנופלת תחת ריבונותה של נורבגיה ובה מנוצלים משאבי הטבע על ידי החברות לחקלאות הים, כאשר המדף משתרע על פני למעלה מ-2 מיליון קמ"ר. ההצעה נועדה על מנת להרחיב את המיסוי הנורבגי על חברות זרות העוסקות בחקלאות ים כאמור ובפעילות הפקת מינרלים על המדף היבשתי, וזאת לרבות מיסוי משכורות של עובדים זרים. ההצעה פתוחה להתייעצות עם הציבור עד לחודש יוני 2024, ואם תאושר יכול שתצא לפועל כבר בשנת 2025.

בפברואר 2024, רשות המס הליטאית פרסמה הנחיות לגבי מס הכנסה ממכירת נדל"ן ב2023. ההנחיות מתייחסות להיבטים מהותיים בעסקאות הנדל"ן, לרבות תזמון הדיווח והתשלום בגין הכנסות אלו שהתקבלו בשנת 2023 ממכירת נדל"ן. כמו כן נכללות הנחיות לעניין 10 שנות פטור ממס בגין בעלות על חלקות מקרקעין, כללי מיסוי על מכירות שנעשו לפני סיום תקופת הפטור האמורה, דרכי חישוב המס ודרישות התיעוד.

במרץ 2024, ה-IRC, מס ההכנסה האירי, פרסם את תקנה מספר 103/24, ובה הנחיות מעודכנות לגבי הוצאות והכנסות מריבית ותמלוגים ללא ניכוי. הנחיה זו מכסה נושאים שונים כמו ניכוי מס במקור, תשלומי ריבית לחברות אמריקאיות וטיפול במס החברות הפועלות תחת המערכת הטריטוריאלית של הונג קונג. אחד העדכונים שהוצגו מקדם צעדי הגנה בכל הנוגע להוצאות של ריבית ותמלוגים. בנוסף, נכללות הנחיות נוספות בדבר החלת ניכוי מס במקור על תשלומי ריבית ששולמו לשותפויות איריות ולישויות זרות הנחשבות ל"שקופות" לצורכי מס.

במרץ 2024 פורסם בעיתון הצרפתי הרשמי צו 274/2024, המפרט צעדים לביטול כפל מס בגין הכנסות הנובעות ממס חברות על עסקים זרים. בין היתר המדד כולל (1) ניכוי מההכנסות נטו של חלוקת דיבידנדים ומוצרי השתתפות עבור עסקים המבוססים בצרפת, וזאת ללא קשר לרווחיות העסק (2) הבהרה כי רווחים או הכנסות ממכירת חברות / ישויות משפטיות שונות תושבות צרפת (לצורכי מס), אינם נלקחים בחשבון בעת קביעת הסכום החייב במס להעברת מניות של ישויות זרות, וכן (3) ישויות תושבות צרפת הכפופות למס חברות חייבות להצדיק הכללת רווחים או הכנסה חיובית המופחתת מהסכום של תמורת ההעברת או מכירת המניות.

התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי מביא עימו שינויים משמעותיים. כמו, קריטריונים מחמירים יותר לקבלת אזרחות לטובת שמירה על הביטחון הלאומי של פורטוגל, שינוי בתהליך ההתאזרחות עבור צאצאים יהודים של מגורשי ספרד, היתר לאימות ביומטרי לטובת אימות נתונים ושינוי של חישוב התקופה הנדרשת של מגורים בפורטוגל לטובת קבלת אזרחות.

יתרה מזו, כל המבקש לקבל אזרחות פורטוגלית חייב להתגורר בפורטוגל באופן חוקי למשך חמש שנים לפחות, והן נספרות מרגע הגשת הבקשה לשהות במדינה ולא מהרגע שהונפקה האשרה. זה חשוב במיוחד עבור אזרחים זרים הממתינים לאישורי אשרת מגורים, במיוחד אלו המחפשים אשרת מגורים לצורך השקעה במדינה. בנוסף, החוק קובע קריטריונים למהו מוצא פורטוגלי ולנסיבות השונות בהן אזרחים זרים יכולים לקבל אזרחות. החוק עוד מדגיש את החשיבות של קשרים אמיתיים וחיבור עמוק עם פורטוגל, תרבותה, ערכיה והמסורות שלה.

במרץ 2023, ארגוני עסקים בקנדה פנו לפרלמנט וביקשו שינויים בהוראות המיסוי הקיימות בחוק התקציב. לשכת המסחר הקנדית תמכה בתיקונים שיבטלו את הרכיבים הרטרואקטיביים של המס המוצע על שירותים דיגיטליים, בעוד שחברות חשמל ביקשו פטור מהגבלות על ניכויי הוצאות ריבית. הסנאט כעת שוקל את הצעת חוק C-59 , הקובעת שיעור מס של 3% על חברות אינטרנטיות גדולות באופן רטרואקטיבי החל מה-1 בינואר 2022.

בעבר, ארצות הברית ביקרה את מס השירותים הדיגיטליים של קנדה בשל השפעתו הישירה על חברות אמריקאיות. יתרה מזו, מנכ"ל איגוד התעשייה האלקטרונית הקנדי הצביע על כך שהוראות החוק על הגבלת הוצאות חריגות ומימון יעמיסו במיוחד על חברות פרטיות התלויות במימון זר.

במרץ 2024, בלגיה קבעה מס ערך מוסף (מע"מ) בשיעור מופחת של 6% על פרויקטים המשפצים נדל"ן, ומטרת הפחתת המע"מ היא עידוד השקעה בנכסים להשכרה במדינה. שר האוצר הבלגי, וינסנט ון פטגם, אמר כי שיעור המע"מ המופחת, שחל עד היום על הריסת נכסים ישנים ובניית בתים פרטיים חדשים באותו האתר, יחול כעת גם על הריסת נכסים ישנים ובניית פרויקטים המוכוונים להשכרה באותו האתר. כדי שיחול שיעור המע"מ המופחת, על הנכס לא לעלות מעל 200 מטרים רבועים והנכס חייב להיות מושכר לטובת מגורים ראשיים, ולתקופת זמן של מינימום 15 שנים לאחר השיפוץ. באופן כללי, שיעור המע"מ בבלגיה הוא בשיעור של 21%.

שר האוצר האוסטרלי, ג'ים צ'אלמרס, הודיע כי הרגולציה החדשה תכנס לתוקף החל מה-1 בינואר 2024, בהתאם לסטנדרט הבינלאומי. הממשלה מחפשת משוב והערות על שני שלבים של חקיקה המיישמים את המס המינימלי הגלובלי בשיעור של 15%, המיועד לחברות רב-לאומיות עם הכנסה גלובלית שנתית העולה על 750 מיליון אירו. בנוסף, הממשלה האוסטרלית מחפשת משוב על איך רגולציה זו עולה בקנה אחד עם תקנות המס החלות היום במדינה, כגון – חוקי התאמה היברידים וחברה נשלטת זרה. הרגולציה החדשה פתוחה לדיון עד ה-16 באפריל 2024, ועוד יש לצפות לשינויים נוספים בתקנות המס הנוכחיות.

במהלך ישיבה של בוועדת האוצר בפרלמנט הבריטי, שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט טען כי חוק התקציב החדש יפשט את מערכת המס הבריטית והביא את כלל ה- “Non-Dom” כדוגמה.
כלל זה מאפשר לתושבים זרים "עשירים" להימנע מתשלום מס הכנסה על הכנסות שהופקו מחוץ לבריטניה. התיקון החדש לתקציב מבטל את הכלל האמור ומטמיע משטר חדש שבו אותם זרים יהיו חייבים במס הכנסה לאחר שהות של ארבע שנים במדינה.
לדברי האנט, שיטת המיסוי החלה היום אינה מעודכנת ולא אפקטיבית, והשינוי המוצע לחוק צפוי להכניס למדינה כ-2.7 מיליארד ליש"ט בשנה.

הוועדה האירופית מבקשת משוב על היעילות והאפקטיביות של הנחיה מס' (EU) 2017/1852של הוועדה, שמטרתה היא לסייע בפתרון בעיות של כפל מס.
ההנחיה נכנסה לתוקף ביולי 2019, וקובעת מועד של עד שנתיים לפתרון מחלוקות הנובעות מאמנות כפל המס של המדינות החברות. עוד קובעת ההנחיה כי אם עברו שנתיים מאז תחילת הסכסוך, יוכל הנישום שחייב במס להביא חוות דעת מטעמו או לגשת לבית משפט שיכריע בסכסוך.
הישיבה לעניין המשוב התקיימה במרץ 2024, במטרה לאסוף מידע על התהליך של הגשת תלונות, מהירות תגובת הרשויות לתלונה, ויעילות פתרון המחלוקות במסגרת זמנים של שנתיים.
ההנחיה לעניין פתרון המחלוקת חלה גם על חברות וגם על יחידים. לפי הוועדה, ההנחיה מכסה מגוון רחב יותר של נושאים בהשוואה לשיטות קודמות, מעבר למחירי העברה והקצאת רווחים למוסדות קבע.
הוועדה תנתח את המשוב שקיבלה, תעריך את אפקטיביות ההנחיה ותפרסם דו"ח על מסקנותיה.

מתחילת אפריל 2024, הממשלה הפולנית תשוב לגבות מע"מ של 5% על מוצרים חיוניים כמו בשר, מוצרי חלב, ומוצרי דגן. ההחלטה הוכרזה על ידי משרד האוצר הפולני, והיא באה לאחר שבפברואר 2022 החליטה המדינה שעל מוצרים אלו יחול מע"מ בשיעור של 0%. מטרת הפחתת שיעור המע"מ הייתה לסייע לאזרחים להתמודד עם העליות במחירים והאינפלציה במדינה.
החלטה להחזיר את שיעור המע"מ ל-5% מבוססת על נתונים המוכיחים ירידה בשיעור האינפלציה ל-3.9% בינואר השנה, לעומת השנה הקודמת – שהוא השיעור הנמוך ביותר מאז מרץ 2021. עוד דיווח משרד האוצר הפולני על ירידה משמעותית בקצב הגידול השנתי של מחירי מזון ומשקאות לא אלכוהוליים, שהגיע ל-4.9%. לאור גורמים כמו ירידת מחירים בשוק החקלאות העולמי, והעליה במחירי המזון בשנה שעברה, משרד האוצר הפולני צופה כי האינפלציה תמשיך לרדת וכך גם קצב גידול מחירי המזון.

במרץ 2024, רשות המיסים הצרפתית עדכנה את המסגרת לפטורים ממס הכנסה וסף הניכויים עבור הוצאות מסוימות בעבודה. הדוקטרינה החדשה כוללת, ארוחות במקום העבודה ומחוצה לו (7.30 אירו ו-10.10 אירו), ארוחות בזמן נסיעות עסקים (21 אירו), ובמקרה של נסיעות עבודה למרחקים ארוכים, הוצאות של לינה וארוחות בוקר יהיו מותרות בניכוי (74 אירו לפריז ולפרברים פנימיים ו55 אירו לאזורים אחרים). בנוסף, הדוקטרינה החדשה קובעת סף של ניכוי, החל ממינימום של 495 אירו ועד מקסימום של 14,171 אירו, בהתאם לניכוי הסטנדרטי הקיים בצרפת, של 10 אחוז עבור הכנסות בשנת 2023.

במרץ 2024, הפרלמנט הפיני אישר את השיקול של הצעת החוק התאשר את האמנה למניעת כפל מס ואת הפרוטוקול הנלווה אליו עם צרפת שנחתם ב-4 באפריל 2023. אמנה זו מחליפה את האמנה הקודמת בין המדינות משנת 1970, תוך תיקון והוספה של מספר הוראות חשובות, כגון:
מניעת כפל מס על פנסיות שלא מטעם השירות הציבורי,
הרשאה למדינת המקור להטיל מס בסך 15% על דיבידנדים,
העברת שיטת המס משיטת הפטור לשיטת הזיכוי
וקביעת קווים מנחים לגבי מיסוי של "מוסד קבע".
האמנה החדשה בין שתי המדינות תואמת למודל ה-OECD וכוללת את הסטנדרטים המינימליים וההמלצות של ה-OECD.

במרץ 2024, הפרלמנט הפיני אישר את השיקול של הצעת החוק התאשר את האמנה למניעת כפל מס ואת הפרוטוקול הנלווה אליו עם צרפת שנחתם ב-4 באפריל 2023. אמנה זו מחליפה את האמנה הקודמת בין המדינות משנת 1970, תוך תיקון והוספה של מספר הוראות חשובות, כגון:
מניעת כפל מס על פנסיות שלא מטעם השירות הציבורי,
הרשאה למדינת המקור להטיל מס בסך 15% על דיבידנדים,
העברת שיטת המס משיטת הפטור לשיטת הזיכוי
וקביעת קווים מנחים לגבי מיסוי של "מוסד קבע".
האמנה החדשה בין שתי המדינות תואמת למודל ה-OECD וכוללת את הסטנדרטים המינימליים וההמלצות של ה-OECD.

בימים אלו, מתהווה הסכם מס גלובלי, הנושא בחובו פוטנציאל משמעותי לשינוי המבנה הכלכלי ברחבי העולם. זוהי יוזמה ששמה לה למטרה לאתגר את מערכת המס הקיימת על ידי חלוקה מחדש של רווחים מן התאגידים הרב-לאומיים הגדולים. על פי נתוני הוועדה המשותפת הלא-מפלגתית לעניין מיסוי, נראה כי השלכות ההסכם עשויות להכביד על כלכלת ארצות הברית, עם הערכה להפסד שנתי של בין 100 מיליון ל-4.4 מיליארד דולר בהכנסות.
הסכם זה, שעליו חתמו מעל ל-140 מדינות בשנת 2021, מורכב משני עמודי תווך מרכזיים. הראשון, (Pillar one) נוגע להקצאה מחדש של רווחים למדינות בהן התאגידים פועלים הצורה משמעותית, והשני (Pillar two) קובע רף מינימלי של מס בסך 15%. בעוד שהרף המינימלי הושם בביצוע במספר מדינות, עמוד התווך הראשון עדיין לא מיושם במלואו.
לאור ההשפעות הכלכליות של מגפת הקורונה, הוועדה מציעה שלוש סימולציות שונות, שכולן מצביעות על תמונת מצב עגומה להכנסות האמריקאיות, עם הפסד צפוי של כ-1.4 מיליארד דולר. העימות סביב הסכם זה מגיע בעיקר סביב דיונים על פטור ממסים על שירותים דיגיטליים, שנושא זה גורם להתנגדות דו-מפלגתית ועלול להשפיע על התמ"ג העולמי.
מדינות רבות כמו קנדה, ממשיכות לקדם את מיסוי השירותים הדיגיטליים שלהן למרות ההסכמה לדחות את היישום. עם הצפי להכרזה על ההסכם הסופי בחודשים הקרובים, אנו מחכים לראות את ההשפעות הכלכליות והמדיניות של הסכם זה, שיכונן מחדש את עולם המיסוי הבינלאומי כפי שאנו מכירים אותו היום.

בשנים האחרונות, חל מעבר משמעותי משימוש במזומן לעסקאות דיגיטליות, מה שככל הנראה מעיד, על עתיד ללא מזומנים. יוון, בעוד שיוון מתמודדת עם אתגרים כלכליים ועליה משמעותית במקרי העלמות מס, היא נקטה בצעד משמעותי שנכנס לתוקף השנה האוסר על עסקאות במזומן שסכומן עולה על 500 יורו (כ-540 דולר). מדיניות זו כוללת קנסות משמעותיים, שעלולים אף להכפיל את סכום העסקה. במקביל, אומצה ביון גישת "נקודת מכירה בכל מקום" שמבטיחה שבעסקאות דיגיטליות יופקו קבלות ויועברו נתונים בזמן אמת לרשות העצמאית להכנסות הציבור. בהנחה של ציות ומשאבי אכיפה מספיקים, מדובר במדיניות שצפויה לשפר משמעותית את יעילות ואפקטיביות גביית המס.
לאימוץ המוגבר של עסקאות דיגיטליות, המונע בחלקו על ידי מגפת הקורונה, עשויות להיות השלכות מתמשכות. בעתיד ללא מזומנים, המגפה תזכר כמי שעצבה מחדש את הכלכלה העולמית, והוציאה לפועל פתרון בר קיימא למקור עיקרי להונאות מס.

לטובת שיקום כלכלת המדינה, הקואליציה בגרמניה עובדת על חבילת תמריצים בגובה כ-7 מיליארד אירו (7.6 מיליארד דולר). ממשלתו של הקנצלר אולף שולץ שואפת להפחית את נטל המס על חברות, ואף עובדת על אישור פרלמנטרי לחבילת התמריצים טרם פגרת הקיץ. עם זאת, הדיונים עדין נמצאים בשלבים מוקדמים, וגובה החבילה עשוי להשתנות. משרד האוצר הגרמני נמנע מלהגיב על התוכניות הללו.
התמריץ המוצע עומד על כ-0.16% מהתפוקה השנתית של המדינה, אך כלכלנים טוענים כי המדינה עשויה להזדקק לכ-30 מיליארד אירו על מנת להתגבר על האתגרים הכלכליים השונים כמו עלויות אנרגיה גבוהות, החשיפה לשוק הסיני שנמצא לאחרונה בקשיים, ומתחים גיאופוליטיים לאור המלחמה של רוסיה באוקראינה.
בנוסף, שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק, ציין לאחרונה כי תחזית הצמיחה הכלכלית של שנת 2024 תרד ל-0.2% בלבד, תוך ציון אתגרים הכוללים בין היתר את פסיקתו של בית המשפט משנה שעברה, אשר הפכה את תכנון התקציב. כמו כן, הממשלה מבקשת גם אישור לחבילה נפרדת, שבהתחלה שוויה הוערך ב-7 מיליארד אירו, אך כעת הופחת לכ-3 מיליארד אירו, תוך התמקדות בעסקים קטנים ובינוניים. מתוכננת פגישה בפרלמנט לחודש מרץ 2024, על מנת לבקש אישור לחבילה זו. נראה כי הקנצלר שולץ אופטימי לגבי אישור של הגרסה העדכנית של החבילה.

ממשלת ספרד שוקלת יישום גישה חלופית לחברות אנרגיה במדינה, שעם יישום גישה זו החברות יוכלו להשקיע את רווחיהן במדינה במקום לשלם מס מתת שמיים (Windfall tax). שרת האנרגיה הספרדית תרזה ריברה, חשפה בראיון תוכנית חדשה, המציעה לחברות האנרגיה את הבחירה להשקיע את רווחיהם במדינה או לתרום למדינה באמצעות מסים. הממשלה שואפת ליישם את התוכנית כבר בשבועות הקרובים.
מס זה, החל את דרכו ב-2023, כאמצעי הקלה לאינפלציה, מטיל היטל של 1.2% על ההכנסות של חברות האנרגיה הגדולות. המס האמור 'הרגיז' חברות רבות בענף האנרגיה, ובתגובה דרשו חברות האנרגיה להבהיר את התוכניות בנוגע למס הנ"ל. כתוצאה מכך, חברת Repsol SA הודיעה על תוכנית לצמצום ההשקעות במדינה.
עם הייצור החזק של המדינה של משאבים מתחדשים, מחירי האנרגיה הספרדית ירדו בימים האחרונים. למרות זאת, חברות האנרגיה במדינה חוו גידול משמעותי בהכנסותיהן כתוצאה מהפלישה הרוסית לאוקראינה.

בחודש מרץ 2024, הודיעה רשמית בלגיה על הצו המלכותי מס' 2022041540, שייכנס לתוקף משנת 2025 והוא כולל שתי הוראות עיקריות: ראשית, הוא מפרט מתי יחול מס הכנסה בשיעור אפס. שיעור אפס יחול על מקורות הכנסה ספציפיים כגון הכנסה מפנסיה או הכנסה חלופית אחרת והכנסה מדמי אבטלה לנישומים שמשכורתם לא עולה על 10,160 אירו (11,031 דולר אמריקאי). שנית, תחול העלאה של ניכוי המס הבסיסי מ236 אירו (256 דולר) ל-237 אירו (257 דולר).

התייחסות בינלאומית למטבעות וירטואליים

התייחסות דנמרק לעסקאות במטבעות וירטואליים:

 רשות המס הדנית מבהירה את הנהלים בעניין מיסוי נכסי קריפטו

במרץ 2024, מנהל המכס והמיסים הדני התייעץ והבהיר את הנהלים למיסוי של מסחר בנכסי קריפטו כאמור ב- "חוזר – מס הכנסה"  מס' 24-0334438 – וחלק מאלו הן:

  • שינוי של שיטת החישוב הרגילה לשיטת חישוב המתאימה למסחר של מטבעות קריפטוגרפים.
  • התאריך האחרון לעדכון שומות המס לשנת 2020 הוא עד ל- 1 במאי 2024 ועליו לכלול את הנהלים שפורסמו בחוזר – מס הכנסה האמור.
  • כאשר עלות הרכישה של נכס הקריפטו אינה מתועדת, ההפקדות במדינה יחושבו לצורכי מס כאילו נרכשו בעלות רכישה של 0 קרונות דניות.

התייחסות הונדורס לעסקאות במטבעות וירטואליים:

מדינות רבות ברחבי העולם רואות בסחר בקריפטו, איום על המערכת הפיננסית בתחומן ומסרבות להכיר בו כהילך חוקי. כעת, הונדורס הלכה צעד אחד קדימה וה- CNBS בהונדורס (הנציבות הלאומית לבנקאות וניירות ערך) אסרה על המוסדות שבפיקוחה לעסוק בכל פעילות הקשורה לקריפטו ומטבעות וירטואליים. החלטה זו נבעה מהחשש מהלבנות הון, סיכונים תפעוליים והונאות. המשמעות היא שחברות השקעות, בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים לא יוכלו לעסוק בפעילויות הקשורות למטבעות קריפטוגרפים, לרבות החזקה, השקעה או סיוע בעסקאות.

כיום הדין בהונדורס לא כולל הוראות חוק המסדירות פעילות ונכסי קריפטו, על אף שפעילות כאמור אכן קיימת ברחבי הונדורס. יתרה מכך, קיימת עיירת נופש, הונדורס פרוספרה, הפועלת כאוטונומיה מנהלית, פיסקלית ותקציבית אשר הודיעה בשנת 2022 על אימוץ ביטקוין כהילך חוקי בתחומה. כעת, בעקבות ההחלטה כאמור, מוסדות פיננסים רשמיים בהונדורס לא יוכלו לקיים פעילות הקשורה למטבעות וירטואליים וקריפטו.

צעד זה מרחיק לכת לאור כך שבשנים האחרונות מדינות רבות בעולם מתייחסות לרווחים מקריפטו ומטבעות וירטואליים כנכסים החייבים במס וכן לאור מגמה הולכת וגדלה של מדינות לפתוח את שעריהן בתחום המסחר במטבעות וירטואליים. אף בהונדורס עצמה במהלך 2022, הבנק המרכזי הצהיר כי הוא בוחן את הכדאיות החוקית של הנפקת מטבע וירטואלי משלו שיוסדר ויוכר כהילך חוקי.

גם בישראל ניתנה לאחרונה התייחסות למטבעות קריפטוגרפים במסגרת נוהל חדש שהוציאה רשות המיסים- "נוהל הוראת שעה לקבלת כספי מסים בשל רווח ממימוש אמצעי תשלום מבוזר". נוהל זה נועד לאפשר תשלומי מס מפעילות קריפטו לאור הבעית החוזרות ונשנות מול בנקים אשר מסרבים לקבל כספים שמקורם בפעילות קריפטו בשל חשש מהלבנות הון. למידע נוסף אודות הנוהל החדש לחצו ולקריאת מאמרו של רו"ח (משפטן) נמרוד ירון שהתפרסם ב- YNET  לחצו. נוהל זה מגיע על רקע השינויים הצפויים לחול בשנת 2024 בתחום הקריפטו ובתוך כך, נוהל גילוי מרצון- קריפטו. להרחבה בנושא לחצו.

משרדנו מתמחה בליווי לקוחות בתהליכי הסדרת פעילויות ורווחים ממטבעות קריפטוגרפים ווירטואליים למול הבנקים והמוסדות הפיננסים הרלוונטיים. בנוסף, לאחרונה השקנו מוקד אינטרנטי לפניות אנונימיות בתחום הקריפטו אשר במסגרתו אנו בודקים פניות ובוחנים מהי הדרך המיטבית להסדרת ענייני המס. להגשת פנייה אנונימית אנו מזמינים אתכם ללחוץ על הקישור- פנייה אנונימית בתחום הקריפטו.

התייחסות לטביה לעסקאות במטבעות וירטואליים:

בתאריך 24.1.2024 פרסם מנהל הכנסות המדינה הלטבי קובץ הנחיות יישום תקנות מס וחשבונאות על עסקאות עם מטבע וירטואלי. בקובץ, ממשלת לטביה חזרה על העמדה הרשמית אשר קובעת שמטבעות קריפטו הם לא מטבע ולא הילך חוקי וניתחה את הנושא. הקובץ כולל את דעתה של ממשלת לטביה על המעמד המשפטי ועל הסיכונים הכלולים בשימוש במטבעות וירטואליים.

יש לציין הקובץ מפרט באופן כללי את העמדה האירופאית (אשר זהה לעמדה הישראלית במועד פרסום הקובץ). העניין די מפתיע מכיוון שהקובץ יצא לאחר שהיו איתותים מלטביה לגבי התייחסות מקלה יותר לעניין מטבעות וירטואליים, בהתחשב בגישה המקלה של אסטוניה השכנה. ההערכה שלנו היא שהמטרה של הקובץ היא לקבע עמדה לגבי התייחסות רשמית (אשר תחול אחורה) לקראת פרסום הקלות בתחום.

הנהלת חשבונות במטבעות וירטואליים:

הקובץ קובע, שהנהלת החשבונות חייבת לכלול עסקאות שנעשו במטבעות וירטואליים כאשר הן מומרות ליורו וכלולות בספרי החברה. במאזני החברה, צריך לבצע שערוך לשווי המטבעות הוירטואליים כך שירשמו בשווי שוק או עלות – כנמוך מביניהם (למעשה – ככל נכס אחר).

מיסוי עסקאות במטבע וירטואלי:

היום בו הנישום מקבל כסף או שווה כסף נחשב ליום קבלת ההכנסה ממכירת מטבע וירטואלי. גם בהחלפה עם מטבע וירטואלי אחר. הכנסה ממכירת מטבע וירטואלי ליחיד (אדם טבעי) חייבת במס רווח הון בשיעור של 20%. הדיווח עליה צריך להיות בהתאם לכללים הרגילים – אם ההכנסה עלתה מעל 1,000 יורו לרבעון – ב-15 לחודש העוקב עבור הרבעון. אם מתחת ל-1,000 יורו – פעם בשנה.

עבור תושבי חוץ (מחוץ ללטביה) יש חובת דיווח עד ל-15 בחודש שלאחר חודש הפקת ההכנסה. ייצור מטבעות וירטואליים נחשב כהכנסה עסקית.

מע"מ בעסקאות של מטבעות וירטואליים:

בחוק אין התייחסות, יש להתייחס לפסיקה בנושא. הפסיקה קובעת שעסקה של רכישה ומכירה של מטבעות וירטואליים היא עסקה פטורה ממע"מ, משכך – אין גם חובה להרשם בפנקס משלמי המע"מ של ה-SRS עבור אדם שכל עיסוקו הוא רגישה ומכירה של מטבעות וירטואליים.

הקובץ גם מפרט פסיקה בתחום, ודוגמאות ליישום ההנחיות האמורות על מקרים ספציפיים.

לצפייה בקובץ לחץ כאן

להתייעצות עם מומחה במסים