חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – קפריסין אמנת מס

אמנת מס ישראל קפריסין

ישראל – קפריסין אמנת מס

Cyprus flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

2 +
ניקוסיה
יוונית וטורקית
1.2 מיליון
יורו (EUR)
+357
cy.

יחסי ישראל – קפריסין

יחסיהם הדיפלומטיים של ישראל וקפריסין כוננו בשנת 1960. בשנת 2022 נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, בחר להעניק לשישה אנשים מרחבי העולם את עיטור הנשיא על תרומתם למדינת ישראל וביניהם לנשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדס, כיוון שתחת שלטונו קפריסין הפכה לאחת מבנות בריתה החשובות של מדינת ישראל.

לשתי המדינות קשרי מסחר ענפים והן משתפות פעולה בעיקר בתחומי הביטחון, הצבא, התיירות והמזון. בנוסף, לשכות המסחר בישראל ולשכות המסחר בקפריסין משתפות פעולה ומארחות את המשלחות העסקיות האחת של השנייה באופן תדיר. הקשר הכלכלי בין ישראל לקפריסין התהדק אף יותר לאחר שבשנת 2010 התגלו מחצבי גז ונפט בכמות מסחרית בשטח האזור הכלכלי המשותף לשתי המדינות.

פרטי שגרירות קפריסין בישראל

כתובת:דיזינגוף 50, תל אביב
טלפון: 03-9273000
אתר אינטרנט: http://www.cyprus-embassy.com/content.php?article_id=2451&subject=standalone
כתובת מייל: cyprus@netvision.net.il

פרטי שגרירות ישראל בקפריסין

כתובת: Ioanni Grypari Str 4, Nicosia
טלפון: 35722-369519+
אתר אינטרנט: https://embassies.gov.il/nicosia-he/Pages/defult.aspx
כתובת מייל: cons1@nicosia.mfa.gov.il

פעילות עסקית בקפריסין

כיום כלכלת קפריסין נסמכת באופן משמעותי על תיירות מאירופה, בהיקף של מיליוני תיירים בכל שנה. באי יש גם "תיירות נישואין", כלומר זוגות רבים שנתקלים במכשולים בדרכם להינשא במדינתם, מגיעים להינשא בקפריסין משום מדיניותה הליברלית בנושא.

מעבר לתיירות, כלכלת קפריסין נסמכת על חקלאות מקומית וייצוא סחורות. הייצוא מהחלק הטורקי כולל בעיקר ירקות ופירות, בעוד שהיצוא מהחלק היווני כולל בעיקר יין, ביגוד, מוצרי עור ותרופות. בין ישראל וקפריסין מתקיימים יחסי מסחר ערים וחזקים גם משום גילוי מחצבות הגז בשטח הכלכלי המשותף של שתי המדינות, כאמור.

מס החברות הנמוך בקפריסין (12.5% נכון ל-2022), מהווה שיקול משמעותי מאוד לחברות בינלאומיות רבות, בקביעת את מיקומן בקפריסין.

ישראלים רבים משקיעים בנדל"ן בקפריסין ורוכשים דירות נופש, דירות מגורים ונדל"ן עסקי בקפריסין. מידע ספציפי בנושא השקעות נדל"ן בקפריסין ובמדינות נוספות ניתן למצוא באתר שלנו בעמוד השקעות נדל"ן בחו"ל.

למשרדינו יש קשרים עסקיים עם עורכי דין ורואי חשבון בקפריסין, ואנו מספקים ללקוחותינו סיוע מקצועי בעניין הקמת עסק, פתיחת חשבון בנק בקפריסין וכו'.

הסכמים דו-צדדיים בין קפריסין לישראל

בין ישראל וקפריסין נחתמו מספר הסכמים:
  1. הסכם צינור הגז איסטמד (עניינו הקמת צינור גז שיאפשר העברת גז מישראל ליוון דרך קפריסין);
  2. הסכם לשיתוף פעולה מדעי-טכנולוגי;
  3. הסכם תיחום המים הכלכליים;
  4. הסכמי עידוד והגנה על השקעות;
  5. הסכם אזור סחר חופשי;

יודגש כי ישראל וקפריסין טרם חתמו על אמנה למניעת כפל מס, אך בימים אלה ממש עומלות שתי המדינות על גיבוש האמנה וכתיבתה.

הסכם עידוד והגנה על השקעות

בשנת 2003 נכנס לתוקף הסכם בילטראלי בין ישראל וקפריסין, שמטרתו לתת מעטפת הגנה משפטית על פעילות של משקיעים והשקעות מסיכונים שאינם מסחריים. כמו כן, ההסכם מעודד השקעות של ישראלים בקפריסין, ולהפך, על ידי יצירת אקלים השקעות נוח ובטוח.

לקריאת ההסכם בשפה האנגלית לחץ כאןיש לזכור שבגלל השפעות של אמנות מוטילטרליות כמו ה-MLI, חלק מהסעיפים באמנת המס אינם בתוקף.

תחולת ה- MLI

קפריסין וישראל חתמו על ה-MLI בשנת 2017, ישראל אשררה אותה בשנת 2019 וקפריסין בשנת 2022, כלומר מאז שנת 2022 מתקיימים חילופי מידע אוטומטיים בין שתי המדינות.

משמעות הדבר היא שגם כאשר תכונן אמנה למניעת כפל מס בין המדינות, ה-MLI עדיין יגבור עליה. אם ירצו המדינות לקבוע מדיניות שונה מהכתוב ב-MLI יצטרכו לקבוע אותה באמנה ביניהם, ולהסתייג מהסעיפים התואמים ב-MLI.

תושבות לצורכי מס בקפריסין

תושבות של יחיד

יחיד ששהה בקפריסין יותר מ- 183 ימים בשנת המס הנידונה יחשב כתושב קפריסין לצורך תשלום מס. בנוסף, יחיד ייחשב לתושב לצרכי מס בקפריסין אם שהה בקפריסין מעל 60 ימים ופחות מ-183 אם התקיימו התנאים הבאים:

  1. הוא לא שהה במדינה אחרת יותר מ- 183 ימים באותה שנת מס.
  2. הוא בעל זיקת מגורים לקפריסין, בין אם הוא מחזיק בקפריסין דירה בבעלותו ובין אם הוא שוכר דירה.
  3. הוא בעל זיקה עסקית לקפריסין, בין אם הוא מחזיק בקפריסין עסק בבעלותו ובין אם הוא מועסק כשכיר.
  4. הוא לא מוכר כתושב מס באף מדינה אחרת.
תושבות של חברה

תושבות של חברה תקבע בהתאם למבחן הניהול והשליטה, כלומר, ככל שהשליטה בחברה ושניהולה מקורם בקפריסין- תהיה החברה חייבת במס בקפריסין.

מערכת המיסים בקפריסין

רשות המיסים הקפריסאית נקראת "מחלקת המס של קפריסין" (The Cyprus Tax Department).

מיסוי על הכנסות: 0%-35%

מיסוי חברות וסניפים: 12.5%

מע"מ: 19%

מס רווחי הון: 20%

ניכוי מס במקור

 

שיעור המס בדין הפנימי בקפריסין

שיעור המס בדין הפנימי בישראל

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

·      0-19,500 יורו – 0%

·      19,501-28,000 יורו – 20%

·      28,001-36,300 יורו – 25%

·      36,301-60,000 יורו – 30%

·      60,000+ יורו – 35%

עד 50%

מס הכנסה תאגידי

12.5%

23%

שיעור מס רווחי הון

20%

25%-30%

(בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי שכר גבוה ב-3%)

מס סניפים

12.5%

23%

ניכוי מס במקור

(תושב חוץ)

דיבידנדים

0%

25% או 30%

ריבית

0%

15%/25%/23%

מס על שכירות נדל"ן בחו"ל

עד 35%

שולי או 15%

תמלוגים

10%

23%-40%

מע"מ

19%

17%

מס ירושה

אין

אין

מס ירושה ומס עיזבון בקפריסין

בקפריסין ובישראל אין מסי ירושה ואף לא מס עיזבונות.

מחירי העברה

ביוני 2022, עברה חקיקת מחירי העברה בקפריסין, בה שולבו הנחיות תמחור ההעברה של ה-OECD עבור מפעלים רב לאומיים ולמנהלי מס. החקיקה החדשה קובעת שכללי תמחור ההעברה יחולו על עסקאות בין צדדים קשורים (ישויות משפטיות ויחידים).

לגבי ישויות משפטיות, החוק החדש קובע כללים מפורטים באשר למשמעות המונח "צדדים קשורים" בשאיפה ללכוד יחסים שונים בהם קיים מצב של "שליטה". הכלל העיקרי הוא שכשישות משפטית אחת משתתפת בהון המניות של ישות משפטית אחרת באמצעות החזקה ישירה או עקיפה במניות של לפחות 25%, שני הצדדים נחשבים קשורים.

קיים פטור מהכלל הזה כאשר העסקאות המבוקרות במצטבר, אינן עולות על 750,000 יורו לשנת מס.

רילוקשיין

מרחקה הקטן של קפריסין מישראל (פחות משעת טיסה), עלויות המחייה הזולות, קלות קבלת היתר עבודה, הקמת עסק ותושבות קבע, הופכות אותה ליעד אטרקטיבי מאוד לרילוקיישן. בנוסף, כיוון שקפריסין היא חלק מהאיחוד האירופי, ישראלים שמחזיקים באזרחות אירופאית יכולים לגור בה ללא הגבלה.

קפריסין מעודדת הגירה של יחידים לשטחה על ידי תמריצי מס. כך בהתאם להוראות החדשות לחוק מס ההכנסה הקפריסאי, יחיד שהיגר לקפריסין זכאי לפטור של 50% ממס בגין שכר שנתי העולה על 55,000 יורו לתקופה של עד 17 שנה. הפטור מפחית את שיעור המס המקסימלי שיכול לחול לשיעור של 17.5%.

יש לשים לב שהחוק חדש מאוד, ויחול רק על עובד שהעסקתו החלה לאחר ינואר 2022, ושלא הוגדר כתושב קפריסין במשך 10 השנים האחרונות. להרחבה על הנושא, קראו בהמשך הכתבה תחת הכותבת חוקי תמריצים בקפריסין.

לאתר הרשמי של משרד הפנים הקפריסאי לחצו כאן.

מיסוי מקרקעין בקפריסין

גם מי שאינו אזרח או תושב מדינות האיחוד האירופי יכול לרכוש נדלן בקפריסין. הרכישה כרוכה בתשלום מס בולים בגובה 0.5%, בנוסף ל-0.5% מערך הנכס בכל שנה.

במכירת דירת מגורים, רווח של עד 83,000 יורו יהיה פטור ממס. אם הדירה מושכרת, שכר הדירה ייכלל במניין הכנסותיו של היחיד. שיעור מס ההכנסה המקסימלי הוא 35% להכנסה שנתית של מעל 60,000 יורו, וקיים פטור ממס הכנסה על הכנסה שנתית מתחת ל19,500 יורו.

כמו בכל רכישה אשר אמורה להניב הכנסות לבעליה, יש לבחון היטב את כל זוויות המס במדינה בה יירכש הנכס. למידע נוסף על מיסוי שכירות נדל"ן בחו"ל, לחצו כאן.

העברת כספים מישראל לקפריסין

בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה רשאי תחת תנאים מסוימים, להתיר את העברת הכספים בהקטנת הניכוי במקור או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל מול רשות המסים בנושאי ניכוי במקור. 

במתן יעוץ לעניין העברת כסף לחו"ל, בנוסף לסוגיית ניכוי מס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור של רואה חשבון לעניין תשלום מיסים ובוחן פעולות נוספות הנדרשות לאור התקן האחיד של ה-CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות שמבוצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המיסים של כל שתי מדינות.

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות בגין המרת השקלים ליורו, כך שישנה חשיבות גבוהה לייעוץ בטרם העברת הכספים. צרו איתנו קשר.

למידע נוסף בעניין העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.

 סוגי ישויות עסקיות בקפריסין

פעילות עסקית בקפריסין יכולה להתבצע במסגרת סוגים שונים של ישויות עסקיות, שהבולטות ביניהן בקפריסין הן:

  1. חברה פרטית בערבון מוגבל לפי מניות – זהו הסוג הנפוץ ביותר של חברה בקפריסין. חבות המשקיעים בחברה כזו מוגבלת, על פי תקנון החברה, לסכום המניות שבבעלותם. לחברה כזו חייב להיות מינימום של בעל מניות אחד ומקסימום חמישים, והיא אינה יכולה להציע לציבור את מניותיה.
  1. חברה ציבורית בערבון מוגבל לפי מניות – גם כאן, חבות המשקיעים בחברה כזו מוגבלת, על פי תקנון החברה, לסכום המניות שבבעלותם. מספר בעלי המניות המינימלי בחברה ציבורית חייב להיות לפחות שבעה, והיא רשאית להזמין את הציבור לקנות ממניותיה. ההון המינימלי (המונפק) של חברה ציבורית הוא 25,629 יורו.
  1. חברה בערבון מוגבל בערבות ללא הון מניות – לחברה כזו אין הון מניות והשותפים בה פועלים כערבים ולא כבעלי מניות. לפי התקנון אחריותם מוגבלת עד לסכום אותו התחייבו להעביר לטובת חובות החברה במקרה של פירוק.
  1. חברה בערבון מוגבל בערבות עם הון מניות – לחברה כזו יש הון מניות ולפי התקנון שלה חבות השותפים בה מוגבלת מחד לסכום המניות שבבעלותם, ומאידך עד לסכום שהשותפים התחייבו להעביר לטובת חובות החברה במקרה של פירוק. חברה כזו יכולה להיות הן ציבורית והן פרטית. חברה ציבורית יכולה להציע לציבור הרחב את מניותיה.
  1. חברת השקעות הון משתנה (VCIC) – המיוחד בסוג זה של חברה היא שלפי תקנון החברה למניות יש ערך משתנה במקום ערך נקוב. חברה כזו יכולה להתאגד רק לאחר קבלת רישיון מרשות ניירות הערך הקפריסאית (CySec) לפעול כקרנות השקעה קולקטיביות (CIF). חברה כזו יכולה להיות הן ציבורית והן פרטית, בהתאם לסוג קרן ההשקעות הקולקטיביות (CIF) שתיקח חברת השקעות משתנה כזו (UCITS, AIF, AIFLNP, RAIF). מספר השותפים בחברה פרטית יכול לנוע בין מינימום בעל מניות אחד עד מקסימום של חמישים בעלי מניות. בחברה ציבורית ישנה דרישה רק למינימום של בעל מניות אחד.

 חוקי תמריצים בקפריסין

התמריצים בחקיקת המס החדשה בקפריסין הם חלק מהאסטרטגיה של ממשלת קפריסין למשוך עסקים ואנשים מוכשרים למדינה. לפי ההוראות החדשות בחוק, יינתן פטור של 50% מהכנסה חייבת במס לעבודה ראשונה בקפריסין, לעובדים בעלי הכנסה שנתית העולה על 55 אלף יורו למשך 17 (!) שנים. מי שאינו עומד בתנאים לפטור של ה50%, יכול להנות מפטור של 20% או 8,550 יורו (הנמוך מבניהם) על התמורה עבור עבודתו הראשונה בקפריסין למשך 7 שנים.

חשוב מאוד לציין שגם מי שהתחיל את עבודתו בקפריסין לפני כניסת ההוראות ותבע בעבר פטור לפי סעיפים אלו, עשוי להיות זכאים להארכת משך הפטור עד ל-17 שנים. בנוסף, בקפריסין מס החברות נמוך במיוחד (12.5% נכון ל-2022), מה שמעודד חברות בינלאומיות רבות לקבוע את מיקומן בקפריסין.

הצוות בקפריסין

 מדינות עמן לקפריסין יש אמנה למניעת כפל מס:

אוסטריה

אסטוניה

בריטניה

הולנד

ליטא

סוריה

סרביה

קטאר

אוקראינה

ארה"ב

ג'רזי

הונגריה

מאוריציוס

סיישל

ערב הסעודית

קנדה

אזרבייג'ן

ארמניה

גאורגיה

יוון

מדינות גרנזי

סין

פולין

רומניה

איחוד האמירויות

אתיופיה

קירגיסטן

ירדן

מולדובה

סינגפור

פורטוגל

רוסיה

איטליה

בולגריה

גרמניה

כווית

מונטנגרו

סלובניה

פינלנד

שוודיה

איסלנד

בוסניה

דנמרק

לבנון

מלטה

סלובקיה

צ'כיה

שוויץ

איראן

בחריין

דרום אפריקה

לוקסמבורג

מצרים

סן מרינו

צרפת

תאילנד

בלגיה

בלרוס

      

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים