חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אמנת מס יוון – ישראל

אמנת מס ישראל יוון

אמנת מס יוון – ישראל

אמנה למניעת כפל מס בין ישראל ליוון

אמנת המס בין יוון לישראל קובעת את המס שיחול ביוון ובישראל במקרים של פעילות עסקית בין המדינות, וכן קובעת כללי חילופי מידע והוראות נוספות. בשנים האחרונות, השקעות נדל"ן ביוון מצד ישראלים רבים, אשר קונים דירה ביוון, משקיעים בנכס מקרקעין ביוון (לעתים מדובר על דירה באתונה ולעתים פרוייקטים מלונאיים ועסקיים בסלוניקי, אתונה ומקומות נוספים ביוון).

האמנה למניעת כפל מס בין יוון לישראל נחתמה בשנת 1995, ונכנסה לתוקף ב- 01/01/1999. באמנה זו נקבעו כללי המיסוי שיחולו על הכנסות ונכסים שיש ליוון וישראל זיקה אליהן, וזאת בנוסף לעקרונות חילופי המידע בנושאי מס בין שתי המדינות. אמנת המס עם יוון היא מיוחדת בהקשר למיסוי נדל"ן – מכיוון שהיא נותנת ליוון זכות מיסוי בלעדית במקום המצאות הנדל"ן, הגם שזכות זו איננה כתובה באמנה בעברית בגלל טעויות תרגום.

ניתן לעיין באמנה כאן. יש לזכור שבגלל השפעות של אמנות מוטילטרליות כמו ה-MLI, חלק מהסעיפים באמנת המס אינם בתוקף.

המס ביוון שונה מאוד מישראל, ומערכת המס שם כוללת מיסים כגון מס בולים על הלוואות, מיסי ירושה וכו'. 

ידיעות עדכניות

יוון - תמריצי מס והטבות כלכליות לשנת 2025
בתחילת חודש אפריל, פרסם משרד האוצר ביוון תמריצי מס כחלק מהתקציב של שנת 2025. בין היתר קיים תמריץ להפחתת דמי הביטוח הלאומי ב-0.5%, החזרי מס בגין מס הצריכה המיוחד לחקלאים, ודחיית מע"מ על בנייה. התמריצים הללו נועדו על מנת לשפר את המדיניות הפיסקלית, לתמוך בכלכלת יוון, לעודד השקעות זרות ולטפח חדשנות במדינה.
יוון סוללת את הדרך לאימוץ העתיד ללא מזומנים
בשנים האחרונות, חל מעבר משמעותי משימוש במזומן לעסקאות דיגיטליות, מה שככל הנראה מעיד, על עתיד ללא מזומנים. יוון, בעוד שיוון מתמודדת עם אתגרים כלכליים ועליה משמעותית במקרי העלמות מס, היא נקטה בצעד משמעותי שנכנס לתוקף השנה האוסר על עסקאות במזומן שסכומן עולה על 500 יורו (כ-540 דולר). מדיניות זו כוללת קנסות משמעותיים, שעלולים אף להכפיל את סכום העסקה. במקביל, אומצה ביון גישת "נקודת מכירה בכל מקום" שמבטיחה שבעסקאות דיגיטליות יופקו קבלות ויועברו נתונים בזמן אמת לרשות העצמאית להכנסות הציבור. בהנחה של ציות ומשאבי אכיפה מספיקים, מדובר במדיניות שצפויה לשפר משמעותית את יעילות ואפקטיביות גביית המס. לאימוץ המוגבר של עסקאות דיגיטליות, המונע בחלקו על ידי מגפת הקורונה, עשויות להיות השלכות מתמשכות. בעתיד ללא מזומנים, המגפה תזכר כמי שעצבה מחדש את הכלכלה העולמית, והוציאה לפועל פתרון בר קיימא למקור עיקרי להונאות מס.
greece flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

+ 3
אתונה
יוונית
10.72 מיליון
אירו
+30
.gr

יחסי ישראל-יוון

בשלושת העשורים האחרונים התחזקו היחסים הדיפלומטיים בין יוון וישראל. שתי המדינות, אשר חברות באיחוד מדינות הים התיכון, בין היתר, לוקחות חלק בתוכנית "משולש האנרגיה" יחד עם קפריסין. כחלק מהתוכנית, הסכימו שלוש המדינות על הוצאת הגז ממאגרי תמר, לווייתן ואפרודיטה, שנמצאו במהלך השנים 2009–2011. בשטח שבין קפריסין לישראל נמצאו כ-40 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי, דבר שמעניק למדינות יתרון בסחר באזור. התוכנית מעניקה למשולש כולו רווח כלכלי בסיפוק אנרגיה לאיחוד האירופי. שיתוף פעולה זה המוזכר לעיל הוביל לכך שכיום ישראל ויוון הן שותפות סחר גדולות.

פרטי שגרירות ישראל ביוון

כתובת: Marathonodromon 3. P.O. Box 15452. Psychiko, Athens, Greece
טלפון: (0030) 210-6705500
מייל: info@abudhabi.mfa.gov.il

פרטי שגרירות יוון בישראל

כתובת: רח' דניאל פריש 3, תל אביב-יפו, 6473104
טלפון: 03-6951088

הסכמים בילטרליים ומוליטרליים

  1. אמנה למניעת כפל מס ישראל-יוון
  2. הסכם מוליטרלי (ישראל-יוון-קפריסין)

הסכם מולטילטרלי בין ישראל, יוון וקפריסין

ביולי 2015 נחתם הסכם בין ממשלות ישראל ויוון, שנועד להסדיר היבטים משפטיים ולוגיסטיים הכרוכים בשיתוף הפעולה בין המדינות. בפברואר 2016 נחתם הסכם דומה עם ממשלת קפריסין.

ניתן לעיין בהסכם כאן.

תחולת ה- MLI

ה-MLI הוא מנגנון אוטומטי לתיקון אמנות מס בילטרליות, שיחול רק כאשר שתי המדינות יחתמו על האמנה המולטילטרלית ויאשרו את החלתה בדין הפנימי שלהן. בשנת 2017 חתמו ישראל ויוון  על ה-MLI. האמנה נכנסה לתוקף בישראל לתוקף ב2019 וביוון ב2021. משמעות הדבר היא שהחל משנת 2021, האמנה בין ישראל ויוון השתנתה אוטומטית בהתאם לתוכן אמנת ה- MLI.

תושבות למטרות מס ביוון

 

תושבות של יחיד

באופן כללי, יחידים נחשבים תושבים למטרות מס אם הם מתגוררים ביוון יותר מ-183 ימים ברציפות. דרך אחרת לקבוע תושבות לצרכי מס ביוון, היא הערכה כי מרכז האינטרסים של היחיד נמצא ביוון, כאשר ההערכה מחושבת על ידי: בית קבע, רכישת נכסים, וכל אספקט אחר שיכול להיחשב כשייכות למדינת יוון.

מידע בנוגע לקביעת תושבות יחיד בישראל ניתן למצוא כאן.

תושבות של חברה

על מנת שחברה או תאגיד יחשבו כתושבים לצרכי מס במדינת יוון, עליהם לעמוד באחד מהתנאים הבאים: התאגדות או הקמה תחת חוקי יוון; מיקום הניהול האפקטיבי של העסקים נמצא ביוון; משרד רשום במדינת יוון.

לעיון בתנאים בהם תאגיד או חברה צריכים לעמוד כדי להיחשב כתושב לצרכי מס בישראל, קראו כאן.

מערכת המיסים ביוון

מיסוי על הכנסות: 9%-44%

שיעור המס הגבוה ביותר: 44% עבור יחידים אשר הכנסתם גבוהה מ- 40,000 אירו.

מיסוי תאגידים וחברות: 22%

מע"מ: תעריף בסיסי-24%. תעריף מוזל- 13%/6%/0%

מס רווח הון: 15%

מס רכישה: 3.09% ממחיר הנכס

ניכוי מס במקור

שיעורי הניכוי לפי האמנה

שיעור מס ביוון

שיעור מס בישראל

 

44% שיעור מס שולי

10%-47%

(בתוספת של 3% מיסים על בעלי הכנסות גבוהות)

 

 

22%

23%

מיסוי תאגידים

15%

25%-30%

(בתוספת של 3% מיסים על בעלי הכנסות גבוהות)

שיעור מס רווחי הון ליחיד

בכפוף למיסוי חברות ותאגידים

פטור ממס

מס סניפים

הדין הפנימי בכל מדינה הוא זה שיחול

 

5%

 

 

25% או 30% (בתוספת 3% מיסים לבעלי הכנסות גבוהות)

 

ניכוי מס במקור (תושבי חוץ) דיבידנדים

10%

15%/25%/35%

15%

ריביות

זכות מיסוי בלעדית למדינת מקור הנדל"ן

פטור

שולי או 15%

מס על שכירות נדל"ן בחו"ל

10%

20%

23%/25%

תמלוגים

13% או 24% (צרכים בסיסיים)

17%

מע"מ

1-40%

זר שאינו תושב

מס ירושה

על פי אמנת כפל מס בין יוון לישראל, שער ניכוי מס במקור עבור דיבידנדים ביוון הוא: 10% ריביות, ו10% תמלוגים.

מס ירושה ועיזבון ביוון

בדומה למדיניות האיחוד האירופי, למדינת יוון יש מערכת מס ירושה רבת רמות, בה כלל המוטבים משלמים שיעור מס שונה בהתאם לסוג הקרבה למנוח/ה.

החל משנת 2021 ילדים, נכדים, בני ובנות זוג, והורים של המנוח/ה, זכאים לפטור ממס בסכום של עד 800,000 אירו החל על כל נכס בין אם הוא מקרקעין, מכוניות, יאכטות וגם כסף מזומן.

יתרה מכך, שיעור המס המקסימלי עבור יחידים ברמה אחת (קרבה ראשונה) הוא 10%, בעוד שיעור המס המקסימלי לשאר הרמות הוא עד 40% וזאת בהתאם לסוג הקרבה למנוח/ה.

רילוקשיין

לאחרונה, ישראלים רבים משקיעים בנדל"ן ביוון. הקהילות היהודיות ביוון הן מהוותיקות ביותר באירופה, ונכון להיום ממשיכות לשגשג.

כיוון שיוון חתומה על אמנת מיסוי עם ישראל, משמעות הדבר היא שכאשר תושב ישראל מבצע רילוקשיין ליוון לשם עבודה (כשכיר או כעצמאי) ואינו מנתק תושבות, הוא מחויב לדווח על הכנסותיו בשתי המדינות. לכן, מומלץ בטרם המעבר להתייעץ עם איש מקצוע הבקיא בתחום המיסוי על כל היבטיו ולבדוק את תנאי המיסים בהתאם לתעסוקתכם.

מיסוי מקרקעין

שוק המקרקעין הוא אחד ממנועי הכלכלה של יוון. גם תושבים המשתייכים לאיחוד האירופי וגם אלו שלא, יכולים לרכוש נכסים ולהתגורר ביוון. עם זאת, תושבי חוץ עלולים להצטרך להוכיח את כוונת הרכישה.

נכון להיום, השוק ביוון ממשיך לגדול בזכות מיקומו הגיאוגרפי והגאופוליטי. על מנת לרכוש נכס ביוון, יחיד צריך להגיש בקשה למספר זיהוי מס אישי (AFM).

מס על שכירות ביוון נקבע על פי הברוטו המתקבל מהנכס – רווח שנתי:

  1. 15% עד 12,000 אירו.
  2. 35% על הכנסה מ-12,001 עד 35,000 אירו.
  3. 45% על הכנסה מ-35,001 אירו ויותר.

לרוב, אמנות המס של ישראל קובעות כי קיימת זכות מיסוי ראשונה במדינת המקור וזכות מיסוי שיורית למדינת הקבע של המשקיע. עם זאת, אמנת המס של ישראל עם יוון כוללת הוראות חריגות המיטיבות עם המשקיע. האמנה קובעת כי זכות המיסוי הבלעדית שייכת למדינת המקור (יוון). אלו חלות גם לעניין שכירות מקרקעין (סעיף 6 לאמנה) וגם לעניין רווח הון ממכירת מקרקעין (סעיף 13 לאמנה).

ויזת הזהב של יוון (Golden Visa)

אשרה המונפקת למשקיעים שאינם אזרחי האיחוד האירופי התורמים תרומה משמעותית לכלכלת יוון. המסלול הנפוץ ביותר הוא רכישת נדל"ן בשווי של לפחות 250,000€ או 500,000€ (בהתאם למיקום הנדל"ן) כאשר בעל האשרה הרשמי הוא האדם אשר ההשקעות רשומות על שמו. אשרת הזהב של יוון מספקת למשקיעים זרים ביוון ויזה אירופאית המאפשרת מגורים, עבודה, לימודים, גישה למערכת החינוך והבריאות, שהייה ללא הגבלה ועוד.

פעילויות עסקיות בין ישראל ויוון

המשרד עוסק במתן ייעוץ בכל הקשור להשקעות ופעילויות עסקיות ביוון. הקשרים שלנו עם רואי חשבון ועורכי דין ביוון מסייעים ללקוחותינו בתהליכי הקמת עסקים, פתיחת חשבונות בנק, רכישת נכסים וכיו"ב.

מידע ספציפי בנוגע לנדל"ן, השקעות והכנסה שמקורה מעבר לים, ניתן למצוא כאן.

העברות כספים ביוון

משרדנו מסייע בהעברות כספים מיוון לישראל בדרך הקלה והזולה ביותר. הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות בגין המרת השקלים ליורו ויש חשיבות לייעוץ בטרם העברת הכספים. לעתים העברת כספים דורשת אישור מרשות המסים, משרדנו מסייע בכך.

סוגי ישויות עסקיות ביוון

  • שותפות כללית ביוון – סוג של הסכם עסקי שנערך על ידי לפחות שני יחידים, שבו כל הנכסים ו/או הרווחים מתחלקים זה עם זה.
  • שותפות מוגבלת ביוון– ישות שבה שותף אחראי להתחייבויות של החברה עד לסכום של חלקי התרומות שלא שולמו למרשם המסחרי.
  • חברה בערבון מוגבל ביוון– צורה זו של ישות עסקית היא הנפוצה ביותר ביוון, ההון הרשום מורכב מהתרומות ששולמו על ידי בעלי המניות, אשר אחראים לחלקים שלא שולמו של התרומות למרשם המסחרי. יש לציין שעלויות הקמה ותפעול של חברה בע"מ ביוון גבוהות משמעותית מהממוצע בעולם.
  • חברת מניות משותפת ביוון– בישות משותפת, התרומות מחולקות למניות, ולכל אחת מהן ערך נקוב. בעלי המניות הספציפיים אינם אחראים להתחייבויות החברה. הדירקטוריון אחראי לניהול הפעילות העסקית של החברה ולשמש כגוף סטטוטורי של החברה.
  • חברה פרטית מוגבלת ביוון– סוג של ישות עסקית פרטית. אחריות הבעלים מוגבלת למניות שלהם. ישנו איסור על סחר פומבי במניות ביוון, ואף ישנה תקרה של עד כ-50 בעלי מניות ביוון.

למידע נוסף על הקמת עסק ביוון לחץ כאן.

מס ביטוח לאומי ביוון

החל מה-1 ביוני, 2020, דמי ביטוח לאומי מנוכים בשיעור של 15.33% ברמת העובד ומופרשות בשיעור של 24.33% ברמת המעסיק.

למידע נוסף על דמי ביטוח לאומי ביוון לחצו כאן.

תמריצי עידוד השקעות ביוון

התמריצים הניתנים ביוון יכולים לכלול פטור ממס, תמיכה במזומן למשרות חדשות/הכשרות, הוצאות הון, מימון סיכון תאגידי ועוד.

למידע נוסף על השקעות ביוון לחצו כאן.

משטר מערכת המס ביוון

רשות המיסים ביוון היא סמכות מיסים עצמאית להכנסות ציבוריות של הרפובליקה ההלנית (IAPR).

לעיון באתר רשות המיסים של יוון לחצו כאן.

מדינות עמן ליוון יש אמנת למניעת כפל מס

אלבניה

קפריסין

איסלנד

מלטה

רוסיה

תוניסיה

ארמניה

צ'כיה

הודו

מקסיקו

סן-מרינו

טורקיה

אוסטריה

דנמרק

אירלנד

מולדובה

ערב הסעודית

אוקראינה

אזייברג'ן

מצריים

ישראל

מרוקו

סרביה

איחוד האמירויות הערביות

בלגיה

אסטוניה

איטליה

הולנד

סלובקיה

בריטניה

בוסניה והרצגובינה

פינלנד

דרום קוריאה

נורבגיה

סלובניה

ארה"ב

בולגריה

צרפת

כווית

פולין

דרום אפריקה

אוזבקיסטן

קנדה

גאורגיה

לטביה

פורטוגל

ספרד

 

סין

גרמניה

ליטא

קטאר

שוודיה

 

קרואטיה

הונגריה

לוקסמבורג

רומניה

שוויץ

 

 

מאמרים נוספים בנושא יוון:

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים