חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החלת מס חברות מינימלי בישראל

החלת מס חברות מינימלי בישראל

החלת מס חברות מינימלי בישראל

משטר מס חברות מינימלי מקומי (QDMTT) הוא מנגנון שהוצג כחלק מפעילותו של ארגון ה-OECD בתחום מניעת שיחקת בסיס המס והסטת רווחים על ידי קבוצות רב לאומיות (תוכנית ה-BEPS). המנגנון מחיל מס מינימלי בשיעור 15% עבור קבוצות רב לאומיות שעומדות בתנאים מסוימים.

מדינות רבות בעולם, ביניהן חברות האיחוד האירופי, החילו מנגנון זה כבר בשנת המס 2024. בישראל, בהתאם להודעת משרד האוצר מיולי 2024, מנגנון זה יכנס לתוקף החל משנת המס 2026.

תוכנית ה-BEPS בקצרה

בשנים האחרונות, ובאמצעות תוכנית ה-BEPS, פועל ארגון ה-OECD רבות למניעת שחיקת בסיס המס והסטת רווחים על ידי קבוצות רב לאומיות, שכן הדבר מוביל להפסדי מיסים גבוהים למדינות רבות. המטרה של תוכנית ה-BEPS היא לזהות ולהתמודד עם הדברים העיקריים שמובילים לשחיקת בסיס המס במדינות חברות ארגון ה-OECD.

במסגרת תוכנית ה-BEPS, פרסמו 15 פעולות שכל אחת עוסקת בהיבט אחר שנוגע במיסוי פעילותה של קבוצה רב לאומית, כגון, מיסוי כלכלה דיגיטלית, חברה נשלטת זרה, מוסד קבע, מחירי העברה ועוד.

מס חברות מינימלי הוא חלק מפעולה 1 העוסקת במיסוי כלכלה דיגיטלית. פעולה 1 כוללת שני חלקים עיקריים – פילאר 1 ופילאר 2. פילאר 1 מתרכז באופן חלקות הרווחים בין תחומי השיפוט השונים בהם פועלת הקבוצה הרב לאומית, פילאר 2 עוסק במיסוי הכנסותיה של קבוצה רב לאומית בעלת מחזור הכנסות שנתי שעולה על 750 מיליון אירו. מנגנון מס חברות מינימלי מקומי הוא חלק מפילאר 2.

מהו פילאר 2?

מטרתו של פילאר 2 היא לוודא כי הקבוצה הרב לאומית משלמת מס אפקטיבי שאינו נמוך מ-15% ללא תלות בתחומי השיפוט בהם היא פועלת וכך בעצם לעצור את ה"מרוץ לתחתית" של מדינות בקביעת שיעורי מיסי חברות.

פילאר 2 כולל שני רבדים עיקריים:

  1. התאמת הדין הפנימי – שינוי הדין הפנימי כך שהמס האפקטיבי המינימלי על חברות שהן חלק מקבוצה רב לאומית בעלת מחזור הכנסות שנתי מעל 750 מיליון אירו יהיה לפחות 15%. אם שיעור המס של חברה בקבוצה נמוך יותר, למדינת התושבות של אותה החברה תהיה הזכות הראשונה לגבות את ההשלמה ל-15%.
  2. גביה של מס נוסף – מס נוסף יגבה מחברת האם או חברה אחרת בקבוצה, על הכנסות חברה בקבוצה שמשלמת מס אפקטיבי נמוך מ-15%. כך ייווצר מצב שבו תשלום מס נמוך על ידי חברה אחת בקבוצה יגרור השלמת מס בחברה אחרת בקבוצה.

בהתאם לכללי ארגון ה-OECD יכולה כל מדינה לבחור את ההיקף ואופן האימוץ מנגנוני הפילאר 2 בדין הפנימי שלה.

מס חברות מינימלי בישראל

מדינת ישראל הודיעה על הצטרפותה למתווה מיסוי הכלכלה הדיגיטלית ותוכנית הפילארים כבר בשנת 2021. בסוף חודש יולי 2024, הודיע שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כי החל משנת המס 2026 יחול משטר מס החברות המינימלי בישראל, עבור חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצות רב לאומיות בעלות מחזור הכנסות שעולה על 750 מיליון אירו.

בשלב זה הומלץ להמתין עם יישומו של הרובד השני של פילאר 2 והנושא יבחן בשנית לאחר תקופת יישום מנגנון המס החברות המינימלי המקומי.

שיעור מס החברות בישראל ממילא גבוה מ-15% ולכן רוב החברות לא ישפעו ממהלך זה. השפעתו של המהלך תהיה בעיקר על חברות שנהנות ממשטרי מס נוחים בישראל, כגון חברות טכנולוגיה גדולות שתודות לחוק לעידוד השקעות הון ממוסות בישראל בשיעורי מס נמוכים יותר.

החלת מס חברות מינימלי בישראל עלול לגרום לחברות אלו להקטין או אפילו להסיר לחלוטין את פעילותן בישראל, ולפעול בתחומי שיפוט עם מיסוי נמוך יותר שטרם החילו מנגנון זה. בפני משרד האוצר עומדת משימה מאתגרת של מציאת האיזון בין החלת המנגנון לבין שמירה על האטרקטיביות של מדינת ישראל.

משרדנו מומחה במיסוי ישראלי ובינלאומי ומעניק ללקוחותינו מעטפת מלאה בתחום המיסוי בינלאומי. ליצירת קשר עם נציג ממשרדנו, לחצו כאן.

מאמרים נוספים בנושא מיסוי בינלאומי:

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים