חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נטל המס במדינות OECD

נטל המס במדינות OECD

נטל המס במדינות OECD

שכר מהווה ההכנסה העיקרית של יחידים, כמו כל הכנסה גם על הכנסות מעבודה מוטל מס לסוגיו: מס הכנסה, מיסי שכר ומיסי צריכה כמו מע"מ – מהווים נתח גדול מההכנסות ממיסים של מדינות רבות. שילוב של מיסים אלו יוצר את נטל המס על העבודה. במאמר זה נסקור את נטל המס על עולם העבודה ובפרט נטל המס על עבודה במדינות אירופה החברות בארגון ה-OECD. את המאמר נבסס על נתוני ארגון ה-OECD (נתוני taxing wages 2020) נתונים אלו מראים כי בממוצע, עובד רווק ללא ילדים המרוויח משכורת ממוצעת, נטל המס שלו על העבודה יהיה 36%. כשמוסיפים גם את מיסי הצריכה נטל המס הכולל גדל ל41.5%.

בהרבה מדינות שיטת המס היא פרוגרסיבית, כלומר ככל שהמשכורת גבוהה יותר כך גם נטל המס גדול יותר. כמו כן, לעתים נטל המס על משפחות יהיה יותר נמוך משל נטל המס על רווק ללא ילדים המשתכר באותה רמה. לאור כל זאת, ישנו יחס שלילי בין נטל המס לעבודה, לכן מדינות צריכות לחקור דרכים להפחתת נטל המס על מנת לשפר את יעילות שוק העבודה שלהם.

נטל המס על העבודה

נטל המס על העבודה הוא ההפרש בין עלות עובד למעביד לבין ההכנסה נטו של העובד. ארגון ה-OECD מחשב את נטל המס העבודה מחיבור של מס ההכנסה, מיסי שכר מצד המעביד ומיסי שכר מצד העובד (לפי המשכורת הממוצעת במדינה). מחלקים את נתון זה בעלות העבודה הכוללת של העובד ובשכר העובד ללא מיסים אלו. 

מיסי שכר 

מיסי שכר, בדרך כלל בשיעור קבוע, הם מיסים שמשולמים בנוסף למס ההכנסה שהיחיד משלם. ברוב מדינות ה-OECD גם העובד וגם המעביד משלמים מס על השכר.
מיסים אלו בדר"כ נועדו לתכניות סוציאליות כמו ביטוח לאומי, ביטוח בריאות וביטוח זקנה.

למרות שמיסי השכר מחולקים בין העובד והמעביד, לרוב נטל המס על המשכורת נופל כולו על כתפי העובד. במדיניות המס יש הבחנה חשובה בין הפן המשפטי והכלכלי של המס. האחריות המשפטית נופלת על כתפי מי שחותם על צ'ק המשכורת, קרי המעביד.
אך לא תמיד הצד שנושא בנטל המשפטי לשלם את המס הוא זה שבאמת נושא בו.
הפן הכלכלי של המס, יכול ליפול על מספר אנשים אך הוא תלוי בעיקר בהיצע וביקוש בשוק העבודה ואיך אנשים ועסקים מגיבים למס.

עובד רווק לעומת עובד נשוי עם ילדים

רוב המדינות ב-OECD מספקות הקלות מס הממוקדות למשפחות על ילדים, בדר"כ באמצעות הקלות במס הכנסה. נטל המס הממוצע למשפחה (משכורת של זוג נשוי עם שני ילדים) עומד על 26.4% לשנת 2019, לעומת נטל המס הממוצע של עובד רווק ללא ילדים שעמד על 36%. מדינות עם נטל מס גדול יותר לרוב מעניקות יותר הקלות מס על משפחות.

לסיכום, בשנת 2019 עובד רווק ללא ילדים שילם שליש ממשכורתו בממוצע לטובת מיסים, אם נתחשב במיסי צריכה כמו מע"מ נגלה כי נטל המס יהיה גבוה יותר. כמו כן ישנו שוני בנטל המס לפי אופי העבודה (שכיר או עצמאי). מדינות עם נטל מס גבוה לרוב מתרצות את גובה הנטל בתכניות סוציאליות נרחבות, עם זאת עלות תכניות אלו יכולה להגיע למחצית משכרו הממוצע של עובד ולרוב לפחות שליש ממנה.

מיסים אלו צריכים להילקח בחשבון כאשר אדם עובד בחול (ובפרט באירופה), הוא חשוף לתשלום מס הכנסה וכן מסי שכר על הכנסתו מעבודה אשר הופקה במדינה בחו"ל. טרם תחילת העסקה מומלץ להיוועץ ברו"ח/עו"ד מומחים במיסוי בינלאומי על מנת לשקול את כל האפשרויות העומדות בפניך ולמנוע כפלי מס למיניהם. משרדנו עוסק במיסוי בינלאומי וייעוץ ליחידים במגוון היבטי המיסוי השונים.

 

להלן טבלת שיעורי נטל המס על העבודה במדינות אירופה החברות ב-OECD:

(עדכני לשנת 2019)

מדינה

שיעור נטל המס על עבודה

בלגיה

גרמניה

איטליה

אוסטריה

צרפת

הונגריה

צ'כיה

סלובניה

שוודיה 

לטביה

פינלנד

סלובקיה

פורטוגל

יוון

ספרד

טורקיה

לוקסמבורג

הולנד

אסטוניה

ליטא

נורבגיה

פולין

דנמרק

אירלנד

איסלנד

בריטניה

שוויץ

52.2%

49.4%

48%

47.9%

46.7%

44.6%

43.9%

43.6%

42.7%

42.6%

41.9%

41.9%

41%

40.8%

39.5%

39.1%

38.4%

37.3%

37.2%

37.2%

35.7%

35.6%

35.4%

33.2%

33.1%

30.6%

22.3%

מקור: אתר OECD

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

שינוי במיסוי שותפויות

שינוי במיסוי שותפויות

החלטת מיסוי חדשה – שינוי במיסוי שותפויות לשותפים בשותפויות מקצועיות חלק משמעותי בהון ובזכויותיה של

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים