חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – גרמניה אמנת מס

ישראל - גרמניה אמנת מס

ישראל – גרמניה אמנת מס

germany flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

+ 1
ברלין
גרמנית
84.5 מיליון
אירו
+49
.de

ידיעות עדכניות

גרמניה מתכננת להציג חבילת תמריצים לשיקום הכלכלה על סך 7 מיליארד אירו
לטובת שיקום כלכלת המדינה, הקואליציה בגרמניה עובדת על חבילת תמריצים בגובה כ-7 מיליארד אירו (7.6 מיליארד דולר). ממשלתו של הקנצלר אולף שולץ שואפת להפחית את נטל המס על חברות, ואף עובדת על אישור פרלמנטרי לחבילת התמריצים טרם פגרת הקיץ. עם זאת, הדיונים עדין נמצאים בשלבים מוקדמים, וגובה החבילה עשוי להשתנות. משרד האוצר הגרמני נמנע מלהגיב על התוכניות הללו. התמריץ המוצע עומד על כ-0.16% מהתפוקה השנתית של המדינה, אך כלכלנים טוענים כי המדינה עשויה להזדקק לכ-30 מיליארד אירו על מנת להתגבר על האתגרים הכלכליים השונים כמו עלויות אנרגיה גבוהות, החשיפה לשוק הסיני שנמצא לאחרונה בקשיים, ומתחים גיאופוליטיים לאור המלחמה של רוסיה באוקראינה. בנוסף, שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק, ציין לאחרונה כי תחזית הצמיחה הכלכלית של שנת 2024 תרד ל-0.2% בלבד, תוך ציון אתגרים הכוללים בין היתר את פסיקתו של בית המשפט משנה שעברה, אשר הפכה את תכנון התקציב. כמו כן, הממשלה מבקשת גם אישור לחבילה נפרדת, שבהתחלה שוויה הוערך ב-7 מיליארד אירו, אך כעת הופחת לכ-3 מיליארד אירו, תוך התמקדות בעסקים קטנים ובינוניים. מתוכננת פגישה בפרלמנט לחודש מרץ 2024, על מנת לבקש אישור לחבילה זו. נראה כי הקנצלר שולץ אופטימי לגבי אישור של הגרסה העדכנית של החבילה.
שרת הפנים הגרמנית מסרה הצהרה (2.11.23)
״לפיה גרמניה אוסרת על "כל פעילות שקשורה לחמאס או כל פעילות שקוראת להשמדת ישראל". בנוסף, ארגון "סמדון", שפועל להפצת תעמולה אנטי-ישראלית ואנטישמית, יפורק.״ השרה הבהירה בהצהרתה כי "לאנטישמיות אין מקום בגרמניה - לא משנה ממי היא באה. נמשיך להילחם בה על כל צורותיה במלוא הקפדה על שלטון החוק".

יחסי ישראל – גרמניה

גרמניה ומדינת ישראל מקיימות יחסים דיפלומטיים ממאי 1965. מאז המשיכו היחסים להתחזק, ובשנת 2008 כוננו ההתייעצויות הבין-ממשלתיות בין גרמניה לישראל. נכון לשנת 2018, הקבינטים של שתי המדינות קיימו שבעה סבבי התייעצות.

מבחינה עסקית, לישראל ולגרמניה יחסים כלכליים טובים, והיקף הסחר בין המדינות גדל בהתמדה. שתי המדינות מטפחות סביבת סטארט-אפ משגשגת, מה שמאפשר עסקאות בתחום בין שתי המדינות. בשנת 2022 הסחר הבילטרלי בין ישראל לגרמניה היה בשווי גבוה של כמעט 9 מיליארד דולר, מה שהופך את גרמניה לשותפה הכלכלית העיקרית של ישראל באיחוד האירופי. בנוסף, חברות גרמניות נמצאות בעמדה אסטרטגית להתמודד באופן תחרותי על פרויקטי תשתית בישראל.

פרטי שגרירות גרמניה בישראל

כתובת: רח' השלושה 2, בניין C, תל אביב, 6706054
טלפון: 13 13 693 3 972+
אתר: www.tel-aviv.diplo.de
דואר אלקטרוני: info@tel-aviv.diplo.de

פרטי שגרירות ישראל בגרמניה

כתובת: Auguste-Viktoria-Str. 74-76, 14193, Berlin
טלפון: 5511 8904 030
אתר אינטרנט: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: botschaft@israel.de

פעילות עסקית בגרמניה

לגרמניה כלכלה מצליחה עם נתח גבוה בשוק העולמי, שהיצוא המוביל שלה הוא בתחום המוצרים התעשייתיים. חלק מהתעשיות בהן מתמחה גרמניה הן טכנולוגיות ירוקות, ובהן מוצרים בתחום הגנת הסביבה והאקלים. המדינה ידועה גם בהמצאותיה פורצות הדרך כמו האופנוע והמכונית, וחוקרים ומהנדסים ממשיכים לפתח רעיונות יצירתיים וחדשניים. תעשיית הרכב נותרה המגזר הכלכלי המוביל בגרמניה שכן תחום תעשייה זה הכניס 441 מיליארד יורו בשנת 2021 למדינה.

בסך הכל, לגרמניה יש כלכלה חזקה שממשיכה לצמוח באמצעות חידושים והשקעות. עם כמעט 59,000 בקשות פטנט שהוגשו בשנת 2021, המדינה הוכיחה את עצמה כגורם מוביל בתחומי המחקר והטכנולוגיה, והיא ממשיכה לשמור על מעמד זה.

הסכמים בילטרליים בין גרמניה לישראל

בין ישראל לגרמניה נחתמו מספר הסכמים:

  • האמנה לביטוח לאומי
  • הסכם עידוד והגנה על השקעות
  • אמנת כפל מס

האמנה לביטוח לאומי

בשנת 1996 נכנס לתוקף הסכם ביטוח סוציאלי בין ישראל לגרמניה. מטרת הסכם זה הייתה למנוע מצב של כפל ביטוח לאומי בין שתי המדינות.

הסכם עידוד והגנה על השקעות

בשנת 1980 נכנס לתוקף הסכם בילטרלי בין ישראל לגרמניה שמטרתו לספק הגנה משפטית לפעילות משקיעים והשקעות מפני סיכונים שאינם מסחריים. מטרת ההסכם היא לעודד השקעות הדדיות בין ישראל וגרמניה על ידי יצירת אקלים השקעות בטוח ונוח.

לקריאת ההסכם באנגלית לחצו כאן.

אמנת כפל מס

אמנת כפל המס היא הסכם דו-צדדי בין שתי מדינות המתווה תקנות המס שמסדירות את היחס להכנסות ונכסים בשתי המדינות. מטרת האמנה היא לבטל את כפל המס בגין מסים על הכנסה וכן מניעת העלמת מס והימנעות מתשלום מס. בנוסף, האמנה כוללת קווים מנחים לחילופי מידע בנושאי מס בין אותן מדינות.

אמנת המס המקורית בין ישראל לגרמניה נחתמה בשנת 1962, ופרוטוקול מתקן נוסף לאמנה בשנת 1977. האמנה הנוכחית נחתמה בשנת 2014 ונכנסה לתוקף ב-1/1/2017.

לקריאת ההסכם באנגלית לחצו כאןיש לזכור שבגלל השפעות של אמנות מוטילטרליות כמו ה-MLI, חלק מהסעיפים באמנת המס אינם בתוקף.

תחולת ה-MLI

ה-MLI הוא מנגנון אוטומטי לתיקון אמנות מס בילטרליות, שיחול רק כאשר שתי המדינות יחתמו על האמנה המולטילטרלית ויאשרו את החלתה בדין הפנימי שלהן. ישראל וגרמניה חתמו  

תושבות לצרכי מס בגרמניה

 

מגורים של יחיד

בגרמניה, יחידים עשויים להיחשב כתושבים לצרכי מס אם ברשותם בית שזמין להם, בין אם באמצעות השכרה או בעלות, או אפילו במקרים מסוימים, חדר בבית של חבר. אם יחיד מתגורר בגרמניה באותו מקום יותר מ-183 ימים בשנה קלנדרית אחת, הוא נחשב לתושב לצרכי במס.

במצבים בהם עובר תושב חו"ל שמחזיק בתושבות בשתי מדינות או יותר, העובד נחשב, כחלק מהחלת האמנה למניעת מס, כתושב של המדינה בה הוא מחזיק במרכז משמעותי של ענייניו, כלומר מרכז חייו האישי והכלכלי.

תושבות של חברה

חברה נחשבת לתושבת גרמניה לצרכי מס אם מקום התאגדותה או מקום השליטה והניהול העיקרי שלה הוא בגרמניה. חברות שאינן עומדות באף אחד מההיבטים הללו נחשבות ל"תושבות חוץ", אולם עדיין יש להן חובות מס באשר להכנסותיה ממקורות גרמניים.

בגרמניה יש גם חוקים עבור מוסד קבע (PE), המוגדר ככל מתקן עסקי מקומי המשרת את מטרת התאגיד לתקופה מסוימת של זמן. בחוקים אלה, גרמניה פועלת בעיקר על פי מודל ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי). על ידי יישום מודל זה, גרמניה מטפחת עסקים וחוסכת סכומי כסף גדולים למשלם המסים.

מערכת המס בגרמניה

רשות המס הגרמנית נקראת משרד המס המרכזי הפדרלי (Bundeszentralamt für Steuern)

מס הכנסה: 0% – 45%

מיסוי חברות וסניפים:15.825%

מע"מ: 19%

מס רווחי הון: 25%

ניכוי מס במקור

גרמניה – שיעור מס פנימי

שיעור המס הפנימי בישראל

ניכוי מס במקור

לפי האמנה

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

פחות מ-10,908 אירו – 0%

€10,909 – €62,809

14% – 42%

€62,810 – €277,825 – 42%

יותר מ-277,826 אירו – 45%

עד 50%

מס הכנסה חברות

%15.825

23%

שיעור מס רווחי הון

%25

25%-30% (בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי הכנסות גבוהות בשיעור של %3)

מס סניף

%15.825

23%

ניכוי מס במקור

(לא תושב)

דיבידנדים

25%

25% או 30%

5-15%

ריבית

%26.375

15%/23%/25%

%0 או 5%

תמלוגים

%15.93

23-40%

0%

מע מ

19%

17%

מס ירושה

7-50%

אין

מס ירושה ומס עיזבון בגרמניה

מס זה מתייחס לירושה וקשור להעברת נכסים בירושה למוטבים, לרבות יורשים חוקיים ואחרים. בגרמניה, מס הירושה אינו מוטל על כל העיזבון שהותיר אחריו היחיד שנפטר, אלא על הנכסים שקיבל היורש הספציפי לאחר ניכוי כל מיסי העיזבון החלים.

חלק מהנכסים המנוכים ממס הירושה כוללים:

  • מוצרים לבית, כגון מצעים וביגוד, כל עוד הערך אינו עולה על 41,000 אירו.
  • בעלות על קרקעות, חפצים/אוספי אמנות, אוספים מדעיים
  • מתנות מזדמנות רגילות
  • תרומות כספיות לצדקה ולמפלגות פוליטיות

רילוקיישן

זרים רבים בוחרים להגר לגרמניה מדי שנה בגלל הזדמנויות העבודה והמשכורות הנהדרות שהיא מציעה, כמו גם הנופים והאטרקציות התרבותיות והתחבורה הציבורית טובה. חשובה לא פחות היא העובדה שגרמניה מטפחת גם כלכלה משגשגת ומערכת רווחה שמניעות כל כך הרבה אנשים לעבור לשם. במדינה שיעור האבטלה נמוך מאוד, 3% בלבד בשנת 2022, ורבים מהמקצועות המבוקשים כוללים רופאים, מומחי IT ומהנדסים. בסך הכל, קל מאוד לעולים להשתלב בשוק העבודה מכיוון שהם מביאים את הכישורים והניסיון המבוקשים על ידי מעסיקים מקומיים, כך שהם יכולים לקבל בקלות אשרות עבודה.

יש לציין גם כי ברלין, בירת המדינה, היא ביתה של האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר במדינה. לכן, ייתכנו עוד יותר הזדמנויות תעסוקה זמינות עבור ישראלים המעוניינים לעבור לשם.

מיסוי נדל"ן בגרמניה

הנדל"ן בגרמניה מסווג לשתי קטגוריות, ובהתאם לשייכות הנדל"ן לקטגוריה, יהיה חיוב בתשלום מס בשיעורים שונים. שתי הקטגוריות הן:

  • מס מקרקעין א': מקרקעין המשמשים לחקלאות וייעור;
  • מס מקרקעין ב': מקרקעין הניתנים לבנייה או מקרקעין עם בניינים.

שיעורי המס נמוכים יחסית, נעים בין 0.26% – 1%, ומחושבים על בסיס שנתי אך משולמים בדרך כלל כל שלושה חודשים למשרד המס המקומי, המכונה Finanzamt.

העברת כספים מישראל לגרמניה

בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה רשאי תחת תנאים מסוימים, להתיר את העברת הכספים בהקטנת הניכוי במקור או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל מול רשות המסים בנושאי ניכוי במקור. 

כלאור העבודה שיש בין שתי המדינות אמנה למניעת כפל מס, יש אפשרות להגיש טופס הצהרה (טופס מס' 2513/2 – הצהרה בדבר תשלום לתושב חוץ הפטור מניכוי ממס במקור), ותוך עמידה בתנאים מסוימים, תהיה אפשרות להעביר את התשלום ללא ניכוי מס במקור וללא אישור רשות המיסים. 

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות על המרת שקלים למטבעות אחרים, לכן חשוב להתייעץ לפני העברת הכספים – צרו קשר.

למידע נוסף על העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.

סוגי גופים עסקיים בגרמניה

בגרמניה יש מספר סוגים שונים של ישויות, והנה כמה מהישויות הנפוצות ביותר:

  • עסק פרטיישות עסקית זו היא הסוג הבסיסי ביותר של מבנה עסקי לעסקים גרמניים, והיא מיועדת לחברות בבעלות פרטית. מבנה עסקי זה מציע דיווח מס פשוט מכיוון שהוא אינו כפוף למס חברות, אם כי מס הכנסה אישי. גיוס הון באמצעות חוב או הון עצמי עשוי להיות מאתגר יותר במבנה זה, והבעלים אחראי לכל החובות, ההפסדים וההליכים המשפטיים העומדים בפני העסק.
  • שותפות מוגבלת (KG) – ישות עסקית זו טובה לעסקים קטנים ובינוניים, והיא דורשת מינימום של שני שותפים. לשותף אחד יש אחריות בלתי מוגבלת לניהול החברה ומכך לחובותיה, ואילו לשני יש אחריות בשווי מניותיו בחברה. כלומר אחד אחראי להכניס כסף לחברה (שותף מוגבל), והאחר אחראי באופן בלעדי לניהולה (שותף כללי). מינימום של 50,000 אירו נדרש להקמת ישות זו, אשר מחולקת לאחר מכן למניות בין השותפים המוגבלים.
  • שותפות כללית (OHG) – ישות עסקית זו דורשת מינימום של שני שותפים. לשני השותפים אחריות בלתי מוגבלת לחובות, והרווחים מתחלקים ביניהם. אין הון מינימלי נדרש להקמת ישות זו.
  • שותפות משפט אזרחי (GBR) – בסוג זה של חברה יש שני שותפים, שניהם יהיו בעלי אחריות בלתי מוגבלת, ויש לרשום ישות זו במשרד הסחר. אם רווחי העסק עולים על 25,000 אירו, החברה תסווג כעסק מסחרי, ואז יהיה עליה להירשם כך.
  • חברה בערבון מוגבל (GmbH) – ישות זו היא הנפוצה ביותר, והיא משמשת עבור חברות קטנות ובינוניות כאחד. בחברה זו חייב להיות לפחות דירקטור אחד ובעל מניות אחד שיכול להיות גם מייסד החברה. יש הון מניות מינימלי של 25,000 אירו, ולא ניתן לסחור במניות החברה בבורסה.

חוקי תמריצים בגרמניה

גרמניה מציעה תמריצי מס רק במספר מצומצם של נסיבות, ובדרך כלל הם לא בעלי רלוונטיות עסקית ישירה. זאת הן בשל תקציב המדינה והדרישה החוקתית לתשלום שווה של כל משלמי המסים.

הטבת המס העיקרית שקיימת הוצגה בשנת 2019, והיא סובסידיה פדרלית למחק ופיתוח. חוק זה כולל בסבסוד של 25% של משכורות ושכר למטרות מו"פ מסוימות.

כתמריצי מס אחרים, הרשויות המקומיות עשויות לספק הצעות, כולל גישה לקרקע בת השגה בתוך אחוזות תעשייתיות וצורות ספציפיות של סיוע ממשלתי ישיר.

אמנות גרמניה למניעת כפל מס

אלבניה

סין

יוון

קזחסטן

 

מקסיקו

פורטוגל

 

סוריה

וייטנאם

אלג'יריה

 

קרואטיה

הונגריה

 

קניה

מולדובה

רומניה

טג'יקיסטן

זמביה

ארגנטינה

קוסטה ריקה

איסלנד

קוסובו

מונגוליה

רוסיה

תאילנד

 

זימבבואה

ארמניה

קפריסין

הודו

כוויית

מונטנגרו

סרביה ומונטנגרו

טרינידד וטובגו

 

אוסטרליה

 

הרפובליקה הצ'כית

 

אינדונזיה

קירגיזסטן

מרוקו

סינגפור

טוניסיה

 

אוסטריה

 

דנמרק

איראן

לטביה

נמיביה

סלובקיה

טורקיה

 

אזרבייג'ן

 

אקוודור

אירלנד

 

ליבריה

ניו זילנד

סלובניה

טורקמניסטן

 

בנגלדש

מצרים

ישראל

ליכטנשטיין

הולנד

דרום אפריקה

 

אוקראינה

 

בלרוס

אסטוניה

איטליה

ליטא

נורווגיה

דרום קוריאה

 

איחוד האמירויות הערביות

 

בלגיה

פינלנד

חוף השנהב

לוקסמבורג

 

צפון מקדוניה

ספרד

בריטניה

 

בוסניה והרצגובינה

צרפת

ג\'מייקה

מלזיה

פקיסטן

סרי לנקה

ארצות הברית

 

קנדה

גאנה

ג׳רסי

מאוריציוס

 

פולין

שוויץ

ונצואלה

 

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים