חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – אסטוניה אמנת מס

Israel – Estonia Tax Treaty

ישראל – אסטוניה אמנת מס

Estonia flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

2+ 
טאלין
אסטונית
1.3 מיליון
יורו
+372
ee.

יחסי ישראל – אסטוניה

אסטוניה וישראל מקיימות יחסים דיפלומטיים משנת 1992, כאשר תחומי שיתוף הפעולה העיקריים שלהן הם תרבות, תקשורת, מחקר, סייבר ו-IT. נכון לשנת 2022 אסטוניה ייצאה לישראל סחורה בסך של כ-21.7 מיליון דולר וב22 השנים האחרונות גדל הייצוא הישראלי לאסטוניה בקצב שנתי ממוצע של כ-32.3%. כמו כן, שתי המדינות חברות באו"ם וחולקות מטרות משותפות וכוונה למצוא פתרונות לסוגיות המשפיעות על האנושות.

פרטי שגרירות אסטוניה בישראל

כתובת: מגדל היובל, דרך מנחם בגין 125, ת.ד. 52057, קומה 24, תל אביב
טלפון: 03-7103910 
אתר: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: embassy.telaviv@mfa.ee

פרטי שגרירות ישראל באסטוניה

נכון לעכשיו לישראל אין נציגות קונסולרית באסטוניה. עם זאת, ניתן לבקש שירותים קונסולריים בשגרירות ישראל בהלסינקי.

כתובת: Yrjönkatu 36 A , 00100 Helsinki
טלפון: +358-968120225
אתר אינטרנט: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: info@helsinki.mfa.gov.il

פעילות עסקית באסטוניה

קיימות באסטוניה מגוון הזדמנויות להשקעות בתחומים כמו טכנולוגיית מידע, אלקטרוניקה, ייצור מזון ומחקר ופיתוח. כך, המדינה מספקת סביבה כלכלית יציבה וגם קיימת בה מערכת מקוונת ונוחה לתשלומי מס.

באסטוניה תשתית עסקית מעולה, עם תחבורה מודרנית, טלקומוניקציה מתקדמת ורשתות IT מתוחכמות. כמו כן, שוק העבודה במדינה יעיל מאוד, ומערכת החינוך איכותית ומקצועית. אסטוניה מובילה בתחום המחקר והפיתוח עם דגש על פיתוח טכנולוגיות ירוקות ודיגיטליזציה.

90% מהפעולות הבנקאיות מתבצעות באופן מקוון באסטוניה שכן קיימת במדינה מערכת בנקאית מתקדמת, והתמ"ג שלה צפוי להגיע ל-45.72 מיליארד דולר עד 2024, מה שמדגיש את הכלכלה החזקה במדינה.

יעדי המסחר העיקריים של אסטוניה הם פינלנד, לטביה, ארה"ב, שוודיה ורוסיה. הכלכלה הפתוחה והיציבה של המדינה, עם תקנות ברורות, חופש מוחלט לבעלות זרה על קרקעות וזיכויים בגין 100% מהרווחים, כל אלו הופכים את המדינה לאטרקטיבית עבור ארגונים ומשקיעים מקומיים וזרים כאחד.

הסכמים בילטרליים ומוליטרליים בין מדינה לישראל

 
בין ישראל ואסטוניה נחתמו מספר הסכמים:
  1. הסכם למניעת כפל מס
  2. הסכמי עידוד והגנה על השקעות
הסכם עידוד והגנה על השקעות

בשנת 1995 נכנס לתוקף הסכם בילטראלי בין ישראל ואסטוניה, שמטרתו לתת מעטפת הגנה משפטית לפעילות משקיעים והשקעות מסיכונים שאינם מסחריים. כמו כן, עידוד השקעות של ישראלים באסטוניה ולהיפך על ידי יצירת אקלים השקעות נוח ובטוח.

קישור להסכם באנגלית באתר משרד האוצר ניתן למצוא כאן.

אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לאסטוניה

אמנה למניעת כפל מס היא הסכם בילטראלי, אשר במסגרתו קובעות שתי מדינות את כללי המיסוי שיחולו על הכנסות ועל נכסים להם זיקה לשתי המדינות. בנוסף, כוללות האמנות עקרונות לחילופי מידע בנושאי מס בין המדינות.

אמנת המס הבילטראלית בין ישראל לאסטוניה נחתמה ב-28/06/2009, ונכנסה לתוקף בתאריך 31/12/2009.

קישור להסכם בעברית באתר משרד האוצר ניתן למצוא כאן.

תחולת ה- MLI

הן אסטוניה והן ישראל חתמו על "האמנה הרב צדדית ליישום אמצעים קשורים לאמנה למניעת כפל מס והסטת רווחים" (MLI). ישראל חתמה על ההסכם ב-7/06/2017 ואשררה אותו ב-13/09/2018 ואילו אסטוניה חתמה על ההסכם ב-29/06/2018 ואשררה אותו ב-15/01/2021.

תושבות לצורכי מס באסטוניה

 
תושבות של יחיד

יחיד יישב לתושב אסטוניה לצורכי מס אם הוא עומד לפחות באחד מהקריטריונים הבאים:

  • הוא מתגורר באסטוניה;
  • הוא שהה באסטוניה לפחות 183 ימים בשנה הקלנדרית הרלוונטית;
  • הוא דיפלומט אסטוני המשרת בחו"ל.

למידע נוסף כיצד יחיד יחשב תושב ישראל לצורכי מס לחצו כאן.

תושבות של חברה

חברה תחשב לתושבת אסטוניה לצורכי מס אם היא התאגדה באסטוניה על פי חוק.

למידע נוסף כיצד חברה תחשב תושבת ישראל לצורכי מס לחצו כאן.

מערכת המיסוי באסטוניה

רשות המיסים במדינה נקראת Estonian Tax and Customs Board.

מס הכנסה: 20%

מס חברות וסניפים: 20%

מע"מ: 0%, 5%, 9% ו-22%

מס רווח הון: 20%

ניכוי מס במקור

 

מדינה – שיעור המס בדין הפנימי

ישראל – שיעור המס בדין הפנימי

שיעור מס לפי האמנה

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

20%

עד 50%

 

 

מס חברות

20%

23%

 

מס רווח הון

20%

25%-30%

(בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי שכר גבוה ב-3%)

 

מס סניף

20%

23%

 

ניכוי מס במקור

(תושב חוץ)

דיבידנדים

7% / 0%

 

25% או 30%

 

0% / 5%

ריבית

0%

15%/25%/23%

0%

תמלוגים

0% / 10%

23%-40%

0%

מע"מ

0% / 5% / 9% / 22%

17%

 

מס ירושה ומס עיזבון במדינה

באסטוניה לא קיים מס בגין ירושה או עיזבון על נכסים כגון רכוש, נדל"ן ומזומן, אולם יש לשלם מס הכנסה על מכירת נכס שהתקבל בירושה (קיימים גם פטורים וניכויים בגין נכסים אלו).

רילוקיישן לאסטוניה

באסטוניה הטבות מס שונות למשקיעים המעוניינים לבצע רילוקיישן. למשל 0% מס על רווחים ששימשו להשקעה מחדש, ורק 20% על רווחים מבוזרים, ושיעור מס של 14% בלבד על חלוקת דיבידנדים לישויות משפטיות.

כמו כן, קיימים מענקים המוצעים כדי לעזור ולתמוך במשקיעים זרים, כולל תוכניות תמיכה גדולות למשקיעים, תמיכה בפיתוח דיגיטלי ותוכנות לפיתוח מוצרים. מענקים אלו מכסים מגזרים שלמים כמו ייצור, כרייה, גז, IT, תקשורת, פעילויות מקצועיות, מדעיות וטכניות. מלבד הטבות לארגונים, קיימות גם הטבות עבור יחידים המעוניינים לעבור לאסטוניה.

אסטוניה היא מדינה מתקדמת, דיגיטלית מאוד והיא מדורגת במקום הרביעי בעולם באיכות האוויר והסביבה. כמו כן, באסטוניה יש שטחים פתוחים ומרחבים בטוחים למשפחות, עם איכות חיים טובה ואיזון נכון בין עבודה לפנאי. יתר על כן, מערכת הבריאות באסטוניה ממומנת על ידי תשלומי סולידריות, והיא מבטיחה שירותי בריאות איכותיים לכל תושביה.

נכון ל2023 הקהילה היהודית באסטוניה מונה כ-1,939 יהודים, ויהודי אסטוניה משתתפים בפעילויות אזוריות רבות עם קהילות לטביות וליטאיות מסביב.

מיסוי מקרקעין באסטוניה

שיעור מס קרקע באסטוניה נע בין 0.1% ל-1%, בעוד השיעורים בגין קרקע למגורים וקרקע חקלאית נעים בין 0.1% ל-0.5%.

העברת כספים מישראל לאסטוניה

בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה רשאי תחת תנאים מסוימים, להתיר את העברת הכספים בהקטנת הניכוי במקור או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל מול רשות המסים בנושאי ניכוי במקור. 

כלאור העבודה שיש בין שתי המדינות אמנה למניעת כפל מס, יש אפשרות להגיש טופס הצהרה (טופס מס' 2513/2 – הצהרה בדבר תשלום לתושב חוץ הפטור מניכוי ממס במקור), ותוך עמידה בתנאים מסוימים, תהיה אפשרות להעביר את התשלום ללא ניכוי מס במקור וללא אישור רשות המיסים. 

במתן ייעוץ בנוגע להעברת כספים לחו"ל, בנוסף לנושא ניכוי המס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור רואה חשבון בנוגע לתשלום מיסים ובוחן פעולות נוספות הנדרשות לאור הסטנדרט האחיד של CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות המתבצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המס של כל שתיים מדינות.

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות על המרת שקלים למטבעות אחרים, לכן חשוב להתייעץ לפני העברת הכספים – צרו קשר.

למידע נוסף על העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.

סוגי ישויות עסקיות באסטוניה

 
חברה פרטית מוגבלת (OU)

באסטוניה חברה פרטית מוגבלת יכולה להנפיק מניות עם הון מינימלי של 0.01 יורו לכל בעל מניות. אין צורך בוועדת פיקוח ואם מחצית מחברי הדירקטוריון שלה אינם מתגוררים באסטוניה, יש לדווח על כך לרשם החברות.

חברה ציבורית מוגבלת (AS)

הן יחידים והן ישויות משפטיות יכולים להקים חברה ציבורית מוגבלת באסטוניה, ודרוש הון התחלתי מינימלי של 25,000 יורו. כמו כן על החברה להירשם בבורסה הרשמית לניירות ערך באסטוניה, למנות וועדת פיקוח ובה לפחות חבר אחד ולמנות רואה חשבון מבקר.

שותפות כללית (TU)

בשותפות כללית יש שני שותפים או יותר הפועלים תחת שם עסקי משותף וחולקים את אותה אחריות להתחייבויות ולנכסי הישות.  ניתן להוסיף שותפים חדשים לשותפות הכללית בהסכמת כלל השותפים הנוכחיים, ולכל שותף זכויות וחובות שוות.

שותפות מוגבלת (UU)

בשותפות מוגבלת לפחות שני שותפים, כאשר אחד מהשותפים הוא שותף כללי אשר אחראי על כל התחייבויות השותפות ושותף מוגבל אחד שאחראי אך ורק בהתאם להון שהשקיע.

חוקי תמריצים באסטוניה

אסטוניה מספקת משאבים כספיים וייעוץ לפיתוח והרחבת עסקים על פני מגזרים שונים ועבור קבוצות שונות של יזמים, במיוחד כאשר מדובר ביזמים זרים. תוכנית המשקיעים הגדולה ביותר באסטוניה מציעה עד שלושה מיליון יורו לחברות עם מחזור שנתי העולה על 50 מיליון יורו להקמת מפעלי ייצור חדשים או למטרת שדרוג מפעלים קיימים. כמו כן, קיימת תוכנית לטרנספורמציה הדיגיטלית אשר תומכת באוטומציה ובאימוץ טכנולוגיה דיגיטלית עם מענקים המכסים עד 15% מהעלויות.

בנוסף, באסטוניה הטבות מס המאפשרות ניכויים בגין פטורים למיניהם, ריביות על הלוואות, הוצאות הכשרה, תרומות לפנסיה משלימה ותרומות לעמותות. נכון לשנת 2024, הפטור הבסיסי הוא 654 יורו לחודש, אשר פוחת ככל שההכנסה גבוהה יותר ועבור גמלאים סכום הניכוי יהיה 776 יורו לחודש.

ניכויים נוספים כוללים ניכוי בגין הפרשות לפנסיה, דמי ביטוח לאומי (מקומיים וזרים), פטורים מוגדלים ממכירת אדמות יער, הוצאות הכשרה ותרומות. ניכויים אלו לא יעלו על 50% מהכנסותיו החייבות של הנישום.

ניתנת אף הטבת מס לרכבים אוטונומיים באסטוניה, כאשר מס הרישום של רכבים אלו נמוכים יותר בהשוואה לכלי רכב המונעים בבנזין, עם תעריפים ספציפיים המבוססים על פליטת פחמן, ובנוסף קיימות הטבות מס חברות ובעלות לאלו עם כלי רכב חשמליים. עד 2023 היה סבסוד של כלי רכב חשמליים, ואמנם כיום הוא לא קיים אך קיימות הטבות מע"מ, והטבות שונות כולל חניה חינם והשקעה של ממשלת אסטוניה בתשתית טעינה ציבורית.

מדינות איתן לאסטוניה יש אמנה למניעת כפל מס:

אוזבקיסטן

אלבניה

גיאורגיה

הונגריה

לטביה

סינגפור

צ'כיה

קרואטיה

אוסטריה

ארמניה

גרמניה

וייטנאם

ליטא

סלובניה

צפון מקדוניה

רומניה

אוקראינה

ארצות הברית

גרנזי

טורקיה

מאוריציוס

סלובקיה

צרפת

שוודיה

אזרבייג'ן

בולגריה

דנמרק

טורקמניסטן

מולדובה

ספרד

קוריאה

שוויץ

איחוד האמירויות הערביות

בחריין

האי מן

יוון

מלטה

סרביה ומונטנגרו

קזחסטן

תאילנד

איטליה

בלגיה

הודו

יפן

מקסיקו

פולין

קירגיסטן

ג'רזי

איסלנד

בלרוס

הולנד

ישראל

נורבגיה

פורטוגל

קנדה

 

אירלנד

בריטניה

הונג קונג

לוקסמבורג

סין

פינלנד

קפריסין

 

 

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים