אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לפולין
אמנת המס בין פולין לישראל קובעת את המס שיחול בפולין ובישראל במקרים של פעילות עסקית בין המדינות, וכן קובעת כללי חילופי מידע והוראות נוספות.
UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:
+ 1
ורשה
פולנית
38 מיליון
זלוטי
+48
.pl
ידיעות עדכניות
יחסי ישראל – פולין
קשרי הכלכלה והמסחר בין פולין לישראל החלו לצבור תאוצה בסוף שנות ה-80. מיד לאחר פירוק ברית המועצות החלה פולין בתהליכי ליברליזציה נרחבים שהואצו בזכות ריבוי השקעות חיצוניות שזרמו למדינה. אחד הגורמים המשמעותיים התורמים ליציבות הצמיחה הכלכלית של המדינה טמון בכספים שהמדינה מקבלת מקרנות הפיתוח של האיחוד האירופי. תחום התעשייה בפולין מהווה נדבך משמעותי בכלכלה שלה, והיקף הייצוא שלה הולך וגדל מידי שנה והוא השמיני בהיקפו כיום באירופה.
המעבר של פולין לדמוקרטיה סימן נקודת מפנה ביחסיה עם ישראל, שהובילה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בשנת 1990. כך, הייצוג המוסדי בין שתי המדינות החל עוד קודם לכן, והכשיר את הקרקע לנרמול היחסים הבין-מדינתיים של שתיהן. במהלך השנים העמיקו השתים את שיתוף הפעולה המדיני ביניהן, תוך ביצוע ביקורים תכופים של גורמים רשמיים לחיזוק הקשרים הבילטרליים.
שיתוף פעולה כלכלי הוא אבן היסוד ביחסים אלה, והוא נתמך על ידי הסכמים בנושאי סחר, השקעות ומיסוי. ההשקעות הישראליות בפולין, בעיקר בתחומי הבנייה והטכנולוגיה, גדלו, בעוד פולין מייצאת לישראל מוצרי מזון וחומרים לבניית ספינות. גם ענף התיירות בין המדינות פרח בשנים האחרונות, עם עלייה מתמדת בכמות התיירים. כמו כן, ענף התרבות התפתח משמעותית, בתמיכת הסכמים המקדמים שיתוף פעולה בתחומי האמנות, החינוך וזיכרון השואה. תוכניות חילופי נוער חיזקו עוד יותר את ההבנה ההדדית ואת הקשרים בין אנשים, תוך הדגשת קשרים היסטוריים ותרבותיים משותפים.
פרטי שגרירות פולין בישראל
כתובת: סוטין 16, תל אביב
אתר אינטרנט: לחץ כאן
כתובת מייל: embpol@netvision.net.il
טלפון: 03-725-3119
פרטי שגרירות ישראל בפולין
כתובת: Krzywickiego St. 24, 02-078 Warsaw, Poland
אתר אינטרנט: לחץ כאן
כתובת מייל: ambassador-assistant@warsaw.mfa.gov.il
טלפון: 0048-22-597-05-00
פעילות עסקית בפולין
השוק בפולין הוא מהמרכזיים באירופה, והוא מושך יצואנים ומשקיעים אמריקאים עם אוכלוסייה גדולה, כוח עבודה משכיל ומיקום אסטרטגי המספק גישה לשוק היחיד של האיחוד האירופי המונה מעל 448 מיליון איש. כשוק הגדול ביותר מבין המדינות החברות החדשות באיחוד האירופי והכלכלה השישית בגודלה באיחוד האירופי, פולין ראתה צמיחה יציבה המונעת על ידי רפורמות כלכליות מאז הצטרפה לאיחוד האירופי בשנת 2004. עם תוצר של 688 מיליארד דולר בשנת 2022, פולין שמרה על חוסן במהלך מגפת הקורונה וממשיכה ליהנות מאבטלה נמוכה, שכר עולה ומימון האיחוד האירופי לתשתיות. תעשיות מפתח כוללות רכב, תעופה וחלל, IT, תרופות אנרגיה. פולין מציעה גם הזדמנויות בתחומי הביטחון, הטכנולוגיה הדיגיטלית והשירותים העסקיים.
אקלים ההשקעות הנוח של המדינה הופך אותה לשוק יצוא מבטיח, הנתמך על ידי שילובה עם האיחוד האירופי וגישה לשוק אזורי רחב יותר. המדינה משכה השקעות זרות משמעותיות, שבאו לידי ביטוי במפעל הרכבת השבבים והבדיקות המתוכנן של אינטל ליד ורוצלב, הנתמך בסיוע ממשלתי בסך 1.9 מיליארד אירו.
בין ישראל ופולין נחתמו מספר הסכמים:
- הסכם עידוד והגנה על השקעות;
- אמנה למניעת כפל מס.
הסכם עידוד והגנה על השקעות
בשנת 1992 נכנס לתוקף הסכם בילטראלי בין ישראל ופולין, שמטרתו לתת מעטפת הגנה משפטית לפעילות משקיעים והשקעות מסיכונים שאינם מסחריים. כמו כן, עידוד השקעות של ישראלים בפולין ולהיפך על ידי יצירת אקלים השקעות נוח ובטוח.
קישור להסכם באנגלית באתר משרד האוצר ניתן למצוא כאן.
אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לפולין
אמנה למניעת כפל מס היא הסכם בילטראלי, אשר במסגרתו קובעות שתי מדינות את כללי המיסוי שיחולו על הכנסות ועל נכסים להם זיקה לשתי המדינות. בנוסף, כוללות האמנות עקרונות לחילופי מידע בנושאי מס בין המדינות.
אמנת המס הבילטראלית בין ישראל לפולין נחתמה בשנת 1991, ונכנסה לתוקף בתאריך 31/12/1991.
קישור להסכם בעברית באתר משרד האוצר ניתן למצוא כאן.
תחולת ה-MLI
האמנה המולטילטרלית, הMLI-, היא מנגנון אוטומטי לתיקון אמנות המס הבילטרליות כאשר על מנת להחילה, על שתי המדינות לחתום על האמנה המולטילטרלית ולאשר את החלתה בדין הפנימי שלהן. גם ישראל וגם פולין חתמו על האמנה המולטילטרלי MLI בשנת 2017. פולין אשררה את האמנה ב01/07/2018 ואילו ישראל אשררה את האמנה בתאריך 01/01/2019. משמעות הדבר היא שהאמנה בין ישראל ופולין השתנתה אוטומטית בהתאם לאמנת הMLI ובכפוף להסתייגויות שקבעו שתי המדינות, החל מתאריך ה – 01/01/2019.
תושבות לצורכי מס
תושבות של יחיד
יחיד ייחשב תושב מס בפולין אם הוא עומד באחד מהתנאים הבאים:
- חייו האישיים או הכלכליים מבוססים בעיקר בפולין (מרכז האינטרסים החיוניים).
- הוא שוהה בפולין מעל 183 ימים בשנת המס הרלוונטית.
"מרכז האינטרסים החיוניים" מוגדר כגורמים כמו קשרים משפחתיים וחברתיים, היכן הם מתפרנסים ומעורבותם בפעילות חברתית, פוליטית או תרבותית.
למידע נוסף כיצד יחיד יחשב תושב ישראל לצורכי מס לחצו כאן.
תושבות של חברה
חברה תיחשב לתושבת פולין לצרכי מס, כאשר מרכז הניהול הממשי שלה ממוקם בפולין, או אם התאגדה ונרשמה בפולין.
למידע נוסף כיצד חברה תחשב תושבת ישראל לצורכי מס לחצו כאן.
משטר המס של פולין
רשות המיסים של פולין נקראתNational Revenue Administration .
מס הכנסה ליחיד: 12% או 32%
מס חברות וסניפים: 19%
מע"מ: 23$
מס רווחי הון: 19%
ניכוי מס במקור
פולין – שיעור המס בדין הפנימי | ישראל – שיעור המס בדין הפנימי | שיעור מס לפי האמנה | |
מס הכנסה אישי (מדרגות מס) | מתחת ל-120,000 זלוטי (בניכוי הפחתת מס של 3,600 זלוטי)= 12%. 120,000 זלוטי =10,800 זלוטי ועוד 32% מהסכום מעל 120,000 זלוטי. | עד 50% | |
מס חברות | 19% | 23% | |
מס רווח הון | 19% | 25%-30% (בתוספת מס יסף של 3% לבעלי שכר גבוה) | |
מס סניף | 19% | 23% | |
ניכוי מס במקור (תושב חוץ) דיבידנדים | 19% | 25% או 30% | 10 % שיעור של 5% חל כאשר מקבל הדיבידנדים (אין דרישה כי המקבל צריך להיות חברה) מחזיק ישירות לפחות 15% מהון החברה המשלמת את הדיבידנדים. |
ריבית | 20% / 19% / 0% | 15%/25%/23% | 5% |
תמלוגים | 0% / 20% | 23%-40% | 10% |
מע"מ | 23% | 17% |
ירושה/מס עיזבון בפולין
מי שאינו מחזיק באזרחות פולנית (תושב חוץ) לא יחויב בתשלום מס מתנה וירושה על מיטלטלין וזכויות קנייניות בפולין כל עוד המוריש/נותן המתנה אינו תושב/אזרח פולין.
מס הירושה קובע מדרגות מס שונות בהתאם לשווי המתנה/הירושה ולקרבת היורש/מקבל המתנה למוריש/נותן המתנה.
- קבוצה 1- משפחה מדרגה ראשונה:
- עד 10,278 PLN- 3%.
- מ- 10,278 PLN עד 20,556 PLN – 308.30 PLN ועוד 5% על השווי מעבר ל-10,278 PLN.
- מעל 20,556 – 822.20 PLN ועוד 7% על השווי מעבר ל-20,556 PLN.
- קבוצה 2 – משפחה מדרגה שנייה:
- עד 10,278 P PLN – 7%.
- מ10,278 PLN עד 20,556 PLN – 719.50 PLN ועוד 9% על השווי.
- מעל 20,556 – 12% על השווי.
- קבוצה 3 – חברים, מכרים וזרים (מי שאינם משפחה מדרגה ראשונה או שנייה):
- עד 10,278 PLN – 12%.
- מ-10,278 PLM עד 20,556 PLN – 1,233.40 PLN ועוד 16% על השווי.
- מעל 20,556 PLN – 2,977.0 PLN ועוד 20% על השווי.
רילוקיישן
על פי האמנה למניעת כפל מס, כאשר חברה נחשבת לתושבת שתי מדינות על פי הדין הפנימי של כל אחת מהמדינות, כלומר תושבת ישראל על פי הדין הישראלי, וכן תושבת פולין על פי הדין הפולני, היא תיחשב כתושבת המדינה החייבת במס בהתאם למקום בו מתבצע הניהול בפועל של החברה. לפיכך, חברות הנשלטות על ידי יחיד שעשה רילוקיישן מישראל לפולין עשויות להיחשב כתושבי פולין, ולכן חייבות בתשלום מס. לכן, חשוב להתייעץ עם מומחים בתחום, ומשרדנו מעניק ייעוץ גם בתחום זה.
מידע נוסף על רילוקיישן ניתן למצוא במאמר הרילוקיישן שלנו.
מיסוי מקרקעין בפולין
מס רכוש בפולין חל על קרקעות, מבנים ונכסים מסחריים. ראוי לציין כי קיימים גם פטורים כמו למשל פטור ממס רכוש לקרקע חקלאית ויערות (אלא אם היער משמש לעסק), קרקע מתחת לנחלים (למעט אגמים או מאגרים) וקרקעות/מבנים לסלילת כבישים ציבוריים.
שיעורי המס לשנת 2024:
- 34 זלוטי פולני/מ"ר עבור קרקע מסחרית;
- 71 PLN/m2 עבור קרקע אחרת;
- 15 PLN/m2 עבור דירות;
- 10 זלוטי למ"ר עבור בניינים מסחריים;
- 17 PLN/m2 עבור בניינים אחרים.
כמו כן, חל מס חקלאי על קרקע חקלאית ומיוערת, למעט כאשר היא משמשת למטרות עסקיות שאינן חקלאיות.
מינימום CIT על נדל"ן:
מס זה, שהוצג בשנת 2018, חל על נכסים מסחריים מושכרים הנמצאים בבעלות. השיעור הוא 0.035% מהערך הראשוני של הנכס, בניכוי פטור של 10 מיליון זלוטי פולני. על הנישום לשלם את המס מדי חודש.
העברת כספים מישראל לפולין
בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה, להתיר את העברת הכספים בהקטנת או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל בנושאי ניכוי במקור מול רשות המסים.
לאור העבודה שיש בין שתי המדינות אמנה למניעת כפל מס, יש אפשרות להגיש טופס הצהרה (טופס מס' 2513/2 – הצהרה בדבר תשלום לתושב חוץ הפטור מניכוי ממס במקור), ותוך עמידה בתנאים מסוימים, תהיה אפשרות להעביר את התשלום ללא ניכוי מס במקור וללא אישור רשות המיסים.
במתן ייעוץ בנוגע להעברת כספים לחו"ל, בנוסף לנושא ניכוי המס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור רואה חשבון בנוגע לתשלום מיסים ובוחן פעולות הנוספות הנדרשות לאור הסטנדרט האחיד של CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות המתבצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המס של שתי המדינות.
כמו כן, בנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות על המרת שקלים למטבעות אחרים, לכן חשוב להתייעץ עם מומחה בתחום לפני העברת הכספים – צרו קשר.
למידע נוסף על העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.
סוגי ישויות עסקיות בפולין
סוגי החברות הנפוצים בפולין הם:
- חברה באחריות מוגבלת היא צורת ההתאגדות הנפוצה ביותר בפולין. להקמתה נדרש הון מניות מינימלי של 5,000 PLN (זלוטי פולני) כאשר כל מניה בשווי מינימלי של 50 PLN. המשמעות של אחריות מוגבלת היא שאחריות בעלי המניות מוגבלת לכספים אותם השקיעו ברכישת המניות, ולא ניתן לחייבם מעבר לכך. חברה בערבון מוגבל חייבת לשלם מס הכנסה ומע"מ בפולין.
- חברת המניות הפולנית מתייחסת לעסקים גדולים. להקמתה נדרש הון מניות מינימלי של 100,000 PLN והערך הנקוב של מניה אחת לא יכול להיות נמוך מ-0.01 PLN. משקיעים זרים שרוצים להרחיב את עסקיהם בפולין יכולים לפתוח סניף או חברה בת בפולין.
- שותפות משפט אזרחי היא אפשרות עסקית טובה לעסקים קטנים. זהו טופס עסקי פשוט הדורש שני שותפים שיצהירו על מטרות עסקיות משותפות. כל שותף אחראי לחובות השותפות.
- השותפות הכללית גם היא מיועדת לעסקים קטנים יחסית המנוהלים על ידי שני גופים לפחות, ולא דורשת הון מניות מינימלי. השותפים אחראים להתחייבויות השותפות. על השותפות להיות רשומה בפנקס בית הדין הארצי, אחרת היא לא יכולה לקיים כל פעילות עסקית.
- השותפות המוגבלת לא דורשת הון מניות מינימלי אך צריכים להיות בה לפחות שני מייסדים. השותפים אחראים להתחייבויות השותפות.
- שותפות מניות מוגבלת צריכה לכלול שותף פעיל (השותף הכללי) ושותף פסיבי או בעל מניות (ספק ההון). להקמתה נדרש הון מניות מינימלי של 50,000 PLN, עם ערך מינימלי של מניה בגובה 0.01 PLN. השותף הכללי נושא באחריות בלתי מוגבלת להתחייבויות השותפות עד לשווי המלא של כל הנכסים. אין לבעל המניות אחריות להתחייבויות השותפות.
חוקי תמריצים בפולין
פולין מציעה מגוון תמריצי השקעה כדי למשוך עסקים ולעודד צמיחה כלכלית. כמו כן, חוקי עידוד ההשקעות בפולין מספקים פטור ממס הכנסה על בסיס מיקום ההשקעה, סוג הפרויקט וגודל החברה, עם תמיכה סובסידית למשך בין 10 ל -15 שנים.
קיימים גם מענקים ממשלתיים אשר זמינים להשקעות משמעותיות, במיוחד במגזרים כמו תעופה, ביטחון, רכב, IT, כימיקלים, ייצור רהיטים ועיבוד מזון. בנוסף, ניתן לקבל פטור מארנונה ברמה המוניציפלית, המציע הקלה כלכלית נוספת. תמריצים אלה נועדו להגביר את התחרותיות של פולין ולטפח פיתוח אזורי.
מדינות שיש לפולין איתן אמנה למניעת כפל מס (DTA):
אוזבקיסטן | ארה"ב | דרום קוריאה | ישראל | מקסיקו | פורטוגל | רומניה |
אוסטריה | ארמניה | הודו | כווית | מרוקו | פיליפינים | רוסיה |
אוסטרליה | אתיופיה | הולנד | לבנון | נורבגיה | פינלנד | שוודיה |
אוקראינה | בולגריה | הונגריה | לוקסמבורג | ניו זילנד | פקיסטן | שוויץ |
אזרבייג'ן | בוסניה והרצגובינה | וייטנאם | לטביה | סוריה | צ'ילה | תאילנד |
איחוד האמירויות | בלגיה | זימבבואה | ליטא | סין | צ'כיה | |
איטליה | בלרוס | טאיוואן | מולדובה | סינגפור | צרפת | |
אינדונזיה | בנגלדש | טג'יקיסטן | מונגוליה | סלובניה | קזחסטן | |
איסלנד | בריטניה | טוניסיה | מונטנגרו | סלובקיה | קטאר | |
איראן | גיאורגיה | טורקיה | מלזיה | ספרד | קירגיזסטן | |
אירלנד | גרמניה | יוון | מלטה | סרביה ומונטנגרו | קנדה | |
אלבניה | דנמרק | יפן | מצרים | סרי לנקה | קפריסין | |
אסטוניה | דרום אפריקה | ירדן | מקדוניה | ערב הסעודית | קרואטיה |