חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – בוסניה והרצגובינה אמנת מס

Israel – Bosnia and Herzegovina Tax Treaty

ישראל – בוסניה והרצגובינה אמנת מס

Flag_of_Bosnia_and_Herzegovina.svg

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

1+
סרייבו
בוסנית, סרבית וקרואטית
3.19 מיליון
מארק
387+
ba.

יחסי ישראל – בוסניה והרצגובינה

נכון לשנת 2024, טרם נחתמה אמנה למניעת כפל מס בין ישראל ובוסניה והרצגובינה. היחסים הדיפלומטיים בין המדינות כוננו כבר בשנת 1997. מאז, שתי המדינות מתמידות לפתח את היחסים ביניהן, כאשר עם הקמת הנציגות הדיפלומטית של בוסניה והרצגובינה בתל אביב, היחסים בין השתיים צמחו עוד יותר.

בנוסף ליחסים הדיפלומטיים, הן בוסניה והרצגובינה והן ישראל הקנו עדיפות לפיתוח הקשרים הכלכליים ביניהן באמצעות חילופי סחורות ושירותים טכנולוגיים, וכך חיזקו את הבסיס ליחסים תוך שיתוף פעולה הדדי.

פרטי שגרירות בוסניה והרצגובינה בישראל

כתובת: קפלן 2, בית יכין 64734, קומה 10, תל אביב ישראל
טלפון: +972-36124499 
אתר: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: embtelaviv@bezeqint.ne

פרטי שגרירות ישראל בבוסניה והרצגובינה

כיום אין לישראל נציגות קונסולרית או דיפלומטית בבוסניה והרצגובינה. מי שזקוק לשירותים קונסולריים יפנה לשגרירות ישראל בטירנה, אלבניה.

כתובת: Abdyl Frasheri, EGT Tower, Tirana
טלפון: +355-44508508
אתר אינטרנט: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: cao-assistant@Tirana.mfa.gov.il

פעילות עסקית בבוסניה והרצגובינה

בוסניה והרצגובינה מורכבת משני אזורים, הפדרציה של בוסניה והרצגובינה והרפובליקה של סרפסקה ועוד אזור שלישי שפועל תחת ממשל מקומי ששמו מחוז ברסקו. כך, בתוך מבנה מדינתי מורכב זה, קיימות שתי רשויות מס עיקריות, אחת של הפדרציה של בוסניה והרצגובינה (הכוללת 10 קנטונים) והרפובליקה של סרפסקה.

כלכלת בוסניה והרצגובינה מסתמכת בעיקר על מגזרי השירות השונים, מגזר התעשייה והתיירות, ולהם ייתרון בשל המיקום הגאוגרפי הנוח והאסטרטגי של המדינה], ומגוון המשאבים הטבעיים בה. משאבים אלו לא מספקים רק משחקים תפקיד בכלכלת בוסניה והרצגובינה, אלא גם הופכים את בוסניה לאטרקטיבית למשקיעים זרים. כיום, ההשקעות הזרות מהוות 3.2% מהתמ"ג של בוסניה והרצגובינה, והן מרוכזות בעיקר בענפי כלכלה מרכזיים כמו למשל פיתוח עסקי, ייצור חשמל, מגזר הבנקאות, מסחר וטלקומוניקציה. המדינות שמביאות את מספר המשקיעים הרב ביותר הן אוסטריה, קרואטיה, גרמניה, בריטניה ואיטליה.

תחולת ה- MLI

בוסניה והרצגובינה חתמה על ה-MLI  בשנת 2019 וישראל חתמה על האמנה ב2017, כאשר אמנה זו נועדה לפשט את הליך חילופי המידע בין המדינות הללו. ישראל אשררה את האמנה בשנת 2019 ואילו בוסניה והרצגובינה בשנת 2021.

תושבות לצורכי מס בבוסניה והרצגובינה

 
תושבות של יחיד

תושבות יחיד בבוסניה והרצגובינה לצורכי מס נקבעת על סמך נוכחותו או שהותו במדינה. כך, יחידים ייחשבו לתושבים אם יש להם מגורי קבע במדינה או אם הם מבלים יותר מ-183 יום בשנת מס אחת במדינה.

למידע נוסף כיצד יחיד יחשב תושב ישראל לצורכי מס לחצו כאן.

תושבות של חברה

חברה תחשב לתושבת בוסניה והרצגובינה לצורכי מס אם היא עונה על הקריטריונים הבאים:

  • ישות משפטית שהמטה שלה רשום במרשם בתי המשפט בשטח בוסניה והרצגובינה.
  • ישויות שמנגנון השליטה והניהול האפקטיבי שלהן מתרחש בתוך שטח בוסניה.

חברה תחשב לתושבת הרפובליקה של סרפסקה ומחוז ברצ'קו אם היא עונה על הקריטריונים הבאים:

  • ישויות משפטיות שהוקמו בתחום זה, והם מרוויחים מכל פעילות בשטח של בוסניה והרצגובינה.
  • חברת בת של הישויות המשפטיות שהוקמו באחד מהאזורים האחרים במדינה, אך הסובסידיות עצמה רשומה בשטח הרפובליקה של סרפסקה.
  • ישויות משפטיות שהוקמו בתחום השיפוט של סרפסקה, אך מרוויחות הכנסה מנכס הממוקם באחד משני האזורים האחרים בבוסניה.

למידע נוסף כיצד חברה תחשב תושבת ישראל לצורכי מס לחצו כאן.

מערכת המיסוי במדינה

רשות המיסים במדינה נקראת "רשות המיסים העקיפים". מאז שנת 2005 היא פועלת ככזו ולה סמכות שיפוט על כל שטחה של בוסניה והרצגובינה לענייני מע"מ מכס ובלו. לחץ כאן לאתר הרשמי של רשות המיסים.

לגבי שאר סוגי המיסים, להלן רשויות המס האמונות על החטיבות המנהליות השונות:

בבוסניה והרצגובינה רשות המיסים נקראת רשות המיסים הבוסנית FBiH Tax Administration, אשר פועל תחת שר האוצר של בוסניה והרצגובינה.

רשות המיסים של הרפובליקה של סרפסקה נקראת RS Tax Administration.

רשות המיסים של מחוז ברצ'קו נקראת Tax Administration.

מס הכנסה: מס קבוע של 10% בכל המחוזות

מס חברות וסניפים: 8%-10%

מע"מ: 17%

מס רווח הון: 10%

ניכוי מס במקור

 

בוסניה והרצגובינה – שיעור המס בדין הפנימי

ישראל – שיעור המס בדין הפנימי

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

10%

עד 50%

 

מס חברות

בוסניה והרצגובינה- 10%

סרפסקה – 8%

מחוז ברצ'קו- 10%

 

 

23%

מס רווח הון

10%

25%-30%

(בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי שכר גבוה ב-3%)

מס סניף

23%

ניכוי מס במקור
(תושב חוץ)

דיבידנדים

בוסניה והרצגובינה – 5%

סרפסקה – 10%

ברצ'קו- 10%

 

25% או 30%

 

ריבית

10%

15%/25%/23%

תמלוגים

10%

23%-40%

מע"מ

17%

17%

מס ירושה ומס עיזבון בבוסניה והרצגובינה

בעת העברת נכס בירושה בבוסניה והרצגובינה, תושבי בוסניה והרצגובינה חייבים בתשלום על פי התקנות המקומיות של האזור בהם מתגוררים. כך, מס הירושה במדינה נע בין  2%-10%, בהתאם לתקנות הקנטונליות. יורשים שהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה אינם חבים במס זה. ברפובליקה של סרפסקה שיעורי המס נעים בין 3% ל-10% ואין מס ירושה במחוז ברצ'קו.

רילוקשיין לבוסניה והרצגובינה

בבוסניה והרצגובינה קהילה תוססת של יהודים ספרדים, המוכרים במדינה כקבוצת מיעוט. קיימים 16 בתי כנסת ובתי קברות יהודיים בבוסניה והרצגובינה, ביניהם האתרים העתיקים של בית הכנסת הספרדי הישן ובית הקברות בסרייבו.

אלו השוקלים לבצע רילוקשיין לבוסניה והרצגובינה, צפויים לגלות מורשת תרבותית עשירה המושפעת מההיסטוריה העות'מאנית והאוסטרו הונגרית שלה. כמו כן, ניתן ליהנות מהעושר של המטבח הבוסני המסורתי, ומהנוף ההררי המציע אפשרויות לטיולים מגוונים. בנוסף, עלות המחייה בבוסניה נוחה וזולה יחסית.

אזרחים ישראלים יכולים להגיע לבוסניה ללא אשרה לשהייה מקסימלית של 90 יום, בתוך תקופה של 180 יום. עבור שהייה ממושכת, ניתן להגיש בקשה לרשות ההגירה בבוסניה והרצגובינה, וקיימות מגוון אשרות: תיירות, עסקים, חינוך, תעסוקה ועוד. לחץ כאן לצפייה בקריטריונים לוויזות השונות.

מיסוי מקרקעין בבוסניה והרצגובינה

 
הפדרציה של בוסניה והרצגובינה

מס מקרקעין בבוסניה והרצגובינה מוטל על מוכר הנכס, למעט קנטון סרייבו והרצגובינה נרטבה שבהם המס מוטל על הקונה. מס זה מוטל ברמה הקנטונלית, כאשר בכל 10 הקנטונים בסיס המס נקבע על פי שווי השוק של הנכס. המסים משולמים בטווח של בין 0.5 ל-3 מארק.

רפובליקת סרפסקה

בסרפסקה הבעלים של הנכס כפוף למיסוי מקרקעין. תקנות המס מורכבות ממיסוי, פטור, בסיס המס ושיטות תשלום נשלטות בהיברידיות על ידי הרפובליקה של סרפסקה והקהילות המקומיות. רשות המיסים של סרפסקה קובעת את טווח המס (גבול עליון וגבול תחתון), בעוד כל קהילה בתוך הרפובליקה קובעת את שיעור המס שלה בתוך הטווח הזה.

המס משולם על בסיס שנתי, ובסיסו ייקבע לפי שווי השוק של המקרקעין נכון ליום 31 לדצמבר של השנה הקודמת. שיעור המס הוא 0.10% משווי השוק המשוער של מקרקעין המשמש לעסקים ולייצור, ואילו עבור סוגי הנדל"ן האחרים שיעור המס ייקבע בין 0.05% ל0.20% משווי השוק המשוער.

מחוז ברצ'קו

במחוז ברצ'קו הבעלים של הנכס כפוף למס מקרקעין. עם זאת, אם הוא לא ניתן לזיהוי או לאיתור המס יוטל על זה שתופס או עושה שימוש בנכס.

כמו בסרפסקה, בסיס המס יהיה לפי שווי השוק של השנה הקודמת, ושיעור המס נע בין 0.05% ל-1%.

בעת העברת הנכס, בפדרציה של בוסניה והרצגובינה המס מוטל ברמה הקנטונלית ומשולם בדרך כלל על ידי המוכר. שיעור המס נע בין 5% ל-10%. ברפובליקה של סרפסקה ובמחוז ברצ'קו אין מס העברה.

העברת כספים מישראל לבוסניה והרצגובינה

בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה רשאי תחת תנאים מסוימים, להתיר את העברת הכספים בהקטנת הניכוי במקור או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל מול רשות המסים בנושאי ניכוי במקור.

במתן ייעוץ בנוגע להעברת כספים לחו"ל, בנוסף לנושא ניכוי המס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור רואה חשבון בנוגע לתשלום מיסים ובוחן פעולות נוספות הנדרשות לאור הסטנדרט האחיד של CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות המתבצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המס של כל שתיים מדינות.

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות על המרת שקלים למטבעות אחרים, לכן חשוב להתייעץ לפני העברת הכספים – צרו קשר.

למידע נוסף על העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.

סוגי ישויות עסקיות בבוסניה והרצגובינה

חברה בלתי מוגבלת (d.n.o / o.d)- הקמת חברה בלתי מוגבלת דורשת עמידה בקריטריונים מסוימים, בין היתר: (1) דרושים לפחות שני שותפים, שיכולים להיות מקומיים או זרים. בבוסניה והרצגובינה השותפים יכולים להיות יחידים בלבד ואילו בסרפסקה השותפים יכולים להיות גם ישויות משפטיות. (2) שותפים יכולים להשתמש בכל הנכסים שלהם, כולל רכוש אישי, ו-(3) לא קיים הון עצמי מינימאלי להקמתה.

חברה בע"מ (d.o.o)- הקמת חברה בערבון מוגבלת דורשת עמידה בקריטריונים מסוימים, בין היתר: (1) לפחות אדם אחד או ישות משפטית אחת להקמתה. ברפובליקת סרפסקה לכל היותר 100 בעלי מניות בחברה. (2) בעלי המניות לא יישאו באחריות החברה, אלא רק בהתאם לסכום שהשקיעו. ברפובליקת סרפסקה בעלי המניות לא חבים בחובות החברה כלל (3) ההון העצמי המינימלי להקמת החברה הוא 1000 מארק (כ-500 יורו) עבור בוסניה והרצגובינה ו-1 מארק (כ-0.5 יורו) עבור סרפסקה.

שותפות מוגבלת (k.d)- להלן כמה מהקריטריונים להקמת שותפות מוגבלת: (1) לפחות שני שותפים מקומיים או זרים (2) המייסדים עשויים להיות יחידים, או ישויות משפטיות (3) בעל מניות אחד לפחות צריך להיות בעל אחריות מלאה ואחד לפחות בעל אחריות מוגבלת. (4) לא קיים סכום השקעה עצמית מינימלי או מקסימלי בישות מסוג זו.

חברת מניות משותפת (d.d / a.d)- הקמת חברת מניות משותפת  מחייבת עמידה בקריטריונים מסוימים, הכוללים בין היתר: (1) יש צורך בשותף אחד לפחות, הוא יכול להיות מקומי או תושב זר, יחיד או ישות משפטית, כאשר ההון העצמי מחולק למניות (2) חברת מניות משותפת עשויה להיות חברה פתוחה או סגורה.

חברת מניות משותפת פתוחה- לפי התקנות של בוסניה והרצגובינה על אחד מהתנאים הבאים להתקיים: (1) הישות היא בנק / חברת ביטוח (2) יש שיהיו לפחות 40 בעלי מניות עם הון עצמי ראשוני של לפחות 4 מיליון מארק (כ-2 מיליון יורו). לעומת זאת, ברפובליקה של סרפסקה, התנאים הם בלבד שמניותיהן נסחרות בבורסה, וההון העצמי המינימלי הוא 50,000 מארק (כ-25,000 יורו).

חברת מניות משותפות סגורה- לפי התקנות בבוסניה והרצגובינה דרוש הון עצמי מינימלי של 50,000 מארק (כ-25,000 יורו), או הון עצמי מינימלי של 20,000 מארק בסרפסקה.

חוקי תמריצים בבוסניה והרצגובינה

ממשלת בוסניה והרצגובינה משקיעה מאמצים רבים במשיכת השקעות זרות, וזאת בהתאם לחזון של המדינה לפיתוח ושגשוג כלכלי, באמצעות קביעת מדיניות תמריצים מגוונת. למטרות אלו, בוסניה והרצגובינה הוציאה תקנות פדרליות המספקות יחס מועדף למשקיעים זרים. המשקיעים זכאים לאותן זכויות וחובות כמו תושבי המדינה, והם יכולים להעביר לחו"ל את התמורה מהשקעתם באופן חופשי וללא דיחוי, על ידי המרת מטבע. כמו כן, משקיעים זרים אשר מחזיקים חלקות מקרקעין ונדל"ן בבוסניה והרצגובינה, זכאים גם הם לאותם זכויות קניין כמו ישויות משפטיות בעלות תושבות מקומית.

בנוסף, בבוסניה והרצגובינה ארבעה אזורי סחר חופשי- Vogošća, Visoko, Herzegovina-Mostar, ו Holc Lukavac. באזורי הסחר החופשי הללו הטבות מס לייצוא וייבוא על ידי משקיעים זרים, כולל פטור ממכס על ציוד מיובא המשמש כחלק מהון המניות של המשקיעים. ישויות משפטיות זרות שעוברות לבוסניה והרצגובינה יכולות להביא נכסים מבלי לשלם מס ייבוא, וציוד שמיובא למטרות ייצור או הרחבת ייצור גם הוא פטור ממס.

מדינות איתן לבוסניה והרצגובינה יש אמנה למניעת כפל מס:

אוסטריהבלגיהכוויתספרדצרפת
אזרבייג'ןבריטניהמולדובהסרביה ומונטנגרוקטאר
איחוד האמירויותגרמניהמונטנגרוסרי לנקהקפריסין
איטליההולנדמלזיהפוליןקרואטיה
איראןהונגריהנורבגיהפינלנדרומניה
אירלנדטורקיהסיןפקיסטןשוודיה
אלבניהיווןסלובניהצ'כיה 
אלג'יריהירדןסלובקיהצפון מקדוניה 

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים