חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – נורבגיה אמנת מס

Israel Norway Tax Treaty

ישראל – נורבגיה אמנת מס

norway flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

2+
אוסלו
נורווגית
5.5 מיליון
כתר נורבגי (NOK)
47+
no.

יחסי ישראל – נורבגיה

ישראל ונורבגיה כוננו לראשונה יחסים דיפלומטיים עוד בשנת 1950, שנה לאחר שנורבגיה הכירה רשמית בישראל כמדינה. כך, שתי המדינות מקיימות התייעצויות פוליטיות באופן קבוע והן עובדות ביחד על פרויקטים שונים בתחום המסחר, מדע, חדשנות ופיתוח. כמו כן, שתי המדינות חתמו על הסכמים בילטרליים המדגישים את היחסים הדיפלומטיים, ביניהן ההסכם על מוצרים חקלאיים אשר נחתם בנובמבר 2018.

ישראל ונורבגיה משתתפות בתוכניות מחקר כגון הורייזן 2020 של האיחוד האירופי ועוד. בנוסף, קרן הפנסיה הרשמית של נורבגיה השקיעה יותר מ12.9 מיליארד כתר נורבגי בעסקים ישראליים, ולשתי המדינות גם אינטרסים משותפים בנפט ובגז כמשאבי אנרגיה.

פרטי שגרירות נורבגיה בישראל

כתובת: קניון רמת אביב, קומה 9 , רח' איינשטיין 40, תל אביב, 6117501 תל אביב
טלפון: 03-7401900 
אתר: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: emb.telaviv@mfa.no

פרטי שגרירות ישראל בנורבגיה

כתובת: Parkveien 35, PB 4046 AMB , 0244 אוסלו, נורווגיה
טלפון: 47-21019500+
אתר אינטרנט: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: Info@oslo.mfa.gov.il

פעילות עסקית בנורבגיה

הצלחתה של נורבגיה כמדינה נובעת מניהול מושכל של משאבי הטבע שלה. עסקים נורבגיים כיום יוצרים טכנולוגיה חדשנית בתחומים רבים ועובדים בשיתוף פעולה הדוק עם קהילות מחקר שונות. כך, התמ"ג בנורבגיה צפוי לצמוח השנה ב-0.5%, עם תוצר לנפש בגובה של כ- 461 מיליון דולר.

לנורבגיה כלכלה קטנה ופתוחה אשר נשענת במידה רבה על שיתוף פעולה בינלאומי. נורבגיה מדגישה מאוד את ערך השוויון ואת חשיבותה של עבודת צוות, כאשר חברי ההנהלה הבכירה בחברות נורבגיות נגישים הן לצרכים פוליטיים והן לצרכים עסקיים.

התיירות היא אחד מהמשאבים החשובים בכלכלת נורבגיה (יותר מ-6% מהתמ"ג שלה) ונורבגיה נחשבת למדינה הטובה ביותר בעולם בתחום הטכנולוגיה והתחבורה הירוקה, בדגש על מנועים חשמליים וסוללות חשמליות. יוזמות ממשלתיות ותוכניות מחקר מעודדות מאוד פעילויות בתחום האנרגיה הירוקה והן אף תומכות בפרויקטים אלו.

הסכמים בילטרליים ומוליטרליים בין נורבגיה לישראל

 
בין ישראל ונורבגיה נחתמו מספר הסכמים:
  1. האמנה למניעת כפל מס
  2. האמנה בדבר תוצרת חקלאית
האמנה למניעת כפל מס

האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לנורבגיה נחתמה ב21.11.1966 ואושררה (נכנסה לתוקף) ב-31.3.1965.

לקריאת ההסכם בעברית לחץ כאן.

תחולת ה- MLI

האמנה המולטילטרלית, הMLI-, היא מנגנון אוטומטי לתיקון אמנות המס הבילטרליות כאשר על מנת להחילה, על שתי המדינות לחתום על האמנה המולטילטרלית ולאשר את החלתה בדין הפנימי שלהן. גם ישראל וגם נורבגיה חתמו על האמנה המולטילטרלי MLI בשנת 2017. נורבגיה אשררה את האמנה 17/07/2019 ואילו ישראל אשררה את האמנה בתאריך 01/01/2019. משמעות הדבר היא שהאמנה בין ישראל ונורבגיה השתנתה אוטומטית בהתאם לאמנת הMLI ובכפוף להסתייגויות שקבעו שתי המדינות.

תושבות לצורכי מס בנורבגיה

 
תושבות של יחיד

יחיד ייחשב לתושב נורבגיה לצורכי מס אם הוא מתגורר בנורבגיה מעל 183 ימים בשנה או 270 ימים במהלך שלוש שנים.

למידע נוסף כיצד יחיד יחשב תושב ישראל לצורכי מס לחצו כאן.

תושבות של חברה

חברה תיחשב לתושבת נורבגיה לצורכי מס אם היא הוקמה על פי חוק המס הנורבגי, או שמנגנון הניהול האפקטיבי שלה מתנהל בנורבגיה. מנגנון ייחשב לאפקטיבי אם הוא כולל דירקטורים וניהול יום יומי בתוך המדינה.

למידע נוסף כיצד חברה תחשב תושבת ישראל לצורכי מס לחצו כאן.

מערכת המיסוי במדינה

רשות המיסים במדינה נקראת Skatteetaten.

מס הכנסה: 22%

מס חברות וסניפים: 22%, 25%

מע"מ: 0%, 12%, 15%, 25%

מס רווח הון: 22%

ניכוי מס במקור

 

נורבגיה – שיעור המס בדין הפנימי

ישראל – שיעור המס בדין הפנימי

שיעור מס לפי האמנה

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

22%

עד 50%

 

 

מס חברות

20%, 25%

23%

 

מס רווח הון

22%

25%-30%

(בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי שכר גבוה ב-3%)

 

מס סניף

20%, 25%

23%

 

ניכוי מס במקור

(תושב חוץ)

דיבידנדים

25%

 

25% או 30%

 

15%

ריבית

15%

15%/25%/23%

15%

תמלוגים

15%

23%-40%

15%

מע"מ

0%, 12%, 15%, 25%

17%

0%, 12%, 15%, 25%

רילוקשיין לנורבגיה

קיימות כמה סיביות מרכזיות בגינן משקיעים זרים מעוניינים לעבור לנורבגיה, בין היתר, בשל הכלכלה החזקה והמגוונת במדינה והתעשייה מבוססת האמון אשר תורמות ליציבותה הפוליטית והחברתית של נורבגיה. כמו כן, נורבגיה מרובת הישגים בתחום הטכנולוגיה המתחדשת, עם אנשי טכנולוגיה מיומנים ותשתיות דיגיטליות מעולות.

על אף שנורבגיה אינה חברה באיחוד האירופי, עדין קיימת לה גישה רחבה לשוק האירופאי. איכות החיים בה גבוהה למדי, היא בטוחה, ובעלת מחויבות לשוויון מגדרי ומשפחתי, כאשר מערכות החנוך והבריאות כאחד איכותיות ונגישות לכלל.

כוח העבודה בנורבגיה הוא פרודוקטיבי, עצמאי ומקצועי, מה שמשפר את היעילות התפעולית בעסקים השונים במדינה. ראוי לציין כי 98% מהחשמל בנורבגיה מגיע ממקורות מתחדשים, וקיימת תמיכה נרחבת בתחום האנרגיה הירוקה במדינה.

כיום חיים בנורבגיה כ1,400 יהודים, כאשר לקהילה היהודית עיתון ובתי ספר משלה והיא מארגנת באופן קבוע סמינרים, מחנות ופעילויות שונות.

מיסוי מקרקעין בנורבגיה

בנורבגיה בסיס המס נקבע לפי שווי השוק של הנכס המחושב על ידי רשות המיסים. כך, רשות המיסים מחשבת את שווי השוק על ידי הכפלת גודל הנכס (שטח ראשוני) במחיר למ"ר, כאשר הנתונים נמשכים מהלשכה הנורבגית לסטטיסטיקה (SSB).

בסיס המס עבור בתי מגורים ראשונים בנורבגיה הוא 25% מערך הנכס עבור נכס ששוויו לא עולה על 10 מיליון כתר נורבגי, ו-70% מערך הנכס לאלו העולים על 10 מיליון כתר נורבגי. השווי החייב במס עבור רכישת נכסים שניים זהה לשווי השוק כאמור. מס המכירה או כל הכנסה הנוצרת מהשכרת הנכס תמוסה בשיעור של 22%.

העברת כספים מישראל לנורבגיה

בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה רשאי תחת תנאים מסוימים, להתיר את העברת הכספים בהקטנת הניכוי במקור או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל מול רשות המסים בנושאי ניכוי במקור. 

כלאור העבודה שיש בין שתי המדינות אמנה למניעת כפל מס, יש אפשרות להגיש טופס הצהרה (טופס מס' 2513/2 – הצהרה בדבר תשלום לתושב חוץ הפטור מניכוי ממס במקור), ותוך עמידה בתנאים מסוימים, תהיה אפשרות להעביר את התשלום ללא ניכוי מס במקור וללא אישור רשות המיסים. 

במתן ייעוץ בנוגע להעברת כספים לחו"ל, בנוסף לנושא ניכוי המס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור רואה חשבון בנוגע לתשלום מיסים ובוחן פעולות נוספות הנדרשות לאור הסטנדרט האחיד של CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות המתבצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המס של כל שתיים מדינות.

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות על המרת שקלים למטבעות אחרים, לכן חשוב להתייעץ לפני העברת הכספים – צרו קשר.

למידע נוסף על העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.

סוגי ישויות עסקיות בנורבגיה

הישויות העסקיות הנפוצות ביותר בנורבגיה הן:

חברה פרטית מוגבלת

חברות פרטיות מוגבלות בנורבגיה הן בחירה פופולרית בקרב עסקים קטנים ובינוניים, שכן להקמתה דרוש לפחות בעל מניות אחד, ועל מחצית מחברי הדירקטוריון שלה לפחות להתגורר בנורבגיה, באיחוד האירופי או באזור הכלכלי האירופי. להקמת ישות זו דרוש הון התחלתי מינימלי של 30,000 כתר נורבגי.

חברה ציבורית בע"מ

חברה נורבגית ציבורית בע"מ מאפשרת לעסקים לגייס כספים על ידי הצעת המניות לציבור הרחב, תוך מתן הגנה לבעלי המניות וגישה לקרנות הון משמעותיות.

להקמת חברה ציבורית בע"מ דרוש הון התחלתי בגובה 1 מיליון כתר נורבגי, וחייב להיות לפחות בעל מניות אחד ועל מחצית מחברי הדירקטוריון להיות תושבי נורבגיה, האיחוד האירופי או האזור הכלכלי האירופי.

בעלות יחיד

בעלות יחיד בנורבגיה היא הישות האידיאלית ליזמים בודדים שברצונם להקים חברה קטנה. ישות זו קלה להקמה והיא נותנת לבעלים שליטה ניהולית מלאה אך כרוכה גם אחריות מלאה להתחייבויותיה.

סניף של חברה זרה

סניף בנורבגיה הוא שלוחה של חברת אם זרה, כאשר בהשוואה לחברה חדשה, קל וזול יותר להקים ישות זו והיא תמוסה רק בגין ההכנסות שלה מתוך נורבגיה. הסניף נשלט לחלוטין על ידי חברת האם.

חוקי תמריצים בנורבגיה

נורבגיה מציעה, בין היתר, שלל תמריצי מס לעסקים, תוך אפשרות לאזן ולנכות את המס הבינלאומי עם המס הנורבגי על אותן הכנסות, ולאפשר זיכויים שלא נוצלו למשך עד חמש שנים. כמו כן, לנורבגיה אמנות למניעת כפל מס עם שלל מדינות בעולם, והן מאפשרות ליחידים להימנע מכפל מס על הכנסותיהם הזרות.

משרד האוצר מציע גם הטבות מס בגין העברת נכסים בין ישויות החברה, והפרלמנט הנורבגי העביר חוק המגביל את מחיר האגרה שיכולות העיריות לגבות מבעלי מכוניות חשמליות ל-70% מהמחיר הרגיל.

מדינות איתן לנורבגיה יש אמנה למניעת כפל מס:

אלבניה

קנדה

גמביה

ג'מייקה

מרוקו

סנגל

סאבה

זימבבואה

ארגנטינה

צ'ילה

גיאורגיה

יפן

נפאל

סרביה

טנזניה

מונטנגרו

אוסטרליה

סין

גרמניה

קזחסטן

הולנד

סיירה לאונה

תאילנד

 

אוסטריה

קרואטיה

יוון

קניה

ניו זילנד

סינגפור

טרינידד וטובגו

 

אזרבייג'ן

קפריסין

גרינלנד

לטביה

מונטנגרו

הרפובליקה הסלובקית

טוניסיה

 

בנגלדש

צ'כיה

הונגריה

ליטא

פקיסטן

סלובניה

טורקיה

 

ברבדוס

קורסאו

 

איסלנד

לוקסמבורג

הפיליפינים

דרום אפריקה

אוגנדה

 

בלגיה

דנמרק

הודו

מקדוניה

פולין

ספרד

אוקראינה

 

בנין

מצרים

אינדונזית

מלאווי

פורטוגל

סרי לנקה

בריטניה

 

בוסניה והרצגובינה

אסטוניה

אירלנד

מלזיה

קטאר

שוודיה

ארצות הברית

 

ברזיל

איי פארו

ישראל

מלטה

רומניה

שוויץ

ונצואלה

 

בולגריה

פינלנד

איטליה

מקסיקו

רוסיה

סנט אוסטטיוס

וייטנאם

 

בונייר

 

צרפת

חוף השנהב

מונטנגרו

קוריאה

סנט מארטן

זמביה

 

 

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים