אחריות של דירקטורים בתחום המס ובתכנוני המס פלילית ואזרחית
לכל נישום, בין אם יחיד ובין עם חברה, עומדת הזכות לתכנן את חיוב המס לו הוא צפוי, באופן שיקטין אותו ככל האפשר. בד בבד, תכנון מס עלול לכלול בתוכו שורה של קשיים כמו: קושי בהערכת רמת החשיפה הפלילית/אזרחית, קושי בהערכת היקף חובת הדיווח של התכנון לרשויות המס, ואי בקיאות מספקת בחוק ובפסיקות הקיימות בתחום. להרחבה על נושא האחריות הפלילית של נישום יחיד בתכנוני מס.
על נושאי משרה ודירקטורים בפרט מוטלת אחריות אזרחית ופלילית נוקשה על פעולות התאגיד. הסיבה העיקרית להטלת אחריות פלילית היא יצירת תמריץ לנושאי המשרה להימנע מעבירות (העלאת רמת הזהירות) ככל האפשר וליצור שיטות פיקוח יעילות במסגרת הממשל התאגידי.
מעבר לאחריות נושאי משרה המפורטת בחוק החברות, פקודת מס הכנסה כוללת, הן אחריות ישירה על דירקטורים ונושאי משרה מכוח התנהגותם האקטיבית והן אחריות שילוחית מעצם ההתנהגות הפלילית של גורם אחר בתאגיד כאשר הייתה ידיעה אקטיבית מצידם. כך למשל, עניינו של סעיף 117 לפקודת מס הכנסה למנוע התחמקות של מנהל או פקיד בחבר בני אדם, בין היתר, ממילוי חובותיו כנישום לפי הפקודה.
כלל העבירות המקימות אחריות פלילית מצויות בסעיפים 215-220 לפקודת מס הכנסה, ולמעשה מדובר בכלל עבירות המס. סעיף 224א לפקודת מס הכנסה קובע כי כאשר תאגיד אשר עבר על סעיפים אלו, יראו כאשם גם כל מנהל פעיל, אלא אם הוכיחו כי לא ידע על העבירה וכי נקט בכל האמצעים הסבירים למניעתה. מדובר באחריות קפידה שלא מחייבת הוכחת מחשבה פלילית.
החוק למעשה קובע חזקה לפיה אם יוכח שהנאשם שימש בחברה כמנהל פעיל בזמן שנעברה העבירה המיוחסת לה – הדבר יספיק בשביל לייחס לו אחריות פלילית.
ברירת המחדל בפקודת מס הכנסה היא כי מי שעבר על הפקודה דינו מאסר שנה או קנס או שניהם גם יחד (על פי חוק העונשין), אך מכיוון שמדובר בעבירת אחריות קפידה (לא נדרש יסוד פלילי), בהתאם לחוק העונשין לא ניתן לדון למאסר ללא מחשבה פלילית או רשלנות.
פרשנות הפסיקה להגדרת מנהל פעיל היא רחבה וכוללת כל אורגן של החברה וכל מנהל שרואים את פעולותיו כפעולותיו של התאגיד. בע״פ (ת"א) 24/90 מדינת ישראל נ' מאורר רוני אף נקבע שגם מנהל לא רשום אך פעיל בניהול השוטף ייכנס לתחולת הסעיף. כמו כן, קיים מנגנון ניכוי לתאגיד (סעיף 119(א)(ג1) לפקודה), לפיו מנהל שהורשע בעבירת מס אפשר לגבות ממנו את המס שלא שולם בידי התאגיד.
דירקטורים ונושאי משרה אחראים גם ביחס לתכנוני מס שאינם לגיטימיים. תכנון מס בפני עצמו הוא לגיטימי כל עוד מבוקש ליהנות מתמריץ מס תוך הבחנה ברורה בין מקרה שכזה לבין מקרה בו מדובר בניסיון התחמקות ממס. על הדירקטור ונושא המשרה לוודא שתכנון המס כולל גם טעם מסחרי מעבר להפחתת המס. דירקטורים צריכים להיזהר מאישור פעולות העלולות להעלות טענות מצד פקיד שומה לעניין מלאכותית או לעניין סיווג שונה.
תכנון מס היא פעולה לגיטימית וחיונית לפעילותו התקינה של חברה. על מנת להפחית את האפשרות לחשיפה פלילית, גם אם בתום לב, רואה חשבון מבקר שתפקידו לבצע ביקורת חשבונאית לא תמיד מספיק על מנת להפחית חשיפות מס. יש להיעזר באנשי מקצוע בתחום המסים, שיבדוק ספציפית את חשיפות המס, חובות הגילוי והדיווח באשר לתכנוני מס וחוות הדעת החייבות בדיווח ולהתאים את התכנון להחלטות מיסוי וחוזרים מקצועיים עדכניים שמפרסמת רשות המסים.
משרדנו מלווה באופן שוטף דירקטורים, במקביל לרואי החשבון ולעורכי הדין של החברה כדי לוודא הבנה מלאה של משמעויות המס של החלטות והקטנת חשיפות המס.