הסכם Recharge

הסכם Recharge – הקדמה

בתאריך ה-27.1.2021 פורסם חוזר מס הכנסה 1/2021. מטרת החוזר להסדיר את נושא התשלום לחברת אם בגין הענקת אופציות או מניות לעובדי החברה הבת (הסכם המוכר בכינוי הסכם Recharge).
החוזר קובע מתי תשלומים על-ידי חברת בת לחברת האם שהקצתה בעבורה אופציות או מניות שניתנו לעובדים, מהווים שיפוי בעבור ההקצאה ומתי התשלומים הללו יסווגו כדיבידנד.

מה קובע חוזר מס הכנסה 1/2021 בנוגע להסכם Recharge?

החוזר קובע ארבעה תנאים אשר בהתקיימם, התשלום ייחשב החזר חוב – שיפוי ולא דיבידנד.
כל תשלום שלא יעמוד בכללים – ייחשב לדיבידנד ויהיה חייב במס.

הכללים רלוונטיים ומשמעותיים  לחברות ישראליות רבות בתחום ההיי-טק, הפארמה והמכשור הרפואי.
בנוסף הכללים רלוונטיים גם לכל סוגי החברות העובדות בשיטת הקוסט+ עם חברות בינלאומיות.
למרות שמדובר בחוזר מחמיר, יש יתרון בהגברת הוודאות בתחום.
מאחר וקיימים לא מעט חילוקי דעות בין רשות המסים לבין המייצגים והנישומים – הוודאות מועילה.

מחלקת מחירי ההעברה במשרדנו יצרה באופן יזום קשר עם הלקוחות המשרד להם חוזר זה רלוונטי, על מנת להסביר את משמעותו והשלכותיו בכל מקרה ומקרה.

הסכם Recharge – רקע:

אחד מאמצעי התגמול לעובדים השכיחים ביותר הוא תגמול הוני באמצעות אופציות למניות. לא אחת קורה שהתגמול לא מתבצע באמצעות מניות של החברה המעסיקה עצמה אלא באמצעות מניות של חברת האם או חברה אחרת מאותה הקבוצה.

בפסק הדין של בית המשפט העליון בעניין קונטירה משנת 2018 נקבע כך:
במקרה ששכרם של עובדי חברה משולם בחלקו באופציות, יש לראות
בהוצאת השכר בגין מרכיב האופציות, כפי רישומה החשבונאי, כעלות בחישוב ההכנסה אותה חייבת החברה לדרוש.
משמע, עלות הקצאת אופציות לעובדי החברה הבת מהווה ככלל חלק מבסיס העלות על-פיו מחושב הרווח של החברה-הבת, הנותנת שירותים לחברה-האם.

לדוגמה: בעסקה בין לאומית בין חברות הקשורות ביניהם ביחסים מיוחדים, העסקה חייבת להיות מדווחת בהתאם לתנאי השוק.
משמע תמחור השירות אותו תיתן החברה יהיה חייב להיות בהתאם למקובל במחירי השוק להלן – "cost+".
הלכת קונטירה קובעת כי תמחור עלות השירות, חייב לכלול בתוכו גם את מרכיב תגמול העובדים באמצעות אופציות כיוון שמדובר בעלות שכר לעובדים.

ולכן יחושב מרכיב זה בקוסט + אחוז התמחור הקבוע בשוק לשירות המדובר.

עם זאת, הלכת קונטירה לא התייחסה לכך שלעתים האופציות עצמן הן של החברה הזרה – וכאן אפוא אנו מגיעים לסוגיית המס.

נשאלת השאלה באילו מקרים תשלומים על-ידי החברה המעסיקה (לרוב ישראלית) לחברת האם שהקצתה בעבורה את המכשירים ההוניים שניתנו לעובדים, מהווה שיפוי בעבור ההקצאה שחברת האם נשאה בה במקום החברה וכמו כן מתי תשלומים אלה יסווגו כדיבידנד.

לא אחת גילתה רשות המיסים כי השיפוי נעשה בסכומים גבוהים בהרבה ממה שדווח במסגרת דוחות רווח והפסד של החברה המעסיקה הישראלית.
הפרש אשר לעמדת רשות המסים יכול להיות מסווג כחלוקת דיבידנד המתחייבת במס.

נזכיר שלפי עמדת רשות המיסים, שיפוי מחברה ישראלית לחברה זרה במסגרת החזר חוב שאינו חייב במס הוא עמדה חייבת בדיווח (ראו עמדות חייבות בדיווח 2019).
מטרת החוזר כאמור היא להסדיר מתי השיפוי חייב במס ומתי לא.

מהם התנאים לכך שהשיפוי ייחשב בגין הוצאות שכר העבודה בהן נשאה החברה המקצה בעבור החברה המעבידה ולא כדיבידנד?

• על השיפוי להיות עד גובה הוצאות השכר שנרשמו בדוחותיה הכספיים של החברה המעבידה בגין הענקת המכשירים ההוניים.
  • סופי ולא מותנה עוד בעבודה ומוסכם מראש. משמע על החברות לחתום הסכם שיפוי עוד בטרם תחילת העבודה.

בנוסף על התשלום לקיים עוד מספר תנאים:

1. התשלום לחברה המקצה יהיה רק בגין אופציות או מניות שהבשילו.
  2. התשלום לחברה המקצה בגין כל אופציה או מניה שהבשילה, הוא לפי השווי שנקבע לה ברישום לפי כללי החשבונאות המקובלים.
  3. התשלום לחברה המקצה הוא מכוח הסכם אשר נחתם בכתב טרם הענקת המכשירים ההוניים.
  4. כל ההוצאה בגין הענקת המכשיר ההוני נכללה כהוצאה/עלות בהתאם לכללי סעיף 85א לפקודה והלכת קונטירה.

אם התשלום חורג מן התנאים הללו הוא מסווג כדיבידנד ומנוכה ממנו מס בהתאם.
חשוב להדגיש שהתנאים עומדים ותקפים לא רק לתשלום לחברת אם, אלא גם לתשלומים לחברה אחרת המשתייכת לאותה קבוצה. (ומתוקף כך קיימים יחסים מיוחדים בין החברות).

מהן המשמעויות בפועל?

מטרת החוזר היא להסדיר את דרכי העבודה בין חברות קשורות ולעודד אותן לעבוד מסודר ולפי הסכמים מוגדרים וקבועים מראש. על מנת שלא יעשה שימוש לרעה במנגנון השיפוי כדי לצמצם את חבות המס של החברות בישראל.

החוזר מתווה באופן ברור למדי את גבולות הגזרה ומגדיר מקרים בהם תשלומים מהסכם recharge הם החזר חוב שאיננו חייב במס או לחלופין מתי הם דיבידנד.

גם במקרה שמדובר בתשלום החורג מהוראות החוזר והוא יהיה חייב במס כדיבידנד, אז לפחות לא יהיה ניתן לקבוע לו שומה חלופית, דבר המעניק וודאות מסוימת לנישומים.

במקרים כאלו נכרת חשיבותו של איש מקצוע מתחום המיסוי. לקביעת שיחת ייעוץ ראשונית, לחצו כאן.