חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ראיון של נמרוד ירון בעיתון הצ׳כי DNES

הזדמנות ליבואנים

ראיון של נמרוד ירון בעיתון הצ׳כי DNES

נמל השקעות בטוח - הזדמנות ליצואנים

כתבה על ישראל כנמל השקעות בטוח בה רואיין נמרוד ירון לעיתון בצ'כיה (פורסם ב- 7.10.2022)

תקציר: הכתבה מציגה את ישראל כנמל השקעות בטוח בהשוואה למדינות אחרות משום ההתמודדות הטובה וניסיונה הרב עם האינפלציה. הכותבת מתייחסת ליכולות הסייבר של ישראל ותחום ההייטק והחשמל בפרט ומבקשת את עמדת נמרוד ירון באשר לתחומים המומלצים להשקעות בישראל.

ישראל צפויה להפוך לנמל השקעות שקט, זאת לפי ההשערה כי גל המשבר הנוכחי בקושי יפגע בה, בהסתמך על תוצאות והשלכות המשבר של 2008. אם כי אפילו היא לא הצליחה להתחמק מהאינפלציה והפגיעה בכלכלה לחלוטין.

השנה (2022) הביאה איתה גם עלייה באינפלציה, בריבית ובהאטה בצמיחת ההיי-טק הישראלי. עם זאת, הנתונים אינם דרמטיים כמו במדינות רבות אחרות; מספר הבקשות לחדלות פירעון אפילו ירד מעט בחודשים האחרונים והאבטלה נעה סביבות שלושה אחוזים. מנגד, השכר לא עומד בקצב עליית המחירים. השכר הריאלי, לפי ידיעות אחרונות, ירד ב-1.4% לעומת יוני האחרון. ניכרת ירידה קלה מאוד בתגמול בתחום ההיי-טק, שבו הרף גבוה בהרבה מהשכר הממוצע.

המשבר הכלכלי משפיע על ישראל הרבה פחות בהשוואה למדינות אחרות הודות ליכולות אבטחת הסייבר שלה, תחום שבו היא אחת המדינות המובילות בעולם – "פשעי הסייבר רק מתעצמים במהלך המשבר ובהתאם לכך הוצאות של חברות להתגוננות מפני מתקפות סייבר רק מתגברות",  אומר נמרוד ירון מחברת הייעוץ לחברות בתחום המיסוי וההשקעות הזרות. יש לו מידע ממקור ראשון, שכן הוא זה שמסייע למשקיעים זרים בתחומים רבים, בין אם זה באימות, ניתוח, מיסוי ו/או משא ומתן מול בנקים. עם זאת, לטענתו המצב בשאר תחומי ההייטק שונה. "אוקראינה הייתה ספקית של כוח IT זול לישראל, ולכן המלחמה השפיעה גם על תחום המחקר והפיתוח".

בנוסף לזה, בשנה האחרונה היה קשה מאוד לסטארט-אפים לקבל מימון ותמיכת משקיעים אם אין להם מוצר מוגמר ביד. אך גם לאלה שכבר יש בידם מוצר, ואף אם הוא טוב, יש בעיה עם מימון. "המשקיעים חושבים עכשיו פעמיים במה הם הולכים להיות מעורבים", מתאר נמרוד ירון את המצב בתחום ההייטק הישראלי, מגזר שעזר למדינה לצלוח את משבר הקורונה בצורה טובה יחסית.

האינפלציה השנתית בישראל עומדת כעת על 5.2%, בעיקר בשל השפעות גלובליות. שיעור האינפלציה הנוכחי בישראל הוא הגבוה ביותר מאז 2008. כלכלנים משערים שזהו השיעור המקסימלי, ושהמצב לא יחמיר מכאן והלאה. הבנק המרכזי כבר הגיב בהעלאת ריבית, ומחירי הדירות השנה עלו בצורה משמעותית ביותר לעומת השנים הקודמות, בכ-17%, ושכר הדירה בכ-4%. כמו במקומות אחרים, חלה עלייה במחיר חומרי הבניין, ובמחירי המזון.

אירופאי שיסתכל על המחירים בסופרמרקטים בישראל יחשוב שהמחירים לא יכולים לעלות מעבר לגובהם כרגע, אבל זו לא הסיבה לכך שהאינפלציה לא צפויה לעלות בזמן הקרוב. "ישראל עברה חוויה טראומטית מאוד עם האינפלציה בתחילת שנות ה-80, כשהיא צמחה במאות אחוזים", אומר נמרוד ירון, והוא לא היחיד. עדי ראייה זוכרים כיצד לא שמו תגי מחיר בחנויות מכיוון שמהר מאוד הם השתנו, כך שהיה צריך להחליף אותם לעיתים תכופות מדי. "למדנו מזה, לא הייתה לנו אינפלציה בישראל ב-30 שנה האחרונות, אנחנו כבר יודעים איך לעשות את זה", אומר נמרוד ירון ומוסיף כי להערכתו ישראל תצא מהמשבר הזה ללא נזקים משמעותיים.

עם זאת, גם בישראל משבר האנרגיה בא לידי ביטוי. זאת למרות שלישראל יש גז משלה, ואילו היה צינור מחבר בין המדינות – ישראל הייתה יכולה לספק ממנו גם לאירופה. יש לה מספיק קרינת שמש ומדבר להתקין בו פאנלים סולאריים והיא אף מייצרת חלק מהחשמל שלה ע"י פחם.

מחירי החשמל עלו גם בישראל, אם כי בהשוואה למצב שאר המדינות באירופה, אולי המחירים זניחים מכדי להזכירם. מומחים ישראלים רבים מסכימים שישראל לא מנצלת את הפוטנציאל שלה להפקת אנרגיה מהשמש, ויש הרבה מקום לתיקון.

השקל היה חזק אפילו בשנת 2012, כששיעורו היה רק כ5 קורונות צ'כיות. בחמש השנים האחרונות ערכו נע סביב 6 קורונות ומעלה. באמצע השנה הנוכחית, שיעור השקל עלה מאוד וכמעט לא ירד מ7 קורונות, ואף התקרב מאוד ל8 קורונות. המגמה דומה למטבע היורו, ומומחים צופים שהשקל אף יתחזק עוד יותר.

ההזדמנות להשקעה היא לא רק עבור יצואנים צ'כים. "הייתי ממליץ להשקיע בנכסים", אומר נמרוד ירון למי שישקול להשתמש בישראל כנמל שקט יותר. למרות ההתקררות, לדבריו, ההשקעה בהיי-טק הישראלי היא הגיונית. "חברות שמייצרות בישראל יכולות לשלם מסי חברות נמוכים מאוד. זה מאוד אטרקטיבי לאירופאים. זו גם הסיבה שחברות חשובות כמו מיקרוסופט, אפל וגוגל פתחו את מרכזיהן בישראל", אומר נמרוד ירון, שגם מסייע לחברות להתמודד עם הרגולציות בשוק הישראלי.

המתקפה הרוסית על אוקראינה השפיעה גם על תחום ההשקעות – "הלקוחות האירופאים שלי רוצים לדעת מי הם הבעלים האמיתיים של חברות וסטארט-אפים. הם מסרבים לעבוד עם הרוסים, ובישראל עכשיו יותר מתמיד הם מתעניינים בטכנולוגיות סביבתיות וקיברנטיקה".

במקביל, לדבריו, מטבעות קריפטוגרפיים מתחזקים, וכתוצאה מהמשבר הזה חלקם אף עשויים לשפר את מצבם. "מטבעות קריפטוגרפיים משמשים כיום להעברת כסף מרוסיה וגם למקום שבו ממשלות חדלו להיות מהימנות", מסכם נמרוד ירון.  

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים