חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

העברה בין דורית

העברה בין דורית

העברה בין דורית

היבטי מס בהעברה בין דורית - נקודות שחשוב לדעת בעת תכנון צוואה

לפני קבלת החלטות בעניין הרכוש שלכם, איך וכיצד הוא יעבור לדורות אחריכם – חשוב להכיר את השלכות המס על כל החלטה.

משה ורחל חסכו כל חייהם כדי לדאוג לעתיד טוב יותר לילדים ולנכדים. הדבר החשוב ביותר עבורם תמיד היה המשפחה והיחסים בין בני המשפחה. רוב חייהם חיו משה ורחל בדירת גן מקסימה ורחבת ידיים אך לעת זקנה הם קנו גם דירה באחד המגדלים החדשים ועברו אליה. בנוסף, קנו גם דירה בניו יורק מכספי הפרישה של רחל. למשה ורחל שלושה ילדים בוגרים (אבי, בני וגלית) והדבר החשוב ביותר מבחינתם היה למנוע חיכוכים ומריבות בחלוקת הירושה. לשם כך, ולאור מצב הבריאות המתדרדר של משה, רחל הזמינה שמאי לצורך הערכת השווי של הדירות. השווי נקבע על שישה מיליון לכל אחת מהדירות. בני הזוג כתבו צוואה ובה הורישו לכל אחד מהילדים דירה. לכאורה – שווה בשווה!

לאחר מותם של בני הזוג פנו הילדים למכירת הנכסים ואז גילו שבעוד שגלית מכרה את הדירה במגדל (אשר נקנתה לפני כשנתיים) ונותרה עם 6 מיליון ₪, אבי מכר את דירת הגן אשר נקנתה בשנות החמישים ושילם 25% מס שבח, כך שנותר עם 4.5 מיליון ₪. בני מכר את הדירה בניו יורק, אולץ לשלם מס עזבון בשיעור של 40%, ולאחר שאר המיסים והעלויות נותר עם כשלושה מיליון ₪.

האחים פנו לגלית וביקשו להשוות את התמורות בצוואה אבל בעלה התנגד וטען שמה שכתוב בצוואה קובע. זוהי דוגמה בסיסית אשר מוכיחה עד כמה שיקולי מיסים קריטיים בהעברה בין דורית.

בסופו של דבר, הניסיון של המורישים להוריש את ההון המשפחתי ואת מערכות היחסים שפיתחו במהלך השנים נכשל, וזאת רק בגלל חוסר תכנון נכון של המס.

במאמר הבא נספר בקצרה על נקודות מרכזיות אשר קשורות להיבטי המס בהעברה בין דורית.

העברה בין דורית – השלכות מיסוי בינלאומי

בכל הקשור להעברה בין דורית אשר מעורבים בה נכסים בחו"ל, צריך לזכור שאומנם כיום בישראל אין חיוב במס על עזבון, אך למעשה במדינות רבות אחרות קיימים מס עזבון או מס ירושה. נכסים או חשבונות בנק בחו"ל מחייבים תכנון מס כבר בשלב עריכת הצוואה וזאת כדי להימנע מתשלומי מס מיותרים.

כאשר מדובר על ירושה מחו"ל, בעיקר של נדל"ן או מניות, קיימים לא מעט נושאים ייחודיים שחשוב לתת עליהם את הדעת. לדוגמה – מנגנון STEP-UP לנכסים שמקורם בחו"ל על מנת לקבוע עלות חדשה ומועד רכישה חדש וכך לצמצם דרמטית את המס בעתיד. בנוסף, שיקולים של אימות מקור הכספים וסיוע בהעברתם לארץ תוך צמצום המס גם במדינת מקור הנדל"ן וגם בישראל. במקרה של ירושת מניות קריטי לתכנן בצורה נכונה את המס תוך הבנה של המבנה המשפטי והמיסוי במדינת המקור.

הסכם עזבון

במקרים רבים היורשים מחליטים על חלוקת העזבון באופן שונה ובהתאם הם עורכים הסכם עזבון בניהם. חשוב לדעת שבמקרה כזה של הסכם עזבון ליורשים יש שיקול דעת מלא והוא גובר על הצוואה ויכול לסייע לפתור הרבה תקלות מס.

מתנה או ירושה?

לפני שאתם מחליטים האם להעביר במתנה נכס או משאירים אותו כחלק מנכסי העזבון חשוב להבין את ההשפעות של כל אלטרנטיבה. לעתים יהיה כדאי להעביר את אחד מהנכסים במתנה לצורך תכנון מסי רכישה וכו'. בנוסף, צריך לקחת בחשבון שקיימת הגבלת זמן לעניין פטור ממס של דירה שרוב תמורתה ניתנה במתנה. בנוסף, מתנה שבתמורה לה ניתנת תמורה אחרת – איננה מתנה לצרכי מס!

נאמנויות

בין יתר האלטרנטיבות השונות הקיימות בעת עריכת צוואה קיימת אפשרות הקנייה לנאמנות, נאמנות אינה ישות משפטית אלא הסדר משפטי – הסכמה חוזית. נאמנות מקנה שליטה של ההורים בהעברת הירושה לצאצאים גם לאחר פטירתם ומאפשרת שליטה שחוק הירושה אינו מאפשר. לנאמנות יש יתרונות בכך שניתן להכניס תנאים ספציפיים להסכם הנאמנות כבר בשלב החוזה לדוגמה להגביל תקופה בה לא יהיה ניתן למכור את הנכס או להעביר את הנכס ליותר משני דורות הלאה וכד' תנאים אלו מבטיחים יותר את העברת הירושה רק כאשר יתקיימו כל התנאים שנרשמו בחוזה.

העברה של עסק או מניות חברה

הנסיבות יכריעו האם כדאי להעביר פעילות עסקית/מניות של ההורים עוד בחייהם או  באמצעות צוואה. יש הבדלים משמעותיים בין סוגי ההתאגדות בהקשר הזה (משרד עורכי דין המאוגד כשותפות לעומת חברה תעשייתית או חברת החזקות…) הפסדים בעסק אינם ניתנים להעברה בירושה, ולכן יש חשיבות רבה לתכנון המס בהעברה בין דורית במקרים שיש פורטפוליו מורכב של עסקים ונכסים. פעמים רבות נייצר עסקאות בתוך הקבוצה / החברה / המשפחה על מנת לתכנן בצורה טובה יותר את המס בעתיד.

לסיכום

העברה בין דורית היא תהליך מורכב אשר אם נעשה בצורה נכונה ומושכלת יכול למנוע מריבות וחיכוכים בתוך המשפחה, לסייע למורישים להוריש את הנכסים ואת המורשת המשפחתית בצורה שהם מעוניינים, ולהיטיב עם הדורות הבאים. תהליך זה טומן בחובו השלכות מס רבות, בכל אחד מהנושאים שקשורים אליו.

צוות רואי החשבון ועורכי הדין אצלנו מעניק ייעוץ ותיכנון כולל בכל היבטי המס השונים החל משלב תכנון הצוואה והפעולות להעברה הבין דורית ועד למימוש בידי היורשים, וזאת תוך מזעור והפחתת המס באופן האופטימלי.

נמרוד ירון ושות' – מיסוי ישראלי ובינלאומי: מהמשרדים המובילים בישראל בתחום המיסים. הצוות שלנו כולל עורכי דין, רואי חשבון, כלכלנים ויועצי מס ובהם בכירים לשעבר ברשות המיסים.

המשרד מטפל בעיקר בחברות פרטיות וציבוריות, ישראליות וזרות, קרנות הון סיכון גלובליות וגם בלקוחות פרטיים, בייעוץ מקצועי של עורך דין או רואה חשבון לשיחה בגובה העיניים. הפירמה מלווה משפחות רבות בייעוץ בתחומי מיסוי העברה בין דורית.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים