חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גילוי מרצון – אי דיווח הכנסות משכירות

גילוי מרצון - אי דיווח הכנסות משכירות

גילוי מרצון – אי דיווח הכנסות משכירות

היבטי מס – נכסי נדל״ן ובעלי דירות

לאחר שנים של אכיפה חלשה של רשות המיסים למול בעלי דירות למגורים ונכסי נדל"ן בישראל שלא דיווחו על הכנסות השכירות, לאחרונה רשות המיסים מגבירה אכיפה כלפי בעלי דירות ונכסי נדל"ן שלא דיווחו עליהם כדין.

מי שמשכיר נכסים, נדרש לשלם מס הכנסה בגין דמי השכירות, בין אם הדירה מצויה בחו"ל – יוון/ ספרד/ קפריסין או כל מדינה אחרת ובין אם הדירה מצויה בישראל (למעט במקרה הספציפי שהדירה מצויה בישראל וסכום מלוא דמי השכירות החודשיים מכלל הנכסים נמוכים מסכום הפטור לפי דין וראה פירוט והסברים על מסלולי מיסוי שכירות כאן).

לגבי מי שלא שילם דמי שכירות עד היום וחייב בכך – אומנם נוהל גילוי מרצון אינו תקף בשנת 2023, אך יותר ממומלץ, על מנת להימנע מהליך פלילי כמו גם מקנסות וסנקציות אזרחיים, להקדים ולפנות לרשות המסים בבקשה להסדרת חבות שהיא כמו בקשה לגילוי מרצון. בהחלט במסגרת זאת ניתן להסדיר את חבות המס של מספר שנים אחורה. להרחבה על הליך גילוי מרצון – לחץ כאן.

במסגרת ההסדרה משרדנו יבצע את תחשיב המס האופטימלי וינקוט בדרך העדיפה – הגשת דו"חות ו/או פנייה לרכז במס הכנסה וכן ינהל משא ומתן והסדר השומה מול רשות המסים.

לתשומת הלב של מי שמחזיק בדירה בחו"ל, לא רק דמי השכירות חייבים במס בישראל אלא גם רווח ההון ממכירת הדירה בחו"ל. יש לבדוק גם את הוראות האמנה למניעת כפל מס (ככל שיש בין ישראל לאותה מדינה בה מצויה הדירה) כדי לבחון מהי המדינה הראשונה בה יש לשלם את המס (כדי לא להגיע למצב שהמדינה השנייה לא תיתן זיכוי מס זר).

בנוסף, יש לשים לב כי החזקה של מספר רב של נכסי נדל"ן ו/או קניית נכס לשם שיפוץ ומכירה עלולה להיות מסווגת כהכנסה עסקית ולא פאסיבית. להסבר על המבחנים לסיווג הכנסה כעסקית – לחץ כאן.

משרדנו בעל ניסיון עשיר ומומחיות רבה בהסדרת גילוי מרצון וישמח לעזור ולסייע בהליך הגילוי מרצון, ביחס לשכר דירה ודמי שכירות שלא דווחו או בקשר לכל הכנסה מנדל"ן, וזאת משלב התחשיבים ובחירת המסלול האופטימלי, דרך הפניה לרשות המסים ועד לשלב החתימה על הסכם השומה מול רשויות המס. לשאלות בנושא, אנא פנו למשרדנו.

אי דיווח מלא על הכנסות שהוביל לפתיחת הליכים משפטיים כנגד הנישומים

בתאריך (10.05.23) פרסמה רשות המיסים כי, בני זוג מהוד השרון, החשודים בהעלמת הכנסות משכר דירה בגבוה של כמיליון וחצי ₪ בעשור האחרון, שוחררו ביום שלישי בתנאים מגבילים.

החשד של רשות המיסים, כי בני הזוג אינם דיווחו על מלוא הכנסותיהם, עלה כחלק מהרחבת רשת הנישומים וחיתוכים שונים במאגרי המידע שעושה רשות המיסים. כתוצאה מהחשד, שלחה רשות המיסים לבני הזוג טופס בו הם היו צריכים לדווח את כל ההכנסות והנכסים שהם משכירים. הטופס הוגש, ע"י בני הזוג, לרשות המיסים ביוני 2022.

הטופס שהוגש נבדק על ידי רשות המיסים, הבדיקה העלתה חשד כי הדיווח אינו מלא. כתוצאה מכך, התיק שלהם הועבר להמשך בחינה
אצל פקיד שומה חקירות מרכז. הבדיקה שנעשתה אצל פקיד השומה הראתה כי בני הזוג לא דיווחו על מלוא הכנסותיהם
וכמות הנכסים שהם משכירים (דווחה יחידת דיור אחת, כשלמעשה הושכרו מספר יחידות). בדיקת חשבונות הבנק שלהם הראתה הפקדות של 1.5 מיליון, מ2013, שלא דווחו לרשויות המס.

בני הזוג לא נענו לפניות רשות המיסים להצהרה ולתשלום המס, מה שהוביל לפתיחת חקרה נגדרם (שכללה חיפוש בבית החשודים, גבית עדויות משוכרים וכדומה).

בית המשפט שחרר את בני הזוג תחת תנאים של ערבות עצמית של 300 אלף ₪, ערבות צד ג' בסך 150 אלף ₪ והפקדת מזומן או צ'ק בנקאי בסך 25 אלף ₪ – לכל אחד מהחשודים.

סיפור זה ממחיש את החשיבות הרבה של דיווח מלא לרשות המיסים. כפי שראינו, אי דיווח (כלל או חלקי) יכול להוביל לפתיחת הליכים משפטיים נגד הנישומים ואף לתשלומים כספיים לא מבוטלים.

משרדנו מטפל בסוגיות מיסויות מורכבות ומגוונות וישמח לסייע לכם בהגשת הדוחות. לקביעת ייעוץ ראשוני עם נציג ממשרדנו לחצו כאן.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים