חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך רשות המיסים מקבלת מידע על חשבונות בנק בחו"ל?

איך רשות המיסים מקבלת מידע על חשבונות בנק בחו"ל?

איך רשות המיסים מקבלת מידע על חשבונות בנק בחו"ל?

לרשות המיסים קיימים מנגנונים שונים לגילוי ואיתור חשבונות בנק במדינות שונות ברחבי העולם. בין היתר הוא קיומן של אמנות למניעת כפל מס עם למעלה מ- 50 מדינות שונות ברחבי העולם. במסגרת האמנה למניעת כפל מס חלק מהמדינות גם חתמו על חילופי מידע של הכנסות וכספים של ישראלים בגבולותיהן.

מנגנון נוסף המסייע לרשות המיסים בגילוי חשבונות בנק שלא דווחו הוא חוק לאכיפת מיסים בחשבונות זרים (באנגלית: FATCA). החוק דורש מכל מוסד פיננסי לא אמריקאי לזהות את החשבונות בבעלות אזרחים אמריקאים ולדווח עליהם לרשויות המיסים בארצות הברית. בשנת 2014 ישראל חתמה על הסכם ה- FATCA עם ארצות הברית. הסכם זה מאפשר בין היתר לרשויות המיסים בישראל לקבל מידע אודות תושבי ישראל המנהלים חשבונות פיננסים בארצות הברית.

בעקבות חוק ה-FATCA  האמריקאי קבעו גם מדינות אירופיות החברות ב OECD  תקן אחיד משלהם תקן ה- CRS. התקן ה- CRS הוא הסכם ליישום חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות החברות בארגון וגם בין כאלה שאינן חברות בארגון ה OECD בנוגע לחשבונות פיננסיים של תושבים זרים. ההסכם ותקניו פותחו על ידי ה-  OECDלצורך אכיפת מס.

למרות ועל אף כל המנגנונים שהוזכרו לעיל רק לאחרונה רשות המיסים איתרה חשבונות בנק רבים במדינות שונות ברחבי העולם של תושבי ישראל שמעולם לא דיווחו על קיומם.

בימים אלו ממש רשות המיסים פתחה תיקים לתושבי ישראל ואף פונה באופן יזום לאותם ישראליים אשר נמצאו בעלים בחשבונות בנק בחו"ל -לא מדווחים, בדרישה להגשת דוחות מס ובכך להגיע "לשיתוף פעולה". מטרת הדרישה היא לחשוף לרשות המיסים את כל ההכנסות שהם הסתירו עד כה בחשבונות ברחבי העולם להסדיר את חבות המס במישור האזרחי. חשוב לציין שבחלק מהמקרים מס הכנסה אף זימן את בעלי החשבונות בחו"ל שלא דיווחו לחקירות במישור הפלילי.

המידע הגיע לרשות המיסים מ כ- 100 מדינות ברחבי העולם. המדינות העיקריות שבהם נמצאו חשבונות בנק של ישראליים שלא דיווחו הן ארצות הברית, שיעור החשבונות (מתוך כלל החשבונות שהתגלו ברחבי העולם) בארה"ב עומד על 19% בעיקר בבנקים הגדולים בארצות הברית כגון: מורגן סטנלי (באנגלית: Morgan Stanley), בנק אוף אמריקה (באנגלית: Bank Of America), ג'יי פי מורגן צ'ייס (באנגלית: JPMorgan Chase) ועוד.

בשוויץ שיעור החשבונות עומד על 10.5% ובמדינות נוספות כמו בריטניה השיעור עומד על 9.6%, צרפת ורומניה שיעורים נמוכים יותר.

מה בעצם השתנה לאחרונה? הרי מדובר במידע שיש לרשות המיסים מזמן.

מהו למעשה הגורם שהפך את כל המידע המתקבל ברשות המיסים בהתאם להסכמי חילופי המידע שיש לה עם מדינות העולם, לכך שהיא כבר עושה צעדי אכיפה שונים בימים אלו? רשות המיסים קיבלה עד כה מידע רב לגבי אזרחיה בעלי חשבונות זרים כאמור לעיל אולם עדיין לא יכלה להגיע ישרות לבעלי החשבונות בשל קושי בהצלבת הנתונים כמו מספרי דרכונים זרים כינוי שם פרטי שונה במדינה הזרה ועוד קשיים נוספים, לשם פתרון הבעיה רשות המיסים השקיעה הון רב בפיתוח אמצעים ממוחשבים המאפשרים לה להצליב את המידע המתקבל ממדינות זרות ובכך להגיע לבעלי החשבונות הלא מדווחים, מעלימי המיסים. הרשות גייסה לשורותיה מתכנתים, אנשי BI מומחי ביג דאטה ועוד מומחים ובכך הצליחה להפיק מהררי הנתונים מידע רלוונטי ומשמעותי.

אם אתם תושבי ישראל בעלי חשבון או חשבונות בנק בחו"ל ומעולם לא דיווחתם עליהם לרשות המיסים חשוב שתדעו שתמיד עדיף להגיע לרשות המיסים מיוזמתכם לפני שרשות המיסים תגיע אליכם. ברגע שפונים לרשות המיסים במטרה להסדיר את חבויות המס משרדינו פועל למזער את החשיפות הקיימות בשל אי דיווח ולהגיע להסדר טוב והוגן עם הרשות ובמסגרתו להקטין או לבטל את החשיפה הפלילית.

בכתבה שהתפרסמה בגלובס בתאיך 22.11.2022 ניתן למצוא מידע נוסף בנושא ונאמר " שהרשות מתכוונת להמשיך ולאתר בעתיד הקרוב יחידים, חברות ונאמנויות, שאינם עומדים בחובות הדיווח הקבועות בדין, ולבצע פעולות אכיפה מתאימות".

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים