חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיסוי תכנית IRA אמריקאיות בישראל

זוג-מבוגרים-יושבים-על-ספה-מחייכים

מיסוי תכנית IRA אמריקאיות בישראל

מהי תכנית IRA?

IRA (individual retirement account) היא קופת גמל, המשמשת כתוכנית פרישה, שניהול הכספים בה מבוצע על ידי החוסך.
זוהי תכנית חסכון לפרישה שנוסדה לראשונה בארה"ב והיא פופולרית בה מאד.
גם בישראל קיימת תכנית IRA.
התוכנית מטיבה עם בעליה – או מוטבים אחרים מקרבה ראשונה – ומעניקה לו תשלום חד פעמי או תשלומים חודשיים בעת הפרישה. תכניות אלו מתבצעות באמצעות חברות ביטוח, בנקים וגופים פיננסים, ישנם כמה סוגי IRA שכל אחת מתנהלת באופן שונה.
ככלל, תכנית פרישה בניהול אישי משתלמת מבחינת מיסוי לבעליה. לרוב, IRA תכיל נכסים שכבר שולם עליהם המס ואז בעת מתן התשלומים למוטב אז הוא לא יחויב עליהם במס (כולל הרווחים שנצברו), או לחלופין שהנכסים שיכנסו לקופה לא יהיו חייבים במס אך בעת התשלום, התשלום למוטב ינוכה במס.
טרם פתיחת התוכנית ואף בהמלך החיסכון, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע -רואה חשבון, עו"ד או יועץ מס אשר יבהירו את נושא המיסוי על . פנה אלינו עוד היום.

תושב ישראל שאיננו אזרח ארה"ב – מיסוי IRA

על פי הגדרות האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לארה"ב, תושב ישראל שאינו אזרח ארה"ב אשר מקבל תשלום המוגדר כקצבה, יחויב עליה במס אך ורק בישראל.
למרות זאת – רבים אינם מכירים את הוראות סעיף 20(1) לאמנה למניעת כפל מס בין ישראל לארה"ב ומשלמים מס בגין ה-IRA בארה"ב שלא לצורך. תשלום מס כזה נחשב "מס התנדבותי" ובהתאם להוראות רשות המסים אין אפשרות לקבל זיכוי מס בגינו. זה מדגיש שוב את חשיבותו של ייעוץ של איש מקצוע מתחום המס.
במקרים מסוימים הגשנו בקשות ל-IRS לקבלת החזרי מס בגין שנים קודמות בעקבות תשלום שלא לצורך של מסים בגין IRA.

תושב ישראל שהוא אזרח ארה"ב

במקרה בו תושב חוזר מחזיק גם באזרחות אמריקאית המצב מורכב יותר. זאת כיוון שעל אף האמנה למניעת כפל מס, מחזיקה ארה"ב לעצמה זכות למסות כל הכנסה של אזרחיה, גם כאשר הם מתגוררים במדינה אחרת (סעיף ה-Saving Clause).

כך, במקרה של אזרחי ארה"ב, תשלומים הנובעים מ-IRA חייבים במס, אפילו אם הם במהותם כספי ירושה ומדובר על IRA שמקורם בפנסיות של הורים וכו'.
מצד שני – גם ישראל טוענת לזכות מיסוי במקרה זה כך שלמעשה – מדובר במצב ייחודי שבו קיים על פניו כפל מס בהתאם לדין!

על מנת לפתור את הבעייתיות – משתמשים בסעיף 26(2) לאמנה. סעיף זה מחייב את ארה"ב לפתור את בעיית כפל המס שנוצר במקרה ייחודי זה שבו מיסוי הכפל – נוצר למעשה בגלל עצם התושבות.

הפתרון: ה-IRA תמוסה בישראל (זכות מיסוי ראשונית) וארה"ב תוכל לקבל את זכות המיסוי השיורית בכפוף לכך שתתן זיכוי בגובה המס הישראלי שחויב.
כדי לקבל תמונה בהירה יותר, חשוב להתייעץ עם יועץ מס או רו"ח.

פטור קצבה

סעיף 9ב לפקודת מס הכנסה מגדיר פטור גורף של 35% מהקצבה השנתית המתקבלת מפנסיה שאינה פנסיה בישראל, והוא ישים בעיקר במקרים של הכנסות גבוהות משום שאין לו תקרה. אך סעיף 9ב הוא רק אחד מהפטורים הקיימים.
סעיף 9ג יותר ישים לאדם הממוצע, כמו גם סעיף 9א. 

מיסוי על תשלומי IRA לעולים חדשים/תושבים חוזרים

עולה חדש מארה"ב בעל תכנית 401k או IRA (או כל מכשיר פנסיה אחר) ייהנה ממספר הטבות. הכנסה מפנסיה אמריקאית אינה חייבת במס בישראל במשך עשר השנים הראשונות לאחר העלייה. גם בתום עשר שנים, משלמים העולים החדשים את שיעור המס שנהוג על קצבת פנסיה בארץ המוצא.

תושב חוזר ותיק שאינו אזרח ארה"ב ייהנה מהטבת מס גדולה יותר. כאמור, באמנה למניעת כפל מס בין ישראל וארה"ב (סעיף 20 [1]) נקבע: שאדם המקבל קצבה פרטית לא יחויב במס במדינת המקור, אלא רק במדינת המושב. כיוון שגם תושב ותיק חוזר זכאי לפטור של עשר שנים ממס בישראל על קצבאות, הרי שהוא אינו יחויב במס כלל במשך תקופת הפטור, לא בישראל ולא בארצות הברית.

במקרה של תושב חוזר שהוא אזרח ארה"ב – זהו מצב יחסית מורכב משפטית שיש להסדירו. ההסדר בין המדינות הוביל למצב בו בעת שנהנה התושב החוזר מפטור מס על הקצבה בישראל, הוא יחויב במס עליה בארה"ב.

מהי תכנית Roth IRA?

סנטור אמריקאי בשם וויליאם רוט יזם תכנית פנסיה בניהול אישי הנושאת את שמו אשר נכנסה לתוקף בשנת 1998.
במסגרתה תכנית זו, בניגוד לקרן IRA רגילה – המס משולם בעת ההפקדה בארה"ב ומנקודה זו והלאה כל החלוקות פטורות ממס אמריקאי (כולל הרווחים).
בנוסף, הייתה אפשרות להמיר קרנות IRA רגילות לקרן מסוג Roth IRA תוך תשלום המס בגין הרווחים שנצברו באותו המועד.
הבעיה היא שבמצב של Roth IRA נוצר כפל מס ביחס למיסוי הישראלי מכיוון שאין זיכוי ממס בארץ, וקשה לייחס את המס ששולם בארה"ב בעת ההפקדה למס שישולם בארץ בעת חלוקת הכספים.
בתיקים מסוימים הגענו להסכמה עם רשות המסים לפטור את תשלום המס בעת ההמרה של ה-IRA ל-Roth IRA ולמרות זאת לקבל זיכוי מלא של המס האמריקאי ששולם (בעת ההמרה בארה"ב) כך שהחלוקות העתידיות תהיינה חייבות.
במקרים אחרים סוכם על כך שנוותר על זיכוי המס ששולם בארה"ב אך החלוקה לא חייבת בישראל.

העברת תשלומי IRA אמריקאי בירושה לאזרח ישראלי

בעל ה-IRA יכול לבחור להוריש את זכויות הקופה (התשלומים) למוטבים שונים. במקרה בו בעל ה-IRA הוא אזרח אמריקאי, בין אם היורש אמריקאי ובין אם תושב זר, ישלם היורש מס הכנסה על תכנית הפרישה.
אם היורש הוא ישראלי נבחן אם הירושה תמוסה כהכנסה.
פקודת מס הכנסה קובעת כי כל הכנסה שהופקה בין אם בישראל ובין אם מחוצה לה תמוסה במס הכנסה. נכון כי למראית העין נחשוב שIRA לא תמוסה כי מדובר בירושה, אך הפרספקטיבה של רשות המסים קובעת שיש לבחון את הסוגייה ולראות את ה-IRA כמו דירה שעברה בירושה.
לגבי התשלומים התקופתיים שאותה IRA – מכיוון שמדובר בהכנסה ולכן תשלומים אלו כן ימוסו.
משרדנו מטפל במקרים מורכבים של מיסוי IRA ומגיע להסדרים הן עם רשות המסים בארץ והן עם ה-IRS  בהקשר זה.

להתייעצות עם מומחה בתחום המס – צור קשר עוד היום!.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים