חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סוגי קנסות בשל אי דיווח

סוגי קנסות בשל אי דיווח

סוגי קנסות בשל אי דיווח

משמעויות של אי דיווח למס הכנסה על הכנסות?

נישומים רבים אינם מודעים להשלכות של אי דווח בזמן. מתוך הנסיון שלנו כמפקחים ורכזים לשעבר ברשות המסים, רצינו לספק קצת על הסיכונים וטכנית איך זה עובד. חשוב להכיר גם את הנושאים הטכניים שכרוכים בהגשת הדוחות והדיווחים השונים שחלים על נישומים שיש להם תיק פעיל במס הכנסה.

להלן נביא לפניכם את עיקרי הוראות החוק. קחו בחשבון שרוב ה"ענישה" מתבצעת למעשה באופן אוטומטי באמצעות המערכת הממוחשבת של רשות המסים (שע"מ – שירות עיבודים ממוכנים) ולכן לא מצריכה כלל כח אדם. פעולות אחרות מבוצעות מכוח סמכויות שניתנו לפקיד השומה.

ענישה וקנסות אזרחיים

  • מדובר בחלק האזרחי בפקודה בו מפורטים אמצעי ענישה אזרחיים באמצעות הטלת קנסות בשל אי ביצוע חובות הנישום מול רשות המסים. קנס אזרחי הוא תוספת למס שנגבה על פי פקודת המסים. במקרים של ענישה אזרחית יכולות להיות גם הטלת סנקציות כגון: קנס פיגור, הגדלת שיעורי המס והמקדמות השוטפות. סעיף 188 לפקודת מס הכנסה קובע לגבי אדם שלא הגיש דו"ח במועד שנקבע בסעיף 132, יוטל עליו בעד כל חודש של פיגור קנס של 500 שקלים. חשוב לדעת גם לאחר תשלום קנס לפי סעיף 188 של אי הגשת דוח שנתי, עדיין קיימת אחריותו הפלילית של הנישום לפי פקודת מס הכנסה.

עבירה פלילית

  • אדם אשר בלי סיבה מספקת לא הגיש דוח שנתי במועד החוקי עבר עברה פלילית לפי פקודת מס הכנסה. המועד החוקי להגשת דוח לשנה מסוימת הוא סוף החודש אפריל של השנה עוקבת אלא אם כן נקבע לו מועד חוקי אחר באישור פקיד השומה. העונש על העברה הוא מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, גובה הקנס יכול להגיע לאלפי שקלים ואפילו עשרות אלפי שקלים הכול לפי העניין. במקרה זה אם נקבע לאדם מאסר של מעל חצי שנה ולא יותר משנה, יכול להגיע עד לסך של 29,200 ₪ או שני העונשים כאחד.

עיצום כספי בגין אי הגשת דוח מקוון

  • סעיף 195ב לפקודת מס הכנסה קובע שאם לא הוגש דוח מקוון, עד המועד האמור בסעיף 132 או 166 לפקודה, לפי העניין, רשאי פקיד השומה להטיל על הנישום עיצום כספי בסכום של 540 שקלים בשל כל חודש מלא של פיגור בהגשת הדוח. בנוסף סעיף  195ח. (א) קובע שגם אם הנישום שילם את העיצום הכספי עדיין קיימת אחריותו הפלילית של הנישום, בשל ההפרה!

עבירות מנהליות

  • קנס מנהלי הוא למעשה קנס פלילי אותו רשאית להטיל רשות המיסים כחלופה לכתב אישום על "עבירות מס טכניות". הכוונה ל כל אותם ליקויים קטנים שלרוב קורים עקב כשל ניהולי או שגיאות אנוש שנעשו בתום לב מכונים בעגה המקצועית עבירות מס טכניות. הקנס המנהלי הוא העונש לאותן עבירות פליליות קלות יחסית, ומטרתו להרתיע נישומים מביצוע עבירות מס ובד בבד להפחית את כמות המקרים הנידונים בבתי המשפט.

זכרו אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש!

לאחרונה, בעקבות גלי המחאה נגד הרפורמה המשפטית / המהפכה המשטרית עלו קולות של נישומים שקראו לא להגיש דוחות ולא לשלם מסים. צריך לקחת בחשבון שחוסר הגשת דו"ח ואי דיווח זו כנראה לא הדרך הנכונה למחות. משמעות אי דיווח עלולה להסתיים בקנסות בסך של למעלה מעשרת אלפים ₪ בשנה.

מאמרים נוספים בנושא גילוי מרצון:

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים