חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דיוני שומה

דיוני שומה

דיוני שומה

דיוני שומה והסדרים מול רשויות המסים במגוון תחומי המס, השגת רולינגים (החלטות מיסוי מקדמיות)

דיוני שומה מול רשות המיסים

למשרדנו ניסיון רב בניהול דיוני שומה מול רשות המיסים ומס הכנסה בעיקר. צוות המשרד כולל בכירים לשעבר ברשות המיסים – חברי הנהלה בפקידי שומה שונים, רכזי חוליות, מפקחים ומנהלי תחומים.  צוות המשרד מכיר את אמנות ניהול דיוני השומה "מבפנים" ומכיר היטב את שיקולי בעלי התפקידים השונים במס הכנסה. משרדנו מסייע לנישומים ולרואי חשבון לקבל חוות דעת על הסכם שומה שמתגבש וכן מסייע בניהול האסטרטגיה מול מס הכנסה תוך כדי ניהול הליכי שומה.

בנג'מין פרנקלין אמר פעם: "כשאתה נכשל בלהתכונן – אתה מתכונן להכשל". אין נכון מזה בכל הקשור להליכי שומה.

המאמר הבא נכתב בהמשך להרצאה שהעביר נמרוד ירון בכנס מועצת יועצי המס לבקשת המועצה.

עשרת הדיברות – הדרך לצלוח דיוני שומה

  1. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים –  יש להכיר באופן מעמיק את כל העובדות הרלוונטיות בתיק. מייצג טוב ידע לשאול את הלקוח את כל השאלות הנכונות כדי להגיע מוכן באופן מלא מבחינת ידיעת העובדות. למפקחי רשות המסים יש נתונים רבים ממקורות שונים. מעברי ברשות המסים, אני זוכר לא מעט דיונים בהם שאלתי שאלה, המייצג ענה ולאחר מכן סתרתי אותו עם ראיות על עובדות שלא היו מוכרות לו. דיונים כאלה מסתיימים בד"כ מהר מאוד בפשרה לטובת רשות המסים.
  2. הכרת לשון החוק – נשמע טריוואלי – אבל מסתבר שזה לא. לא מזמן קראתי מאמר מאלף של הרב דוד לייבל שמצר על כך שתלמידי הישיבות לומדים בעיקר את הפירושים לגמרא ולא את הגמרא עצמה. גם בעולם המיסים הבעיה זהה: חשוב להכיר את הפסיקה ופרסומי רשות המיסים, אך "לעולם יש לפתוח בלשון החוק" (כב' השופט ברק בע"א 152/82 – קיבוץ חצור נ' פ"ש רחובות). היכרות מעמיקה עם לשון החוק (סעיפי הפקודה והתקנות) היא קריטית. לעתים ניתן לנצל ניסוח לא ברור של החוק לטובת הלקוח. בנוסף להבנת לשון החוק – חשוב להבין את הכוונה אשר עמדה טרם חקיקתו. מידע זה ניתן ללמוד מדברי ההסבר לחוק ומהדיונים בועדות הכנסת.
  3. ידע זה כח – כמות הידע המשפטי בתחום דיני המיסים גדלה באופן מהיר. לפני כל דיון יש הכרח לקרוא שוב את כל החומר המקצועי הרלוונטי לסוגיה: פסיקה, הוראות ביצוע, חוזרי מס הכנסה, החלטות מיסוי שניתנו וכו'. ידע משפטי הוא קריטי בדיוני שומה, שכן מדובר בהליך משפטי לכל דבר ועניין. סמכותו של המפקח שווה לשופט שלום, ולכן, ערעור על צו שקובעת רשות המיסים נדון בבית המשפט המחוזי. תיקים רבים קמו ונפלו על סוגיות בסדר דין אזרחי. רצוי שלמייצג תהיה השכלה חשבונאית ומשפטית.
  4. הערכת סיכונים נוספים – סקירה מלאה של כל החומר שהוגש לרשות המסים, גם חומר שאיננו קשור לסוגיה עליה נסוב הדיון! למפקחי רשות המסים יש "מנדט" לשאול כל שאלה על נושא שיכול להיות קשור להכנסה. מייצג מקצועי צריך לתחקר את הלקוח בטרם הדיון ולוודא שכל החומר שהוגש לרשות מדויק לחלוטין. אם קיימים נושאים שאינם ידועים לרשות המיסים (לדוגמה – הכנסות נוספות שלא דווחו, נקיטת עמדה מסוימת וכו') – על המייצג לדעת על החשיפה הזו בטרם הדיון.
  5. דע לפני מי אתה עומד – מי המפקח? מי הרכז? מי סגן פקיד השומה? מי פקיד השומה? מה הגישה שלהם לגבי הסוגיה? כמה הם ששים אלי קרב? כמה תיקים הם לוקחים לבית המשפט וכו' – תשובות לשאלות הללו יסייעו בתכנון האסטרטגיה בתיק, עוד לפני הדיון.
  6. גבולות הסמכות – למרות העובדה שפקודת מס הכנסה איתנו מאז שנת 1941, תקופה בה יישום הפקודה היה נתון בידי המושל הצבאי והסמכויות היו כמעט בלתי מוגבלות – הרי שגם לסמכויות המפקח יש גבולות. חשוב להכיר אותם. לדוגמה, למפקח אסור לזמן לדיון את הנישום, אלא אם כן פקיד השומה חתם על הצו. יש גבולות לסמכות החקירה של מפקח וגם לאופן השגת הראיות על ידו.
  7. בדוק טענות מקדמיות – האם ייתכן שאפשר לפתור את העניין בתיק באמצעות טענות מקדמיות? תיקים לא מעטים נסגרים בשל טעויות טכניות של מס הכנסה בכל הקשור להתיישנות, לדרישת מסמכים לא נכונה, לביקורת בתזמון קרוב מדי לתום שנת המס וכו'.
  8. עסקים עושים עם אנשים – נסו לייצר אמפתיה של המפקח לנישום. הרבה יותר קל למפקח להקל בשומה, כאשר מדובר בעסק ש"עושה חשק" לעזור לו. יש לאנשי רשות המיסים סמכות להפעיל שיקול דעת נרחב בקביעת השומה. אם הדיון יתנהל בצורה שתעורר אנטגוניזם – ברוב המקרים זה לא יהיה לטובת הנישום.
  9. ניסוח הסכם – במצב שבו בתום הדיונים נחתם הסכם שומות – צריכה להיות הקפדה על השגת מטרות נוספות באמצעות ניסוח ההסכם: לדוגמה – ביטול קנסות, ציון העובדה שההסכם הוא לצורך פשרה בלבד והנישום איננו מודה בטענות, הקטנת ריבית והפרשי הצמדה, מניעת שומה נוספת על ידי ביטוח לאומי או מע"מ בעקבות ההסכם, מתן אפשרות לקיזוזים בעתיד, הכשרת הון למשיכה וכו'.
  10. הקשר עם הבוחר – דאגו לעדכן את הלקוח, גם כאשר אין מה לעדכן – נישום שנמצא תחת חקירות או דיוני שומה נמצא תחת לחץ נפשי עצום. שתפו אותו בטווח הסיכונים, אם התיק מתעכב מכיוון שמס הכנסה דחה דיון – דאגו לעדכן את הלקוח, והיו קשובים אליו. הוא יעריך את היחס לא פחות מאשר את המקצועיות.

מתוך מצגת ההרצאה – "הליכים מנהליים מול מס הכנסה" שהעביר רו"ח (משפטן) נמרוד ירון בכנס מועצת יועצי המס בחודש יוני 2017.

הסדרים מול רשויות המס

משרדנו מבצע הסדרים מול רשויות המס במגוון נושאים: חוק לעידוד השקעות הון, סיווג ההכנסה והמס, מיסוי בינלאומי. הסדרים אלה מתבצעים בעיקר באמצעות הליך של רולינג – קבלת החלטת מיסוי מקדמית מהנהלת רשות המסים. למשרדנו הצלחות רבות בנושא זה, גם במקרים בעייתיים וחריגים, ובמקרים המשלבים מחלקות שונות ברשות המסים.

דיוני שומה – קנסות מס הכנסה

דיוני שומה מערבים לא פעם קנסות כבדים, המוטלים לפי חוק. במקרים רבים קנסות אלו ניתנים לביטול ולמעשה זו אחת מהנקודות אשר עולות כמעט בכל דיון שומה.

רוב הקנסות המופיעים בפקודת מס הכנסה הם קנסות אזרחיים, המוטלים מכח סעיפים 188-191ג לפקודה. קנסות אלו כוללים קנסות מסוגים שונים:

  •  קנס על אי הגשת דו"ח (500 ש"ח לכל חודש* של איחור בהגשה) – קנס אוטומטי שמטיל המחשב.
  • קנס על אי דיווח של פעולה החייבת בדיווח (500 ש"ח לכל חודש של איחור בדיווח) – פקיד השומה רשאי להטיל את הקנס.
  • קנס על אי הגשה במועד של דו"ח על מס שנוכה מנישום (200 ש"ח לכל חודש איחור) – פקיד השומה רשאי לקבוע את הקנס.
  • קנס על אי הגשת דו"ח ניכויים במועד (200 ש"ח לכל חודש איחור) – קנס אוטומטי שמוטל על ידי המחשב.
  • קנס על אי מתן דו"ח לאדם שנוכה ממנו מס במקור – פקיד השומה רשאי להטיל קנס של עד 100 ש"ח לכל אדם שלא קיבל את הטופס.
  • קנס על איחור בהגשת הצהרת הון – 200 ש"ח לחודש, כפל קנס אם הנישום קיבל אורכה ולמרות זאת איחר בהגשה.
  • קנס על איחור בתשלום מקדמה – איחור של מעל לשבעה ימים גורר קנס בגובה הפרשי ההצמדה והריבית (בנוסף לריבית ולהפרשי ההצמדה!)
  • קנס על קיזוז ניכוי במקור ממקדמות ללא אישור בכתב – קנס בסכום של פי שלושה מסכום הניכוי שקוזז שלא כדין.
  • קנס גרעון – אם מתקיים מצב שבו הנישום חייב לשלם למעלה מ-50% מהמס שהוא הצהיר בתחילה – יוטל קנס גירעון בשיעור של 15%-30% מסכום הגרעון.
  • קנס בגין פסילת ספרים – קנס בגובה 10%-20% מההכנסה.
  • קנס על אי זיהוי קונה ששילם במזומן – 5% או 500 ש"ח כגבוה מביניהם.

* שימו לב שחודש מוגדר בפקודת מס הכנסה "לרבות חלק מחודש" כך שגם יום – כמוהו כחודש לעניין הקנס, אך בחלק מסעיפי הקנסות החריגו ספציפית את ההגדרה כך שמדובר על חודש מלא! בנוסף, בד"כ שומות נעשות שנים אחדות לאחר הגשת הדו"ח כך שלעתים מדובר על איחור של 4 שנים בדיווח על אירוע מסויים. מצב כזה עלול לגרור קנס של למעלה מ-25,000 ש"ח בחישוב של 500 ש"ח לחודש (עם ריבית והפרשי הצמדה).

ביטול קנס מס הכנסה

סעיף 192 לפקודת מס הכנסה מאפשר לפקיד השומה (ולעוזריו – מפקח מס הכנסה, רכז ברשות המסים וכו') להקטין או לבטל לחלוטין קנסות אשר הוכח להנחת דעתם שאינם נובעים ממעשה או מאי מעשה של הנישום. למעשה, שיקול הדעת בנושא ביטול הקנסות רחב ביותר ובמסגרת הליכי השומה בד"כ משרדנו מצליח לבטל את כל הקנסות המוטלים.

טעויות בחישוב הקנס

לאחרונה פורסם סיפור מוזר ודיי הזוי, לפיו רשות המסים לא הצליחה להסביר לנישום (חוות בודדים הר שמש) את חישוב הקנס שהוטל עליו, וקבעה כי מדובר בקנס שחושב על פי תוכנת המחשב ולכן הוא קביל. להפתעתנו הרבה, בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת רשות המסים במקום לקבוע שמדובר בחישוב אריתמטי שנקבע בחוק ולכן ניתן לבדוק אותו בנקל. העניין תלוי ועומד בפני בית המשפט העליון.
מקרה דומה שנפסק בו היה תביעה יצוגית של איאד מחאג'נה, שגילה שרשות המסים מצמידה שומות מע"מ למדד כאשר הוא עולה, אך לא מפחיתה מהסכום כאשר הממד יורד. במקרה זה נפסק לטובת הנישום ורשות המסים נתבקשה לתקן את החישוב.
נושאים כאלה ממחישים את הצורך בייעוץ מקצועי אשר יבדוק אם חישוב הקנס שהוטל נכון.
 

מיסוי פלילי

אי דיווח על על הכנסות או אי תשלום מס מהווה בדרך כלל עבירה פלילית. משרדנו מטפל גם במקרים בהם לקוח הגיע לאחר שכבר נפתחה נגדו חקירה פלילית או הודע לו על קיומו של שימוע. למשרדנו נסיון בייצוג מול רשות המיסים בחקירות מס פליליות תוך מזעור החשיפה הפלילית.

בנוסף, משרדנו ייצג בעשרות מקרים של גילוי מרצון, וביניהם גילויים מרצון מורכבים הנערכים במקביל מול רשות המסים בישראל ומול ה-IRS בארה"ב. אנו בעלי ניסיון בטיפול בגילויים מרצון שמטרתם להסדיר נכסים במאות מיליוני שקלים.

ליצירת קשר

תחומי התמחות

קו חם למייצגים - עו"ד ורו"ח

קו חם למייצגים

ייעוץ ראשוני ללא עלות לאנשי מקצוע בתחום, עם מומחה מס (עו"ד, רו"ח, יוע"מ) ממשרדנו שיתוף

להתייעצות עם מומחה במסים