חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – איטליה אמנת מס

ישראל - איטליה אמנת מס

ישראל – איטליה אמנת מס

Italy flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

+ 2
רומא
איטלקית
60.2 מיליון
אירו
39+
it.

יחסי ישראל – איטליה

יחסים דיפלומטיים מלאים כוננו עם איטליה עוד עם קום המדינה ב-1948. לשכת המסחר בין שתי המדינות הוקמה ב-1955 וקיבלה הכרה רשמית ב-1993, דואגת לקשרי הסחר המפותחים בין שתי המדינות. במהלך השנים היחסים התפתחו בהדרגה, ונחתמו הסכמים רבים בנוגע לשיתופי פעולה בין המדינות בתחומים שונים. איטליה הפכה לשותפת הסחר השביעית בגודלה בעולם עם ישראל, ושלישית באירופה. כמו כן, ישראל ואיטליה מקיימות קשרים רחבים בפן הצבאי, הכלכלי, החינוכי והמדעי-טכנולוגי.

פרטי שגרירות איטליה בישראל

כתובת: רח' המרד 25, תל אביב-יפו, 6812508
טלפון: 03-5301901
כתובת מייל: consolato.telaviv@esteri.it
אתר: לחץ כאן

פרטי שגרירות ישראל באיטליה

כתובת: Via Michele Mercati 14, 00197,Roma
טלפון: 636198586(0)39+
מייל: Consular1@roma.mfa.gov.il ו –  consular2@roma.mfa.gov.il 
אתר: https://embassies.gov.il/roma-he/Pages/address.aspx

פעילות עסקית באיטליה

איטליה מציעה סביבה עסקית דינמית ומגוונת, מה שהופך אותה ליעד אטרקטיבי עבור יזמים וחברות. למדינה יש בסיס תעשייתי חזק, במיוחד במגזרים כמו אופנה, רכב, ייצור ועיצוב, וקיים בה שוק צרכני עם אוכלוסייה של למעלה מ-60 מיליון איש שיכול לספק לעסקים בסיס לקוחות משמעותי, מה שמאפשר צמיחה ורווחיות פוטנציאלית.

איטליה ממוקמת אסטרטגית בלב אירופה, מה שמציב אותה כשער לשווקים אחרים באירופה, ובסיס אידיאלי לעסקים שרוצים להרחיב את פעילותם באירופה.

עם זאת, חשוב לציין שלאיטליה יש נהלים רגולטוריים ובירוקרטיים ייחודיים משלה שעסקים צריכים לנווט. הבנת התרבות העסקית המקומית, פנייה לייעוץ משפטי ופיננסי מתאים ובניית קשרים עם שותפים מקומיים יכולים לשפר מאוד את סיכויי ההצלחה לעסקים הפועלים באיטליה.

בין ישראל ואיטליה נחתמו מספר הסכמים

  1. אמנה בעניין ביטוח סוציאלי (ביטוח לאומי)
  2. אמנות להסכמי שיתופי פעולה בתחום הכלכלה, תעסוקה, מים ועוד.
  3. אמנה למניעת כפל מס.

אמנה בעניין ביטוח סוציאלי

בשנת 2015 נכנסה לתוקף אמנה לעניין ביטוח סוציאלי בין ישאל לאיטליה, שמטרה לנסות ולמנוע מצב של כפל ביטוח לאומי בין שתי המדינות. קישור למסמך המפרט על האמנה באתר המוסד לביטוח לאומי ניתן למצוא בלינק במאמר זה באתר שלנו.

אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לאיטליה

אמנת המס הראשונה בין ישראל לאיטליה נחתמה בשנת 1968. בשנת 1995 נחתמה אמנה חדשה אשר נכנסה לתוקף ב-1/1/1999. מטרת האמנה היא לבטל את כפל המס בגין מיסים על הכנסה וכן מניעת העלמת מס והימנעות ממס. ישראל ואיטליה פועלות במאמץ על מנת  ליצור את הפתרון הכלכלי הטוב ביותר עבור שתי המדינות ואזרחיהן המשותפים. יש לזכור שבגלל השפעות של אמנות מוטילטרליות כמו ה-MLI, חלק מהסעיפים באמנת המס אינם בתוקף.

תחולת ה-MLI והשפעתה על האמנה הבילטראלית

גם ישראל וגם איטליה חתמו על האמנה המולטילטרלית בשנת 2017, אך בעוד ישראל אשררה את האמנה כך שתקבל תוקף בתאריך 1/1/2019- איטליה טרם אשררה אותה. לאחר שממשלת איטליה תאשרר את האמנה, ה-MLI תשנה באופן אוטומטי את האמנה בין ישראל לבין איטליה.

תושבות יחיד לצרכי מס

יחיד יחשב תושב איטליה לצרכי מס  אם לפחות אחד מהתנאים הבאים מתמלא לתקופת זמן שגדולה מחצי תקופת המס:

  1. היחיד רשום בפנקסי האוכלוסייה המקומיים.
  2. ליחיד ישנו מרכז חיים אפקטיבי באיטליה – מקום עסקים או אינטרסים עיקריים.
  3. ליחיד מקום מגורים באיטליה.

תושבות חברה לצרכי מס

חברה תיחשב לתושבת איטליה לצרכי מס אם מקום ההתאגדות שלה, מושבה הרשום או מקום הניהול שלה ממוקם ישירות באיטליה.

משטר המס באיטליה

רשות המיסים של איטליה נקראת סוכנות ההכנסה (Agenzia delle Entrate).

מס ההכנסה ליחיד: פרוגרסיבי 23-43%

מס הכנסה לחברות: 24%

מע"מ: 22%

מס רווחי הון: 19%.

 

שיעור המס בדין הפנימי באיטליה

שיעור המס בדין הפנימי בישראל

ניכוי מס במקור בהתאם לאמנה

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

23%-43%

0%-50%

 

מס הכנסה תאגידי

24%

23%

 

שיעור מס רווחי הון ליחידים

26%

25%-30% (בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי הכנסות גבוהות ב-3%)

 

מס סניפים

 

23%

 

ניכוי מס במקור

(תושב חוץ)

דיבידנדים

0% / 26%

25% או 30%

 

15%

שיעור מופחת לדיבידנד בין חברות בהחזקה מהותית של מעל ל-25% – 10%

ריבית

0% / 26%

23%/25%/15%

10%

תמלוגים

0% / 26%

23%-40%

10%

פטור – זכויות יוצרים (למעט קולנוע וטלוויזיה)

מע"מ

22%

17%

 

מס ירושה

0%-8%

אין

 

מס ירושה/מתנות: ירושה 0%-8%, ומתנות 4%-10%

מס ירושה ועיזבון

מס הירושה באיטליה נע בין 0%-8% ומשתנה בהתאם לקרבה למנוח.

קיים פטור לילדיו ולבן/בת זוגו של המנוח לירושה עד מיליון יורו, ומעל סכום זה שיעור המס הוא 4%. אחיו של המנוח וקרובי משפחתו עד דרגה רביעית ישלמו 6% על נכסים עם שווי מעל מאה אלף יורו. בעלי קשר רחוק יותר מזה ישלמו 8%.

מחירי העברה

החקיקה בישראל בעניין מחירי ההעברה מופיעה בסעיף 85א לפקודת המס (נוסח חדש), התשכ"א-1961 ותקנות מס הכנסה (קביעת תנאי שוק) – התשס"ו-2006 (התקנות).

בתחום מחירי העברה, איטליה מבססת את הנחיותיה על סמך הנחיות ה-OECD. בדומה לישראל, גם באיטליה על הנישום לסמן בעת הגשת הדו"ח לרשויות המס כי קיימת עבודת מחירי העברה בהתאם לתקנות מס הכנסה האיטלקי. אם לא קיימת עבודה כזו לנישום לא תהיה הגנה מקנסות.

באיטליה יש להגיש לוקל פייל, מאסטר פייל וCBCR, בהתאם לעמידה בתנאים המפורטים בתקנות מס הכנסה האיטלקי.  בנובמבר 2020 עדכנה איטליה את הדרישות הסעיפים שעל הלוקל פייל והמאסטר פייל להכיל. 

מחירי העברה באיטליה מוסדרים בחקיקה הפנימית. למידע על מחירי העברה באיטליה לחצו כאן.  משרדנו ביצע עבודות מחירי העברה רבות המערבות חברות באיטליה, ונשמח לסייע גם לכם.

לחצו כאן למידע נוסף על מחירי ההעברה ככלל, ולמידע על מחירי העברה בישראל בפרט כאן.

רילוקשיין

מעבר למדינה חדשה יכול להיות מרתיע, אבל עבור ישראלים שעוברים לאיטליה, המעבר יכול להיות קל יותר על ידי נוכחותן של קהילות יהודיות תוססות ברחבי המדינה. רוב הישראלים שעוברים לאיטליה מתיישבים בערים כמו רומא, מילאנו ופירנצה, בהן יש קהילות יהודיות מבוססות עם בתי כנסת, מרכזים קהילתיים וארגוני תרבות.

קהילות אלו מציעות מגוון שירותים ומשאבים כדי לסייע לישראלים ולמהגרים יהודים אחרים לעשות מעבר חלק לחיים באיטליה. כך, קהילות יהודיות רבות מציעות שיעורי שפה ואירועי תרבות שיכולים לעזור לעולים חדשים להשתלב בחברה האיטלקית ולהבין את התרבות המקומית. בנוסף, קהילות אלו יכולות לספק תחושת קהילתיות ותמיכה לישראלים שעלולים להיות רחוקים ממשפחותיהם וחבריהם בישראל.

כמובן שכמו בכל מעבר למדינה חדשה, יש גם שיקולים מעשיים שצריך לקחת בחשבון. כמו קבלת אשרות וניירת שנחוצה על מנת לבסס תושבות במדינה. משום המורכבות ברילוקיישן מומלץ להיוועץ עם מומחים בתחום על מנת להבטיח את הנחיתה הרכה ביותר. צרו איתנו קשר, ונשמח לתאם עמכם פגישת היכרות.

נדל"ן

איטליה היא יעד פופולרי להשקעות נדל"ן. משקיעים רבים מהעולם, וגם מישראל, מגלים עניין שהולך וגובר בשוק הנדל"ן האיטלקי, כאשר חברות ויחידים ישראלים רבים כבר משקיעים בנכסים ברחבי המדינה. שוק הנדל"ן האיטלקי מציע הזדמנויות אטרקטיביות למשקיעים, עם מגוון רחב של נכסים זמינים במחירים תחרותיים. מעבר לכך, תעשיית התיירות באיטליה חזקה מאוד, כך שהשקעה בנכסים שממוקמים ביעדי תיירות פופולריים יכולים לספק תשואות שכירות חזקות.

מס הרכישה באיטליה תלוי במספר משתנים, ונע בין 2% ל-10% משווי הנכס או ממחיר העסקה. ברכישת נדל"ן (חדש) מחברה רשומה, המס על רכישת בית ראשון הוא 4%, והמס על רכישת בית משני הוא 10%. המס על רכישת בית יוקרה הוא גבוה – 22%. יצוין שאין חבות מס בישראל על עצם רכישת נדל"ן מחוץ לישראל.

העברות כספים מישראל לאיטליה

בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה רשאי תחת תנאים מסוימים, להתיר את העברת הכספים בהקטנת הניכוי במקור או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל מול רשות המסים בנושאי ניכוי במקור. 

כלאור העבודה שיש בין שתי המדינות אמנה למניעת כפל מס, יש אפשרות להגיש טופס הצהרה (טופס מס' 2513/2 – הצהרה בדבר תשלום לתושב חוץ הפטור מניכוי ממס במקור), ותוך עמידה בתנאים מסוימים, תהיה אפשרות להעביר את התשלום ללא ניכוי מס במקור וללא אישור רשות המיסים. 

במתן יעוץ לעניין העברת כסף לחו"ל, בנוסף לסוגיית ניכוי מס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור של רואה חשבון לעניין תשלום מיסים ובוחן פעולות נוספות הנדרשות לאור התקן האחיד של CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות שמבוצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המסים של כל שתי מדינות.

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות בגין המרת השקלים ליורו, כך שיש חשיבות לייעוץ בטרם העברת הכספים. צרו איתנו קשר.

סוגי ישויות עסקיות באיטליה

  1. חברה באחריות מוגבלת

המשמעות של אחריות מוגבלת לבעלי החברה, כלומר אחריותו של כל בעלים מוגבלת למזומנים או לנכסים שהוא/היא תרם לחברה.

באיטליה קיימים שני סוגים של חברות בערבון מוגבל:

  • חברה באחריות מוגבלת פרטית לפי מכסות (società a responsabilità limitata or S.r.L.) – הפורמט הנפוץ ביותר לעסקים קטנים ובינוניים.
  • חברה באחריות מוגבלת ציבורית לפי מניות ((società per azioni or S.p.A. – משמשת בד"כ עססקים או תאגידים גדולים. להקמתה נדרשת השקעה מינימלית של 120,000 יורו ולפחות דירקטור אחד.
  1. שותפויות
  • שותפות מסחרית כללית (Società in nome collettivo or S.n.c.)

להקמת חברה זו נדרשים מינימום של שני שותפים. כל השותפים בחברה זו הם חברים כלליים בשותפות ומחזיקים באחריות מלאה ואחריות ניהולית.

  • שותפות בעירבון מוגבל (Società in accomandita semplice or S.a.s.)

התנאים העיקריים להקמת חברה זו זהים לשותפות כללית. בחברה מסוג זה לפחות שותף אחד חייב להיות מוגבל באחריותו להתחייבויות השותפות.

תמריצי מס באיטליה

באיטליה קיימות הטבות מס ליחידים על מנת למשוך אנשים מוכשרים לעבוד במדינה:

  • פרופסורים וחוקרים שיעבירו את מקום תושבותם לצרכי מס לאיטליה יהנו ממס מופחת על הכנסה מתעסוקה בתחום המחקר והלימוד – 90% פטור ל-4 שנים.
  • "עובדי חוץ" יכולים להיות זכאים ל-50% פטור ל-5 שנים אם יעבירו את תושבותם לאיטליה בתנאי שהם בעלי תואר, לומדים, עובדים או עצמאיים במשך 24 חודשים ועובדים באיטליה.

מדינות שיש לאיטליה איתן אמנה למניעת כפל מס (DTA):

אוגנדה

אלבניה

ברזיל

ויאטנם

כווית

מרוקו

פולין

קנדה

אוזבקיסטן

אלגריה

בריטניה

ונצואלה

לבנון

נורווגיה

פורטוגל

קפריסין

אומן

אסטוניה

ג'מייקה

זמביה

לוקסמבורג

ניו זילנד

פיליפינים

קרואטיה

אוסטריה

אקוודור

גאורגיה

חוף השנהב

לטביה

סוריה

פינלנד

רומניה

אוסטרליה

ארגנטינה

גאנה

טוניסיה

ליטא

סין

פנמה

רוסיה

אוקראינה

ארמניה

גרמניה

טורקיה

מאוריציוס

סינגפור

פקיסטן

שוודיה

אורוגוואי

ארצות הברית

דנמרק

טנזניה

מוזמביק

סלובניה

צ'ילה

שוויץ

אזרבייג'ן

אתיופיה

דרום אפריקה

טרינידד וטובגו

מולדובה

סלובקיה

צ'כיה

תאילנד

איחוד האמירויות הערביות

בולגריה

דרום קוריאה

יוגוסלביה

מלזיה

סן מרינו

צרפת

 

איחוד הרפובליקות הסוציאליסטיות

בלגיה

הודו

יוון

מלטה

סנגל

קולומביה

 

אינדונזיה

בלרוס

הולנד

יפן

מצרים

ספרד

קונגו

 

איסלנד

בנגלדש

הונג-קונג

ירדן

מקדוניה

סרילנקה

קזחסטן

 

אירלנד

ברבדוס

הונגריה

ישראל

מקסיקו

ערב הסעודית

קטאר

 

 

לקריאה סוגיות מס בעסקאות באיטליה

כנס עורכי דין בנושא:
משפט, מיסים ועסקים באיטליה
04/05/2023

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים