חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – פורטוגל אמנת מס

Israel-Portugal Tax Treaty

ישראל – פורטוגל אמנת מס

portugal flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

+ 0
ליסבון
פורטוגזית
10.33 מיליון
אירו
351+
pt.

ידיעות עדכניות

עדכונים בחוק האזרחות הפורטוגלי
התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי מביא עימו שינויים משמעותיים. כמו, קריטריונים מחמירים יותר לקבלת אזרחות לטובת שמירה על הביטחון הלאומי של פורטוגל, שינוי בתהליך ההתאזרחות עבור צאצאים יהודים של מגורשי ספרד, היתר לאימות ביומטרי לטובת אימות נתונים ושינוי של חישוב התקופה הנדרשת של מגורים בפורטוגל לטובת קבלת אזרחות. יתרה מזו, כל המבקש לקבל אזרחות פורטוגלית חייב להתגורר בפורטוגל באופן חוקי למשך חמש שנים לפחות, והן נספרות מרגע הגשת הבקשה לשהות במדינה ולא מהרגע שהונפקה האשרה. זה חשוב במיוחד עבור אזרחים זרים הממתינים לאישורי אשרת מגורים, במיוחד אלו המחפשים אשרת מגורים לצורך השקעה במדינה. בנוסף, החוק קובע קריטריונים למהו מוצא פורטוגלי ולנסיבות השונות בהן אזרחים זרים יכולים לקבל אזרחות. החוק עוד מדגיש את החשיבות של קשרים אמיתיים וחיבור עמוק עם פורטוגל, תרבותה, ערכיה והמסורות שלה.

יחסי ישראל – פורטוגל

היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לפורטוגל כוננו בשנת 1970. מאז היו כמה ביקורים בולטים של אנשי ממשל בכירים, ביניהם ביקור ראש הממשלה נתניהו ב-2019 בפורטוגל וביקור שר החוץ הפורטוגלי בארץ ב-2020. שיתוף הפעולה בין ישראל לפורטוגל נוגע בתחומים כמו מסחר, טכנולוגיה ותרבות. שתי המדינות שותפות ביוזמות ושיתופי פעולה, תוך טיפוח חדשנות וחילופי ידע.

פורטוגל חברה באיחוד האירופי, כך שישראל יכולים להגיע אליה ללא ויזה, וכך גם פורטוגלים לארץ. הדבר מאפשר לקדם אינטראקציות בין אנשים ולהקל על חילופי תרבות בין שתי המדינות.

פרטי שגרירות פורטוגל בישראל

כתובת: רחוב הארבעה 32, מגדל דרומי, קומה 26, תל-אביב, ישראל
אתר אינטרנט: לחץ כאן
כתובת מייל: telavive@mne.pt
טלפון: +972 03-695-637

פרטי שגרירות ישראל בפורטוגל

כתובת: שגרירות ישראל בפורטוגל, Rua António Enes, 16, 4º
טלפון: +351 21 0455500
מייל: israelemb@lisbon.mfa.gov.il
אתר אינטרנט: לחץ כאן

פעילות עסקית בפורטוגל

במשך כמעט שלושה עשורים, כלכלת פורטוגל הייתה שקועה במשבר עמוק של גירעונות תקציביים, חוב ושיעורי אבטלה גבוהים, שכמעט הובילו את המדינה לפשיטת רגל. בשנים האחרונות חל שינוי כיוון קיצוני בכלכלה הפורטוגלית; ניתן לייחס זאת לעידוד הגירה, משיכת משקיעים זרים והגדלת מכסות התיירות. כל אלה הפכו למנועי צמיחה מרכזיים בכלכלה הפורטוגזית, שהתבססה עד אז בעיקר על פעילותה התעשייתית והחקלאית המיושנת. כיום, התמ"ג הפורטוגלי גדל מדי שנה; דירוג האשראי עלה, ושוק הנדל"ן פורח בשל התיירות המוגברת.

הסכמים בילטרליים בין פורטוגל לישראל

  • האמנה למניעת מסי כפל

אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לפורטוגל

האמנה בין ישראל ופורטוגל למניעת כפל מס נחתמה בשנת 2008 ונכנסה לתוקף בהמשך אותה שנה. מטרת ההסכם היא לבטל את כפל המס בגין מסים על הכנסה וכן מניעת העלמת מס והימנעות ממס.

לקריאת ההסכם באנגלית לחצו כאןיש לזכור שבגלל השפעות של אמנות מוטילטרליות כמו ה-MLI, חלק מהסעיפים באמנת המס אינם בתוקף.

תחולת ה-MLI

פורטוגל וישראל חתמו שתיהן על אמנת ה-MLI, כך שמתקיימים חילופי מידע אוטומטיים בין שתי המדינות. פורטוגל וישראל חתמו על ההסכם בשנת 2017, ישראל אשררה אותו ב-2019 ופורטוגל ב-2020. משמעות הדבר היא כי האמנה בין ישראל לפורטוגל השתנתה באופן אוטומטי בהתאם לתוכנה של אמנת MLI, בכפוף להסתייגויות שנקבעו על ידי שתי המדינות.

תושבות לצרכי מס בפורטוגל

 
תושבות של יחיד

חוק המס הפורטוגלי שנכנס לתוקף בינואר 2015 קבע את ההנחיות לפיהן יחיד ייחשב תושב אם הוא עומד באחד מהתנאים הבאים:

  • שהה בפורטוגל יותר מ-183 ימים בתקופה של 12 חודשים המתחילה או מסתיימת בשנת הכספים הרלוונטית.
  • בבעלותו או בשליטתו בית קבע בפורטוגל בתקופה הנזכרת לעיל.

כדי ללמוד מתי אדם נחשב לתושב ישראל, קרא כאן.

תושבות של חברה

תושבות של חברה תקבע בהתאם למבחן הניהול והשליטה, כלומר, ככל שהשליטה בחברה ושניהולה מקורם בפורטוגל- תהיה החברה חייבת במס בפורטוגל. לפי חוקי המס הפורטוגליים, מקום עסקים שמשמש חברה לניהול פעילותה בפורטוגל נחשב למוסד קבע (PE). הדבר כולל משרדים, סניפים, מפעלים, בתי מלאכה, מכרות, מחצבות ואתרי בנייה שהפעילות בהם נמשכת יותר משישה חודשים.

בפורטוגל גם פעילויות מסוימות יכולות להקנות לחברה מעמד של תושב, כמו מתן שירותים עסקיים המבוצעים על ידי החברה או קבלני משנה מטעמה בפורטוגל במשך למעלה מ-183 ימים בתקופה של 12 חודשים. בנוסף, פלטפורמות, ספינות ומתקנים שמשמשים לניצול של משאבי טבע נחשבים למוסדות קבע אם הפעילות נמשכה מעבר ל-90 יום. ניתן להקים מוסד קבע גם אם סוכן פועל בפורטוגל בשם הארגון, מנהל חוזים, מספק שירותים או שומר על מלאי סחורות.

עם זאת, ישנם חריגים להגדרה של מוסד קבע בפורטוגל: מתקנים המשמשים אך ורק לאחסון, תצוגה או מסירת סחורות, כמו גם שמירה על מלאי סחורות באופן בלעדי לאחסון, תצוגה או מסירה, אינם נחשבים מוסד קבע.

כדי ללמוד מתי חברה נחשבת לתושבת ישראל, קרא כאן.

מערכת המס בפורטוגל

רשות המס הפורטוגלית נקראת Portal das Finanças

מס הכנסה: תושבים: 14-35%, תושבי חוץ: שיעור אחיד של 25%.

מיסוי חברות וסניפים: 21%

מע"מ: שיעור של 23%, עם שיעורים נמוכים יותר עבור מוצרים ושירותים שונים.

מס רווחי הון: 28%

ניכוי מס במקור

שיעור מס פנימי בפורטוגל

שיעור המס הפנימי בישראל

אמנה לניכוי מס במקור

 

0 – €7,479: 14.5%

€7,479 – €11,284: 21%

€11,284 – €15,992: 26.5%

€15,992 – €20,700: 28.5%

€20,700 – €26,355: 35%

€26,355 – €38,632: 37%

€38,632 – €50,483: 43.5%

€50,483 – €78,834: 45%

€78,834 ומעלה:48%

תושבי חוץ: 25%

עד 50%

 

 

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

21%

אזורים אוטונומיים (AR) 14.7%

שיעור מופחת לחברות קטנות ובינוניות: 17%, AR- 11.9%

23%

 

מס הכנסה חברות

28% על 50% של CG

25-30% (בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי הכנסות גבוהות בשיעור של 3%)

 

שיעור מס רווחי הון

21%

23%

 

מס סניף

25%

 

25% או 30%

 

10%

ניכוי מס במקור

(לא תושב) (WHT)

דיבידנדים

0 או 25%

15%/25%/23%

10%

ריבית

 

0 או 25%

23-40%

10%

תמלוגים

23%

17%

 

מע"מ

0% או 10%

 

מס ירושה

מס ירושה ומס עיזבון בפורטוגל

על פי חוק הירושה הפורטוגלי, מדינת הולדתו של המנוח מסדירה את תהליך הירושה, אלא אם צוין אחרת בצוואה. כללי ירושה בפורטוגל קובעים "הורשה כפויה" שמבטיחה נתח מינימלי של מהצוואה למספר יורשים. בפורטוגל אין מס ירושה, אך כן חל מס בולים של 10% על עזבונות ומתנות, ממנו פטורים יורשים מקומיים. יורשים שאינם פורטוגלים עשויים לעמוד בפני תשלום עמלות ומיסים נוספים בגין העברת רכוש. בנוסף לאלו, הערכת שווי עיזבון נעשית תוך התחשבות בנכסים, הוצאות וחובות, עם פטור ממס בנסיבות מסוימות מסוימים. ניתן להעביר את הפנסיה של אדם לנפטריו שהיו תלויים במוריש. יש להשלים את תהליך אישור הצוואה תוך שלושה חודשים, ומוטלים קנסות על איחור בתשלום.

רילוקיישן

פורטוגל מספקת מגוון הזדמנויות תעסוקה למחפשים לעשות רילוקיישן למדינה, כאשר מגזרים כמו תיירות, טכנולוגיה, פיננסים ואנרגיה מתחדשת חווים צמיחה משמעותית. המדינה מושכת באופן פעיל השקעות זרות ומטפחת סביבה חיובית עבור מחפשי עבודה ומיזמים עסקיים. שוק העבודה בפורטוגל מתפתח, ומציע משרות מגוונות לאנשי מקצוע מיומנים, כולל מהנדסים, מומחי IT, חוקרים ומומחי שפה. יתר על כן, הממשלה יישמה יוזמות לתמיכה בסטארט-אפים ובחדשנות, מה שהופך אותה ליעד אטרקטיבי עבור יזמים ומוחות יצירתיים. עם יוקר מחיה נמוך יחסית בהשוואה למדינות אירופאיות אחרות, פורטוגל מציעה איזון חיובי בין עבודה לחיים וסצנה תרבותית תוססת, מה שהופך אותה לבחירה מפתה עבור אנשים המחפשים הזדמנויות קריירה ואיכות חיים גבוהה.

מיסוי נדל"ן בפורטוגל

מס הנדל"ן בפורטוגל, המכונה תעש (Imposto Municipal sobre Imóveis), משתנה בהתאם למיקום וסוג הנכס. נדל"ן עירוני ממוסה בשיעור הנע בין 0.3% ל -0.45%, בעוד שנדל"ן כפרי ממוסה בשיעור של 0.8%.

עליות נוספות בשיעור תעש חלות על נכסים מסוימים, כגון נכסים עירוניים ריקים ונכסים המשמשים כבתי הארחה. לעיריות יש סמכות להעלות את תעריף תעש עד 100% עבור בתי הארחה ועד 25% עבור בנייני מגורים שאינם מושכרים או משמשים כמשכנו הקבוע של הנישום.

כמו כן, ניתן להגדיל את תעריף תעש עבור נכסים עירוניים העומדים ריקים מעל שנה, בניינים הרוסים וקרקעות למגורים באזורי לחץ עירוניים ייעודיים, עם פוטנציאל לעלייה שנתית של עד פי 12 מהתעריף המקורי.

העברת כספים מישראל לפורטוגל

בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה רשאי תחת תנאים מסוימים, להתיר את העברת הכספים בהקטנת הניכוי במקור או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל מול רשות המסים בנושאי ניכוי במקור. 

לאור העבודה שיש בין שתי המדינות אמנה למניעת כפל מס, יש אפשרות להגיש טופס הצהרה (טופס מס' 2513/2 – הצהרה בדבר תשלום לתושב חוץ הפטור מניכוי ממס במקור), ותוך עמידה בתנאים מסוימים, תהיה אפשרות להעביר את התשלום ללא ניכוי מס במקור וללא אישור רשות המיסים. 

במתן ייעוץ בנוגע להעברת כספים לחו"ל, בנוסף לנושא ניכוי המס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור רואה חשבון בנוגע לתשלום מיסים ובוחן פעולות נוספות הנדרשות לאור הסטנדרט האחיד של CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות המתבצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המס של כל שתיים מדינות.

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות על המרת שקלים למטבעות אחרים, לכן חשוב להתייעץ לפני העברת הכספים – צרו איתנו קשר, ונשמח לתאם עבורכם פגישת היכרות.

למידע נוסף על העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.

סוגי גופים עסקיים בפורטוגל

פעילות עסקית בפורטוגל יכולה להתבצע במסגרת סוגים שונים של ישויות עסקיות, שהבולטות ביניהן הן:

  • יזם פרטי (IE) – יזם בודד, והשם המיועד או המסחרי לעסק, שיכול להיות השם האזרחי המלא או המקוצר, עשוי לכלול או לא לכלול ביטוי הקשור לעסק או לייצוג המיועד של החברה בסביבה העסקית.
  • הקמת אחריות מוגבלת אישית (EIRL) – החברה נוצרה עם מעמד משפטי של EIRL, בדומה ל- IE, אך נכסי היזם נפרדים מהישות העסקית.
  • שותפות כללית – כל השותפים אחראים לחובות שנצברו.
  • חברה פרטית מוגבלת – יותר מבעל מניות אחד; סכום ההון התאגידי נקבע באופן חופשי בתקנון.
  • שותפות מוגבלת – שני סוגים של שותפים, שותפים מוגבלים ושותפים כלליים. לשותפים מוגבלים יש אחריות מוגבלת לכספים אותם התחייבו לשים, בעוד שלשותפים כלליים יש אחריות בלתי מוגבלת כך שהם אחראיים לכל חובות השותפות.
  • קואופרטיב – קואופרטיבים הם גופים אוטונומיים, ללא כוונת רווח, בעלי הון והרכב משתנים, המשרתים את הצרכים והשאיפות של חבריהם בעלי מאפיינים ספציפיים.
  • מוסד – עמותה היא ארגון ללא כוונת רווח שהוקם על ידי יחידים בעלי מטרות משותפות.

חוקי תמריצים בפורטוגל

Non-Habitual Residence (NHR) הוא מונח שמתייחס לתהליך הקמת תושבות מס בפורטוגל, המעניק ליחידים ליהנות משיעור מס מופחת על הכנסות ורווחי הון למשך עשר שנים. ההטבות כוללות:

  • פטור ממס עושר.
  • העברת כספים חינם לפורטוגל
  • פטור על כל ההכנסות הזרות
  • שיעור מס קבוע של 20% על חלק מההכנסות הפורטוגליות
  • פטור ממס על מתנות לבני משפחה
  • פטור דרישת שהייה מינימלית
  • שיעור מס אחיד של 10% על הכנסות פנסיה ממקורות זרים

כדי להיות זכאי ל- NHR, על היחיד לעמוד בשני התנאים הבאים:

  • יש זכות להתגורר בפורטוגל או משום היותו אזרח האיחוד האירופי / EEA / שוויצרי או באמצעות תוכניות ויזה אחרות כגון תוכנית ויזת הזהב.
  • לא היה תושב לצרכי מס בפורטוגל בחמש השנים שקדמו לתושבות הנוכחית בפורטוגל. לצורך כך צריך לקבל מרשות המסים (מס הכנסה – פקיד השומה הרלוונטי) אישור באנגלית לעניין תושבות המס. משרדנו עוסק בהגשת הבקשות לקבלת המסמכים הללו לצורך סיוע בתהליך ה-NHR.

כדי להישאר בתוכנית NHR, על היחיד להיות בעל מקום מגורים בפורטוגל ב-31 בדצמבר של אותה שנה. בית מגורים זה חייב להיות זמין באופן שמוכיח כוונה לשמור ולאכלס אותו כבית רגיל לפחות 183 ימים בשנה, אך הוא יכול להיות גם נכס להשכרה עם חוזה שכירות למשך 12 חודשים.

בעקבות לחץ ציבורי בפורטוגל הנובע מנושאים הקשורים ליוקר המחיה, הודיע ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה (António Costa) שהחל משנת 2024 – משטר ה-NHR יתבטל. המטרה היא למנוע את עליית מחירי הדיור. צריך לומר שעדיין אין לדעת איך ההחלטה הזו תיושם אם בכלל. הדברים נמסרו ל-CNN אך אין ודאות שאכן הממשלה תצליח ליישם את ההחלטה עד לסוף השנה. 

עורכי הדין שאיתם אנחנו משתפים פעולה בפורטו ובליסבון טוענים שמי שיתחיל בתהליך לפני סוף השנה עדיין יצליח ליהנות מהטבת המס. 

אמנות כפל מס

אלג\'יריה

אנדורה

אנגולה

אוסטריה

בחריין, ממלכת

ברבדוס

בלגיה

ברזיל

בולגריה

קאבו ורדה

קנדה

צ\'ילה

סין, הרפובליקה העממית של

קולומביה

קרואטיה

קובה

קפריסין

הרפובליקה הצ\'כית

דנמרק

מזרח טימור

אסטוניה

אתיופיה

צרפת

גרוזיה

גרמניה

יוון

גינאה ביסאו

הונג קונג

הונגריה

איסלנד

הודו

אינדונזיה

אירלנד, הרפובליקה של

ישראל

איטליה

חוף השנהב

יפן

קניה

קוריאה, הרפובליקה של

כוויית

לטביה

ליטא

לוקסמבורג

מקאו

מלטה

מקסיקו

מולדובה

מונטנגרו

מרוקו

מוזמביק

הולנד

נורווגיה

עומאן, סולטנות

פקיסטן

פנמה

פרו

פולין

קטאר

רומניה

רוסיה

סן מרינו

סאו טומה א פרינסיפה, רפובליקת

ערב הסעודית

סנגל

סינגפור

סלובקיה

סלובניה

דרום אפריקה

ספרד

שוודיה

שוויץ

טוניסיה

טורקיה

אוקראינה

איחוד האמירויות הערביות

בריטניה

ארצות הברית

אורוגוואי

ונצואלה

וייטנאם

       

מאמרים נוספים בנושא פורטוגל:

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים