חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – שוודיה אמנת מס

Israel-Sweden Tax Treaty

ישראל – שוודיה אמנת מס

sweden flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

+ 1
סטוקהולם
שוודית
10.61 מיליון
כתר שוודי
+46
.se

יחסי ישראל – שוודיה

מאז סיום המלחמות הנפוליאוניות בתחילת המאה ה-19, שמרה שוודיה על מעמדה כמדינה ניטרלית. שוודיה, שמילאה תפקיד גדול בהקמת האו"ם, ידועה במדיניותה החברתית לפיה היא פועלת לקידום פעולות הומניטריות, ביניהן המלחמה בעוני העולמי ובמשבר האקלים. בנוסף, שוודיה מפגינה מחויבות מתמדת לשמירה על השלום העולמי ולשיתוף פעולה בינלאומי.

היחסים הדיפלומטיים בין ישראל ושוודיה מוגדרים כיחסים טובים מאוד. שתי המדינות חברות באו"ם ומשתפות פעולה בפעולות של ארגונים הומניטריים בינלאומיים. בנוסף, שתי המדינות חולקות קשרי מסחר רבים כך שבשנת 2021 ייצאה ישראל לשוודיה מוצרים בעיקר בתחום הטכנולוגיה בהיקף של כ-147 מיליון דולר, ושוודיה ייצאה לישראל בעיקר רכבים ומכונות בהיקף של כ-539 מיליון דולר.

פרטי שגרירות ישראל בשוודיה

כתובת: Strandvägen 58, Box 14006, 104 40 Stockholm
טלפון: 46 (0) 8 – 528 06 500
מייל: cnsinfo@stockholm.mfa.gov.il
אתר אינטרנט: לחץ כאן

פרטי שגרירות שוודיה בישראל

כתובת: אדגר 360, רח' השלושה 24, תל אביב
אתר אינטרנט: לחץ כאן
כתובת מייל: ambassaden.tel-aviv@gov.se
טלפון: +972 3 718 00 00

פעילות עסקית בשוודיה

כלכלת שוודיה היא אחת הכלכלות החזקות והיציבות בעולם ובעיקרה נשענת על ייצור, הנדסה, טכנולוגיה ואנרגיה מתחדשת. בנוסף, תחום הייצוא של שוודיה מהווה כשליש מהתמ"ג של המדינה, ומכאן ששוודיה תלויה במידה רבה בייצוא שלה ובסחר בינלאומי כדי לתמוך בכלכלה שלה.

מגזר הייצור וההנדסה, הכוללים ייצור מכונות תעשייתיות, חלקי רכב וציוד תקשורת, ממלאים תפקיד חיוני בכלכלת שוודיה. מגזר זה, מגלגל יותר מ-110 מיליארד דולר בשנה, ומהווה כ-20% מהתמ"ג של שוודיה, המייצר יותר ממיליון מקומות עבודה.

יתרה מזאת, שוודיה מחויבת לקיימות ושמירה על איכות הסביבה ועשתה התקדמות גדולה במעבר למשאבים של אנרגיה מתחדשת. לדוג' – שוודיה הצליחה להעביר כ-65% ממקורות החשמל שלה למקורות של אנרגיה מתחדשת.

הסכמים בילטרליים בין שוודיה לישראל

  • האמנה לביטוח סוציאלי (ביטוח לאומי)
  • האמנה למניעת כפל מס

האמנה לביטוח סוציאלי

ביטחון סוציאלי הוא הידיעה של האזרח שהוא יוכל להתקיים בכבוד גם אם יאבד את היכולת לפרנס את עצמו ואת משפחתו. בשנת 1983 נכנסה לתוקף אמנת ביטוח סוציאלי בין ישראל לשוודיה. הזכויות הניתנות במסגרת האמנה הן מניעת תשלום כפל דמי ביטוח וקבלת קצבאות (באמנה מנויות הקצבאות הספציפיות שקבעו ביניהן שתי המדינות).

לקריאת האמנה בעברית – לחצו כאן.

האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לשוודיה

ההסכם בין ממשלות ישראל ושוודיה בדבר מניעת כפל מס נחתם בשנת 1959 ונכנס לתוקף בשנת 1960. מטרת האמנה היא לבטל את כפל המס בגין מסים על הכנסה וכן מניעת העלמת מס והימנעות ממס.

לקריאת האמנה בעברית – לחצו כאן. יש לזכור שבגלל השפעות של אמנות מוטילטרליות כמו ה-MLI, חלק מהסעיפים באמנת המס אינם בתוקף.

תחולת ה-MLI

שתי המדינות חתמו על ה-MLI, כך שמתקיימים חילופי מידע אוטומטיים ביניהן. שוודיה וישראל חתמו על ההסכם בשנת 2017, שוודיה אשררה אותו ב-2018 וישראל ב-2019.

חשוב לציין כי ה-MLI גובר על האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לשוודיה. לכן, אם מי מהמדינות רוצה לקבוע מדיניות אחרת, עליה לחוקק זאת באמנה ביניהן ולהסתייג מהסעיפים המקבילים באמנה.

תושבות לצרכי מס בשוודיה

 
תושבות של יחיד

תושבות המס של יחיד בשוודיה נקבעת בעיקר על סמך נוכחותו הפיזית, בית הקבע, קשריו האישיים והאינטרסים הכלכליים של היחיד במדינה.

כלל 183 ימים: אדם השוהה בשוודיה במשך 183 ימים או יותר בשנה, נחשב לתושב שוודיה והוא נרשם במרשם האוכלוסין השבדי כך שיהיה חייב בתשלום מס במדינה.

כלל 5 שנים: אזרחים שוודים וזרים המתגוררים בשוודיה לפחות עשר שנים נחשבים לתושבי מס עד שהם יכולים להוכיח שהם ניתקו כל קשר משמעותי עם שוודיה. לאחר שתושב מס עזב את שוודיה , ייתכן שיידרש מהרשויות לספק ראיות ומסמכים כדי להוכיח את עזיבתו.

תושבות של חברה

חברה נחשבת לתושבת מס בשוודיה אם היא התאגדה על פי חוק החברות השוודי ומקום השליטה והניהול שלה נמצא בתוך שטחי המדינה. המושג מוסד קבע משמש להגדרת מיקום קבוע בו פועל עסק. מוסד קבע יכול לכלול סוגים שונים של ישויות כמו מקום השליטה והניהול של החברה, סניפים או מפעלים. אם לחברה זרה יש מוסד קבע בשוודיה, כל הכנסה המופקת מפעילות המתבצעת באמצעות אותו מוסד חייבת במס בשוודיה.

כדי ללמוד כיצד חברה נחשבת לתושבת בישראל, לחצו כאן.

משטר המס בשוודיה

רשות המסים השבדית נקראת סוכנות המס השבדית "Skatteverket".

מס הכנסה: 0%-32%

מיסוי חברות וסניפים:20.6%

מע"מ: 25%

מס רווחי הון: 0%/30%

ניכוי מס במקור

אמנה לניכוי מס במקור

מדינה שיעור מס פנימי

שיעור המס הפנימי בישראל

 

 

 

0-613,900 SEK- 0%

מעל 613,900 SEK – 20%

עד 50%

 

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

 

20.6%

23%

מס הכנסה חברות

 

30%

25%-30% (בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי הכנסות גבוהות בשיעור של 3%)

שיעור מס רווחי הון

 

20.6%

23%

מס סניף

0%

 

25%

 

25% או 30%

 

ניכוי מס במקור

(לא תושב)

דיבידנדים

25%

30%

15%/25%/23%

ריבית

 

0%

20.6%

23%-40%

תמלוגים

 

תעריף סטנדרטי של 25%, 12% לאוכל/מסעדות, 6% ספרים ותחבורה.

17%

מע"מ

 

אין

אין

מס ירושה

מס ירושה ומס עיזבון בשוודיה

לא קיים בשוודיה מס ירושה או עיזבון.

רילוקיישן

בשוודיה נמצאת הקהילה היהודית הגדולה ביותר בכל ארצות סקנדינביה והיא מונה כ-20,000 אנשים המיוצגים על ידי המועצה היהודית המרכזית. עוד חשוב לציין כי במדינה קיימים שני בתי ספר יהודיים היושבים בערים סטוקהולם וגטבורג.

שוודיה שואפת למשוך כמה שיותר מומחים בתחומם המקצועי אל שטחה הטריטוריאלי. לכן, קיים בשוודיה משטר מס מיוחד הנקרא "מס מומחים" המעניק פטור ממס על 25% מהכנסתו של מומחה זר העובר למדינה. חשוב לציין כי הפטור ממס חל על תקופה של עד חמש שנים בלבד.

מעבר למשטר המס המיוחד, שוודיה היא בין המדינות בעלות איכות החיים הגבוהה ביותר בעולם. איכות חיים זו כוללת תחבורה ציבורית מעולה, זיהום אוויר במינון נמוך מאוד, תנאי עבודה נוחים, שירותי בריאות מצוינים ועוד. לא בכדי, שוודיה מדורגת מדי שנה בעשיריה הפותחת של המדינות עם איכות החיים הגבוהה בעולם.

מיסוי מקרקעין בשוודיה

מיסוי המקרקעין בשוודיה כולל סוגים שונים של תשלום מס כמו מס רכוש, מס קרקע ומס שבח החל על מכירת מקרקעין.

מס הרכוש מחושב על ידי הערך המוערך של הנכס והוא משולם על ידי הבעלים הרשום על הנכס ב-1 לינואר בכל שנה. שיעור מס זה נקבע על ידי הרשות המוניציפאלית שהנכס נמצא בשטחה, ושיעורו המירבי של המס יכול להיות עד 0.75%.

מס הקרקע תלוי במיקום הגיאוגרפי שבו נמצאת הקרקע, ושיעור המס נקבע על פי שווי הקרקע המוערך.

מס שבח מתבסס על ההפרש בין המחיר שהנכס נמכר לבין מחיר שבו נרכש. בשיעור המס נלקחים בחשבון גם אינפלציה והוצאות אחרות הקיימות על מוכר הנכס ולרוב, שיעור מס השבח ליחידים עומד על 30%.

העברת כספים מישראל לשוודיה

על פי סעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלום לתושב חוץ חייבת בניכוי מס במקור בשיעור של 25%. רשות המסים יכולה לאפשר, בנסיבות מסוימות, להפחית או לבטל את ניכוי המס במקור. משרדנו מטפל בענייני ניכוי מס במקור מול רשות המסים בישראל.

בשל העובדה שלשתי המדינות אמנת מס זו עם זו, ניתן להגיש טופס הצהרה (טופס 2513/2 – הצהרה על תשלום לתושב חוץ הפטור מניכוי מס במקור), ובנסיבות מסוימות קיימת אפשרות להעביר את התשלום ללא ניכוי מס במקור ובאישור רשות המסים.

במתן ייעוץ בנוגע להעברת כספים לחו"ל, בנוסף לנושא ניכוי המס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור רואה חשבון בנוגע לתשלום מיסים ובוחן פעולות נוספות הנדרשות לאור הסטנדרט האחיד של CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות המתבצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המס של כל שתיים מדינות.

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות על המרת שקלים למטבעות אחרים, לכן חשוב להתייעץ לפני העברת הכספים – צרו קשר.

למידע נוסף על העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.

סוגי ישויות עסקיות נפוצות בשוודיה

  • אגודה כלכלית – ישות זו מספקת מסגרת גמישה ושיתופית ליחידים ולעסקים לשתף פעולה ולקדם מטרות כלכליות באופן קולקטיבי. האחריות באגודה כלכלית היא בהתאם להון שכל אחד השקיע בחברה. תנאי להקמת אגודה כלכלית הוא שיהיו בחברה לפחות שלושה עובדים ומבקר אחד. באגודות כלכליות קטנות כלכלן יכול לשמש כמבקר, אולם עבור אגודות כלכליות גדולות יותר, המבקר חייב להיות רואה חשבון מורשה.
  • סוחר יחיד – סוחר יחיד, נושא באחריות מלאה לחברה שלו ולא נדרש ממנו שום הון התחלתי. כדי לעשות שימוש בסוג ישות זו, יש לרשום את העסק בסוכנות המס השבדית "Skatteverket".
  • שותפות מוגבלת – ישות עסקית זו מורכבת משני סוגים של שותפים, שותף כללי ושותף מוגבל. לשותף הכללי יש שליטה מלאה על ניהול החברה וקבלת ההחלטות בפעילות החברה. מנגד, לשותף מוגבל, אין שליטה כלל על ההחלטות בחברה ואחריותו מוגבלת לסכום ההון שהשקיע בחברה.
  • חברה בע"מ – זוהי הישות העסקית הנפוצה ביותר בשוודיה והיא משמשת לפעילות מסחרית. חברה בע"מ עצמאית מבעלי המניות בחברה ופועלת כישות משפטית נפרדת. בדומה לשותף המוגבל שהוזכר לעיל, לבעלי המניות של חברה בע"מ אחריות מוגבלת בהתאם להון שהשקיעו. החברה מנוהלת על ידי דירקטוריון אשר מקבל את ההחלטות עבור החברה וקיימת לו אחריות משפטית מלאה על החברה.

כדי להקים חברה בע"מ בשוודיה יש להירשם על פי דין במשרד רישום החברות השוודי.

חוקי תמריצים בשוודיה

בשוודיה קיימים מספר תמריצים שונים כדי למשוך יחידים וחברות לעבור לשוודיה ולהפעיל פעילות עסקית בשטחה. למשל, שוודיה מציעה תמריצי מס משמעותיים לטובת עידוד פעילויות מחקר ופיתוח במדינה. תמריצים אלה יכולים לכלול ניכויים עבור הוצאות הקשורות למחקר ופיתוח, דמי ביטוח לאומי מופחתים וזיכוי מס עבור הוצאות מזכות.

בנוסף, מעבר "למס המומחים" שהוזכר בפרק הרילוקיישן, ממשלת שוודיה מציעה תמיכה כספית ושירותי ייעוץ על מנת למשוך משקיעים חיצוניים בין היתר על ידי הסוכנות השבדית לצמיחה כלכלית ואזורית.

למידע נוסף בעניין תמריצים בשוודיה ליחידים ולחברות, לחצו כאן.

אמנות כפל מס של שוודיה

ארגנטינה

ברזיל

איי פארו

ישראל

מלזיה

רומניה

תאילנד

ארמניה

איי הבתולה

פינלנד

איטליה

מלטה

רוסיה

טרינידד וטובגו

אוסטרליה

בולגריה

צרפת

ג'מייקה

מאוריציוס

ערב הסעודית

טוניסיה

אוסטריה

קנדה

גמביה

יפן

מקסיקו

סרביה

טורקיה

אזרבייג'ן

איי קיימן

גרוזיה

ג׳רסי

מונטנגרו

סינגפור

אוקראינה

בנגלדש

צ'ילה

גרמניה

קזחסטן

נמיביה

הרפובליקה הסלובקית

בריטניה

ברבדוס

סין

גרנסי

קניה

הולנד

סלובניה

ארצות הברית

בלרוס

קרואטיה

הונגריה

קוריאה הדרומית

ניו זילנד

דרום אפריקה

ונצואלה

בלגיה

קפריסין

איסלנד

קוסובו

ניגריה

ספרד

וייטנאם

ברמודה

הרפובליקה הצ'כית

הודו

לטביה

נורבגיה

סרי לנקה

זמביה

בוליביה

דנמרק

אינדונזיה

ליטא

פקיסטן

שוויץ

זימבבואה

בוסניה והרצגובינה

מצרים

אירלנד

לוקסמבורג

הפיליפינים

טאיוואן

מונטנגרו

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים