תעשיית הגיימינג בישראל מתפתחת בצורה מתמדת. מדובר בתעשייה אשר ממלאת רכיב משמעותי בענף ההייטק המקומי. עם זאת, סוגיית מיסוי חברות הגיימינג מעלה שאלות ייחודיות, בשל אופיין הגלובלי והדיגיטלי של אותן חברות. בשנים האחרונות נעשו שינויים רגולטוריים ומיסויים אשר משפיעים על פעילות החברות הללו.
עקרונות כלליים למיסוי חברות גיימינג
בדומה לחברות הייטק אחרות בשוק, חברות גיימינג כפופות למערכת המס הישראלית. לכן, עליהן לשלם מס חברות בשיעור של 23%, מס דיבידנד וכן מס רווחי הון.
סיווג עסקאות תוכנה וחוזר מס הכנסה 13/2001
חברות גיימינג פועלות בסביבה דיגיטלית בינלאומית, בה מתבצעות עסקות רבות הכוללות מכירת זכויות יוצרים, מתן זכות שימוש ומכירת עותק של התוכנה. חוזר מס הכנסה 13/2001 מספק כללים ברורים לסיווג עסקאות אלו. הסיווג משפיע ישירות על שיעור המס שיחול עליהן.
- מכירת זכויות יוצרים (עסקת מכר מוחלטת)
עסקה זו מעבירה באופן מוחלט את זכויות היוצרים במשחק או בתוכנה. על העסקה לקיים את התנאים הבאים:
- הבעלים העביר את חלקו המהותי בזכויות היוצרים וויתר עליו.
- מקור התוכנה (source code) הועבר, או שאסור למוכר להגיע לאותה שורת קוד מתוך התוכנה שהועברה.
- הרוכש חופשי לבצע אילו שינויים, התאמות ויישומים שרצויים לו על גבי התוכנה.
- הרוכש רשאי להעתיק את התוכנה באופן בלתי מוגבל.
- הרוכש רשאי להפיץ את התוכנה לציבור בכל דרך שהיא.
- הרוכש רשאי להציג את התוכנה ברבים.
- על הרוכש לא חלים תנאים כגון השמדת התוכנה לאחר זמן מסוים, או החזרתה בצורה אחרת.
עסקה זו תמוסה כעסקת רווח הון או כעסקה פירותית, בהתאם לנסיבות העניין.
- מתן זכות שימוש (רישיון)
עסקה זו מעניקה לקונה רישיון לשימוש במשחק או בתוכנה, מבלי להעביר את הבעלות על המוצר. כלומר, הרוכש מקבל זכות מוגבלת לשימוש בתוכנה, מבלי שהוא יכול לבצע בה שינויים מהותיים או להפיץ אותה.
תשלומים בגין זכות שימוש נחשבים לתמלוגים, אשר יחויבו בניכוי מס במקור בשיעור 25% (או שיעור מופחת בהתאם לאמנת מס רלוונטית).
- מכירת עותק של התוכנה (מכירת טובין)
מכירת עותק דיגיטלי או פיזי של המשחק או התוכנה. עסקה זו דומה למכירת ספר או דיסק. הרוכש מקבל עותק לשימושו האישי, מבלי לקבל זכויות יוצרים או זכות להפצה.
לרוב, עסקה זו לא תהא חייבת בניכוי מס במקור.
יודגש שלאחר שמבצעים סיווג בהתאם לדין הפנימי, כפי שפורט לעיל, יש לבחון את הוראות האמנה למניעת כפל מס, אם זו קיימת, בין ישראל לבין מדינת התושב של מקבל התשלום. אמנה זו עשויה להשפיע על שיעור המס בפועל.
הטבות מס לחברות גיימינג במסגרת חוק עידוד להשקעות הון
חברות גיימיניג יכולות להיות זכאיות להטבות מס במסגרת חוק לעידוד השקעות הון. הטבות המס תחת חוק זה ייחודיות לחברות המתמחות בטכנולוגיה, ובפרט לחברות שמוגדרות כ"חברת טכנולוגיה מועדפת" או שהינן בעלות "מפעל מועדף". חברות גיימינג רבות בוחרות לפעול תחת מסגרת חוק זה, כדי ליהנות מהטבות מס משמעותיות. למשל, מס חברות מופחת בשיעור של 7.5% בפריפריה או 12% במרכז, ומס דיבידנד מופחת בשיעור 20% לבעלי מניות שהם יחידים, או 0% לבעלי מניות שהם חברות.
דוגמה מרכזית לכך היא החלטת מיסוי 0340/20 שאפשרה לחברת גיימינג מעמד של מפעל טכנולוגי מועדף בהתאם לחוק עידוד השקעות הון. החלטה זו עסקה בחברה המפתחת משחקי מחשב, וקבעה שפעילותה כמי שמפתחת משחקים דיגיטליים ומעבדת נתונים הנלווים לפיתוח, עומדת בהגדרת "מפעל טכנולוגי מועדף" ו-"נכס לא מוחשי מוטב" לפי החוק. בשל כך, נקבע שהכנסות החברה ממודלים עסקיים שונים (למשל פרסום, מנויים ורכישות בתוך המשחק) ייחשבו להכנסה טכנולוגית מועדפת. בשל כך, ההכנסות ימוסו בשיעור מס מופחת. החלטה זו פתחה את הדלת לחברות גיימינג נוספות לקבל הטבות מס משמעותיות תחת מטרית החוק.
להרחבה על חוק עידוד השקעות הון – לחצו כאן.
אתגרים ייחודיים לענף הגיימינג
אחד האתגרים המרכזיים בענף הדיגיטלי בכלל, ובתעשיית הגיימינג בפרט, הוא קביעת מקום הפקת ההכנסה. האם מדובר בהכנסה שהופקה בארץ, או בחו"ל? השאלה מתחדדת בעיקר כשמקום התושבות של החברה הוא במדינה אחת, בעוד השרת במקום אחר, וגם העובדים והלקוחות של החברה פזורים ברחבי מדינות העולם.
מדובר בסוגייה המשפיעה על חבות המס באופן משמעותי, שכן ההכנסה ככלל מתחייבת במס תחילה במקום הפקתה ורק לאחר מכן עשויה להידרש השלמת מס במדינת התושבות. יתרה מכך, החשיבות של סוגיה זו מתעצמת היכן שהחברה הישראלית זכאית להטבות חוק עידוד בישראל מכוח פעילותה.
רגולציה והשפעתה
בשנים האחרונות חלה החמרה בפיקוח הרגולטורי שחל על חברות גיימינג, בעיקר בשל החשש מהלבנת הון. הקושי המרכזי נובע מהאתגר לזהות במדויק את המשתמשים ולעקוב אחר תנועות כספיות בתוך המשחקים. שכן, במסגרת פלטפורמות משחק מכוונות, ניתן לבצע רכישות וירטואליות שעלולות לשמש כמסווה להעברת כספים ממקורות שאינם חוקיים, לתוך המערכת הפיננסית החוקית.
חברות הגיימינג הישראליות הפועלות בשוק הבינלאומי נדרשות להתמודד עם רגולציה מחמירה במדינות שונות. אחד מהאתגרים המשמעותיים בעניין זה הוא עמידה בדרישות הגנת הקטינים. שכן, רבים ממשחקי הגיימינג כוללים תכנים שלא מתאימים לקטינים, או מנגנוני תשלום אשר עלולים להוביל להוצאות לא מבוקרות.
המורכבות הרגולטורית מעלה צורך לשכור שירותי ייעוץ מקצועיים – הנדסיים ומשפטיים כאחד, כדי לעמוד בדרישות החוקים והתקנות השונות. הוצאות אלו עשויות להיות משמעותיות. אולם, ניתן להפחית את חבות המס באמצעות ניכוי ההוצאות שהוצאו לצורך ייצור ההכנסה.
סיכום
חברות גיימינג המעוניינות בהפחתת חבות המס נדרשות לבצע תכנון מס מוקדם, מקיף, חכם, ומותאם לאופי הפעילות הייחודי שלהן. תכנון מס אפקטיבי יכול לסייע בניצול הטבות המס שהוזכרו קודם לכן.
פירמת נמרוד ירון ושות' – מיסוי ישראלי ובינלאומי מתמחה בליווי חברות גיימינג בשוק הגלובלי, ומציעה פתרונות מס המתאימים לאתגרים הייחודיים השלובים בתעשייה זו. ליצירת קשר – לחצו כאן.
שאלות ותשובות
מהן הטבות המס המרכזיות אותן יוכלו לנצל חברות גיימינג?
חברות גיימינג יוכלו ליהנות מהטבות מס משמעותיות בישראל, אם יעמדו בתנאי חוק עידוד להשקעות הון. כמו כן, אם חלק מפעילותן מתבצעת מחוץ לישראל, ניתן לבחון אפשרות שההכנסות בגין פעילויות אלו יהיו כפופות לשיעורי מס נמוכים יותר החלים בהתאם לדיני המס במדינות אלה.
מהן ההשלכות המיסויות של מכירת נכסים דיגיטליים במשחקים, דוגמת NFT?
מכירת נכסים דיגיטליים במשחקים מעלה שאלות מיסוי מורכבות. שכן, בישראל, מכירת אותן הנכסים עשויה להיות ממוסה כרווח הון או כהכנסה פירותית, כתלות בנסיבות.










