דע את זכויותיך - ביקורות פתע של רשות המיסים

דע את זכויותיך – ביקורות פתע של רשות המיסים

ביקורת פתע של רשות המיסים מהווה כלי אכיפה מרכזי בתחום דיני המס בישראל. בעלי עסקים, גדולים וקטנים כאחד, עלולים למצוא עצמם מתמודדים לפתע עם ביקורת מס אשר לא ניתנה לה התראה מוקדמת. ביקורת כזו עשויה להלחיץ, אך הכרת הזכויות והחובות יסייעו לצלוח אותה בצורה מיטבית, למנוע טעויות ולהגן על האינטרסים הכלכליים של העסק.

מהי ביקורת פתע של רשות המסים?

ביקורת פתע היא ביקורת המתבצעת שלא בתיאום מראש. רשות  המסים עורכת ביקורות אלו במגוון עסקים. זאת, כחלק מאכיפת החובה לניהול ספרים תקין בהתאם לתקנות ניהול ספרים. בדיקות אלו כוללות חשבוניות מס, קבלות, דוחות רווח והפסד, ספר קופה, יומני עבודה ורישומי מלאי. בעת הביקורת, המבקרים יבחנו האם הספרים משקפים נאמנה את ההכנסות וההוצאות של העסק, והאם יש לעסק חובות מס שלא דווחו או שולמו.

הביקורת עשויה להתבצע בעקבות מידע מודיעני, או כחלק מבדיקות מדגמיות שגרתיות. במהלכה, צוות מבקרים מגיע לבית העסק ובוחן את המערכות הממוחשבות, הקופה, המסמכים הפיזיים, אפליקציות סליקה וכן חשבון הבנק. בסמכות המבקרים לעכב עובדים, ואף להחרים חומר לצורך בדיקה מעמיקה.

חשוב להבין שמדובר בביקורת, ולא בהליך אישום. לכן, מומלץ לשמור על קור רוח, לשתף פעולה עם המבקרים, להציג מסמכים לפי דרישה ולענות לשאלותיהם בצורה עניינית. עם זאת, זכותכם להיוועץ עם גורם מוסמך טרם מסירת מידע רגיש.

סוגי ביקורות של רשות המסים

רשות המסים מבצעת מספר סוגי ביקורות, כשלכל אחת מהן מטרות ודגשים שונים.

  • ביקורת ניהול ספרים: ביקורת זו האם העסק מציית להוראות ניהול הספרים, באמצעות בחינת אופן ניהול הספרים והרישומים החשבוניים של העסק. כלומר, האם העסק מקפיד להוציא חשבוניות וקבלות כנדרש, רושם הכנסות והוצאות ושומר מסמכים רלוונטיים.
  • ביקורת מס הכנסה: ביקורת זו מבצעת בדיקת נאותות לדיווחים למס הכנסה, לרבות דיווח מלא על הכנסות, הוצאות מוכרות, ניכויים במקור, הקפדה על הוראות החוק לצמצום השימוש במזומן וכן תשלומי מקדמות. המבקרים יבדקו האם הדיווחים תאומים לפעילות העסקית שמתבצעת בפועל.
  • ביקורת מע"מ: ביקורת זו בוחנת את תקינות הדיווחים למע"מ, לרבות הוצאת חשבוניות כחוק, ניכוי מע"מ תשומות, דיווח על עסקאות וכן התאמה בין דוחות המע"מ לרישומים בספרים.

חשוב לציין כי ביקורת פתע עשויה להתחיל כביקורת מסוג אחד ולהתפתח לאחרת בהתאם לממצאים שיתגלו. למשל, ביקורת ניהול ספרים שתחשוף אי-סדרים משמעותיים עלולה להוביל לחקירת מס. בשל כך יש חשיבות רבה להתנהלות שקופה ונכונה לאורך כל ההליך.

זכויות הנישום בביקורת המס

  • הזדהות המבקרים: לדרוש מהמבקרים להציג תעודה שתוכיח שהם עובדי רשות המסים ובעלי סמכות לבצע ביקורת בעסק.
  • הסבר על מטרת הביקורת: לקבל הסבר כללי למטרת הביקורת (למשל, לבחינת ניהול הספרים או רישום ההכנסות). אף שהמבקרים אינם מחויבים להשיב לכל השאלות המופנות אליהם, מומלץ לנסות לדלות מהם כמה שיותר מידע.
  • נוכחות עורך דין או יועץ מס: להיוועץ בגורם מוסמך. אולם, המבקרים לא מחויבים להמתין להגעתו טרם תחילת הביקורת.
  • תיעוד: לרשום את זהות המבקרים, מה הם ביקשו, לקחו ואמרו. אם ניתן, יש להקליט את הביקורת.

לאחר הביקורת

בסיום הביקורת ניתן דו"ח ממצאים עליו בעל העסק יתבקש לחתום. חשוב לקרוא בעיון את הדו"ח טרם החתימה. יש לוודא שהעובדות המתוארות בו משקפות את שהתרחש בפועל, ושהתשובות שנרשמו תואמות את אלו שנמסרו. לאחר מכן, יש לבקש העתק מהדו"ח ולהעביר אותו למייצג.

אם בוצע מעצר בעת הביקורת או במועד לאחר מכן, אין לשוחח עם החוקרים לפני ייעוץ עם מומחה מס. ראוי לדעת כי שיחות שתבצעו יוקלטו, יצולמו וישמשו כנגדכם בעת הצורך. לכן, ייעוץ משפטי לביקורת המס הוא קריטי במקרים כאלה.

ניהול נכון שיוביל לביקורת מוצלחת

באחריות בעלי העסקים לוודא מול המייצגים שלהם שהעסק מתנהל כחוק. יש להקפיד על הנפקה מיידית של החשבוניות והקבלות בעת קבלת תשלומים, כחלק מדיווח אמת על הכנסות העסק. במקביל, יש לוודא שספרי העסק נוהלו באופן תקין.

התמודדות עם ביקורת של רשות המסים

בעקבות הביקורת, ייתכנו המשך בירורים או זימון לשימוע. במקרים של ממצאים חמורים העסק עלול להיות חשוף לקנס מנהלי, שלילת ניכויים ומע"מ תשומות, חיוב במס רטרואקטיבי נוסף, פסילת ספרים, ביטול רישום כעוסק מורשה או פטור ואף פתיחת חקירה פלילית על העלמת מס.

לקריאה נוספת על פסילת ספרים – לחצו כאן.

חשוב לדעת שקיימת זכות ערעור על ממצאי ביקורת המס. לכן, יש חשיבות קריטית לפנייה מידית לאחר הביקורת וקבלת דו"ח הממצאים. זאת, לצורך הגנה על זכויותיכם ולמזעור נזקים אפשריים.

לפירמת נמרוד ירון ושות' – מיסוי ישראלי ובינלאומי ניסיון רב בייעוץ לעסקים המתמודדים עם ביקורות פתע והשלכותיהן. ליצירת קשר – לחצו כאן.

שאלות ותשובות

האם ניתן לדחות ביקורת פתע?

לרוב, לא כדאי לבקש דחייה של ביקורת פתע, שכן בקשה כזו עלולה להתפרש כסירוב לשיתוף פעולה.

ככלל, אם בעל העסק אינו נוכח, המבקרים עשויים לבצע את הביקורת בנוכחותם של עובדים אחרים. לכן, יש להנחות את העובדים מראש כיצד להתנהל בעת ביקורת, ולהגיע למקום בהקדם.

אם התגלו ליקויים, חשיבות הפנייה לייעוץ גדלה פי כמה וכמה. השיבו על השאלות שנשאלות בפשטות ובאופן ממוקד. נסו לענות על השאלות העובדתיות ולהפנות את השאלות המקצועיות לאיש המקצוע.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

הסכם Recharge

הסכמי Recharge

חוזר 1/2021 –  תשלום לחברת אם בגין הענקת מכשיריה ההוניים לעובדי החברה הבת אגב עסקה

חברת ארנק

חברת ארנק

פעילות באמצעות חברת ארנק הייתה נפוצה במיוחד בעבר בישראל. שכן, היא מאפשרת ליחיד לחסוך מס,

להתייעצות עם מומחה במסים