חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אפקט ארדואן – ירידה בהיקפי היבוא מטורקיה לישראל

אפקט ארדואן – ירידה בהיקפי היבוא מטורקיה לישראל

אפקט ארדואן – ירידה בהיקפי היבוא מטורקיה לישראל

בצל מלחמת חרבות ברזל, הקשרים בין ישראל לטורקיה, בעיקר בתחום המסחר, הולכים ודועכים כאשר היקף הייבוא, כבר באוקטובר 2023 צנח בכ-30% מאוקטובר 2022 (כך עולה מנתוני משרד המסחר הטורקי).

ההצהרות האנטישמיות של ארדואן ובכירים טורקים אחרים, התמיכה הבלתי מסויגת של טורקיה בארגוני טרור ובראשם החמאס, הזכירו לרבים בישראל את אירועי המרמרה ואת העובדה המצערת שלומד כל ילד בגן – לפעמים גם אם אתה רוצה להיות חבר של מישהו – הוא לא רוצה להיות חבר שלך, וזה בסדר. משום מה, פוליטיקאים ובכירי המשק בישראל עדיין לא הפנימו את העובדה הזו.

לעומת זאת, הציבור הישראלי בהחלט מתחיל להפנים זאת. סנונית ראשונה הגיעה באמצעות החובה לציין את המדינה שממנה יובאו הירקות והפירות בסופר. המטרה היא לתת לציבור את האפשרות לבחור – האם אתה מעוניין לחזק את כלכלת ישראל, כלכלה ניטרלית (איטליה, ארה"ב וכו') או מדינה תומכת טרור כמו טורקיה.

משכך, לאחרונה עסקים וחברות ישראליות רבות הפועלים בטורקיה או מייבאים מטורקיה, מגיעים למסקנה שבסביבה הפוליטית של היום אין שום אפשרות להבטיח רצף תפעולי של ייבוא. זאת בשל העובדה שהיצואנים (או הממשלה הטורקית) יכולים להערים קשיים וגם בגלל שהציבור בישראל מתחיל להתפכח.

כמו כן, מהנתונים של סוכנות אנאלדו, אחת מסוכנויות הידיעות הגדולות בטורקיה, עולה כי יחסי המסחר בין טורקיה לישראל הושפעו מהסכסוך, בניגוד לדעה הרווחת. על פי המאמר, בהתבסס על תקופה של שלושה חודשים מאוקטובר עד דצמבר 2023, צומצמו קשרי המסחר בין טורקיה לישראל בהיקף של מיליוני דולרים.

ההבנה הזו מובילה לפעולות אקטיביות – העברת הפעילות למדינות אחרות בבלקן שבהן מסתבר שהאפשרויות לפעמים טובות יותר מאשר טורקיה – גם מבחינת האיכות, וגם מבחינת המחיר.

המעבר נוצר בעיקר בשל אינטרסים פוליטיים ורצון להגן על יציבות עסקים כחול לבן, תוך חשש להמשיך לפעול בתוך טורקיה. צריך לזכור שמעבר לפן הפוליטי, הסביבה הכלכלית בטורקיה מאוד לא יציבה: הריבית עומדת על 40% ואינפלציה על 60%.

ישראלים רבים שביצעו מעבר שכזה, גילו כי המעבר תרם לחיסכון במס בנוסף לביטחון הפוליטי אותו ניסו להשיג. מדיניות המס באלבניה ובקוסובו היא מקלה מאוד, ופשוט וזול לעשות עסקים במדינות אלו וגם ביתר מדינות הבלקן.

תחומי ייבוא וייצוא עיקריים מטורקיה

לאחרונה פנו לסניף שלנו באלבניה לא מעט יבואנים אשר מייבאים במשך שנים מטורקיה, בענפים מגוונים – חקלאות, מוצרי צריכה, חמרי גלם לתעשיה וכו'. מעבר לכך, הייבוא העיקרי מטורקיה לישראל הוא: פנינים, אבנים יקרות, מתכות, ציוד חשמלי, אלקטרוניקה, כלי רכב, חלקי רכבים, ברזל, פלדה, מלט, פלסטיק ומוצריו.

מדוע מדינות הבלקן כמו אלבניה עשויות לשמש חלופה טובה למסחר

בין ישראל לאלבניה אין הסכמי סחר חופשי כלל (זאת לעומת טורקיה וישראל), אולם, בשנת 1997 נכנס לתוקף הסכם דו צדדי בין ישראל לאלבניה בדבר עידוד והגנה על השקעות, היוצר אקלים השקעות נוח ובטוח. בשנת 2022 נחתמה בין ישראל לאלבניה אמנה למניעת כפל מס בסיוע משרדנו, גם אמנה זו מסייעת למסחר בין שתי המדינות.

בנוסף, לפי הדוחות של ארגון הסחר העולמי (WTO) לשנת 2024, סחורות שנכללות בסעיף של סחורות שאינן- חקלאיות, מתוך הסכם הסחר החופשי עם טורקיה, יכולות להיות רלוונטיות למסחר עם ישראל. כך, 99.9% מהמוצרים הללו נהנים מפטור ממכס. לכן אלבניה יכולה להיות מוקד לשותפות עסקית עם חברות ישראליות בגזרת המוצרים התעשייתיים. מקורות הייצוא העיקריים של אלבניה כוללים מינרלים, אנרגיה חשמלית, מתכות בסיסיות וטקסטיל.

כאמור, בשל המלחמה והיחסים בין ישראל לטורקיה, עסקים ישראליים מחפשים אלטרנטיבות אחרות ואפשרויות לצאת מטורקיה למדינות אחרות בטוחות יותר. כך, העסקים הללו מוצאים חלופות טובות יותר, בעיקר במדינות מערב הבלקן, ביניהן אלבניה וקוסובו.

הנתונים הרשמיים עדיין לא מראים את עומק השינוי שאנחנו רואים בשטח. הסיבה העיקרית נובעת מכך שתהליכים כאלה לוקחים זמן. מנגד, המעבר בד"כ מתבצע בשני שלבים – בשלב הראשון היבואן מקים חברה, לדוגמה באלבניה, ומעביר אליה את היצוא מטורקיה כדי לא לפגוע ברצף הפעילות. בשלב השני מסייעים לו באמצעות הסניף האלבני שלנו, למצוא יצואנים נוספים במדינות הבלקן (ובעיקר אלבניה, קוסובו, מונטנגרו ומקדוניה).

בסניף שלנו באלבניה יש עורכי דין וכלכלנים אשר עבדו בעברם ברשויות (ברשם החברות, בפרלמנט, בארגון העסקים הממשלתי וכו'). הצוות המקומי באלבניה דובר מספר שפות (מעבר לאנגלית ואלבנית גם טורקית, יוונית ואיטלקית) ומומחה ביצירת קשרים עסקיים.

בימים אלו משרדנו מלווה את ממשלת אלבניה במאמצים לחתום על הסכמי סחר עם ישראל.

כיום, משרדנו פועל ועומל להקמת ישויות עסקיות וערוצים עסקיים שונים במדינות הבלקן, כאשר סניפנו באלבניה מתמחה בפתיחת חברות ותכנון מס במדינות מערב הבלקן השונות. אם אתם שוקלים העברת פעילות למדינות הללו, לחצו כאן ותוכלו לקבוע שיחת היכרות עוד היום.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים