חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל – אירלנד אמנת מס

Israel Ireland Tax Treaty

ישראל – אירלנד אמנת מס

Ireland flag

UTC:
עיר הבירה:
שפה רשמית:
אוכלוסיה:
מטבע:
קוד חיוג:
סיומת אינטרנט:

1+
דבלין
אנגלית ואירית
5.08 מיליון
יורו
353+
.ie

יחסי ישראל – אירלנד

שגרירות ישראל באירלנד נפתחה רשמית בשנת 1996, ומאז הן שומרות על יחסים טובים, כאשר שתי המדינות חתמו על כמה הסכמים בילטרליים חשובים כמו האמנה למניעת כפל מס והאמנה הפיסקלית. הגידול במגזר התיירות וההייטק בהן תרם לצמיחתן הכלכלית ולגידול בייצוא, כאשר כבר בשנת 2022 הייצוא מישראל לאירלנד גדל ב-80% מהשנה הקודמת והוא עמד על 2.57 מיליארד דולר, ואירלנד ייצאה לישראל מוצרים בסך כולל של 562.69 מיליון דולר, מה שמדגיש את היחסים החיוביים בין ישראל ואירלנד.

פרטי שגרירות אירלנד בישראל

כתובת: ז'בוטינסקי 2, מגדל אמות, רמת גן
טלפון: 03-6964166
אתר: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: telaviv@iveagh.irlgov.ie

פרטי שגרירות ישראל באירלנד

כתובת: Shelbourne Rd., Ballsbridge, Dublin 4 23
טלפון: +353-12309400
אתר אינטרנט: לחץ כאן
דואר אלקטרוני: info@dublin.mfa.gov.il

פעילות עסקית באירלנד

אירלנד נחשבת לאחד מיעדי ההשקעה האטרקטיביים ביותר באירופה, והיא מדורגת במקום הראשון בעולם בביצועים כלכליים, במקום השני בשווקים התחרותיים בעולם, ומקום שלישי ביעילות ממשלתית. באירלנד מגוון רחב של מגזרים בולטים להשקעה, בין היתר מגזר התרופות, ההנדסה, הטכנולוגיה והשירותים הפיננסיים, אלו המגזרים הבולטים ביותר במדינה.

התמ"ג באירלנד עומד כיום על 564.02 מיליארד דולר, עם צפי לעליה ל-696.35 מיליארד דולר כבר בשנת 2029, מה שידרג אותה במקום השני בעולם ביחס לתמ"ג לנפש. מגזרי הייצוא המובילים של אירלנד כוללים תרופות, חיסונים, תרופות ארוזות, תרכובות חנקן, מערכות מחשוב ועוד, ויעדי הייצוא העיקריים שלה הם ארה"ב, גרמניה ובריטניה.

הסכמים בילטרליים ומוליטרליים בין אירלנד לישראל

 
בין ישראל ואירלנד נחתמו מספר הסכמים:
  1. האמנה למניעת כפל מס
  2. הסכם סחר חופשי
האמנה למניעת כפל מס

אמנה למניעת כפל מס היא הסכם בילטראלי, אשר במסגרתו קובעות שתי מדינות את כללי המיסוי שיחולו על הכנסות ועל נכסים להם זיקה לשתי המדינות. בנוסף, כוללות האמנות עקרונות לחילופי מידע בנושאי מס בין המדינות.

אמנת המס הבילטראלית בין ישראל לאירלנד נחתמה בתאריך 19.11.1995, ונכנסה לתוקף בתאריך 31.12.1995.

קישור להסכם בעברית באתר משרד האוצר ניתן למצוא כאן

תחולת ה- MLI

האמנה המולטילטרלית, הMLI-, היא מנגנון אוטומטי לתיקון אמנות המס הבילטרליות כאשר על מנת להחילה, על שתי המדינות לחתום על האמנה המולטילטרלית ולאשר את החלתה בדין הפנימי שלהן. גם ישראל וגם אירלנד חתמו על האמנה המולטילטרלי MLI בשנת 2017. אירלנד אשררה את האמנה ב1.5.2019 ואילו ישראל אשררה את האמנה בתאריך 1.1.2019. משמעות הדבר היא שהאמנה בין ישראל ואירלנד השתנתה אוטומטית בהתאם לאמנת הMLI ובכפוף להסתייגויות שקבעו שתי המדינות, החל מתאריך ה – 1.5.2019.

תושבות לצורכי מס באירלנד

 
תושבות של יחיד

יחיד ייחשב לתושב אירלנד לצורכי מס אם הוא שהה במדינה מעל 183 ימים בשנה קלנדרית אחת, או 280 ימים בשנתיים (ולפחות 30 יום בשנה אחת). לאחר שלוש שנים רצופות של תושבות מס באירלנד, יחיד יהפוך מ"תושב מגורים" (תושב פוטנציאלי) ל"תושב רגיל".

למידע נוסף כיצד יחיד יחשב תושב ישראל לצורכי מס לחצו כאן.

תושבות של חברה

חברה שהתאגדה באירלנד לאחר ה-1.1.2015, או שהיא מאוגדת במדינה זרה אולם מנגנון הניהול האפקטיבי שלה ממוקם באירלנד, תחשב לתושבת המדינה לצורכי מס.

למידע נוסף כיצד חברה תחשב תושבת ישראל לצורכי מס לחצו כאן.

מערכת המיסוי באירלנד

רשות המיסים במדינה נקראת  Office of the Revenue Commissioners.

מס הכנסה: 20% / 40%

מס חברות וסניפים: 12.5%, 25%

מע"מ: 23%

מס רווח הון: 33%

ניכוי מס במקור

 

מדינה – שיעור המס בדין הפנימי

ישראל – שיעור המס בדין הפנימי

שיעור מס לפי האמנה

מס הכנסה אישי (מדרגות מס)

עד 42,000 יורו = 20%

מעל 42,000 יורו= 40%

עד 50%

 

 

מס חברות

12.5% / 25%

23%

 

מס רווח הון

33%

25%-30%

(בתוספת מס הכנסה חריג לבעלי שכר גבוה ב-3%)

 

מס סניף

12.5% / 25%

23%

 

ניכוי מס במקור

(תושב חוץ)

דיבידנדים

25%

 

25% או 30%

 

10%

ריבית

20%

15%/25%/23%

10%

תמלוגים

20%

23%-40%

10%

מע"מ

23%

17%

 

מס ירושה ומס עיזבון באירלנד

באירלנד מס ירושה ומתנות בשיעור של 33% שנקרא מס רכישות הון (CAT).

קיים פטור ממס זה עבור מתנות או ירושות בתנאים הבאים:

  1. ירושה או מתנה מבן/ בת זוג;
  2. הערך הכולל של הנכס המועבר נמוך מסכום הסף של הקבוצה, גם כאשר הא מתווסף למתנות וירושות קודמות באותה קבוצה.

יתר על כן, מס רכישות הון אינו חל על מתנות ששווין נמוך מ-3,000 יורו (כל עוד זה בשנה קלנדרית אחת).

רילוקיישן לאירלנד

קיימות שלל הטבות מס בגין רילוקיישן ומעבר לאירלנד, למשל, הכנסה שנתקבלה טרם המעבר ניתן להעביר לחשבון הבנק במדינה והיא אינה כרוכה במס. כך, מס ההכנסה באירלנד חל אך ורק על הכנסות ממקורות איריים, ולא קיים מס עושר באירלנד.

כמו כן, רילוקיישן לאירלנד עשוי להועיל מאוד לעסקים, שכן שיעור מס החברות באירלנד הוא 12.5% בלבד, וכחברה באיחוד האירופי לאירלנד הסכמים למניעת כפל מס עם שלל מדינות נוספות. כמו כן, ההשכלה הגבוהה באירלנד מפותחת מאוד, והיא נחשבת לאחד מהמקומות הנחשקים ביותר להשקעה באירופה.

באירלנד קהילה יהודית, המונה כ-2700 יהודים נכון לשנת 2023, וקיימים שלושה בתי כנסת באירלנד, שניים מהם ממוקמים בדבלין. הקהילה היהודית באירלנד מיוצגת על ידי "המועצה היהודית הייצוגית הפועלת למען העם היהודי באירלנד".

מיסוי מקרקעין באירלנד

הן תושבים מקומיים והן תושבי חוץ שבבעלותם נכס למגורים באירלנד, צריכים לשלם מס רכוש מקומי (LPT) עבור הנכסים שלהם. את התשלום הזה משלמים אם הנכס נקנה לאחר ה1.11 של השנה הקודמת והסכום תלוי בשווי הנכס המוערך. שיעורי המס נעים בין 0.1% ל-0.3% בהתאם לשווי השוק של הנכס, וגם תושבי חוץ רשאים לרכוש מקרקעין באירלנד אולם עליהם לשלם מס כאמור.

כמו כן, קיים באירלנד מס בולים שחל על העברת בעלות של שטח מקרקעין על ידי שטר בעלות. בעבר היה על הקונה להציג חותמת פיזית על המסמך המשפטי כדי להראות שהמס שולם, אולם כיום אין צורך בכך. חשוב לוודא שמס הבולים שולם במועד וההחזר מוגש כנגד העסקה.

מס נוסף שקיים באירלנד הוא מס בתים ריקים (VHT) על נכסים שמאוישים פחות מ30 יום בשנה, ובדומה למס רכוש על בעל הנכס לשלם מס זה.

העברת כספים מישראל לאירלנד

בהתאם לסעיף 170(א) לפקודת מס הכנסה, כל העברת תשלומים מישראלי לאדם שאינו תושב ישראל, חייבת בניכוי מס במקור של 25%. פקיד השומה רשאי תחת תנאים מסוימים, להתיר את העברת הכספים בהקטנת הניכוי במקור או ביטול הניכוי במקור. משרדנו מטפל מול רשות המסים בנושאי ניכוי במקור. 

כלאור העבודה שיש בין שתי המדינות אמנה למניעת כפל מס, יש אפשרות להגיש טופס הצהרה (טופס מס' 2513/2 – הצהרה בדבר תשלום לתושב חוץ הפטור מניכוי ממס במקור), ותוך עמידה בתנאים מסוימים, תהיה אפשרות להעביר את התשלום ללא ניכוי מס במקור וללא אישור רשות המיסים. 

במתן ייעוץ בנוגע להעברת כספים לחו"ל, בנוסף לנושא ניכוי המס במקור, משרדנו מטפל בדרישות הבנקים הזרים, כגון אישור רואה חשבון בנוגע לתשלום מיסים ובוחן פעולות נוספות הנדרשות לאור הסטנדרט האחיד של CRS בין המדינות – חילופי מידע אוטומטיים בין מדינות המתבצעים תחילה באמצעות הבנקים ולאחר מכן בין רשויות המס של כל שתיים מדינות.

הבנקים מערימים קשיים רבים וגובים עמלות גבוהות על המרת שקלים למטבעות אחרים, לכן חשוב להתייעץ לפני העברת הכספים – צרו קשר.

למידע נוסף על העברות כספים לחו"ל לחצו כאן.

סוגי ישויות עסקיות באירלנד

להלן שני סוגי הישויות העסקיות הנפוצות ביותר באירלנד:

חברה בע"מ- בחברה בע"מ התחייבויותיהם של בעלי המניות הן בהתאם להון שהשקיעו, זאת משום שהחברה מוגבלת במניות. קיימים כמה סוגים של חברות בע"מ: חברות ציבוריות בע"מ שהן חברות שנסחרות בבורסה, וחברות פרטיות מוגבלות שהן ישויות נפרדות שבבעלותן רכוש, נכסים והתחייבויות משלהן. לחברות פרטיות בע"מ קיימות אותן זכויות וחובות כמו של יחיד, והן זקוקות לדירקטור אחד בלבד, בעוד שכל ישות אחרת זקוקה לשני דירקטורים לפחות.

חברה בלתי מוגבלת- ישות זו דומה לחברה בע"מ אולם התחייבויות בעלי המניות אינן מוגבלות. קיימים שלושה סוגים של חברות בלתי מוגבלות: חברות פרטיות בלתי מוגבלות עם הון מנייתי (ULC), חברות ציבוריות בלתי מוגבלות עם הון מנייתי (PUC) וחברות ציבוריות בלתי מוגבלות ללא הון מנייתי (PULC).

חוקי תמריצים באירלנד

כאמור, באירלנד שיעור מס חברות נמוך בגובה 12.5% עבור הכנסה עסקית פעילה, והטבות נוספות כמו זיכוי של 30% בגין הוצאות מחקר ופיתוח, ניכוי מס אפקטיבי כולל של 42.5% ומענקים במזומן עבור הוצאות הוניות.

 כמו כן, קיימות הטבות מס ליחידים אשר משתנות בהתאם לנסיבות, למשל יחיד ללא ילדים יקבל 1,875 יורו ואילו יחיד עיוור ונשוי יקבל מענק של 3,300 יורו. תוכנית ההקלה למשרות מיוחדות (SARP) מזכה עובדים מוסמכים בפטור ממס על 30% מהכנסתם החייבת.

בנוסף, קיים באירלנד אזור סחר חופשי (שאנון- FZ) ובו שלל הטבות למשקיעים בתנאים מסוימים, למשל, מס החברות נותר זהה אולם משקיעים עשויים להיות זכאים לשיעור מס נמוך יותר של 10%. אזור הסחר החופשי משמש בעיקר לתיקון מטוסים, פעילויות מסחר ופעילויות הקשורות לקניין רוחני. כמו כן, קיימים פטורים ממע"מ ומכס ואפשרות לקבלת מענקים לתעסוקה, מחקר ופיתוח והכשרה.

מדינות איתן למדינה יש אמנה למניעת כפל מס:

אוזבקיסטן

ארמניה

גיאורגיה

טורקיה

מלזיה

סלובניה

צ'ילה

קרואטיה

אוסטריה

אתיופיה

גרמניה

יוון

מלטה

סלובקיה

צ'כיה

רומניה

אוסטרליה

בוטסואנה

דנמרק

יפן

מצרים

ספרד

צרפת

רוסיה

אוקראינה

בולגריה

דרום אמריקה

ישראל

מקדוניה

סרביה ומונטנגרו

קוסובו

שוודיה

איחוד האמירויות

בוסניה והרצגובינה

הודו

כווית

מקסיקו

ערב הסעודית

קוריאה

שוויץ

איטליה

בחריין

הולנד

לוקסמבורג

מרוקו

פולין

קזחסטן

תאילנד

איסלנד

בלגיה

הונג קונג

לטביה

נורבגיה

פורטוגל

קטאר

 

אלבניה

בלרוס

הונגריה

ליטא

ניו זילנד

פינלנד

קנדה

 

אסטוניה

בריטניה

וייטנאם

 מולדובה

סין

פנמה

קניה

 

ארה"ב

גאנה

זמביה

מונטנגרו

סינגפור

פקיסטן

קפריסין

 

 

ליצירת קשר

שערי מטבע

מדינות נוספות

מאמרים פופולאריים

להתייעצות עם מומחה במסים