על שינוי בחקיקה של מחירי העברה בתוך הקהילה המזרח אפריקאית
הקהילה המזרחית אפריקאית (EAC) היא ארגון בין-ממשלתי אזורי של שש מדינות שותפות, הכוללות את בורונדי, קניה, רואנדה, דרום סודן, טנזניה ואוגנדה, שהיתה המייסדת.
המטרות של ה-EAC כוללות יוזמות בנושאי מס ומדיניות מוניטרית.
אולם עדיין לא נקבעו כללים סטנדרטיים לגבי מחירי העברה.
כתוצאה מכך, מדיניות מחירי העברה ושיעורי מס שונים מציעים הזדמנות מצוינת ליוזמות תמחור ההעברה העסקיות שלך.
שאלות לגבי מחירי העברה או מיסוי בין לאומי? פנה עוד היום למשרד נמרוד ירון ושות.
בורונדי
למרות שאין כרגע חקיקה מיוחדת למחירי העברה, חוק מס ההכנסה של בורונדי נותן המלצות למחירי העברה.
עסקאות צריכות להתבצע לפי עקרון אורך הזרוע.
ריבית המשולמת לחברות מחוברות אינה ניתנת לניכוי מס אם יחס החוב להון מגיע ל-30%.
האחוז שצוין לא כולל רזרבות וכולל רווחים.
קניה
סעיף 18(3) לחוק מס הכנסה הוא החוק הבסיסי השולט במחירי העברה בקניה, והוא קיים בחוק מאז תחילתו ב-1973.
הסעיף נותר ללא בדיקה במשך מספר שנים עד לפרשה בה הייתה מעורבת Unilever (Kenya) Limited התיק הוכרע בשנת 2005 לטובת יוניליוור משתי סיבות מרכזיות:
1. לא היו תקנות המסדירות את יישום סעיף 18(3)
2.והסעיף עצמו היה מעורפל והטיל את נטל ההוכחה על הממונה ולא משלם המסים.
בעקבות ההחלטה משנת 2005 ב-Unilever Kenya Ltd נגד Commissioner of Domestic Taxes, קניה פרסמה את מס ההכנסה (כללי תמחור העברה) 2006.
סעיף 18(3) וכמה הוראות רלוונטיות תוקנו מאז בחקיקה:
ההוראה שונתה בשנת 2010 על מנת להסיר את הביטוי המחייב את הממונה לקבוע כי העסקאות בנויות באופן שיפחית את הרווח החייב במס.
סעיף 18(6) שונה עוד ב-2010 כדי להקיף עסקאות בין אנשים הקשורים בקשר קרבה או זיקה על מנת להפחית את זליגת המס באמצעות מחירי העברה.
הממונה רשאי לתת הנחיות לגבי השימוש בטכניקות מחיר ההעברה המפורטות בכללי מחירי העברה באמצעות הודעה משפטית מס' 54 משנת 2012.
ההיקף הורחב על ידי חוק הכספים משנת 2014 כדי לכלול עסקאות בין תושב חוץ לבין מוסד הקבע שלו (PE).
סעיף 18A לחוק הפיננסים משנת 2017 כלל עסקאות עם משלמי מס במשטרים נוחים להיקף תמחור ההעברה (בהתאם לפעולת BEPS חמישית בנושא שיטות מס מזיקות)
תיקונים אלה הקלו על יישום תקנות תמחור העברה בקניה.
חוק מחירי העברה משמש כיום באופן שגרתי בחישוב המחיר בטווח זרוע הן על ידי רשות ההכנסה של קניה (KRA) והן על ידי משלמי המסים.
בשנת 2009 נוצר מדור ביקורת מחירי העברה של ה-KRA.
תיק יוניליוור בקניה היה אחד ממקרי ביקורת מחירי ההעברה הראשונים של KRA,
יחידה זו התרחבה ומונה כ-40 בעלי סמכות (בהשוואה למצב הקודם בו היו פחות מעשרה איש שעסקו בנושא!).
היחידה הפכה למשרד המס הבינלאומי (ITO) דאגה לכך שעובדיה יקבלו הכשרה מתאימה.
קניה אימצה כללים מוכרים בעולם – הנחיות תמחור ההעברה של האו"ם וה-OECD וממצאי מחקר OECD Base Erosion and Profit Shift (BEPS).
רואנדה
החקיקה והליכי תמחור ההעברה שנקבעו הם בעיקר בהתאם לעקרונות ה-OECD.
החקיקה קובעת כי עסקאות בין צדדים קשורים יתבצעו על בסיס עקרון אורך הזרוע, הנהוג בתחום מחירי העברה.
הממונה מוסמך על פי חקיקת המס להתאים רווחים שנעשו בין צדדים קשורים.
מקרה כזה יתכן רק אם הממונה סבור כי הסדרי המסחר בין צדדים קשורים אינם תואמים את עקרון אורך הזרוע.
על פי עקרון אורך הזרוע, מחירי העברה המשולמים בין צדדים קשורים חייבים להיות דומים לאלה הנגבים בין גורמים עצמאיים באותן נסיבות.
לרואנדה יש מערכת הערכה עצמאית.
לפיכך, נישומים נדרשים להעריך בעצמם את מידת התאימות לתקנות המס, לרבות מדיניות תמחור העברה.
על פי חקיקת מס ההכנסה החדשה, אנשים העוסקים בעסקאות מוסדרות חייבים להיות בעלי רישומים המוכיחים כי מחיריהם מבוססים על עקרון אורך הזרוע.
המשמעות היא שלעסקים צריכות להיות אסטרטגיות תמחור העברה וניירת.
אי ביצוע כן יביא לכך שמינהל המס יתאים את מחירי העסקאות בהתאם לתקנות מחירי העברה כלליות המתפרסמות בצו.
ב-14 בדצמבר 2020 פרסמה ה- GoR צו הקובע הנחיות אוניברסליות לתמחור העברה (TP).
להלן הצו:
משלמי מסים המתאימים חייבים להיות עם ניירת TP לפני המועד האחרון להצהרת מס הכנסה.
המועד הוא 31 במרץ לסיום השנה בדצמבר או שלושה חודשים לאחר תקופת המס של ישות.
הניירת של TP תימסר לרשויות המס רק עם כתיבת בקשה ותוך שבעה ימים מיום קבלת הבקשה בכתב.
אין צורך לספק את ניירת ה-TP לרשות המסים עם הצהרת ה-CIT השנתית.
אך יש להציג לוח זמנים של עסקאות מבוקרות יחד עם החזר CIT השנתי.
דרום סודן
על פי חקיקת מחירי ההעברה של דרום סודן, עסקאות הכוללות "אנשים קשורים" חייבות להתבצע על בסיס עקרון אורך הזרוע.
אנשים קשורים אם יש להם קשר מסוים שיש לו פוטנציאל להשפיע באופן מהותי על התוצאות הכלכליות של כל עסקה ביניהם, לרבות אלה שבבעלותם או שליטה ב-50% או יותר מהמניות או זכויות ההצבעה בישות משפטית אחרת. שיעורי ההכנסה של החברות תלויים כעת במגזרים שבהם הם פועלים, החל מה-1 בינואר 2020.
טנזניה
על פי סעיף 33 לחוק מס הכנסה משנת 2004, כל הסכם בין שותפים חייב להתבצע לפי עקרון אורך הזרוע. במקרה שנישום לא יעמוד בדרישה זו, לממונה יש סמכות רחבה לבצע התאמות או אפיון מחדש של כל סכום. החוק אינו קובע את ההכרעה מהו מחיר לזרוע.
נכון ל-2022, ה-TRA לא פרסמה הערת תרגול המתארת כיצד בכוונתה ליישם את תקנות מחירי ההעברה (למרות שציינו שאחת כזו תונפק בבוא העת).
בינתיים, ה-TRA הכריזה כי היא תפעל לפי הסטנדרטים המוסכמים על עקרון אורך זרוע, המתוארים בהנחיות תמחור ההעברה של האו"ם ושל ה-OECD.
בנוסף ה-TRA הצהירה כי היא תפעל לפי פסק הדין בתיק תמחור ההעברה הקנייתי (Unilever Kenya Limited – ראה סעיף קניה), אשר השתמש בעקרונות תמחור ההעברה של ה-OECD.
באם יש לך שאלות על ייעוץ מס ומחירי העברה, פנה אלינו עוד היום!
אוגנדה
באוגנדה דרישות מחירי ההעברה חלות על עסקאות מוסדרות שבהן אחד מהצדדים ממוקם באוגנדה ונתון לחוקי המס באוגנדה, בעוד שהצד השני ממוקם באוגנדה או מחוצה לה.
הערה של URA שפורסמה ב-14 במאי 2012, מספקת מידע על מסמכי מחיר ההעברה שעל הנישום לשמור.
אלה מכילים מידע תאגידי ומידע על עסקאות, כגון הסכמים ומנגנון התמחור המשמש לקביעת המחיר לפי עקרון אורך הזרוע.
קנס בסך 50 מיליון UGX מחויב לנישום בגין אי הפקת רישומי מחירי העברה המבוקש על ידי הממונה -לכן חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום המיסוי!
כפי שניתן להבחין, המדיניות של מחירי ההעברה שונה ממדינה למדינה ומחייבת בחינה של איש מקצוע – רו"ח, יועץ מס או עו"ד מומחה למיסוי. פנה אלינו עוד היום!