חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ביטול ויזת הזהב במדינות אירופה השונות

ביטול ויזת הזהב במדינות אירופה השונות

ביטול ויזת הזהב במדינות אירופה השונות

במדינות רבות באירופה, ביניהן פורטוגל, יוון וספרד קיימת אשרה בשם "ויזת זהב" המאפשרת לתושבים זרים בעלי הון להשקיע ולרכוש נדל"ן במדינות הללו ובכך לבסס את מעמדם במדינה גם ללא מגורים קבועים בה.

במסגרת התוכנית בספרד, תושבים מחוץ לאיחוד האירופי, יכלו להשקיע סכום מינימאלי של 500,000 יורו ובכך לרכוש היתר שהייה שמאפשר להם לחיות ולעבוד במדינה למשך שלוש שנים. תוכנית זו, שנכון להיום קיימת כבר עשור בספרד והכניסה לקופות המדינה כמיליארד יורו בהשקעות, קיימת בתצורות שונות גם במדינות אירופאיות אחרות שחוו קשיים כלכליים כמו פורטוגל ויוון.

עם זאת, התכוניות הללו גררו להחרפה במצב הדיור במדינות השונות ובראשם ספרד, ובכך מנעו מאזרחיהן אפשרות לקנות נכסים, גם באזורים מרוחקים מהמרכז.

לקריאה נוספת בנושא ביטול ויזת הזהב ביוון, לחץ כאן.

משבר הדיור באירופה

כאמור, משיכת המשקיעים מרחבי העולם לרכישת נדל"ן בספרד, יוון ואפילו פורטוגל, הביאה לעלייה במחירי הדיור ובכך דחקו החוצה אזרחים עובדים שכל שרצו הוא לרכוש דירת מגורים סבירה למחייה. כך, משלמי המיסים במדינה עשויים למצוא עצמם ללא דיור ראוי, וזאת בשל בעלי ההון שמשקיעים סכומי עתק בהשקעות נדל"ן ומותירים את האזרחים מחוסרי כל.

אולם, כלכלנים סוברים כי בעיית הדיור בספרד אינה נובעת ממתן אשרות זהב, אלא מהשינוי בהיצע והביקוש במדינות, כאשר היעדר בהיצע וזינוק בביקוש מביאים למצב של עלייה במחירי הדיור. משכך, הפתרון עשוי להיות הוספת נכסים חדשים לשוק ולא ביטול ויזות למשקיעים.

ביטול ויזות הזהב והקשחת התנאים לקבלתן

משבר הדיור וכן ניסיונות של אזרחים זרים להעלמת מס והלבנת הון הביאו להקשחת התנאים לקבלת ויזת זהב ברחבי אירופה ואף לביטולן לאלתר. כך, בכירים באיחוד האירופי דחקו בממשלות לשים קץ לאשרות הללו כאשר הזהירו מפני השלכותיהן שעשויות לעלות עד כדי פשע מאורגן.

יוון למשל, על אף שעדין מאפשרת הנפקת ויזות זהב, הקשיחה את התנאים לקבלתן כאשר העלתה את הסכום המינימלי להשקעות במסגרת האשרה באזורים המאוכלסים ושינתה את המדרגות של סכומי ההשקעה.

כמו כן, פורטוגל הסירה את האפשרות לרכישת נדל"ן להשקעה במסגרת האשרה כדי להפחית הונאות מס ולשקם את שוק הדיור. אולם, ראוי לציין כי זרים שמעוניינים להבטיח את מעמדם בפורטוגל יכולים להשקיע בקרנות מקומיות.

לפי ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, הצעדים הללו נועדו כדי להנגיש דיור בר השגה למקומיים ולהפוך אותו ל"זכות במקום עסק ספקולטיבי". לדבריו הממשלה עתידה להציג תוכנית לביטול האשרה בחודש הקרוב.

עם זאת, נראה כי לביטול האשרות הללו לא תהיה השפעה רחבת היקף על מחירי הנדל"ן בספרד, שכן פחות מ0.1% מהדירות שנמכרו בתקופת הנפקת האשרות נרכשו במסגרתן. לכן, לא ברור האם תוכניות הביטול והשינוי יביאו לקבלת האפקט הרצוי ולירידה במחירי הדיור או יובילו לפגיעה בהכנסות מהשקעות זרות לקופות המדינה ותו לא.

השינויים הדינאמיים במערכות המס של מדינות זרות כמו גם השינויים במאפייני אשרות השהייה השונות גוררים עימם שאלות רבות מצד משקיעים זרים. לכן, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע שמעודכן בשינויים היומיומיים בדיני המיסוי הבינלאומי כדי לבחור מקורות השקעה בצורה המיטבית ביותר. ליצירת קשר וקביעת שיחת היכרות עימנו לחצו כאן.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים