חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השלכות מס של חזרת תושב חוץ לישראל לצורך מילואים

השלכות מס של חזרת תושב חוץ לישראל לצורך מילואים

השלכות מס של חזרת תושב חוץ לישראל לצורך מילואים

בתאריך 7.10.23 פרצה מלחמת חרבות ברזל. מערכה זו, על פי הערכות הצבא ופיקוד העורף, עשויה להיערך תקופה ארוכה ולהתפרש על מספר חודשים. בעקבות המלחמה, תושבי חוץ ממדינות רבות בעולם, חוזרים ארצה בשל צו 8 או שירות סדיר בצה"ל. משכך, קיימות תקנות מיוחדות של רשות המיסים המאפשרות ליחיד להמשיך להיחשב כתושב חוץ על אף כמות הימים המרובה ששוהה בישראל, וזאת תוך מתן הקלה המאפשרת זאת גם אם היחיד אינו בהכרח עומד בכלל תנאי התקנה. ישנה אף הרחבה למי שהגיע בצו 8 ובאפשרותו להודיע במועד מאוחר יותר על רצונו לא להחשיב את הימים הללו כימים שיגרמו לו להפוך לתושב ישראל לצורכי מס.

כיצד נקבעת תושבות יחיד

על מנת לקבוע האם יחיד הוא תושב ישראל או לנתק תושבות בישראל, עלינו לבחון היכן מצוי מרכז חייו. ישנם מבחנים שונים לקביעת הקריטריונים למרכז חיים בהתאם לסעיף 1(2) לפקודת מס הכנסה. פירוט המבחנים הללו ניתן למצוא כאן. לעתים, כאשר תושב עובר למדינה בה שיעור המס נמוך יותר משיעור המס בישראל, או שקיימות הטבות מס שונות במדינת היעד, יעדיף היחיד לנתק תושבות בישראל ויחשב כתושב חוץ לצורכי מס.

כיצד יכול יחיד להמשיך להיחשב כתושב חוץ על אף שהייה מרובה בארץ?

כאמור, מבחנים לקביעת מרכז החיים מפורטים בפקודת מס הכנסה ובפסיקה, אולם פרט למבחנים המוזכרים לעיל קיימות תקנות מס הכנסה (קביעת יחידים שיראו אותם כתושבי ישראל וקביעת יחידים שלא יראו אותם כתושבי ישראל) המרחיבות את הקריטריונים לקביעת יחידים כתושב חוץ. בין היתר, לפי סעיף 3(3) יחיד שהגיע לישראל לשם שירות בצה"ל יחשב כתושב חוץ ככל שביקש שלא להיחשב כתושב ישראל. את התקנות המלאות ניתן למצוא כאן.

לעניין זה יראו כתושב חוץ יחיד שהגיע לישראל לשם שירות בצה"ל, עד לסיום שירותו הצבאי, ובלבד שהתקיימו שלושת התנאים:

  • הוא אינו עולה חדש;
  • הוא היה תושב חוץ בחמש השנים שקדמו לשנת המס;
  • הוא ביקש שלא להיחשב כתושב ישראל.

תנאים אלו נחשבים לחזקה חלוטה, אולם בצל המלחמה רשות המיסים פרסמה לאחרונה הקלה בנושא, וזאת מכוח סעיף 8 לחוק שירות המילואים (צו 8). בין היתר ההקלה כוללת פרשנות מקילה של התנאים השונים, כאשר יכול שיחשב יחיד לתושב חוץ גם אם הוא עלה בעבר לישראל, או שעזב את ישראל לפני פחות מחמש שנים. כמו כן, יחיד שמבקש להחיל על עצמו את התקנה, יוכל להגיש את הודעתו לרשות המיסים על רצונו זה, גם במועד מאוחר יותר.

קרי, הנסיבות המיוחדות של המצב המלחמתי יילקחו בחשבון כאשר מניין ימי השהייה בארץ עולה על המותר לתושב חוץ.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים