חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קריסת בורסת הקריפטו FTX

קריסת בורסת הקריפטו FTX

קריסת בורסת הקריפטו FTX

קריסת בורסת הקריפטו FTX – השלכות מס הכנסה ומע"מ

קריסת בורסת הקריפטו FTX, בשבוע האחרון צפינו בהתממשות תרחיש האימים ממנו חששו משקיעים רבים, עת התחוור כי במאזנה של אלאמידה, חברת הבת של FTX, בורסת הקריפטו מהגדולות בעולם, מוחזקת כמות לא סבירה (החזקה בנכסי FTX ביחס של 8 מיליארד דולר למול הון כולל של 14 מיליארד דולר) של מטבע קריפטו בשם FTT המונפק בבורסת FTX ("מטבע הבית" אשר הקנה הנחות והטבות לשימוש בבורסה.)

 פרסום מאזנה של חברת אלאמידה עורר תמיהה רבה ביחס לכמות המטבעות המוחזקים בידי החברה הקשורה וההבנה שהשווי המוצג במאזן, למעשה אינו נשען על ערכים אמיתיים.

כך, טרנד ההשקעות של שוק ההון קרס למול עיני אלפי משקיעים ובועת הביטחון הווירטואלי של טכנולוגיית ההצפנה – התנפצה.

בימים שלאחר פרסום קריסת ה FTX, מתבהרת עובדה נוספת לפיה, 'ספירת' ההון באלאמידה אינה נכונה ולמעשה בחישוב ההון במאזן של חברת אלאמידה וחברות קשורות נוספות, נכללו כספים המושקעים בשרשרת של חברות קשורות מה שיצר הון מנופח ולא ריאלי במאזנן של מספר חברות המושקעות זו בזו.

קריסת FTX זהו האירוע הראשוני בשרשרת אירועי קריסה נוספים הנחזים להתממש בקרוב ורבים סבורים כי קריסת FTX היא רק ההתחלה. הסיבה העיקרית לנושא זה היא אבדן האמון בשוק הקריפטו ובאנשים שמובילים אותו. סם בנקמן פריד, הבעלים של שתי החברות נתפש כאיש אמין, הגון, אשר תורם מכספו לצדקה ונלחם לצורך רגולציה בשוק הקריפטו. לאחר הקריסה הוא הודה שהכל היה לצורך יחסי ציבור.

נשאלת השאלה איך להכיר בתוצאות המס של קריסת הבורסה.

בחוזרים המקצועיים שפרסמה רשות המיסים, מטבעות דיגיטליים הוכרו כנכסים בלתי מוחשיים לצורכי מס כנכס הון בלתי מוחשי בהתאם לסעיף 88 לפקודת מס הכנסה. המס שיוטל בגין הכנסות ממטבע וירטואלי יהיה מס רווח הון בהתאם לחלק ה' לפקודה. זאת ככל שהיקף ומאפייני הפעילות אינם עולים לכדי עסק.

בהיבט המיסויי קריפטו, הפסד בידי המשקיעים במטבע דיגיטלי יוכר כהפסד הון ויקוזז בהתאם לסעיף 92 לפקודה כנגד רווח הון ככל שמדובר בהפסד מפעילות שאינה עולה לכדי עסק.

הפסד כאמור בידי משקיע שפעילותו עולה לכדי עסק, יקוזז בהתאם לכללי המיסוי בסעיף 28 לפקודת מס הכנסה – כלומר, קיזוז כנגד סך כל הכנסתו החייבת של אותו אדם מכל מקור אחר – ככל שההפסד נדרש בקיזוז באותה שנת מס.

בשנים שלאחר שנת יצירת ההפסד – אפשרויות הקיזוז מצטמצמות ולא יהיה ניתן לקזז את ההפסד כנגד כל הכנסתו החייבת של 'בעל ההפסד' אלא רק כנגד הכנסות מעסק ומשלח יד.

בהתאם להחלטת מיסוי שפרסמה רשות המיסים, לגבי עסקים שאין עיסוקם במטבע דיגיטלי אך קיבלו מלקוחותיהם תקבולים במטבע דיגיטלי ונוצר עבורם הפסד, ההפסד ייחשב כהוצאה עסקית שוטפת כל עוד טרם עבר המועד להוצאת חשבונית על פי חוק מע"מ. הפסד שנוצר לאחר המועד להוצאת החשבונית ללקוח המשלם באמצעות מטבע דיגיטלי – במקרה כזה, יתווסף סכום ההפסד לעלות המטבעות הדיגיטליים – כלומר הקיזוז יעשה בהתאם לקיזוז הפסדי הון.

ראוי לבחון כל הפסד בהתאם למאפייני הפעילות בה נוצר ההפסד. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בנושא. צרו קשר ונשמח לעזור.

בהתאם להנחיית רשות המיסים, ניתן יהיה להכיר בהפסדים במטבעות דיגיטליים כהוצאה שוטפת עד תום המועד להוצאת חשבונית – קרי, עד 14 יום. לאחר מועד זה, ההכרה בהפסד תהיה לפי ההוראות הרגילות לקיזוז הפסדים.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים