Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

ביטול מעמד נון-דום (Non-Dom) בבריטניה

ביטול מעמד נון-דום (Non-Dom) בבריטניה

ביטול מעמד נון-דום (Non-Dom) בבריטניה

פטור ממס בבריטניה על הכנסות מחוץ לבריטניה (נון דום) יתבטל החל משנת המס 2025

עשירי בריטניה זה מכבר נוהגים ליישם הקלה בחוק הבריטי מהמאה הקודמת שמאפשרת קבלת פטור ממס בגין הכנסותיהם מחוץ לגבולות הממלכה הבריטית (אנגליה, ווילס, סקוטלנד וצפון אירלנד) למשך תקופה ארוכה.

בשנת 1914, על מנת למנוע מצב של כפל מס, העביר שר האוצר בזמנו תקנות שפוטרות את אזרחי הממלכה המאוחדת אשר מתגוררים מחוץ למדינה באחת ממדינות המושבה הבריטיות מתשלום מס על הכנסות שונות. עם זאת, כיום הסכמי הנון-דום רכשו תוקף גם לאלו שאינם בעלי אזרחות בריטית.

עד היום, חלה חבות מס הן על תושבים שאינם אזרחי הממלכה והן על אזרחיה, כאשר הפטור האמור בחוק מאפשר לאלו העומדים בקריטריונים של הפטור, להימנע מתשלום מס על הכנסות שהפיקו מחוץ לגבולות הממלכה המאוחדת. משכך, התחמקו תושבים רבים מתשלומי מס על מניות ותקבולים מעסקאות מכר נדל"ן מחוץ לבריטניה, כל עוד אינם מעבירים את התקבולים הללו לתוך המדינה או לתוך חשבונות בנק בריטיים.

בין היתר, הקריטריונים שעומדים בבסיס מעמד זה (מעמד נון-דום) דורשים מהנישום להוכיח כי אחד מהוריו נולד מחוץ לגבולות בריטניה, או לחילופין להוכיח תושבות זרה ושהייה ממושכת עתידית במדינה אחרת. מעמד הנון-דום משך בעלי הון רבים מהעולם להשתקע באנגליה, ובעיקר בלונדון שכן כאמור תוקפו אינו תלוי באזרחות בריטית פר סה. כך, דרך המלך הייתה רכישת נכסי נדל"ן באחת ממושבות בריטניה לשעבר על מנת לקבל מעין 'מקלט מס' מובנה גם ללא מגורים בחו"ל, למשך תקופה של כ-15 שנה, כאשר לאחריה פוקע תוקף הפטור.

תושבים זרים בעלי הון צפויים לאבד את מקלט המס לאחר 225 שנה

ממשלת בריטניה יצאה בהצהרה כי החל מאפריל 2025, תבוטל אפשרות מעמד הנון-דום האד הוקי מה שימנע 'התחמקות' ממס לתושבים זרים בעלי הון, עם הכנסות צפויות לקופת המדינה בהיקף של כ-2.7 מיליארד פאונד עד שנת 2029. מדובר בצעד משמעותי ביותר של רשויות המס וממשלת בריטניה כאחד, לאחר שנים של דחית ביטול הפרצה האמורה על הסף בשל חשש מכפל מס לתושבים זרים.

כאמור, מעמד הנון-דום שימש בעיקר זרים בעלי הון גבוה לפטור ממס על חלק גדול מהכנסותיהם, וכעת יהיה עליהם לשלם מס מלא על כלל ההכנסות. לפי מחקרים של London School Of Economics וWarwick University- בשנת 2018 יותר מ40% מתושבי בריטניה עם הכנסות של למעלה מ5 מיליון פאונד בריטי בשנה, ביקשו מעמד נון-דום ולפי נתוני ה-HMRC (רשות המיסים בבריטניה), נכון ל2022 היו בממלכה המאוחדת כ-68.8 אלף הסכמים כאלו כאשר רובם עם יחידים שחיו בפועל בבריטניה וטענו כי מגוריהם הקבועים נמצאים במדינה אחרת.

כמו כן, במסגרת השינוי האמור, יחידים שעוברים להתגורר בממלכה המאוחדת יקבלו פטור ממס על רווחיהם בחו"ל רק בארבע השנים הראשונות ממעברם.

בין היתר, אלו שנהנו מהסכם נון-דום הם מנכ"לים של חברות גדולות בבריטניה כגון מנכ"ל HSBC לשעבר סטוארט גוליבר שטען כי בכוונתו לחזור להונג-קונג בערוב הימים, כמו גם רעייתו של רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה שעד כה לא שילמה מס על הכנסות שרשומות על שמה בהודו.

עזיבה המונית מלונדון בעקבות הביטול הצפוי

כפועל יוצא מביטול מעמד הנון-דום הצפוי להיכנס לתוקף כבר באפריל 2025, צפויה עזיבה של בעלי ההון הזרים שכן מדינות כמו איטליה וספרד מציעות הטבות מס ותנאים נוחים יותר.

כך, נראה כי צפויה אף החמרת מדיניות נוספת, שתמנע לחלוטין את האפשרות של התושבים הזרים בעלי ההון להתחמק מתשלומי מס שונים כמו מס ירושה על נכסים בחו"ל המוחזקים בקרנות מעבר לים.

השינויים האמורים הבעיתו את התושבים הזרים בעלי מעמד הנון-דום ולכן בכוונתם לחפש חלופות ומקלטי מס אחרים ברחבי העולם, כמו יוון, צרפת, מלטה, קפריסין, ספרד, פורטוגל או איטליה שמציעות הטבות מס שונות למשל תשלום מס אחיד נמוך יחסית לכלל בעלי ההון. כמו כן, היו כאלה ששקלו חלופות "מסורתיות" יותר כמו מונקו, דובאי או שוויץ.

לדברי שר האוצר הבריטי, ג'רמי האנט, שינוי זה נוצר על מנת לכונן מערכת מס הוגנת ושוויונית ועדין לשמר תחרות עם מדינות אחרות, אולם נראה כי ביטול זה עשוי להביא לתוצאה הפוכה בשל עזיבתם של בעלי ההון.

משרדנו מעניק מגוון רחב של שירותים לסיוע בתהליך רילוקיישן ו/או תכנוני מס בעקבות הדין הדינאמי והמשתנה בכל הנוגע למיסוי בינלאומי. ליצירת קשר ותיאום שיחת היכרות, לחצו כאן.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים