חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השקעות בריגה – לטביה

השקעות בריגה – לטביה

השקעות בריגה – לטביה

רפובליקת לטביה, היא מדינה הממוקמת בצפון מזרח אירופה באזור הבלטי והיא אחת משלושת המדינות הבלטיות השוכנות לחופי הים הבלטי יחד עם אסטוניה וליטא. לטביה קיבלה את עצמאותה בשנת 1991 לאחר נפילת ברית המועצות ועם השנים התקבלה להיות חברה בשלושה ארגונים משמעותיים מאוד ואלו הם – ברית נאט"ו (2004), האיחוד האירופי (2004) וה-OECD (2016). מכאן ניתן להבין כי לטביה מעורבת בצורה משמעותית בקהילה הבינלאומית ובקהילה האירופית בפרט. ריגה, עיר הבירה של לטביה היא העיר הגדולה ביותר במדינות הבלטיות ואזור המטרופולין שלה מונה מעל מיליון תושבים.

כלכלת לטביה

מגפת הקורונה השפיעה על הכלכלה ושוק העבודה בכל רחבי העולם. כך, בספטמבר 2020 ממוצע שיעור האבטלה במדינות ה- OECD עמד על 7.7% ובלטביה שיעור האבטלה ב2020 עמד על 8.1%. למרות המשבר האמור, הפעילות העסקית בלטביה לא נפגעה משמעותית, וזאת לאור וקבלת סיוע מהאיחוד האירופי. לטביה הצליחה להסתגל במהירות לשינויים ולאי הוודאות שהביאה עמה המגפה. התמיכה באזרחים במהלך הקורונה התבטאה בעיקר בתוכניות תמיכה כלכלית ביחידים וחברות, כגון, 21.9 מיליון אירו הוקצו לתמיכה בחברות ובעצמאיים, 1.8 מיליון אירו הוקצו לתמיכה בחקלאים, 20 מיליון אירו הוקצו לתמיכה בבעלים של מרכזי קניות, ועוד.

שיעור התמ"ג בלטביה ירד ברבעון השני של לעומת ירידה ממוצעת של . בשנת 2021 הכלכלה החלה להתאושש עם הסרת מגבלות הקורונה והתמ"ג היה גבוה ב10.8% מאשר ב2020. ברבעון השלישי של 2021 שיעור התמ"ג עלה ב5.1%.

חברות GBS

Global Business Services הוא מודל של אספקת שירותים כלליים לחברה מסוימת המהווה התפתחות מודרנית למודל של מיקור חוץ המשמש חברות מובילות בשוק הבינלאומי. מטרת מודל זה היא ליצור צוותים המורכבים מאנשי מקצוע ומומחים בתחומים כמו משאבי אנוש, חשבונאות, טכנולוגיות מידע ועוד, התומכים במטרה העסקית המרכזית של החברה.

לפי סוכנות ההשקעות והפיתוח של לטביה, מגזר ה- GBS בלטביה, הוא בין המגזרים שצומחים הכי מהר במדינה, בעיקר בשנים האחרונות, והיום פועלות בריגה מעל 50 חברות GBS שונות. ב2021, מגזר זה מנה כ17,000 עובדים והיווה כ-2.4% מהתמ"ג.

בשנת 2022 נערך סקר בקרב חברות ה – GBS הפועלות בלטביה ובריגה בפרט. בסקר, ניתן לראות שביעות רצון יתרה של החברות השונות מרמת התחבורה, איכות החיים בעיר, התנאים המשפטיים והמיסויים ועוד.

יתרון נוסף לפתיחת חברת GBS בלטביה היא אוכלוסייתה המשכילה. נכון לספטמבר 2023, יש בלטביה 1,826,800 תושבים, ומתוכם 75,000 סטודנטים הלומדים ב-52 מוסדות אקדמיים שונים ברחבי המדינה. בנוסף, 96% מאזרחי המדינה דוברים שפה נוספת מעבר לשפה המקומית. כמו כן, נמצאת במקום הראשון באחוז הנשים העובדות בתחומי מדעים, וטכנולוגיה חדשנות.

בנוסף חשוב לציין, מכיוון שלטביה היא מדינה החברה באיחוד האירופי, היא מחויבת למדד אבטחת סייבר גבוה במיוחד.

מגזר ה- ICT

Information and Communications Technology – ICT, מגזר טכנולוגיות המידע והתקשורת הוא שוק המשתמש בטכנולוגיה לצורך שידור, עיבוד והצגה של מידע ותקשורת באמצעים טכנולוגיים.

מגזר זה, צמח בשנים האחרונות בקצב מסחרר בלטביה, והוא אחד התורמים הגדולים ביותר לתמ"ג המדינה. האוניברסיטאות השונות בלטביה מציעות תוכניות רבות הקשורות למגזר ה- ICT ומגזר זה מהווה גורם משמעותי בייצוא של לטביה כך ש- 49זאת ועוד, מגזר ה- ICT צפוי להמשיך את ההתפתחות המרשימה שלו גם בעתיד.

בנוסף, תמיכת הממשלה והנוכחות הגבוהה של חברות ICT גלובליות בריגה, הופכות את לטביה למקום אטרקטיבי מאוד לחברות הנותנות שירותי ICT.

עולם הסטארט אפ (חברות הזנק)

בשנת 2017, לטביה חוקקה מסגרת חקיקה ייחודית המתמרצת חברות סטארט אפ להגיע למדינה ולהיפתח בשטחה.

התמריצים הללו כוללים אופציות לעובדים במניות, הטבות מס לחברות סטארט אפ והקלה על תהליך על ההגירה למייסדי החברות.

אופציות לעובדים
  • רכישת מניות בעת מימוש אופציות לעובדים לא תחויב במס – העובד חייב להחזיק לפחות 12 חודשים באופציות כדי שייהנה מהטבת המס האמורה. בנוסף, גם חברה המוגדרת 'חברה בע"מ' יכולה להנות מהטבה זו.
הגירה למייסדי החברה
  • מסלול הגירה מהיר מהרגיל למייסדי חברות סטארט אפ – קבלת אשרת שהיה תוך תקופה של עד חודש מהגשת הבקשה.
הטבות מס
  • מס ביטוח לאומי קבוע מראש ולא משתנה – כחלק מהטבות המס, חישוב מס ביטוח לאומי הקבוע נעשה באופן הבא, בסיס החישוב הוא פעמיים משכורת המינימום (שעומדת על 500 אירו), מספר זה מוכפל במס ביטוח לאומי העומד על 34.09%. זאת אומרת, סכום תשלום מס ביטוח לאומי יהיה בסך 340.90 אירו.
  • 0% מס הכנסה ליחיד – באופן כי מס הכנסה ליחיד במדינה נע בין השיעורים – 20%, 23% ו- 31% בהתאם לשכר החודשי של היחיד.
  • 0% מס חברות עבור כספים שהושקעו מחדש בחברה – במילים אחרות חברה תשלם מס הכנסה רק בעת חלוקת דיבידנדים.
  • 45% מימון השכר החודשי על ידי הממשלה לעובדים בעלי מומחיות גבוהה במקצועם.

לאור החקיקה הייחודית המציעה הטבות משמעותיות לחברות סטארט אפ, לטביה דורגה כמדינה "הידידותית" ביותר לסטארט אפים באירופה.

מעבר לחקיקה הפנימית הייחודית, לטביה היא חברה באיחוד האירופי ולכן כל חברה שתיפתח בלטביה, תהנה מההקלות השונות שיש למדינות החברות באיחוד, כמו העברה חופשית של סחורות, שירותים וחילופי מידע ללא חיוב נוסף. יתרה מזאת, בריגה קיים נמל בינלאומי המהווה את אחד הנמלים המשמעותיים ביותר באירופה להעברת סחורות, מטענים וטובין.

בשנים האחרונות ניתן לראות שיותר ויותר חברות סטארט אפ נפתחות בלטביה, וכראיה לכך בשנת 2021 פעלו בלטביה 626 חברות סטארט אפ שונות. בנוסף, בשנת 2021 גייסו הסטארט אפים בלטביה ממשקיעים מעל ל-247 מיליון אירו, הגיוס נעשה בעיקר על ידי חברות העוסקות בתחומים של פיתוח תוכנה, טכנולוגיות ייצור מתקדם ופינטק. 130 מיליון אירו מהסכום האמור הושקע בחברת PRINTFUL המובילה את הבינלאומי של המסחר האינטרנטי בשירותי הלבשה, והגיעה למעמד של חברת 'יוניקורן' כששוויה הוערך במעל מיליארד דולר – חברת היוניקורן הראשונה בלטביה.

נתון המדגיש את התפתחות תעשיית חברות הסטארט אפ במדינה, הוא ששיעור הצמיחה השנתי הממוצע של השקעות בחברות סטארט אפ לטביות במהלך החמש שנים האחרונות עומד על 32% ובהשקעות חוץ ישירות במדינה עומד על צמיחה של 5%.

תעשיית מדעי החיים

מדעי החיים הוא תחום העוסק בחומר החי על כדור הארץ ופיתוח איכות ובריאות החיים תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. מגזר מדעי החיים חולש על מגוון מקצועות שונים כמו מזון, רפואה, חקלאות ועוד.

בשני העשורים האחרונים תחום זה נמצא במגמת עלייה מרשימה בקהילה הבינלאומית, תוך נהירתם של משקיעים רבים המשקיעים העוסקות בתחום מדעי החיים.

תעשיית מדעי החיים צומחת ומתפתחת במהירות בריגה, בעיקר בתחומים של ביוטכנולוגיה רפואית, מכשור רפואי וביופארמה (ייצור ופיתוח תרופות). יתרה מזאת, האוניברסיטאות ומוסדות המחקר במדינה מבצעים מחקר מקיף בתחום זה בנוסף, נזכיר את התמיכה המיוחדת של ממשלת לטביה בחברות סטארט אפ הנפתחות במדינה.

תעשיית התרופות מהווה את אחד ממגזרי הייצור הגדולים ביותר בלטביהתעשיית מדעי החיים מהווה נתח משמעותי מהייצוא של לטביה. לדוגמה, בשנת 2021, ייצוא התרופות היווה 33% מסך הייצוא של המדינה והגיע לסכום של 556 מיליון אירו. יעדי הייצוא המרכזיים של לטביה בתחום מדעי החיים הם ליטא, הולנד, פולין ואסטוניה.

שיתוף הפעולה יוצא הדופן בין חברות העוסקות במדעי החיים לבין מכוני מחקר ופיתוח והאוניברסיטאות השונות, יוצר רווח משמעותי לצדדים השונים לאור מאגר הכוח האינטלקטואלי הרב הקיים במדינה. בנוסף, למרות שרוב החוקרים והמדענים הם בני 35 ומעלה, התפלגות הגיל בתעשייה היא יציבה, מה שמראה כי הכישרונות החדשים הנכנסים לתחום בכל שנה מבטיחים כי תעשיית מדעי החיים בלטביה כאן כדי להישאר.

משרדנו נמצא בשיתוף פעולה מתמיד עם גורמים במדינה ובריגה בפרט, יכול לסייע בכל נושא שעל סדר היום, ובמידת הצורך נדע לקשר אתכם לגורמים הרלוונטיים לטובת המשך הפעילות העסקית שלכם בלטביה.

מוזמנים ליצור איתנו קשר ולתאם איתנו פגישת היכרות.

מאמרים נוספים בנושא לטביה:

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים