חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עקרון אורך הזרוע בדיני המס

עקרון אורך הזרוע בדיני המס

עקרון אורך הזרוע בדיני המס

מבוא לעקרון אורך הזרוע

עקרון אורך הזרוע הוא עקרון גלובלי ובינלאומי המהווה את הבסיס למחירי העברה. עקרון זה קובע כי כאשר צדדים קשורים (צדדים המתקיימים ביניהם "יחסים מיוחדים") מבצעים עסקאות, המחירים שנקבעים בעסקאות הללו צריכים להיות דומים לאלה שהיו נקבעים בעסקאות דומות בין צדדים שאינם קשורים. העיקרון התקבל על ידי המדינות החברות ב-OECD ומשמש קו מנחה לקבוצות רב-לאומיות ורשויות מס העוסקות במיסוי בינלאומי.

בעוד שעסקאות בין צדדים לא קשורים מושפעות בדרך כלל מכוחות שוק, עסקאות בין צדדים קשורים לא בהכרח יהיו מושפעות מהם באותו האופן, למשל, תכנון מס יכול להשפיע על המחירים בעסקאות של צדדים קשורים. עם זאת, יש לקחת בחשבון את כל הגורמים הפוטנציאליים המשפיעים על עסקאות בין צדדים קשורים, ולא להניח באופן אוטומטי שמטרתן היא להימנע מתשלום מס. ייתכנו קשיים אמיתיים בקביעת מחיר שוק הוגן כשקיימות בעסקה נסיבות שונות ומיוחדות, כמו היעדר כוחות שוק או נקיטת אסטרטגיות מסחריות ספציפיות. לכן, ייתכן שיהיה צורך בהתאמות בשביל לקרב את התנאים לאלו שנחשבים הוגנים על פי עקרון אורך הזרוע.

כאשר מחירי העברה חורגים מעקרון אורך הזרוע, הדבר עלול להוביל לחבויות מס. כדי להתמודד עם עיוותים אלו, המדינות החברות ב-OECD הסכימו כי ניתן לבצע התאמות ברווחים של הצדדים הקשורים לצורכי מס. התאמות אלו נועדו כדי לקבוע את התנאים ביחסים המסחריים והפיננסיים בין הצדדים הקשורים הדומים לאלו הנמצאים בין צדדים לא קשורים בעסקאות דומות.

גורמים שונים יכולים לתרום לפערים במחירי העברה. צדדים קשורים עשויים להתמודד עם לחצים ממשלתיים סותרים מתחומי שיפוט מקומיים וזרים, כגון הערכות מכס, פיקוח על מחירים ועוד. עיוותים במחירי העברה יכולים להתעורר גם בשל דרישות תזרים מזומנים של ישויות בתוך קבוצות רב לאומיות. קבוצות רב-לאומיות ציבוריות עשויות לחוות לחץ מצד בעלי המניות להפגין רווחיות גבוהה ברמת חברת האם, במיוחד אם לא מתבצע דיווח מאוחד לבעלי המניות. גורמים אלה יכולים להשפיע על מחירי ההעברה ועל הקצאת הרווחים בתוך קבוצות רב לאומיות. יש לזכור שעסקאות מושפעות ממגוון רחב של גורמים, כולל שיקולי מס, אך גם גורמים אחרים כגון יחסים אישיים, פוליטיקה ורגולציה. לראש הטופסתחתית הטופס

לדוגמה, למנהלים מקומיים בתוך קבוצות רב-לאומיות יש אינטרס מובהק להשיג תוצאות רווח חיוביות, מה שיכול להוביל אותם לקבוע מחירים המגנים על רווחיות החברות שלהם. עצם הצגת משא ומתן אינטנסיבי לבדה אינה יכולה להוות עדות לכך שהעסקאות מתנהלות בהתאם לעקרון אורך הזרוע. זאת מכיוון שמשא ומתן אינטנסיבי יכול להיות מנוהל גם על ידי צדדים שיש להם יחסים קרובים ואשר מוכנים לעשות יותר ויתורים אחד לשני.

עקרון אורך הזרוע במודל ה-OECD

עקרון אורך הזרוע מנוסח בפסקה I לסעיף 9 לאמנת המודל של ה-OECD המשמשת כבסיס אמנות המס שחותמות וחתומות עליהן מדינות העולם. בהתאם לסעיף זה, התנאים בעסקאות בין צדדים קשורים שונים מאלו בעסקאות דומות בין צדדים לא קשורים, רשויות המיסים יכולות, במקרים מסוימים. לייחס לישויות את הרווח שלא מומש עקב החריגה.

מטרתו הבסיסית של עקרון אורך הזרוע, היא להתאים את המחירים או הרווחים בין עסקאות בין צדדים קשורים לאלו שהיו מתרחשים בעסקאות דומות בין צדדים לא קשורים. לצורך יישום עקרון אורך הזרוע, מסתכלים על חברות הקבוצה הרב לאומיות כישויות נפרדות ולא כחלק אינטגרלי של קבוצה אחת. עיקרון זה שם דגש על "ניתוח השוואתי", כלומר בחינת תנאי העסקאות בין הצדדים הלא קשורים, כך שייהו דומים לתנאי העסקאות בין הצדדים הקשורים.

הבסיס לביצוע הניתוח השוואתי מתואר בפסקה I לסעיף 9 לאמנת המודל ה-OECD, שקובעת כי, השוואת התנאים, כוללת לא רק את המחירים אלא גם גורמים רלוונטיים אחרים, שהוטלו או הוסכמו בין צדדים קשורים, עם אלו שהיו קיימים בין צדדים לא קשורים. השוואה זו נועדה לקבוע האם התאמה לרשומות הפיננסיות, לצורך חישוב חבויות המס של צדדים קשורים, מוצדקת על פי סעיף 9 לאמנת המס מודל ה-OECD.

יתרונות עקרון אורך הזרוע

כל המדינות החברות ב-OECD אימצו את עקרון אורך הזרוע. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שעקרון אורך הזרוע מבטיח טיפול מס הוגן ושוויוני בין קבוצות רב לאומיות לבין ישויות לא קשורות. עקרון אורך הזרוע משיג מטרה זו על ידי הצבת העסקאות הללו על בסיס שוויוני יותר לצורכי מס. כך הוא מצליח למנוע את יצירתם של יתרונות או חסרונות מס העלולים לעוות את התחרותי של הקבוצות הרב לאומיות השונות. עקרון ארוך הזרוע מצליח להסיר את שיקולי המס מהחלטות כלכליות ומטפח את צמיחת המסחר הבינלאומי.

בנוסף, ברוב המקרים אפשר ליישם את עקרון אורך הזרוע באופן יעיל ומדויק. כך לדוגמה, עסקאות קניה ומכירה של סחורת, הלוואות כספים ועוד, בין צדדים קשורים, ניתנות להשוואה באופן פשוט יחסית לעסקאות דומות בין צדדים לא קשורים. מנגד ישנם מקרים בהם יישום העקרון הופך למשימה מאתגרת ומורכבת, כגון ייצור של סחורות מיוחדות מאד, שימוש בנכסים בלתי מוחשיים ייחודיים או מתן שירותים מיוחדים. אולם יש פתרונות לטיפול במקרים מסובכים אלו, כגון, שימוש בשיטת חלוקת הרווח.

חסרונות עקרון אורך הזרוע

עקרון ארוך הזרוע קשה ליישום כאשר העסקאות בין הצדדים הקשורים הן עסקאות שצדדים לא קשורים לא היו מבצעים. העסקאות הללו לאו דווקא מונעות משיקולי מיסוי, אלא כתוצאה מהנסיבות של העסקה המסוימת בין הצדדים הקשורים. במצב כזה קשה ליישם את העקרון שכן חסר מידע בשביל להשוות את העסקה לעסקאות דומות. חשוב לציין, שעצם העובדה שאין עסקה דומות בין צדדים לא קשורים, לא אומרת בהכרח כי העסקה נעשתה שלא באורך הזרוע.

כמו כן, יישום עקרון אורך הזרוע עלול להציב אתגרים ניהוליים בפני נישומים ורשויות המס, במיוחד כאשר מדובר בהיקפים משמעותיים ובמגוון רחב של עסקאות. בעוד שצדדים קשורים בדרך כלל קובעים את תנאי העסקה בעת ביצועה, יכול להיות מצב שהם ידרשו להוכיח מאוחר יותר כי עשויים הם פעלו בהתאם לעקרון אורך הזרוע. הדבר יכול להתרחש שנים לאחר העסקה וכרוך בכך שפקיד השומה בודק את המסמכים הרלוונטיים של הנישום וכן אוסף מידע על עסקאות דומות בין צדדים לא קשורים ותנאי השוק. ככל שעובר הזמן, כך משימה זו הופכת למורכבת יותר.

לא זאת ועוד, יישום עקרון אורך הזרוע דורש השגת מידע אמין ורלוונטי. משימה זו היא איננה משימה פשוטה לא לנישומים ולא לרשויות המס. היישום דורש כמויות גדולות של נתונים, שהגישה אליהם יכולה להיות חלקית עד לא אפשרית. מגבלות גאוגרפיות וחששות מפגיעה בסודיות יכולים גם הם להקשות על הגישה למידע הנדרש. לראש הטופס

לסיכום, חשוב לזכור כי מחירי העברה אינם מדע מדויק, אלא יש צורך בהפעלת שיקול דעת הן מצד רשויות המס והן מצד הנישום.

משרדנו מתמחה במיסוי ישראלי ובינלאומי ומציע ללקוחותינו מעטפת מקצועית בתחום מחירי העברה.

לקביעת ייעוץ ראשוני עם גורם ממשרדנו לחצו כאן.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים