חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הטבות מס לגיל השלישי

הטבות מס לגיל השלישי

הטבות מס לגיל השלישי

אם אתם פנסיונרים והגעתם לגיל השלישי זה הזמן להכיר את ההטבות השונות שאתם זכאים להם, במאמר זה נתמקד בהטבות המס שיש לתת עליהם את הדעת בהגיעכם לגיל השלישי. מטרת הטבות המס הללו היא למזער את הפגיעה ברמת החיים של מבוגרים אשר הפסיקו לעבוד, בין אם הם מקבלים פנסיה, מפיקים הכנסה מהשכרת עסק בו עבדו טרם פרישתם לגמלאות, או מקבלים ריבית מפיקדונות בנקאיים.

הטבות במדרגות המס להכנסה שאינה מיגיעה אישית

בישראל נהוגה שיטת מיסוי פרוגרסיבית על הכנסות, ככל שהכנסתו של אדם עולה, כך יוטל עליו שיעור מס גבוה יותר. ההכנסה החייבת במס (הכנסתו של אדם אחרי ניכויים, קיזוזים ופטורים שמגיעים לו) מחולקת לשכבות, כאשר על כל שכבה מוטל מס בשיעור שונה. שכבות אלו הן מדרגות המס, והן מתעדכנות ומשתנות משנה לשנה. שיטה זו נועדה להגדיל את שיעור המס שאנשים נדרשים לשלם ככל שהכנסתם גדולה יותר, תוך הקפדה על כך שככל שאדם מרוויח יותר בברוטו הוא גם ירוויח יותר בנטו.

יש הבחנה בין הכנסה שנוצרת מיגיעה אישית (עבודתו של האדם) לבין הכנסה שנוצרת ממקור אחר שאינו יגיעה אישית (למשל: דמי שכירות דירה). לכל אחד מסוגי ההכנסה נקבעו מדרגות מס ושיעורי מס שונים.

מדרגות המס להכנסה מיגיעה אישית – בהתאם להוראות סעיף 121(ב) לפקודת מס הכנסה מדרגות המס עבור הכנסה מיגיעה אישית מתחילות ב-10% ועולות בהתאם לתקרות הכנסה המתעדכנות בכל שנת מס ע"י רשות המיסים.

מדרגות המס להכנסה שאינה מיגיעה אישית – בהתאם להוראות סעיף 121(א) לפקודת מס הכנסה מדרגות המס עבור הכנסה שאינה מיגיעה אישית מתחילות ב-31% ועולות בהתאם לתקרות הכנסה המתעדכנות בכל שנת מס ע"י רשות המיסים.

ההטבה במדרגות המס להכנסה שאינה מיגיעה אישית

למי שמלאו 60 שנה במהלך שנת המס או לפניה, מדרגות המס (בכל שנת המס) להכנסה שאינה מיגיעה אישית יהיו זהות למדרגות על הכנסה מיגיעה אישית שעומדת בתנאים מסוימים. זו הטבה משמעותית, שכן במקום להתחיל את מדרגות המס עם שיעור מס של 31%, נישומים אלו מתחילים עם שיעור של 10% בלבד.

פטור מס – דמי שכירות המתקבלים מנכס אשר שימש כמקום עסקו של הנישום

פטור זה ניתן עבור הכנסות שכירות שונות, כגון הכנסת מהשכרת נכס מקרקעין ששימש את הנישום להפקת הכנסה מיגיעה אישית מעסק או משלח יד בישראל. סעיף 9ד לפקודת מס הכנסה מקנה פטור ממס על דמי שכירות עד לתקרת ההכנסה, לנישומים אשר הגיעו לגיל פרישה ואשר משכירים נכס ששימש להם כמקום עיסוקם או הניב להם הכנסות ממשלח יד טרם פרישתם. הנכסים אשר בגינם ניתן לקבל את הפטור: נכסי נדל"ן, מבנים, פטנטים, שימוש במוניטין, זכויות אחרות וכל הכנסה אחרת שממוסה לפי סעיפים 2(6) או 2(7) לפקודת מס הכנסה.

הפטור מותנה בכך בשני דברים; האחד שאין ליחיד או לבן זוגו הכנסות מקצבה שחלים עליה סעיפים 9א או 9ב לפקודת מס הכנסה או הכנסות ריבית שחלים עליה סעיפים 125ד או 125ה לפקודת מס הכנסה. וכן בכך שדמי השכירות לא משלמים על ידי קרוב, כהגדרתו בסעיף 105יא לפקודת מס הכנסה או ע"י חבר בני אדם שהיחיד בעל השליטה בו.

הפטור לעיל יינתן רק לאחד מבני הזוג.

פטור ממס – רווחים המתקבלים מקופת גמל להשקעה המשולמת כקצבה

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון המאפשר לפרטים, בין אם עובדים ובין אם לא, לחסוך באופן עצמאי למשך כל תקופה שירצו, ואם יעמדו בתנאים מסוימים אף לקבל הטבות מס שונות. לדוגמה, בהתאם לסעיף 9א(ב1) לפקודת מס הכנסה, משיכת הקופה כקצבה כהגדרתה בסעיף לאחר גיל 60 תהיה פטורה ממס על הקצבה.

פטורים והקלות מס עבור הכנסות ריבית

סעיפים 125ד(ג)(1) ו-125ד(ג)(2) לפקודת מס הכנסה מקנים הקלות מס עבור הכנסות מריבית המשולמת עבור פיקדון בנקאי או תוכנית חיסכון לנישומים שהגיעו לגיל פרישה ועומדים בתנאים מסוימים. לדוגמה, נישומים שהם או בן זוגם הגיעו לגיל פרישה בשנת המס, הכנסתם בשנת המס לא עלתה על התקרה המוטבת, ומלאו לאחד מהם 55 שנים ב-1 בינואר 2003, יהיו זכאים לניכוי של 13,000 ₪ מהכנסותיהם מריבית אך לא יותר מסך ההכנסות מריבית.

הקלה נוספת מפורטת בסעיף 125ה לפקודת מס הכנסה. ההקלה היא עבור ריבית מוטבת הניתנת לתא משפחתי בו לפחות אחד מבני הזוג הגיע לגיל פרישה, ומקנה פטור בגובה 35% מסכום ה"ריבית המזכה" המשולמת על פיקדון בבנק או על תכנית חסכון.

חשוב לשים לב כי הטבות לפי סעיפים אלו יינתנו רק לאחד מבני הזוג.

הקלות מס הקשורות לשהייה במוסד

 
פטור ממס על דמי שכירות

בהתאם לסעיף 9(25) לפקודת מס הכנסה, קשיש שמתגורר בבית אבות וקיבל דמי שכירות עבור דירה למגורים בה התגורר לפני כניסתו לבית אבות, יהיה זכאי לפטור ממס בגובה של עד למחצית התשלום השנתי ששילם עבור החזקתו בבית האבות. פטור זה אינו גורע מהאפשרות לקבל פטור ממס לכלל האוכלוסייה על דמי שכירות המתקבלים מדירה בכפוף לתקרה.

פטור ממס שבח

בהתאם לסעיף 49יג לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג – 1963, מי שמלאו לו או לבן זוגו 60 שנים ומכרו את דירת המגורים המזכה שלו בתקופה הקובעת כהגדרתה בסעיף בשביל לרכוש זכות בבית אבות יהיה זכאי לפטור ממס שבח.

בנוסף, יהיה זכאי פטור ממס שבח מי שמכר את דירתו טרם מלאו לו או לבן זוגו 60 שנים, אם אחד מהם זקוק לשירותי סיעוד כהגדרתם בחוק הביטוח לאומי.

הקלת מס בגין החזקת קרוב משפחה במוסד

בהתאם לסעיף 44 לפקודת מס הכנסה, זיכוי מס ניתן ליחיד שהוא או בן זוגו שילמו בשנת המס עבור החזקתו במוסד עבור ילד, בן זוג או הורה מרותקים למיטה, מוגדרים כתשושי נפש או עיוורים. גובה הזיכוי עומד על 35% מהסכומים ששלומו העולים על 12.5% מהכנסתו החייבת.

נקודת זיכוי ליחיד עבור בן זוג שאינו עובד והוא דואג לכלכלתו

סעיף 37 לפקודת מס הכנסה קובע כי יחיד אשר בן זוגו אינו עובד זכאי לנקודת זיכוי נוספת במס הכנסה. הזכאות להטבה היא עבור יחיד אשר הוא או בן זוגו הגיעו לגיל פרישה או שאחד מהם עיוור או נכה ע"פ סעיף 9(5)(א) או (א1) לפקודה.

זיכוי מס בגין תשלומים לביטוח חיים

סעיף 45א לפקודת מס הכנסה מקנה ליחיד זיכוי ממס בגובה 25% מהתשלומים ששילם הוא או בן זוגו עבור ביטוח חייו או חיי בן זוגו בחברת ביטוח אם הוא תושב ישראל.

חשוב לזכור שאחד הדברים החשובים ביותר כאשר מתבגרים הוא לתכנן בצורה נכונה ויעילה את סוגיות ההעברה הבין דורית, הורשה ומתנות כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר מבחינת מס ומבחינת היחסים בתוך המשפחה. משרדנו מומחה במיסוי ישראלי ובינלאומי ומסייע ללקוחותינו בסוגיות אלו. ליצירת קשר עם נציג ממשרדנו, לחצו כאן.

ליצירת קשר

מאמרים אחרונים

שינוי במיסוי שותפויות

שינוי במיסוי שותפויות

החלטת מיסוי חדשה – שינוי במיסוי שותפויות לשותפים בשותפויות מקצועיות חלק משמעותי בהון ובזכויותיה של

מאמרים חמים

להתייעצות עם מומחה במסים